1

Aihe: Puun muotoilu

Ostin ensimmäisen bonsai puuni. En tiedä kuinka bonsain vartta voi taivuttaa ettei se katkea? Kuinka helposti se katkeaa ja kuinka voimakkaasti sitä voi taivuttaa haluamaan suuntaan ennen kuin sen laittaa rautalangalla kiinni. Eli voisiko joku auttaa minua ja minun bonsai puutani.

2

Vs: Puun muotoilu

Tervehdys,

Kysymykseesi ei voi antaa yksikäsitteistä vastausta; puun varren taipuisuus riippuu mm. puulajista ja rungon paksuudesta. Tietyillä puulajeilla paksujakin runkoja on mahdollisuus taivuttaa erityisten apuvälineiden (mm. erilaiset kiristimet, rungon halkaisu, ...) avulla.

Rungon taipuisuus selviää kokeilemalla. Taivutus tehdään aina varovasti: taivutettava oksa/runko otetaan tukevasti sormien (tai isompien puiden tapauksessa käsien) väliin niin että taivutettava kohta jää väliin. Taivutusta lisätään vähitellen - sormissa kyllä alkaa yleensä tuntua jos katkeamispiste lähestyy. No, poikkeuksiakin kyllä löytyy - esim. norjanangervolla olen huomannut, että katkeaminen voi tulla täysin yllättäin, sillä puu on aika jäykkää.

Mitä tulee taivutuslangan käyttöön: en suosittele rautalankaa (käytä esim. alumiinista lankaa mieluummin), sillä rautalanka on niin jäykkää, että rikot sillä todennäköisesti puun kaarnan. Oletan, että olet kiertämässä langan rungon ympäri - tällöin lanka laitetaan ensin ja taivutus suoritetaan vasta tämän jälkeen.

3

kiitos

4

täällä on muutama mahtava esimerkki muotoilun mahdollisuuksista http://thebigfoto.com/bonsai