Kiitos kehuista. Jään mielenkiinnolla odottamaan toteutustasi, tekemäsi bonsai-alustan perusteella sulla on työn jälki vähän toinen kuin mulla.
Vähän olen opiskellut T5/T8-asiaa. Olen käsityksessä, ettei T5 valaisimilla ole ratkaisevasti parempi hyötysuhde kuin T8-valaisimilla. Akvaariokäytössä ne ovat valtavan hyviä, koska niillä on mahdollista tehdä hyvin matalia ja siistejä valaisinkoteloita. Kapealle putkelle on myös mahdollista tehdä suuntaavampi heijastin.
T5 valaisimien parempi tehokkuus perustuu siihen, että 120cm T8-putki on 36W, 115cm T5 putki on 54W. Noin puolitoistametrisissä putkissa suhde on 58/80W. Valoa per watti ei tule lisää, mutta yhdellä putkella saadaan enemmän watteja. Toisaalta hieman kalliimpia T5-putkia tarvitaan vähemmän, joten se vähän tasii hintaa. Minulla tämä tarkoittaisi sitä, että kun valaisen laatikon kolmella 36W valolistalla, se tekee yhteensä 108W. Aivan saman wattimäärän saisin aikaan 2*54W T5 putkilla, ja suunnilleen saman valomäärän myös.
Akvaariotarkoitukseen myytävät T8-valaisimet ovat aika virattomia, koska niissä ei usein ole minkäänlaista heijastinta. Noihin Akvaterran valaisimia olen itsekin harkinnut, erityisesti kiinnostavat 4*54W ja 2*80W. 80W putkien tarjonta lienee heikkoa, 54W valikoima on jo parempi. Esim Sylvanian Grolux löytyy. Ja varmasti tuo Arcadian Original Tropical myös. Pitäisi kyllä nähdä ensin livenä valaisin, erityisesti heijastin.
Bauhausin valolistojen laatu. Rehevimmän näköinen laatikkoni, jonka pohjalla kodinonni rehottaa, ja jossa kaikki kasvit kasvavat oikein hyvin, on valaistu kolmella Bauhausin listalla, ja niiden mukana tulleilla putkilla. Runkojen mukana tulevat putket vaihtelevat eräkohtaisesti. Viime syksynä ne olivat sävyltään 740, eli kylmä valkoinen (ja huono värintoistoindeksi). Nyt taitavat olla 765, eli päivänvalo. Vähän sinisempi valo ja yhtä huono värintoistoindeksi. Tällaisista halpiksista ei ole mitään saumaa löytää spektrejä, lienevätkö edes kaikki saman värisiä. Tuossa laatikossa on ollut kaksi päivänvaloputkea, ja yksi kylmä valkoinen.
Olen ihan varma, että listojen mukana tulevat putket ovatkin aika huonoja. Ostaisin nuo listat ilman putkiakin, mutta kun kerran mukana tulevat, onhan niitä pihin käytettävä... Nyt on mennyt kolmisen kuukautta tuolla kokoonpanolla, ja vaihdoin juuri Arcadian OT:n yhden päivänvaloputken paikalle (kiitos Masa muuten vinkistä!). Lista putkella maksaa Bauhausissa 8,95. Original Tropical -putki Stockmannilla maksoi 14,90. Hassuahan se olisi, jos tuollainen ehkä euron arvoinen putki kovin kaksinen olisi. Tämä oli testi, ja omaksi yllätyksekseni kasvit ovat kasvaneet ok noillakin putkilla. Jahka vaihdan putkia parempiin, pitäisi kasvun olla vielä parempaa.
Listat itsessään ovat aivan hyviä, vaikkeivat mukana tulevat putket kaksisia olisikaan.
Olen tilannut muutaman Groluxin, ja niitä aion käyttää jatkossa eniten. Jotain luokkaa 12 euroa kpl Länsisähkö-nimisessä liikkeessä Helsingin Lauttasaaressa.