Toi Meislikin testi saattoi olla saattoi olla käypä vuonna 2007, kun se on tehty, mutta ei ole enää. Hän vertaa 9W ledilamppua 80W loisteputkivaloon, ja huomaa että loisteputket ovat paremmat. Ei liene yllätys kellekään. Nuo ledit ovat pienitehoisia, nykyiset ovat esim. 1W/kpl, ja valontuotoltaan paljon tehokkaampia. Toisin sanoen tuon Meislikin lampun sadat ledit voi korvata 9:llä kykyaikaisella teholedillä, ja valoa saadaan enemmän. Noita lamppuja on edelleen myynnissä Jenkeissä suolaiseen hintaan, mutta ne ovat aika lähellä huijausta tänä päivänä. Valmistajan sivulla on kuvia salaateista valaistuna tuollaisilla 9W lampuilla, jotka ovat parin metrin korkeudessa. Ihan höpöhöpöä.
Ei valotehoa menetetä, jos kaikki valo vaan tulee käyttöön, eli ei valaista seiniä ja lattiaa, vaan kasveja. Tämä häiritsee minua tuossa snoren linkin toteutuksessa.
Tilasin itse asiassa noita 7W lamppuja, omalla valojaolla kylläkin. Nimim. Myyjän lamput ovat luultavasti parempia, eikä hintakaan ole paha, mutta 15W tuntuu turhan paljolta mun suunnitelmiin. Tuollainen 7W pitäisi tuottaa kasveille sopivaa valoa suunnilleen saman verran kuin 36W kylmä valkoinen loisteputki. Ja vaikkei se olisikaan sama, ei se niin tarkkaa ole.
Mikä noissa mua eniten haittaa on se, että ne ovat kuitenkin pistemäisiä valonlähteitä. Olen vuosia valaissut puita sellaisilla, ja se on hankalaa. Puut pitää kerätä yhteen läjään, ötökät leviää helposti, puut eivät pääse oikeuksiinsa jne. Loisteputkilla on mahdollista laittaa puut vierekkäin ikään kuin näytille. Seuraavaksi paras vaihtoehto on paljon pistemäisiä valonlähteitä, jotka voi panna riviin. Sitä vähän haluan testata noilla 7W lampuilla.