176

Vs: Maa-aines bonsaille.

JanTam kirjoitti:
snore kirjoitti:

Ostin sitten ainoan paakkuuntumattoman pussin sieltä eli BestFriendin TopKatti. Pussin kyljessä lukee näin: "Top Katti on korkealuokkainen paakkuuntumaton kissanhiekka, jonka pinta pysyy aina kuivana, sillä Top Katti sisältää vain hyvänlaatuista puhdasta sepioliittia.

Sepioliitti yleensä tuppaa hajoamaan ajan kanssa mössöksi. Muistaakseni juuri tuota TopKattia olen itsekin testannut. Ilmeisesti se olisi poltettuna hyvää kamaa, mutta kissanhiekkana myytävä ei ole poltettua. Testi on laittaa sitä muutamaksi päiväksi veteen, ja katsoa onko se edelleen kovaa sen jälkeen. Tässä voi olla myös pussikohtaisia eroja.

Ahaa! Täytyypi laittaa muutamaks päiväks likoamaan. Vielä en maa-ainesta ole vaihtanut kun turve -pussi oli jäänyt pihalle niin on sisältö märkää. Nyt on sanomapaperin päällä kuivumassa jonkin verran..

177

Jos aikoo käyttää kaman myös ulkopuille (jo, tiedän että tässä tapauksessa ei ollut kyseessä vuoden ympäri ulkona pidettävästä puusta) paras testi on laittaa veden kanssa pakkasta kestävään astiaan, ja pakastimeen. Vielä parempaa jos jaksaa pari kertaa sulauttaa ja pakastaa uudestaan. Tai jos aikaa on, jättää astian ulos talven ajaksi.

Kokeilin pari kissanhiekkaalaatua tällä tavalla, ja tulos on ollut huono. Paitsi Rainbowin kissanhiekan kohdalla smile

178

Onhan mulla aikaa kokeilla tuota, että pistää ulos talveksi. Mulla on muutamia ulkopuita vanhassa tallissa talvehtimassa, joten jos testi onnistuu niin sitten voisi niillekin vaihtaa kissanhiekat alle keväällä smile

Mitäs hiekkoja testasit, niin tietää muutkin ettei niitä tartte hankkia..?

179

Olen myös testannut erilaisia kissanhiekka ja totesi, että Rainbow kissanhiekka on paras. Testin mukaan ensimmäinen kostuu kissanhiekka ja sijoitettava pakastin. Kun jäädytetty se saa sulaa ennen kuin tarkistaa, jos savi voi hajota kesken minun peukalon ja sormien. Kaikki minun Bonsai kasvavat nyt Rainbow kissanhiekka ja ulko-Bonsai yli vuoden ajan.

Blogiin näet kuvia kissanhiekka / männyn kuori maa-aines sekoitus, että minä käytän.

180

En enää muista, siitä on jo vuosia. Oli muutama valkoinen, ja niin kun Raisiolainen kirjoittaa, ne hajosivat sormien välillä. En enää muista kuinka monta vuotta minulla on ollut Rainbowin kissanhiekkaa käytössä, mutta tämä vuosi on ainakin neljäs kasvukausi kissanhiekassa (kyllä, minulla oli huonot työmuistiinpanot aikaisemmin).

181

Annoin kissanhiekan lillua vedessä ainakin sen muutaman päivän.. Ei ollut muuttunut mömmöksi. Sai kyllä mun mielestä puristaa sormien välissä kovaakin, että hajosi, samalla piti hieman "hieroa" että hajosivat. Mun mielestä käypä aines siis. Vaihdoin puulle maa-aineksen, sekaan laitoin siivilöityä lannoittamatonta turvetta (aika vähän sitä sinne sitten loppujen lopuksi meni..). Katotaan nyt kuis käy, toivottavasti ei lusikkaansa heitä nurkkaan.

182

Hyvinniin hataran muistini mukaan joku tuollainen testaamani harmaa savi valui hiljalleen ulos ruukusta kasteluveden mukana. Mutta pianhan sen näet.

183

Sain tuon Carmona microphyllani jo muutama viikko sitten ja hyvin on näyttänyt kasvavan. Siihen on kasvanut aika runsaasti uusia lehtiä ja kukkia sekä pitkiä 'oksia'. Tämän takia ajattelinkin vaihtaa mullat siihen vasta kevään korvilla (pois kaupan savipaakusta). Mutta sitä mietin että pitäisikö sitä nyt lannoittaa jotenkin tässä ennen ja mitähän sille kannattaisi antaa?

Viimeksi muokannut grape (14.12.2009 15:56:32)

184

Mikä olisi hyvä maa-aines sitruuna puulle?  Vai onko puulajilla väliä?

It is a tree.

185

No esimerkiksi mullan ja hiekan sekoitus tai Rainbowin paakkuuntumaton kissanhiekka... smile

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

-Kiinalainen sananlasku

186

Kiitos vinkistä! Mutta onko jokaiselle puulajille jokin ihanne kasvualusta vai sopiiko tuo kissanhiekka kaikkeen?

It is a tree.

187

Kissanhiekka sopii kaikkeen. Siihen voi halutessaan sekoittaa tavallista hiekkaa, ja vaikka grillihiiliä. Akvaarioliikkeistä saatavaa koristehiekkaa voi laittaa päällimmäiseksi kerrokseksi, jos haluaa (vähentää kissanhiekan kukkaistuoksua).

188

Aah... Kiitos.

It is a tree.

189

Suunnittelen mullan vaihtoa Carmona microhpyllalleni täksi kevääksi. Millaisia sekoituksia foorumilaiset käyttävät lajin kasvualustaksi?

190

Jigsaw kirjoitti:

Suunnittelen mullan vaihtoa Carmona microhpyllalleni täksi kevääksi. Millaisia sekoituksia foorumilaiset käyttävät lajin kasvualustaksi?

Itse käytän Carmonalle, kuten melkeenpä kaikille muillekin puille kissanhiekan/imuhirmun ja kookoskuidun sekoitusta. Ruukun pohjalle teen vielä yleensä salaojituksen suurempi rakeisemmasta laavamurskasta.

Sain vihdoin tuota imuhirmua hankittua pienen myyjän kanssa käydyn taistelun jälkeen... Tuo imuhirmu on käsittääkseni viralliselta nimeltään Absodan http://www.damolin.dk/Default.asp?ID=115 , joka on sitten maahantuojan toimesta nimetty uudelleen savoksi. Kuten JamTam jo aiemmin totesi samaa moler-savirakeita se on kuin tuo Rainbow-kevyt kissanhiekka. Raekoko imuhirmussa on sama kuin ennen tuota kissanhiekan uudistusta, jolloin raekoko suureni hieman ja hajuste muuttui sietämättömäksi.

Sain omat imuhirmuni samalla litrahinnalla, kuin mitä kissanhiekka maksaa, mutta siivilöitynä kissanhiekka on varmaan riittoisampaa. Se on myös helpommin saatavilla ja järkevämpi ostos jos vaan nenä kestää sen hajua, kun kasvit eivät sen hajusta tunnu piittaavan. Tai oikeastaan paras noista Damolinin moler-savirakeista olisi Terramol, joka on nimenomaan maanparannukseen kasveille tehty ja sitä on saatavilla kolmena eri rae kokona. Mutta sitä ei varmaan kukaan Suomeen tuo.

Mutta nuo minun 40kg imuhirmua pitäisi sihdattunakin riittää ainakin seuraavat 5 vuotta, jos ei muualle kuin maa-ainekseen sitä käytä. Periaatteessa kai tuon pystyisi puhdistamaan ja käyttämään vielä uudelleenkin, joten halpaa ja hyvää tavaraa. Mielessäni oli jo Akadaman tms. tilaaminen ulkomailta, joten kiitos vielä JanTam:lle imuhirmun hoksaamisesta...

"It is art for art's sake." - S. Holmes

191

Tervehdys,

Olen uusi täällä palstalla ja ajattelin pistää korteni kekoon.

Lähiaikoina olisi tarkoitus tehdä maa-aineksen vaihto-operaatio. Mielenkiinnolla olen lukenut mm. tämän keskustelun läpi ja ehkä mun puille teen jonkinlaisen seoksen kissanhiekasta, kestomullasta, sorasta - näin ajattelin.

Ajattelin seokseen jonkin verran sisällyttää tuota kestomultaa kun en välttämättä ehdi ihan joka päivä hoitamaan kastelua.

Tällaisilla ajatuksilla, alla blogini kiinnostuneille.

192

Paapise Masa kirjoitti:

Itse käytän Carmonalle, kuten melkeenpä kaikille muillekin puille kissanhiekan/imuhirmun ja kookoskuidun sekoitusta. Ruukun pohjalle teen vielä yleensä salaojituksen suurempi rakeisemmasta laavamurskasta.

Ostin ekan kerran kookoskuitua tuolta, lystiä tavaraa. Rakenne tuntuu olevan aika ihanteellinen, ei kuituista vaan pikemminkin raemaista. Aika hienojakoista kuitenkin, arviolta kolmasosa lähtee, jos sihtaa 2 millin sihdillä. Onkohan näissä suuria eroja merkkien välillä?

193

JanTam kirjoitti:

Onkohan näissä suuria eroja merkkien välillä?

Tuota Puutarhurinverstaan kookoskuitua mullakin on ja lisää pitäisi tilata. Harmittaa vaan kun tuolla tulee pientilauslisä alle 50e tilaukseen. Bio-Novan kookoskuidusta olen lukenut että olisi kovin epätasaista tavaraa. Muita merkkejä kuin Kokofina ja Bio-Nova en ole nähnytkään, onko niitä? Tietysti eläinkaupoista saa jotain kookoskuitua terraarioihin, mutta varmaan parempi ostaa kasvatuskäyttöön suunnattua tavaraa.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

194

Imuhirmu on turhan hienojakoista. Terramolia saisi 3-6mm tuolta. Vähän kaukana, ottaen huomioon että lähtee alkujaan Tanskasta.

195

Kokeilkaapa korvata kookoskuitu kotimaisella suuren kuusen alta otetulla havuneulasturpeella. Sisältää myös sienirihmastoa. Ja sekoitetaan paakkuuntumattomaan Rainbow-kissanhiekkaan, jota saa jokaisesta S-marketista.

196

cosmichd kirjoitti:

Kokeilkaapa korvata kookoskuitu kotimaisella suuren kuusen alta otetulla havuneulasturpeella. Sisältää myös sienirihmastoa. Ja sekoitetaan paakkuuntumattomaan Rainbow-kissanhiekkaan, jota saa jokaisesta S-marketista.

Tuostapa muistuukin mieleeni ehkä rec.arts.bonsai-ryhmässä käyty keskustelu kymmenisen vuotta sitten, jossa yksi keskustelija kehui tammimetsän pohjalta kerätyn karikkeen olevan erittäin hyvää kasvualustaa. Kysymykseen kuinka hän sen kerää, oli vastaus, että pölynimurilla. Hyvän kasvualustan lisäksi hän laski pluspuoleksi myös ohikulkijoiden ilmeet.

197

Heh heh big_smile Kaikki bonsaiharrastajat ovat vähän outoja... smile

Pitää kokeilla jompakumpaa sen kissanhiekan kanssa.

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

-Kiinalainen sananlasku

198

JanTam kirjoitti:

kuinka hän sen kerää, oli vastaus, että pölynimurilla. Hyvän kasvualustan lisäksi hän laski pluspuoleksi myös ohikulkijoiden ilmeet.

Kiitoksia aamupäivän ekasta naurusta, voin hyvin kuvitella ohikulkijoiden ilmeet!

199

Jottei tämä menisi vallan kissanhiekkahommiksi, haluan näyttää tämän:

mongolianvaahtera_1

Mongolianvaahtera. Istutin sen viime keväänä sekoitukseen, jossa on puolet Vetonit-rouhetta (1-2 mm) ja puolet sihdattua kompostoitua kuoriketta (2-4mm). Nebari syntymässä:

amurinvaahtera_2

Kaikki juuret oikealla puolella ovat viime kesänä syntyneet. Tällä oli muutama iso juuri, joista yhden katkaisin kokonaan pois viime keväänä. Nyt lähti toinen. Tuskin voi juurten kasvu parempaa olla.

Viimeksi muokannut JanTam (22.04.2010 21:52:00)

200

Hyvältä näyttää. Itsellä myös tarkoitus hankkia samaa vaahteraa.