Vs: Pari valaisinjuttua
Spekulaatiota alaoksista. Ihan pseudotiedettä ja mutua tämä. Mutta leikisti, jos ajatellaan kolmea valonlähdettä, pistettä, janaa ja tasoa.
Jos on pistemäinen valonlähde, valon määrä tippuu suhteessa etäisyyden neliöön, eli kun etäisyys lampusta muuttuu 10cm (latva)->30cm (alaoksa), valon määrä tippuu yhdeksäsosaan.
Loisteputken (jana) keskivaiheilla valon määrä tippuu vähemmän, luulen että se on puoleen aina etäisyyden tuplaantuessa, eli noilla mitoilla (10cm->30cm) neljäsosaan. Loisteputken päädyssä tilanne olisi sitten jotain pistemäisen ja janan väliltä.
Mitä enemmän putkia on, sitä enemmän lähestytään tasoa, jossa valon määrä ei keskellä tasoa vähenisi ollenkaan. Jos osaisi laskea tämän, voisi laskea kuinka paljon valon määrä tippuu yhdellä, kahdella, kolmella ja neljällä putkella.
Mutta oikeasti, mun lyhytaikainen kokemus nyt viimeiseltä vuodelta on, että poistamalla vaan koko aika kasvupisteitä latvasta niitä tulee muualle. Heti kun alkaa latvassa parantaa haaraisuutta lopahtaa alaoksien kasvu. Luulisin, että sitten kun kasvupisteiden määrä alaoksilla on riittävä, saa vasta antaa latvan kehittyä. Olen aikaisemmin enemmän luottanut täydelliseen lehtien poistoon, mutta ei se aja samaa asiaa.
Viimeksi muokannut JanTam (25.03.2011 14:56:13)