1

Aihe: Siemeniä/taimia kasvattamassa

Elikkä tänne siementen idätyksestä

- Löydetyt siemenet (itse talvehduttamassa tai jtn)
- Kasvatus siitä eteenpäin...
KAIKKEA JOKA LIITTYY TAIMIIN TAI SIEMENTEN IDÄTYKSEEN

Bonsaita ei kasvateta hetkessä, vaan siihen menee vuosia...

2 Viimeksi muokannut Alex_someone (23.07.2011 19:47:26)

Vs: Siemeniä/taimia kasvattamassa

Mulla itelläni on käpy (jonkun ison tuijan tapasen, joka on ainakin 5-7 metriä korkea) viime vuoden satoa varmaankin. Ei ole vielä avautunut. Löysin sen Turkista tänä vuonna.

Elikkä:
- Miten talvehduttaa.
- Siemenet valmiita (milloin)
- Talvehduksen aika ja lämpötila.
- Missä talvehduttaa-

3

Oletko kokeillut laittaa käpyä ulos aurinkoon? Lämmön pitäisi avata se, mutta jos siemenet eivät ole valmiita, niin tuskin se sitä tekee... Luulen että käpysi on kuollut, eikä se luultavasti voi mitenkään valmistaa siemeniä ilman itse puun ravinteita(korjatkaa jos oon väärässä).

Muuten, taidan olla vähän tyhmä tai oonko mä vaan ymmärtäny väärin, mutta miksi haluat talvehduttaa kävyn? big_smile

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

4

jos käpy on kypsä niin sen pitäisi kuivassa avautua. mutta jos se on otettu raakana niin silloin siemenet ei varmaankaan idä. kylmäkäsittelystä en tiedä.

5

Zaapo haluan että ne siemenet alkaisivat itämään (aion tehdä bonsain niistä). Se käpy jonka otin oli jo hiukan rusehtava, mutta oli hieman vihreätä vielä. Tämän vuoden kävyt jotka näin olivat aivan vihreitä, että veikkaan, että se käpy jonka otin puusta oli jo alkanut kuivumaan eli perjaatteessa valmis jos oikein ajattelen... big_smile, Mutta miten talvehduttaa jotta siemenet alkaisivat itämään. Nyt siemenet ovat jo tulossa ulos ja heiluvat sen kävyn sisällä (melkein auki jo).

6

Huomasin että niitä siemeniä alkoi jo tippumaan. Vihdoinkin!!

7

No olihan se sitten kypsä jos siemeniä tippuu! smile

On kyllä vähän paha aika, sillä et viitsi laittaa näin aikaseen kylmäkäsittelyyn, mutta istutuskaan ei ole kovin järkevää, sillä niin pieni taimi ei ulkona talvea selviä. Paras ratkaisu olisi jos sulta löytyisi vaikka joku kellari/muu tila jonka lämpötila on talvisin n. 5 - 15 °C, niin puu saisi hyvän talvetuksen kuitenkin jäädyttämättä juuriaan.

Kuitenkin, jos istutat sen niin se tarvii parin viikon tai kuukauden kylmäkäsittelyn, eli laitat jääkaappiin hieman kosteassa talouspaperissa tms. Tämän jälkeen siementen pitäisi itää.

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

8 Viimeksi muokannut Alex_someone (24.07.2011 22:20:49)

Löysin muuten sen Turkista ja oli siellä pari päivää pihalla auringossa. Eli en ainakaan laita sitä silloin talveksi ulos, ja siksi sillä talvetus jutulla ei ole väliä milloin sen tekee...

9

Käpyjä saati siemeniä niiden sisällä ei tarvitse talvehdittaa etenkään jos ne on tuotu turkista. kylvö kannattaa tehdä varmaan huhtikuussa.

10 Viimeksi muokannut Alex_someone (31.07.2011 22:25:01)

Milloin siemenien suunnilleen pitäisi alkaa itämää, kun siemenet ovat olleet purkissa kohta viikon joten eikös niiden pitäisi itää pian? Tosi tylsää tää odottaminen... big_smile

11

Ne voi alkaa nousta hetkenä minä hyvänsä. Nyt tarkkana!

No ei vaiteskaan, kannattaa ottaa jotain tekemistä siihen muutakin, ettei tule aika pitkäksi. Ne saattaa itää keväällä.

12

Komppaan cosmichd:tä, hanki ajankuluksi vaikka bonsaipuu. Niitä saa kaupasta kohtuuhintaan, luonnosta saa metsästettyä ilmaiseksi.

13

ok... En oo kyl varma lähteekö ne ees big_smile pitää kait jostain muualt hankkii uusia siemeniä. Mitä siemeniä? ehotelkaas (koivun, männyn tai jonkin muun) mun mielestä toi tammi tai vaahtera ois kiva ulkona ja kohta niistä saa siemenii... big_smile kohta on syksy! jes... big_smile

14

Voi olla että lähtee, voi olla että ei. Ei auta muu kuin odottaa.

Tammen siemen ei ehkö ole se paras vaihtoehto aloittaa. Ne kun tuppaavat olemaan vähän normi siementä hankalampia idättää.
Jos haluat helpon ja halvan alun siemenille kannattaa kokeilla esim. Mongolianvaahteraa(Acer tataricum ssp. Ginnala) tai vaikka puistolehmusta(Tilia x vulgaris). Molemmissa suht suuri itävyysprosentti ja siemeniäkin saa ilmaiseksi tähän aikaan vuodesta melkein niin paljon kuin jaksaa kantaa... Tietysti edessä on koko talven kylmäkäsittely ja jos joku sattuu itämään, niin ainakin kahden vuoden maassakasvatus, ennen kuin taimille voi tehdä ytään mitään.

Eli kuten JanTam jo sanoi, hanki ajankuluksi bonsaipuu kaupasta...

15

Siis onko tuo mongolianvaahtera ulos vai sisälle, ja löytyykö suomen luonnosta jos on ulos.

16

Ulkopuu, mutta ei Suomessa luonnonvarainen. Tavallista metsävaahteraa pienempi ja pensasmaisempi, lehdetkin pienemmät. Katso puistoissa, näkyisikö siellä puun juurella sirkkataimia. Eri juttu tietysti kannattaako kaupungin puistojen nurmikkoa alkaa kovin kuopimaan...

17

Lahden alueella mongolianvaahteraa käytetään tosi paljon esim. urheilukenttien aidanteina ja muutenkin suht yleinen.
Siemeniä ei lain mukaan saa kerää ilman lupaa, mutta ei poliisi kyllä hyökkää kimppuun jos näkee sinun puusta niitä ottavan.
Valmiiksi itäneiden kasvien kaivaminen maasta on jo sitten asia erikseen.

18 Viimeksi muokannut Alex_someone (02.08.2011 22:17:11)

Ok... pitääkin käydä etsiskelemässä. Muuten miten nuo siemenet kannattaa laittaa ulos talveksi. Olen lueskellut, että purkkiin hiukan kostean mullan alle ja sitten, kun lunta alkaa tulla niin purkki lumen alle. Pitääkö tuo paikkaansa?

19

Multaan ja ulos, joko isoon puulaatikkoon tai suoraa maahan. Itse suosin suoraa maahan tapaa, ei tarvitse miettiä kasteluita tai mitään muuta. Keväällä sitten käy kurkkaamassa onko mitään noussut, jos ei niin uusi satsi tilalle.

20

Ok. Milloin siemenet kannattaisi ottaa puusta? Kun ovat ruskeita?

21 Viimeksi muokannut Alex_someone (04.08.2011 14:41:45)

Muutes yhet toiset Turkista tuodut siemenet alko itämään tänään, siemenet alko itämään tänään JEI! big_smile

22

Varmimmin saat täysin kypsän siemenen, kun poimit maasta jo pudonneita. Jos puusta kuitenkin otat niin kokeile, lähteekö helposti irti.