1

Aihe: Pistokkaista (ja siemenistä)

Olen ihka uusi käyttäjä ja myöskin uusi bonsain ..no ainakin haluaisin kasvattaa ja pitää sellaisista huolta!

Yritin tavailla kovasti vanhoja keskustelupätkiä mutta en ainakaan äkkiseltään löytänyt vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
Onko liian myöhäistä hakea luonnosta pistokkaita? -hain eilen omena- ja kirsikkapuista pari oksaa ja pistin ne purkkiin ja toivon kovasti... Laitoin ihan tavalliseen altakastelevaan ruukkuun, mullan sekaan sopivasti kohdalle sattunutta vaahteranlehtisilppua ja hiekkaa, ja oksanpätkät aika syvälle multaan....
Mietin että hakisin myös katajasta jonkun pätkän -kannattaako enää vai vasta keväällä?

Mulla on muutamia tammenterhoja (ja mustikka) joista ehkä voisin haluta myös kokeilla bonsain kasvatusta, olisiko hyvä antaa siementen talvehtia ensin vaikka parvekkeella (tai jääkaapissa) ja pistää vasta alkukeväästä multiin vai panenko jo nyt multiin ja taas odotan ja toivon keväällä?

Laitoin viime keväänä muutaman siemenen kasvamaan, sitruunan ja avokadon. Sitruunalla on nyt mittaa n. 10cm ja mietin että uskaltaisinko jo ensi keväänä sitä siirtää bonsairuukkuun vai annanko kasvaa enempi pituutta? Varsi on vielä vihreä... Avokado on n. 50cm korkea mutta siinä on lehdet vain kärkiosassa eli siitä ei taida kannattaa tehdä bonsaita..?

Onko kellään kokemusta sirotraakkipuun koulimisesta bonsaiksi? Olen töistä ottanut n. 150cm korkeasta kasvista oksia ja niitä saanut juurtumaan ja kasvamaan sujuvasti, mutta kotioloihin en ehkä ihan noin isoja kasveja haluaisi... Saahan ne pysymään pienenä ilman bonsaiksi koulimistakin mutta ihan mielenkiinnosta kysyin.

Seinät kaatuu, pidän niitä pystyssä. Katto tippuu niskaan sen tuen varmalla otteella. Lattia tulee vastaan sitä avosylin halaan - ja makaan - alla röykkiöiden ja nietosten, jotka talvi päälle kaataa..

2

Vs: Pistokkaista (ja siemenistä)

Olen hirmu hätänen, en jaksanut odottaa vastailuja. Luin jostain viestiketjusta, että chilistä saa nopeasti tulosta niin laitoin myös erinäisiä chilin siemeniä kasvamaan (kaupan vihanneshyllyn tuotoksista). Sekä pari ompun ja tammen siementä. Mikäli tulosta syntyy ja pääsen jossain vaiheessa vaihtamaan multia, niin ostin myös valmiiksi kissanhiekkaa (tammelle, omenalle ja chileille laitoin jo seoksen), orkideamultaa mulla löytyikin jo omasta takaa kun olen sitä muiden viherkasvien mullituksien yhteydessä pannut purkkien pohjalle. Katsotaan...

Seinät kaatuu, pidän niitä pystyssä. Katto tippuu niskaan sen tuen varmalla otteella. Lattia tulee vastaan sitä avosylin halaan - ja makaan - alla röykkiöiden ja nietosten, jotka talvi päälle kaataa..

3

Avokadon latvoisin ensisilmäyksellä.... hmm sirotraakkipuu voi olla hieman haasteellinen hitaan kasvun myötä. mut kokeile ainakin sun suunnitelmia loppuun saakka. siemenistä en oikeen osaa idätysvinkkei antaa mut niit voi pitää kuukauden jääkaapis ja koittaa idättää sen jälkeen, olen kuullut näin olevan. Eipä mulla muuta.

4

Kitus Joonas. Nyppäsin avokadosta latvaa lyhyemmäksi parin lehden verran, en oikeen tiedä miten kasvi käyttäytyy niin aloitan varovasti..
Traakkipuusta mietin että kun töistä saan lisääkin nuita oksia, niin voisin koettaa useammalla yksilöllä yhteensitomista, jolloin saisin paksuutta.. Ja toiselle kotona olevalle voisin koittaa varteen ilmajuurien tekoa ehkäpä, siinä on aika hyvät alut ainakin n. 5cm mullan yläpuolella..
Omput ja Tammet (siemenet) jätin partsille hyvin kasteltuun multaan, tehköön sielä mitä tykkää jos tykkää. Chilit on keittiössä smile

Näin tuolla gallerian puolella Scheffleran ja näin löysin yhdelle löytökasville nimen.

Pelastin töissä yhden yksilön menemästä roskiin ja otin sen hoiviini. Leikkasin todella rumat ja pitkäksi kasvaneet oksat lyhyeksi ihan kokeilumielessä ja tulosta syntyikin nopeasti. Oksat tekivät upeat juuret vedessä ja leikattu "töpö" jossa on nyt kolme puumaista haaraa on hienosti kasvattanut uudet oksat.  Ajattelin ehkä töpön jättää tuollaiseksi kun tosiaan jää työympäristöön ja yritän saada sitä annettua jonnekin toiseen toimistoon...

Leikattuja oksia olen kotiin vienyt muutaman ja mietinkin että pystyykö tuollaisesta vedessä juurrutetusta oksasta muokkaamaan mitään, esim jos sen todella hyvin juuria sisältävän oksan leikkaa lyhyemmäksi, niin kasvaako siihen lisää oksia mullassa? eli haarooko mullan alta yhtään ? Siinä on nuita terveitä lehtiä kärjessä ja tosiaan hyvä juuristo, mutta oksa juurien kohdalta on pituudeltaan n. 20cm , niin haluaisin sitä vähän lyhemmäksi, ettei tarvii simmosta hirmiän korkeaa ruukkua hommata. Juurien seassa on vielä niitä nypyköitä, eli vois hyvinkin kasvattaa oksia... Vai heitänkö vaan multaan ja katson mitä tulee? smile
    ...Oon vähän täpinöissäni kun luen teidän juttuja ja katson kuvia ja kaikkee
Kiitos taas.

5

Pikainen kommentti, jos siinä töpössä on yhtään runkoa, se on otollisempaa materiaalia kuin pistokkaat tai siementaimet. Bonsaiden kasvatuksessa on kuitenkin kyse puista, joten runko on eduksi.

Paapisen Masalla on hieno Schefflera. Siitä mallia!

6

Joo, näin oon ymmärtäny mutta se on aika rumasti haaroittunut se runko.. Ja tosiaan "työpaikan" kukkia, eli en sitä oikeen kotiakkaan voi tua, pelastin vaan sen menemästä roskiin big_smile Taisi olla juurikin paapisen schefflera jota kattelin smile Mutta aikaa kun on niin voihan nuista pistokkaista kattoo ja ootella mihin suuntaan lähtee. Laitoin sen pätkiksi sen yhden oksan ja multaan eilen.
Kävin myös ostamassa Ficu Benjamina (?) bonsain plantagenista, jos sillä harjottelis myös alkuunsa smile