1

Aihe: Bonsai-harrastuksen alkulähteillä

Oli nyt launtaina todella nostalginen olo, kun TV:ssä esitettiin "Karate Kid III". Juuri tästä elokuvasta sain aikanaan 90-luvun puolivälissä innostuksen bonsai-harrastukseen. Innostuksen heräämistä en kyllä ihmettele yhtään, sillä kyllä nuo pikkupuut tuossa elokuvassa kovin kiehtovilta näyttävätkin!

Nähtyäni elokuvan ensimmäistä kertaa lainasin paikallisesta kirjastosta heti sisä-bonsaista kertovan kirjan ja kävin kaivamassa muutaman männynalun läheiseltä hiekkakuopalta ruukkuihin "kasvamaan" (nämä mänty-raukat eivät sitten enää montaa viikkoa eläneetkään...).

Nykyään yleisin tapa bonsai-harrastuksen aloittamiseen lienee kaupassa nähty valmis-bonsai/mallsai... Vai mitä kokemuksia foorumilaisilla on - mistä olette saaneet alkukipinän tähän kiehtovaan harrastukseen?

2

Vs: Bonsai-harrastuksen alkulähteillä

Oli nyt launtaina todella nostalginen olo, kun TV:ssä esitettiin "Karate Kid III". Juuri tästä elokuvasta sain aikanaan 90-luvun puolivälissä innostuksen bonsai-harrastukseen. Innostuksen heräämistä en kyllä ihmettele yhtään, sillä kyllä nuo pikkupuut tuossa elokuvassa kovin kiehtovilta näyttävätkin!

Aijai, ehdit ensin. Piti laittaa aiheesta ketju pystyyn myös tuon leffan jälkeen.

Olen hieman nuorempaa ikäluokkaa, joten minulle tuo leffa nyt ei ole ihan sama juttu. Olen sen kuitenkin nuorempana nähnyt pariinkin kertaan ja kyllähän sitä uudelleen katsoessa tuttuja fiiliksiä ilmeni. Komealta nuo puut tosiaan näytti, joten en ihmettele, vaikka tänne lähiaikoina rynnistkäisikän kasa uusia jäseniä wink

Mutta itse asiasta. Bonsai-puita olen nähnyt juuri elokuvissa suht useasti ja minulle ne muodostuivat sellaiseksi mysteeriksi. Kauniita pieniä puita, joista ei ihan tiennyt mitä ne ovat. Varsinkin Hiipivä tiikeri piilotettu lohikäärme edisti tuota.

Homma lähti käyntiin Jyväskylään muuttaessa. Koskaan aiemmin en ollut kasvien kanssa ollut missään tekemisissä. Tyttöystävä väkisin raahasi Viherlandiaan ja hintoja kauhistellen roikuin mukana. Kaikki kasvit näyttivät samalta, enkä ollut sen innostuneempi kuin aiemminkaan. Sitten trooppisella puolella huomioni kiinnittivät lihansyöjäkasvit, jotka nyt vähän kiinnosti erikoisuutensa vuoksi. Huoneen vastakkaisella seinällä sitten löytyikin niitä pieniä puita, kauniiden pikkuruisten lehtiensä kera ja kyllä sitä sitten samantien mentiin. Puu mukaan ja kotona nettiin. Kirjastosta ei löytynyt kuin Sivosen kirja, mutta alkuun päästiin. Sillä tiellä ollaan vieläkin ja sen materiaalin puutteen takia tätä paikkaa pystyttämässä.

"A garden is the best alternative therapy"

3

Muistaakseni 2002 vuonna netissä läjähti kuva eteen Bonsaista ja sen jälkeen koukussa oltiin. Mutta vasta pari vuotta sitten ekysyin ensimmäistkä kertaa bauhaussiin jossa näin pienenpienoisen serissa ja pakkohan sellainen oli ostaa. Siitä se sitten lähti.

4

En ole vieläkään nähnyt yhtään Karate Kid elokuvaa. Olen ilmeisesti liian vanha ;-)
Opiskelin Saksassa kahdeksankymmentäluvun puolessavälissä, jolloin näin ensimmäisen bonsain. Tosi innostunut tulin häämatkallamme Lontoossa, kun näin, niin kun Colin Lewiskin, bonsaita Selfridge:in tavaratalossa. Ne olivat mallsaieja, mutta ah, kuinka pieniä, ja niissä oli hirveästi pienen pieniä lehtiä ja oksia (ilmeisesti kiinan jalavia). Ja seuraavalla opiskelukaudella Saksassa ostin paljon ruukkuja, työvälineitä ja kirjoja. Kaikki työvälineet ja ruukut ovat edelleen käytössä, joten hyvät ihmiset, hankkikaa laatutuotteet. Se kannattaa pitkällä tähtäimellä. Yhdeksänkymmentäluku meni sitten lasten ja oman firman hoitoon, ja bonsai hommat jäivät hyllylle vähäksi ajaksi, niin kun opiskelutkin. Lasten kasvaessa isommiksi jää aikaa muuhun, joten otin sekä opiskelut että bonsait uudelleen päiväjärjestykseen milleniumvaihdon jälkeen.

5

Aasialainen kulttuuri on kiinnostanut mua pidempään, niin siinä samassa tuli jonkunlainen kiinnostus myös bonsaihin.  Meillä on ollut kotona veljen kanssa tässä vuosien varrella erilaisia epämääräisiä viljely-yrityksiä, mutta heinäkuussa sain lahjaksi "oikean" kaupasta ostetun bonsain ja nyt sitten puuhaillaan sen kanssa.

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

6

Itselläni ei ole vielä puita ollenkaan koska aina kuvittelin, että ne maksavat monia satoja euroja. Nyt tässä kuitenkin tänään huomasin viherpajan (Tikkurila, Vantaa) sivuilla, että heiltä saa bonsaita halvimmillaan 6,50e / kpl.

Sieltä puuta ostamaan kunhan rahaa tulee smile

7

Minun bonsainhoitamiselle ei ole pitkää ja loisteliasta historiaa, joten ketjun lukijat tappava "kertomukseni" koostuu vain siitä, että tutustuin ja ihastuin bonsai-puihin kasvien ja Japanin palvomisen kautta. Olin ihaillut ja haikaillut bonsaiden perään jo parisen vuotta ennen kuin sain ensimmäisen puuni ennen joulua. Serissahan se Plantagenistä matkaan tarttui. Ainuttakaan bonsaita en ollut ennen sitä nähnyt ja valitseminen veikin aikaa ^^

8

Olen ollut kerran Japanissa. (Setäni on asunut Japanissa mutta muutti sieltä Sveitsiin.) Hänellä oli Bonsai puita silloin näin ekan kerran "livenä" bonsai puun. Ihastuin siihen heti nähtyäni. Mutta tästä ei minun harrastukseni ei lähtenyt. Se alkoi joulu lomalla. Tuli vain sellainen "intohimo" ruveta kasvattamaan jotain kasvia. Surffailin netissä ja näin bonsai puun kuvan. Sitten kun googletin löysin tämän foorumin joka kasvatti vielä enemmän intoa. Olen aina ollut muutenkin viherpeukalo.  wink

Lajikkeet jota omistan: 1 Ficus Microcarpa ja 1 Ulmus, 1 Citrus, 1 Ficus Benjamin, 1 Osteomeles subrotunda, 1 Pachira aquatica

9

oon kyl nähny karate kidin mut enhän minä muista siitä mitään, vois katsoa sen elokuvan kun kerkiää.
Sisko oli n2vuotta japanissa tuli pari kuukautta sitten takas ja se selitti jotain bonsaista ja siitä into sitten lähti.Olin kyllä perehtynyt japanin kulttuuriin ja sitä kautta olin myös törmännyt bonsaihin, muttei ollut vielä kasvihulluus iskenyt. Oli positiivista huomata kun löyty sivuja jossa annettiin tietoa bonsaista ja sit oli viel tää yhteisö.

10

Eksyin syksyllä sattumalta bonsai.fi:tä lukemaan ja sen sitruunankasvatusohjeista innostuin. Jotenkin valmiin kasvin ostaminen ei sovi mun ajatusmaailmaan, vaan kaikki pitää kasvattaa siemenestä.

Dreaming neon black

11

Voisi oikeastaan sanoa, että minun bonsaiharrastukseni lähti liikkeelle tästä päivästä, eli olen todellinen aloittelija mitä tulee tähän aiheeseen. Olen nyt lueskellut näitä sivuja parin tunnin ajan ja luulenpa, että tämä harrastus vielä vie minut täysin mukanaan. Tulen siis jatkossa kyselemään paljon tyhmiä kysymyksiä joihin saan toivottavasti paljon viisaita vastauksia.

Syy miksi ekyin näille sivuille oli se, että ostin tänään hetken mielijohteesta Stocmannin Hulluilta päiviltä rehottavan bonsaipuun muoviruukussa ja täytyy sanoa, että olen sen kanssa hieman hukassa. Veikkaisin sen olevan malaganviikuna, mutta en pistä päätäni pantiksi, koska aiemmat kasvikokemukseni rajoittuvat yhteen orkideaan ja viiteen kiinanruusuun. Nuo nykyiset kasvini ovat jostain kumman syystä pysyneet hengissä ja voineet hyvin, joten uskalsin kokeilla jotain hieman erilaista.

Ja jos tuo bonsai nyt päättää heittää henkensä ihan alkumetreillä, niin eipä tuo kovin suuri taloudellinen menetys olisi, se kun maksoi vain 7,90e. Luultavasti hankkisin kuitenkin tilalle toisen tai yrittäisin kasvattaa uutta bonsaipuuta vaikka tuon kiinanruusun pistokkaista, joten nämä foorumit tulevat tulevaisuudessakin varmasti tarpeeseen.

PS. Päädyin tänne Wikipedian kautta, jos se tieto jotakuta kiinnostaa.

PPS. Mr. Miyagi on paras karatepappa ikinä.

12

Ite oon aina ollu kiinnostunu pienoismalleista. Ja pienoisjunaradat on kiinnostanu eniten mutta ei semmoiseen ole ollut rahaa. Tuossa sitten päivänä yhtenä päätin että alan kasaamaan itelleni pienoispuutarhaa niinkuin korvikkeeksi, siitähän tää sitten lähti.

If he's so smart how come he's dead?

13

Ilmoitan vain, että löysin netistä bonsai-aiheisen lehden jonka tilasin.

http://www.bonsaieurope.com/bonsai/welkom/

Tilasin myös kahdet pihdit ruukkupuun putiikista.

Millähän tänne saisi enemmän tai vilkkaampaa keskustelua?

Minulla on sellainen aavistus, että täällä on liikaa "huoneita", satunnaiset kävijät käyvät jossakin huhuilemassa, onko täällä ketään, jossakin toisaalla joku toinenkin huhuilee, mutta liian ison systeemin takia eivät ehkä huomaa toisiaan.

Mitä jos olisi vain "yleinen alue", ja jos siellä syntyy jostakin säikeestä aktiivimpi keskustelu, niin sitten siitä voisi harkita omaa aluettaan... näin toimitaan jossakin muualla, ja porukka tykkää että toimii hyvin.

Yleisellä alueella on jopa 6-7 vuotta vanhoja aktiivisia säikeitä, jotka toimii oikein hyvin.

14

cosmichd kirjoitti:

Millähän tänne saisi enemmän tai vilkkaampaa keskustelua?

Minulla on sellainen aavistus, että täällä on liikaa "huoneita", satunnaiset kävijät käyvät jossakin huhuilemassa, onko täällä ketään, jossakin toisaalla joku toinenkin huhuilee, mutta liian ison systeemin takia eivät ehkä huomaa toisiaan.

Mitä jos olisi vain "yleinen alue", ja jos siellä syntyy jostakin säikeestä aktiivimpi keskustelu, niin sitten siitä voisi harkita omaa aluettaan... näin toimitaan jossakin muualla, ja porukka tykkää että toimii hyvin.

Yleisellä alueella on jopa 6-7 vuotta vanhoja aktiivisia säikeitä, jotka toimii oikein hyvin.

Keskustelu foorumin tilasta ei liity millään tavalla tämän säikeen aiheeseen, voinemme jatkaa keskustelu aiheesta vaikkapa tässä säikeessä:
http://www.bonsaifi.net/keskustelu/view … 70&p=1.

cosmichd kirjoitti:

Ilmoitan vain, että löysin netistä bonsai-aiheisen lehden jonka tilasin.

http://www.bonsaieurope.com/bonsai/welkom/

Tilasin myös kahdet pihdit ruukkupuun putiikista.

No sen verran kommentoin tähän, että hyvän lehden olet tilannut (ko. lehteä on kehuttu täällä foorumilla jo aiemminkin). Itse asiassa eilen postiluukusta kolahti lehden uusin numero, jota tulikin sitten urakalla pläräiltyä koko ilta.

15

Jaa-a. Kyllä minäkin olen nähnyt kyseisen leffan, mutta en ole varma, lähtikö innostus siitä...no, ainakin vaikutuksen se teki. Enpä ole varma, mistä se lähti. big_smile

Meitä kaikkia musta kuolo päähän koppaa.

-Aleksis Kivi

16

nirium kirjoitti:

Itselläni ei ole vielä puita ollenkaan koska aina kuvittelin, että ne maksavat monia satoja euroja. Nyt tässä kuitenkin tänään huomasin viherpajan (Tikkurila, Vantaa) sivuilla, että heiltä saa bonsaita halvimmillaan 6,50e / kpl. smile

hei mäki sain samasta paikasta ekan bonsain tällä viikolla!

17

antsa-san kirjoitti:

Oli nyt launtaina todella nostalginen olo, kun TV:ssä esitettiin "Karate Kid III". Juuri tästä elokuvasta sain aikanaan 90-luvun puolivälissä innostuksen bonsai-harrastukseen. ...Vai mitä kokemuksia foorumilaisilla on - mistä olette saaneet alkukipinän tähän kiehtovaan harrastukseen?

Yllätys yllätys, oma kiinnostukseni bonsaihin on saanut alkunsa aivan samalla tavalla, Karate Kid -leffoja katsoessa (silloin joskus kun sekä kyseiset leffat että minä olimme vielä melko tuoreita...)

Muistaakseni tuli silloin myös yritettyä sitä kärpäsen pyydystämistä riisipuikoilla... Ei onnistunut, mutta nykyään sama homma onnistuu paljain käsin.

"Voimme päättää vain siitä, mitä teemme sillä ajalla joka meille annetaan." -Gandalf

18

Olen tiennyt bonsai puiden olemassa olosta jo pitkään, harrastus sai kunnollisen alkukipinän puolitoista viikkoa sitten englannissa kun löysin bonsaipuiden siemeniä, ostin Granaatiomena "nana" -version, oliivipuita, myrttejä ja vielä golden pine - puita. totuus kuitenkin on etten vielä tiedä paljoakaan bonsai puista, (jos jotain hyviä vinkkejä on, saa antaa) mutta siitä se lähtee.

19

antsa-san kirjoitti:

Nykyään yleisin tapa bonsai-harrastuksen aloittamiseen lienee kaupassa nähty valmis-bonsai/mallsai... Vai mitä kokemuksia foorumilaisilla on - mistä olette saaneet alkukipinän tähän kiehtovaan harrastukseen?

Olen totaalinen aloittelija. Taas.

Minulla oli mallsai joitakin vuosia sitten. Tein parhaani, mutta puu kuoli ensimmäisen lomamatkan aikana. Päätin luopua koko ajatuksesta, liian vaikeaa minulle (ja lomamatkan aikaiselle puun hotopaikalle...).

Olen aina kaupassa ollessani katsellut mallsaita kaihoisasti. Ja nyt päätin kokeilla vielä toisen kerran. Ostin mallsain ja tavoitteena on pitää se (Zelkova?) hengissä edes vuoden verran. Opetellaan nyt vähän viime yritystä paremmin ihan perusasioita tämän puun opastamana. Toivon, että sen myötä kipinä bonsaihin lähtisi kunnolla roihuamaan.

Ai, miksi alunperin kiinnostuin bonsaista? Ei kai siihen enempää tarvita kuin hyvän näköisen bonsain näkeminen!

20

Minä olen toivonut bonsaita jo yli kaksikymmentä vuotta. Ja kun toiveeni nyt on toteutunut, olen antanut hänelle nimen Toivo.
Kipinä syttyi yli kaksikymmentä vuotta sitten Hesarin kulttuurisivulla olleesta jutusta, missä naistutkija, jonka nimeä en muista, vertasi bonsaita naiseen ja naisen asemaan. Pitkäänhän historiassa nainen on ollut alistetussa asemassa. Hänen kasvuaan on rajoitettu ja typistetty milloin milläkin keinoilla. Siitä pitäen olen laiskasti hankkinut tietoa bonsain kasvattamisesta, mutta olen aina ajatellut sen olevan niin vaativaa, että se ei minulta onnistu. Runoilijaa mukaelleen: yksikään kivi ei ole koskaan tahdostani liikahtanut.

Kaija

21

Hehheh.. Karate Kid. Täytyy myöntää.

22

Itse olen myös karate kid- elokuvia nähnyt ja niissä kovasti pieniä puita ihaillut. Mutta silloin ei pieneen mieleeni edes tullut, että moista voisi täällä koto-Suomessa edes kokeilla.

Varsinainen innostukseni alkoi, kun ystäväni sai syntymäpäivälahjaksi mallsain. Silloin kovasti puuta tutkailin ja paljonkaan aiheesta tietämättömänä toivoin joululahjaksi itselleni samanlaista, ihan pelkästään ulkonäön vuoksi. Viime jouluna sitten sellaisen sainkin, ja kun nyt olen netissä surffaillut ja bonsain saloihin hieman perehtynyt, alkaa innostukseni vain kasvaa. Mielessäni onkin jo aikamoinen lista siemenistä, joita aion keväällä kylvää...

Tämä on kyllä harrastus, joka vie aivan totaalisesti mukanaan. Hyvä, kun nukkua malttaa, kun ajatuksissa pyörivät vain puut. Bonsai-harrastus ei vaadi paljon rahaa, ja aikaa siihen voi käyttää aivan milloin haluaa ja kuinka paljon haluaa. Ja bonsai on aivan erilainen, ihmeellinen maailmansa. Joka päivä voi oppia jotain uutta.

23

Jaahas, kerronpa minäkin itsestäni vähän. Japanilainen estetiikka, arkkitehtuuri ja puutarhat ovat aina olleet jotenkin sydäntä lähellä, ja kun syksyllä 2004 muutimme tähän nykyiseen kämppäämme, jossa on oma pieni piha, päätimme tehdä haaveista totta ja tehdä japanilaistyylisen pihan. Lopullisen kimmokkeen antoi naapuri, joka myös oli friikahtanut japanilaisiin puutarhoihin ja alkoi tehdä myöskin itselleen sellaista. Tilasimme netistä muutamia japanilaisia puutarhoja käsitteleviä kirjoja joista löytyi rutkasti inspiraatiota ja tietysti myös paljon tietoa. Perussuunnittelussa päädyimme lopulta käyttämään apuna ihan vihersuunnittelijaa, mikä osoittautui hyväksi ratkaisuksi, koska piha oli alaspäin viettävä, ja kaikki korkeuserot, salaojitus ym. tuli samalla tehdyksi kunnolla. Maansiirto- ym. työt sekä puupation rakennushommat tehtiin itse. Selkäkipuja ja rakkoja lukuun ottamatta hommat sujuivat ilman suurempia onnettomuuksia. Pintamaata piti kyllä poistaa parikymmentä kuutiota ja tuoda painavampaa tavaraa tilalle, joten yksi kesälomaviikko meni meiltä rouva R2-sanin kanssa lapion varressa. No, olihan se vähän vaihtelua ruukkupuiden kanssa puuhastelulle.

Kasvien ja tilpehöörien kanssa olemme pyrkineet siihen, ettei mopo karkaisi käsistä, vaihtelevin tuloksin...jokusen kuvan laitoin tuonne puutarhaosastoon, jos haluatte kurkata miltä piha kahden kasvukauden jälkeen näytti viime syksynä.
Bonsait tietysti tulivat kuvaan mukaan ihan samaan aikaan kun pihan tekokin, tai oikestaan vähän ennemminkin. Mielestäni puut kuuluvat ennen kaikkea ulos ( vaikka tietysti jokunen huonokuntoinen huonebonsaikin kituu sisällä )  ja nyt kun piha on tehty, olisi tarkoitus alkaa kasvattaa sinne sopivia puita. Kuvissa näkyykin purkkeja, joissa on ( toivottavasti ) sopivia havubonsaiden aihioita, ja jokunen puu kasvaa tällä hetkellä ihan maahan istutettuina. Niistä olisi tarkoitus ruveta bonsaita tekemään, vähän samaan malliin kuin tuo lehtikuusi, josta laitoin kuvan.

24

minä innostuin myös karate kid elokuvista.
en kyllä tiedä mikä niissä viehättää mutta on vaa hienoja. tongue

25

Karate Kidistä puheen ollen, tänään tulee tuon kyseisen elokuvasarjan(?) ensimmäinen osa Neloselta kello 16:00. Katsomaan siis kaikki.

Meitä kaikkia musta kuolo päähän koppaa.

-Aleksis Kivi