1

Aihe: Puiden keräily luonnosta

Koska foorumissa näyttää olevan suuri into lähteä ensi keväänä luontoon tai pihalle hakemaan puita bonsain kasvattamista varten, olen koonnut tähän hieman asiaan liittyviä vinkkejä. Olen itse kerännyt lähinnä lehtipuita ja mäntyjä, mutta olen seurannut samaa mallia kaikkien puiden kanssa, ja tähän mennessä ovat kaikki kerätyt puut jääneet henkiin.

Ensimmäinen ja tärkein asia suunniteltaessa keräilymatkaa on kysyä itseltään, onko kykyä hoitaa vastakerättyä puuta. Se on paljon vaikeampaa kuin taimikaupasta ostetun puun hoitaminen, sillä luonnossa kasvava puu ei ole tottunut kasvamaan ruukussa, ja maa-aines ruukussa tulee monta vuotta olemaan epätasainen, mikä lisää kasteluvaikeuksia. Mikro-ilmasto voi olla aivan erilainen sinun pihallasi kun mitä se oli puun kasvupaikalla. Jos et ole varma, niin kannattaa jättää puu maahan, ja odottaa kunnes on varma siitä että on valmis ottaman vastuun vastaan.
Kauniin puun vieminen luonnosta, missä se on kasvanut kauan, pitäisi olla verrattavissa koiran hankintaan: on kysyttävä itseltään, riittääkö innostus ja kyky hoitaa puuta. Siksi en suosittele puun keräämistä vasta-alkajalle, vaan tottuneemmalle harrastajalle, joka on jo mieluiten pari talvea talvehdittanut ulkopuita, ja tietää minkälaisesta työstä on kysymys ja miten paljon hoitoa ulkopuu tarvitsee.

Toinen melkein yhtä tärkeä asia on lupa: puita ei saa kerätä ilman maa-omistajan lupaa. Jos puu kasvaa omalla tontilla niin ongelmia ei yleensä ole, mutta jos se kasvaa toisen metsässä, on lupa hankittava. Yleensä tämä ei ole ongelma kunhan saa maanomistajasta tietoa; puut, jotka kiinnostavat bonsai-harrastajia eivät yleensä ole muiden ihmisten silmissä minkään arvoisia.

Kolmas tärkeä asia muistaa on, että vasta kerätty puu on muotoilukaranteenissa monta vuotta. Puu tarvitsee aikaa ennen kun se on tottunut elämään ruukussa. Vasta sen jälkeen voit ryhtyä muotoilemaan sitä. Ja sen jälkeen voi vielä kestää monta vuotta ennen kun puun juuristo on sen kaltainen että puu voidaan istuttaa bonsairuukkuun.

Näin ollen sinulla on oltava kyky hoitaa puuta, lupa keräämiseen ja paljon kärsivällisyyttä.

Lähde keräämään keväällä vasta kun huomaat että puu on herännyt talven jälkeen, huhtikuun loppupuolella tai toukokuun alkupuolella, mikä riippuu täysin kasvupaikan mikroilmastosta. Esimerkiksi saaristo on kauan kylmänä. Lehtipuiden silmujen on oltava isot ja turvonneet, mutta ei auenneita, ja männyn kynttilät niin että huomaat puun lähteneen kasvamaan. Varaa valmiiksi erikokoisia ruukkuja ja maa-ainesta –– ja rahkasammalta. Itse käytän kerätyille puille multaseosta, jossa on akadamaa ja akvaariosoraa suhteessa 50:50.
Kun olet kaivanut puun maasta, katkaisten mahdollisimman vähän juuria, laita juuripaakku muovikassiin ja sido leveällä teipillä paketti kasaan siten, että juuripaakku pysyy ehjänä. Sitten kotiin mahdollisimman nopeasti.

Muista kuitenkin vielä, että luonto ei saa olla sen näköinen että pommi on räjähtänyt, kun lähdet pois. Siisti paikat niin, että näyttää siltä kuin paikalla ei olisi tapahtunut mitään

Kun olet kotona, ota sopivan kokoinen ruukku ja laita bonsaitaivutuslankaa ruukun pohjan läpi, jotta saat myöhemmin puun napakaksi sidotuksi ruukkuun jotta se ei liikkuisi ollenkaan (katso bonsaikirjasta ellet ymmärrä tätä, näin kuuluu aina menetellä istutuksen yhteydessä). Kiinnittäminen on äärimmäisen tärkeätä: uudet pienet juuret menevät erittäin helposti poikki jos puu hoidon yhteydessä tai tuulen takia liikkuu ruukussaan! Laita ruukun pohjalle maa-ainesta, juuripaakku sisään, täytä ehkä hieman maa-aineksella ja sido juuripaakku kiinni. Laita silputtua rahkasammalta lähelle katkaistuja juuria. Rahkasammal sisältää jotain mikä on tosi namia juurille (en jaksa hakea tietoja nyt esille mikä se hyvä juttu onkaan), mutta käytä hanskoja
sen käsittelyssä. Se pitää myös vettä sopivalla tavalla. Täytä loput ruukusta maa-aineksella. Kastele tarkoin. Ja ole tarkka ettei ruukkuun jää ilmakoloja, vaan että kaikkialla on maa-ainesta. Käytä syömäpuikkoa apuna, jotta varmistuisit tästä asiasta.

Anna puun olla suojassa tuulelta ainakin pari viikkoa. Laitan aina omat puuni kasvihuoneeseen, kunnes huomaan että ne ovat lähteneet kasvamaan.

Ja muista että muotoilua ei voida aloittaa kuin vasta aikaisintaan kahden vuoden jälkeen. Puun on saatava tottua hyvin uuteen elinympäristöönsä. Ja keräämisen jälkeen on yleensä edessä pitkä taival, eli monen monen vuoden työ ennen kuin puulla on sellainen juuripaakku, että sen voi laittaa bonsairuukkuun. Yamadorin (tai pihapuun) kasvattaminen bonsaiksi on erittäin kärsivällisyyttä vaativaa touhua.

2

Vs: Puiden keräily luonnosta

Itselläni on myös tarkoitus ensi keväänä tarttua härkää sarvista ja kokeilla muutaman puun ottamista luonnosta bonsai-koulintaan, joten pakko tarttua tähän keskusteluun. Nuo Maudin kolme perusasiaa luulisin olevan jo mallillaan, joten lähtökohdat ovat hyvät smile

Kun olet kaivanut puun maasta, katkaisten mahdollisimman vähän juuria, laita juuripaakku muovikassiin ja sido leveällä teipillä paketti kasaan siten, että juuripaakku pysyy ehjänä.

Ymmärrettävästi juuria pyritään säästämään mahdollisimman paljon tässä vaiheessa, mutta miten tulisi suhtautua männyn mahdollisesti syvälle maahan kaivautuvaan paalujuureen. Sivonen toteaa kirjassaan seuraavaa: "Männylle lajityypillisen pystysuoran tolppajuuren saa aina katkaista heti, koska sillä ei ole sanottavaa merkitystä ravinnonottajana." Jostain toisaalta muistan lukeneeni, että tätä juurta pitäisi lyhentää aina pala kerrallaan eli että sitä ei napsaistaisi heti kättelyssä kokonaan pois. Mikä on Maud sinun kokemuksesi asiassa?

Tähän liittyen: onko tietoa, onko syvälle menevä paalujuuri ominainen myös muille mäntyvariaatioille? Lähinnä itseäni kiinnostaa kääpiövuorimännyn ominaisuudet. Asunnon edellinen asukas kun on istuttanut pihaan sellaisen, mutta tämä puuyksilö on monasti vihjannut minulle hiljaisella äänellään, että bonsai-koulintaan olisi mukava päästä mukaan smile

Sivonen kuvaa kirjassaan myös luonnonaihion ottamisen yhtenä lähestymistapana sen, että puu ensin valmistellaan ensimmäisenä keväänä ja kerätään ruukkuun vasta seuraavana vuonna. Maud ja muut, onko teillä tästä kokemuksia?

3

Paalujuuren merkityksestä vastakerätyn puun eloonjäämismahdollisuuksia ajatellen ollaan ymmärtääkseni aika eri mieltä tuolla isossa maailmassa. Vertailevia testejä kun on aika vaikea tehdä ;-) Olen aina ottanut mahdollisimman paljon juuria mukaan varmuuden vuoksi, ja lyhentänyt hitaasti paksuja juuria vähitellen. Mänty jolla on mielenkiintoinen rungon muoto on usein kasvanut sellaisissa olosuhteissa että paalujuuri on joka tapauksessa aika kehittymätön ja juuripaakku kompakti. Mänty joka on kasvanut niin että sillä on todella voimakas paalujuuri on yleensä kokemukseni mukaan ilman mielenkiintoa.

Olen valmistellut yhden ainoan puun muutaman vuoden ajan, ja se oli tammi. Metsäjänis oli monen talven aikana trimmannut puun, ja sillä oli aika paksu ja lyhyt runko. Luulin sen kasvavan normaalisti metsämullassa, mutta kun yritin kaivaa sen irti huomasin että se oli kiinni kalliossa. Tein jonkin verran haavoja mullassa olevaan paksuun juureen (joka oli noin 10 senttiä pitkä ennen kun se meni suoraan kallion koloon. Kaksi vuotta myöhemmin oli kehittynyt sen verran ohuita juuri multaosassa että katkaisin paksun juuren ja siirsin puun ruukkuun.

Eräs saksalainen bonsaiharrastaja jolla on todella isoja tavallisia katajia (J. communis) sanoo aina valmistelevan katajat ennen keräämistä. Luulen että se edesauttaa katajan eloonjäämismahdollisuuksia merkittävällä tavalla, sillä katajalla on yleensä erittäin pitkät juuret. Kataja saa helposti uusia juuria jo silleen että oksa jää kiinni maahan, joten juurten valmistelua haavoittamalla niitä varovasti pitäisi onnistua erittäin helposti, ja sitten ehkä katkaisemalla paksuimmat muutama vuosi sen jälkeen. Mutta, kataja pidetään yleensä erittäin hankala ja vaativana puuna, esim. Walter Pall on sanonut luopuvansa niiden keräämisestä niiden oikukkuuden takia, joten sitä ei kyllä kannattaa kokeilla ennen kun on paljon kokemusta.

4

Törmäsin pariin IBC-artikkeliin samaisesta aiheesta. Artikkelit antavat ihan hyvää pohdiskelun aihetta, vaikka eivät juuri paneudukaan siihen miten puu luontaiselta kasvupaikaltaan tulisi ruukkuun siirtää.

Collecting Bonsai Material

The Ethics of Collecting

5

Kiitoksia Antsa linkeistä!

6

Hyvää tietoa. Mun vanhemmat asuu omakotitalossa ja niille pukkaa pihalle aina vaahteraa , koivua ja kuusta. Katselin juuri siellä ja sellaisia taimia oli mitä voisi parin vuoden kuluttua ajatella keräävänsä. Siihen mennessä olen toivottavasti saanut harjoitella tarpeeksi ja ehtinyt etsiä tietoa, ja talvehtimisjutut on tullu kokeiltua. Meidän vintti on toivottavasti sopiva, siellä on ikkuna, ja jopa yksi kattoikkuna just meidän vintin kohdalla, joten se voisi valonkin kannalta olla hyvä ratkaisu.

Jasmiini
Avatar on ficus luonnossa, Kambodzassa Angkorin alueella

7

Voi kun olisin tän artikkelin löytänyt aikaisemmin :S
Mä luin ton ohjeen, ettei sillä paalujuurella olisi niin väliä, joten katkoin sitä rajusti.. Lisäks laitoin sen heti bonsai ruukkuun.. ilman sitomista! Ajaako saman asian se, että laitoin ruukkuun painavan kiven, johon puun sidoin kiinni? Kannattaako mäntyäni sumutella ahkerasti nyt, vaikka se asuikin ennen kuivassa hiekkarinteessä? Tuo rahkasammal kiinnostaisi.. auttaako sen lisäys enää tässä vaiheessa? jos koitan sekoittaa sitä pikkusen pintamullan alapuolelle, tai jätän suosiolla silputtuna päälle?

[img]http://www.mysmilie.de/midi-smileys/froehlich/1/0028.gif[/img]

8

Mäntyjä ei tarvitse välttämättä sumuttaa.

Lehtipuut, joilla on enemmän haihduttavaa pinta-alaa lehdissään kuin männyt neulasissaan taas hyötyvät siitä suuresti.

9

Ei se ole välttämätöntä, mutta ymmärtääkseni mm. männyt hyötyvät suuresti neulasten kastelusta. Syynä on käsittääkseni neulasten puhdistuminen pölystä ja muusta ilmassa lentelevästä "töhnästä". Viisaammat voivat vielä avittaa, mutta olen itse ottanut tavaksi kastella havupuut "oksien kautta" eli pitää huolen, että neulaset saavat myös huuhtelun säännöllisesti.

Life too hectic for you? Try training bonsai.

10 Viimeksi muokannut sm4tik (02.08.2007 19:23:35)

Mitenkäs puitten keräily syksyllä? Onko kokemuksia ajatuksia? Monessa artikkelissa mainitaan syksyllä kerääminen samanlaisena vaihtoehtona kuin kevät vaikka lehtipuita suositellaankin keräämään mielummin keväällä. Tuo keväällä kerääminen tuntuisi olevan vallitseva ajatus, mutta kirjoitusten mukaan näyttäisi siltä että syksy sopii myös?

Heihoi, löytyhän toi artikkeli jota etenkin tarkoitin.
Eli täältä

sakari

11

Minä kastelen kaikki puut niin että lehdet/neulaset ja oksat kastuvat. En ole koskaan (viiteen vuoteen) huomannutt että tämä tapa tuottaisi ongelmia. Isossa maailmassa vaikuttaa olevan aika monta eri mieltä tässä asiassa, mutta ainakin saksassa asuva Walter Pall (jonka muotoilutyylistä en aina ole niin innostunut, mutta jolla on erittäin hyvin voivia puita) kastelee kaikki puut lehtineen ja neulaisineen. Ja hänellä on etelä Bayerissä erittäin kalkkipitoinen vesi, minkä luulisi tuottavan ongelmia, mutta ei.

12

Olen kerännyt mäntyjä sekä keväällä että syksyllä, eikä yksikäään ole kuollut (mutta muistakaa, ajankohta on vain yksi faktori puun selvimisprosessissa). Lehtipuita en keräisisi kun keväällä, ennen lehtien puhkemista. En tiedä, onnistuisiko se sen jälkeen kun lehdet ovat pudonneet, mutta epäilen.

13

Maud kirjoitti:

Lehtipuita en keräisisi kun keväällä, ennen lehtien puhkemista.

Näin itsekin olen käsittänyt. Ensiviikolla mökille porvooseen tekemään pihalle tilaa parille puulle jotka siinä vähän matkan päässä kallioilla kasvaa. Ajattelin laittaa ne ensin maahan mökin pihaan ja siirtää siitä sitten ruukkuu kunhan omat tilanteet täällä kaupungissa antavat periksi sen että on kesän aina siellä hoitamassa niitä. Mahdollisesti annan näittenkin puiden vielä odotella, ainakin kevääseen? No, ehkä sitä tovin vielä kiertelee läpi noita "taimisto-yamadoreja" wink

sakari

14

Onko näkemyksiä puolesta tai vastaan siitä onko parempi ottaa puu ruukkuun ja ryhtyä sitten muokkaamaan sitä vai muokata sitä jo sen kasvaessa vielä luonnossa ja ruukuttaa vasta valmis puu?

(Laitetaan taustatiedoksi se, että olen sillä tavoin onnellisessa asemassa, että suvulla on isohko, vanha, osin luonnontilainen kesäpaikka, josta löytyy kaikenlaista aihiota. Eli ei ole sitä riskiä, että joku kaivurikuski käy yksi kaunis päivä raapaisemassa rakkaudella vaalitut projektit omakotitalon tieltä pois. Uhkana olisi siis vain hirvet, jänikset ja muut luonnon omat kuopijat.)

Not an ordinary koi - ei mikään tavallinen karppi!

15 Viimeksi muokannut Mr.Grower (03.04.2008 14:50:20)

Maud kirjoitti:

saksassa asuva Walter Pall (jonka muotoilutyylistä en aina ole niin innostunut, mutta jolla on erittäin hyvin voivia puita)

Mr.Pall, ehdottomasti minun suosikki smile hänen puunsa näyttävät puilta, kuten luonnossa...juuri kuten pitääkin wink

Nishikigoi: ensin puu ruukkuun ja sitten vasta eteenpäin...

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

16

Mr.Grower kirjoitti:
Maud kirjoitti:

saksassa asuva Walter Pall (jonka muotoilutyylistä en aina ole niin innostunut, mutta jolla on erittäin hyvin voivia puita)

Mr.Pall, ehdottomasti minun suosikki smile hänen puunsa näyttävät puilta, kuten luonnossa...juuri kuten pitääkin wink

Syy miksi minä en pidä kaikista Walter Pallin puista on että minusta bonsaipuuhun kuuluu kauneus. Kaikki Walterin neulaspuut eivät minusta ole kauniit, jotkut ovat minun mielestäni aika hirveitä. Miehessä on pieni taipumus laitta "vähä mitä vaan" bonsairuukkuun ja sitten kutsua sitä naturalistiseksi puuksi. Juuri nämä puut ovat sellaisia joista en pidä. Mutta tässäkin minun mielipiteesni eroa Walterin, hänen mielestä puun ei tarvitse olla kaunis. Minusta sen kuuluu.

Nishikigoi: Syy miksi minäkin ensiksi nostaisin puun maasta on että et ikinä tiedä miten juuret selviävät siirrosta, ja siten miten oksat selviytyvät. Monen vuoden työ voi mennä hukkaan jos käy huonosti. Mutta se minkä sinun kannattaa tehdä on valmistaa juuret siirtoa varten pari vuotta, eli kaivaa ojan puun ympöärille, jonka sitten täytät hiekalla tai mullalla. Et yleensä saa kaikki juuret katkaistuksi, mutta katkaistut juuret alkavat kasvamaan katkaistuista kohdista, muodostaen uusia juuria lähemmin runkoa. Eli saat osan juurista lyhennetyksi jo vuoden tai kaksi enen kuin nostat puun maasta.

17

Maud kirjoitti:

Syy miksi minä en pidä kaikista Walter Pallin puista on että minusta bonsaipuuhun kuuluu kauneus. Kaikki Walterin neulaspuut eivät minusta ole kauniit, jotkut ovat minun mielestäni aika hirveitä. Miehessä on pieni taipumus laitta "vähä mitä vaan" bonsairuukkuun ja sitten kutsua sitä naturalistiseksi puuksi. Juuri nämä puut ovat sellaisia joista en pidä. Mutta tässäkin minun mielipiteesni eroa Walterin, hänen mielestä puun ei tarvitse olla kaunis. Minusta sen kuuluu.

Kauneus onkin katsojan silmässä wink ..itse en taas pidä liiallisesta bonsai "sääntöjen" seuraamisesta, siksi juuri pidänkin Walterin naturalistisesta tyylistä...tosin pakko myöntää että myös häneltä löytyy niitä vähemmän hienoja puita...

http://www.bonsai-trees.biz/images/fron … i-tree.jpg ----> tämän tyylisistä puista en löydä kauneutta...näin esimerkkinä vaan...

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

18

Maud kirjoitti:

Miehessä on pieni taipumus laitta "vähä mitä vaan" bonsairuukkuun ja sitten kutsua sitä naturalistiseksi puuksi.

..Karrikoituna ehkä noin, mutta pitää pitää mielessä ettei yksikään puu joita herra Walter itse kutsuu bonsaiksi (eli on saavuttanut muotonsa ja löytänyt ruukkunsa) ole hetkessä syntynyt. Kaikki ne ovat vuosien uurastamisen tulosta.
Mutta samaa mieltä olen siitä että kaikki Walterin puut eivät miellytä minuakaan, olivat sitten kauniita tai ei. Enkä todellakaan ole kaikkien hänen ajatusten kannalla, mutta arvostan silti kovasti hänen tapaansa ajatella ja työskennellä. Samaa tosin voin sanoa kenestä vaan bonsai-mestarista. Mielestäni on tärkeää ymmärtää bonsain ns. säännöt, mutta tärkeämpänä näen niitten unohtamisen sitten kun ne on sisäistetty. Mitä kauemmas omena puusta putoaa, sen parempi.. mutta omenapuu siitä silti kasvaa wink

sakari

19

Maud kirjoitti:

Olen kerännyt mäntyjä sekä keväällä että syksyllä, eikä yksikäään ole kuollut (mutta muistakaa, ajankohta on vain yksi faktori puun selvimisprosessissa). Lehtipuita en keräisisi kun keväällä, ennen lehtien puhkemista. En tiedä, onnistuisiko se sen jälkeen kun lehdet ovat pudonneet, mutta epäilen.

Moro,

Mikä ajankohta mielestäsi syksyllä on paras mäntyjen (ehkä myös kuusten ja katajien) keräämiselle? Esim. Etelä-Suomessa onko alkusyksy (elokuun loppu - syyskuun alku) parempi vai loppusyksy (syys - loka- marraskuun alku)?

terv. spesi

20

Paras aika kerätä on keväällä ennen ruohojen kasvuun lähtöä. Silloin löytyy kaikkein helpoimmin ne puut, kun ei rikkaruohot peitä niitä. Mikä aika vain käy, ei ne ihan pienestä kuole, kun saa ison juuripaakun mukaan ja vähentää heti alkuunsa osan oksista, ettei juurille tule liian suurta taakkaa ravittavaksi, kun juurista kuitenkin jää entiselle kasvupaikalle iso osa.

21

Luin vain tässä näitä juttujanne, ja mieleen lipsahti, että ennen kuin kaivaa puun maasta, kannattaa miettiä, onko puu kauniimpi siinä vai ruukussa, ja että saaristossa pienikin puu voi olla kahdensadan vuoden ikäinen.

Muta autoteiden varret: VAPAATA RIISTAA, minulla ei niihin ole motkottamista

22

Sähkölinjojen alustat on toinen loistopaikka. Siellä käydään aina muutaman vuoden välein pätkimässä puut, ja pienellä vaivalla löytyy monenmoista. Eilen löytyi Vantaan Jumbon vierestä pari mukavaa haapaa, ja jotain pajua siellä on valtavasti.

23

Mad Planta kirjoitti:

Luin vain tässä näitä juttujanne, ja mieleen lipsahti, että ennen kuin kaivaa puun maasta, kannattaa miettiä, onko puu kauniimpi siinä vai ruukussa, ja että saaristossa pienikin puu voi olla kahdensadan vuoden ikäinen.

Muta autoteiden varret: VAPAATA RIISTAA, minulla ei niihin ole motkottamista

Jep, ja autien varresta lähtee tukevakin puu mukaan, kun kieertää hinausköyden ympäri ja pikkasen nykäisee. Näin keväällä maa on sopivan märkää ja hyvin lähtee juurakko mukaan.

24

Amerikan kieltä taitaville tässä videosarja puiden keräilystä:
https://www.youtube.com/watch?v=b9jNMXHk7Yg  (1/7)
Andy Smith keräilee lähinnä autiomaasta tai vuoristosta, ja erilaisa lajikkeita kuin täkäläiset, mutta tuosta on oppiminen yhtä sun toista: esimerkiksi juurien tutkimista ja juuripaakun käsittelyä on selostettu juurtajaksain.

25

Hakimilta rautainen löytö! Ei mulla muuta.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...