1

Aihe: Foorumin nykyinen tila

Tatun kanssa ollaan laitettu foorumi aika hätäisesti pystyyn, joten nämä keskustelualueetkin ovat sen mukaisia. Ne ovat kuvauksineen kuitenkin vain suuntaa-antavia ja nyt teillä muutamalla rekisteröityneellä olisi mahdollisuus siitä mielipiteenne sanoa. Uusia alueita lisää vai vanhoja pois?

Toinen asia on tuo vihjaamani jäsenten määrä. Sille asialle pitäisi tehdä jotain nyt kun paikka kiiltelee vielä uutuuttaan. Jos jäseniä ei tule, ei tule keskusteluakaan. Ja tyhjä foorumi nyt ei juuri vedä porukkaa, jolloin koko projekti pääsee kuolemaan. Eli jokainen voisi nyt omalta osaltaan miettiä, että miten voisi tuoda tätä paikkaa muiden alan harrastajien tietoon. Mainostamalla jotenkin hillitysti tai ihan vaan kertomalla tutuille.

Palaute noin muutenkin ideasta ja toteutuksesta olisi ihan tervetullutta.

"A garden is the best alternative therapy"

2

Vs: Foorumin nykyinen tila

Tää on  hyvä idea. Siis tämä foorumi. Kaikki jos yrittäis kertoa kiinnostuneille tästä niin  kai jäsenmäärä pikkuhiljaa nousee ja silloin huomaa mitä keskustelualueita tarvitaan.

3

Mielestäni yksi ihan hyvä keskustelualue voisi olla bonsaikirjallisuus ja -lehdet. Tämä tuli mieleeni, sillä juuri tänään postissa saapui teos "Pop bonsai" (vaikuttaa muuten oikein hyvältä opukselta) ja halusin tulla siitä tänne kertomaan. En vain ollut ihan varma, mihin alueeseen se parhaiten sopisi.
Minä voin ainakin omalta osaltani mainostaa foorumia Demissä, jos siitä on mitään apua.

4

Mielestäni yksi ihan hyvä keskustelualue voisi olla bonsaikirjallisuus ja -lehdet. Tämä tuli mieleeni, sillä juuri tänään postissa saapui teos "Pop bonsai" (vaikuttaa muuten oikein hyvältä opukselta) ja halusin tulla siitä tänne kertomaan. En vain ollut ihan varma, mihin alueeseen se parhaiten sopisi.

No omasta mielestäni on turha tässä vaiheessa tehdä oma alue kirjallisuudelle. Siitä tuskin riittäisi keskustelua tarpeeksi ja alue jäisi aika tyhjäksi. Ehkä senen pystyisi kuitenkin yhdistämään välineisiin. "Välineet ja bonsai-kirjallisuus" -alue voisi tulla ihan tarpeeseen. Pitää miettiä.

Mutta ainakin nyt tuo mainitsemasi aihe voisi kuulua tuonne Bonsai-alueelle. Sinne on tarkoitus kerätä kaikki bonsai-aiheinen, mikä ei muualle sovi.

5

Bonsai-fi listan owneri yahoogroupsista päivää. Hyviä vinkkejä siitä mitä keskusteluaiheita listalle voisi laittaa löytyy katsomalla englanninkielisten bonsai ryhmien jo pitkään voimassa olleita vastaavia phpBB keskustelusivuja. Tämänhetkinen keskusteluotsikointi ei ainakaan minua houkutellut mukaan. Aloittelija sanana kannattaisi poistaa, suurin osa Suomessa on sitä, eli puhtaasti vääntää Talvehtiminen, Bonsaimallin suunnittelu, Ostaminen, Hoito, Siemenestä kasvatus jne. Eli keskittyä itse noihin oleellisiin aiheisiin mitä bonsaipuun kanssa elämiseen liittyy. Näin itse ajattelisin, mutta ehkä kannattaa aloittaa muutamilla ja lisätä sitten jatkossa, ettei näytä suurelta hotellilta joka on aavemaisen tyhjä.

--kirsi/Cherry

--Cherry

6

Saakos muuten tuota viestin kirjoitusaikaa fiksattua, kello lähemmä yhden iltapäivällä ja tuossa edellisessä viestissä krähisi vielä aamupäivän lukemia 8:45 tai jotain. --kirsi/Cherry

--Cherry

7

Bonsai-fi listan owneri yahoogroupsista päivää. Hyviä vinkkejä siitä mitä keskusteluaiheita listalle voisi laittaa löytyy katsomalla englanninkielisten bonsai ryhmien jo pitkään voimassa olleita vastaavia phpBB keskustelusivuja. Tämänhetkinen keskusteluotsikointi ei ainakaan minua houkutellut mukaan. Aloittelija sanana kannattaisi poistaa, suurin osa Suomessa on sitä, eli puhtaasti vääntää Talvehtiminen, Bonsaimallin suunnittelu, Ostaminen, Hoito, Siemenestä kasvatus jne. Eli keskittyä itse noihin oleellisiin aiheisiin mitä bonsaipuun kanssa elämiseen liittyy. Näin itse ajattelisin, mutta ehkä kannattaa aloittaa muutamilla ja lisätä sitten jatkossa, ettei näytä suurelta hotellilta joka on aavemaisen tyhjä.

--kirsi/Cherry

Tuossa on kyllä hyviä ideoita. Nämä alueet on siis mietitty ihan puolessa tunnissa ja jos on hyviä ideoita alueiksi ja kuvauksia niihin niin pistäkää vaikka yksityisella viestillä tai maililla tulemaan.

If he's so smart how come he's dead?

8

Saakos muuten tuota viestin kirjoitusaikaa fiksattua, kello lähemmä yhden iltapäivällä ja tuossa edellisessä viestissä krähisi vielä aamupäivän lukemia 8:45 tai jotain. --kirsi/Cherry

Tuo on nyt korjattu. Sekaannusta aiheuttaa se, että käyttäjä pystyy itse määrittelemään aikavyöhykkeensä. Nyt homma pitäisi kuitenkin toimia oletusasetuksilla, ellei käyttäjä asetuksiaan sotke.

Ja foorumeita aletaan miettimään uudelleen ehdotustesi pohjalta.

9

Milloinkas tämä keskustelu-palsta on avattu / tehty? Olen todella tyytyväinen kun löysin tämän ja kiitos siitä myös teille tekijöille! Eihän tuolta netistä oikein muita kunnon bonsai sivuja ainakaan suomeksi löydy, kuin ne Sami Poikosen sivut... Mutta tosiaan pitäisi löytää niitä muitakin harrastelijoita, niin voisi mainostaa ja saada lisää väkeä tänne.

Mielestäni nuo aihepiirit on hyviä, mutta kun niissä kakissa ei ole keskustelua ollenkaan. Voiko sinne siis vain avata jonkun aiheeseen liittyvän keskustelun, minulla nimittäin juttua riittää... smile

10

Milloinkas tämä keskustelu-palsta on avattu / tehty?

No päivänvalon tämä paikka näki noin viikko sitten. Perjantaina kaikki alkoi olla kunnossa ja sen jälkeen onkin viilailtu vain yksityiskohtia. Ei siis ihme ettei jäseniä vielä ole.

Mielestäni nuo aihepiirit on hyviä, mutta kun niissä kakissa ei ole keskustelua ollenkaan. Voiko sinne siis vain avata jonkun aiheeseen liittyvän keskustelun, minulla nimittäin juttua riittää... smile

Tottakai voi. Se juuri on tarkoituskin. Kunhan katsoo vähän, että mitä kirjoittaa. Ja turhat/asiattomat nyt tottakai poistetaan, mutta niin tuskin käy.

11

Laittelin tuonne muutamia keskustelunavauksia omista päänvaivoistani (en tosin näistä fyysisistä, on kuumeessa, vaan bonsai-ropeloksista). Toivotaan että se tosta vähitellen lähtee. Nyt kyllä näytti noi teemaotsikot hyville. Tosta on hyvä ponnistaa. Mitens saatteko yahoogroupsin lopettamassa olevalta bonsaipalstalta talteen noi Files osion tärkeimmät? ja Tuonne Galleria osioon oisi hyvä panna info siitä, että on vasta tulossa, ettei tuu turhia viestejä sinne. Samoin se toinensiinä alla, oliko se Artikkelit vai mitkä.

Modeilta varmaan voi toivoa, että olisi yhteinen moderaattorien paikka, jonne ei muilta pääsyä ja siellä voisi sitten sopia yhtesistä listan moderointijutuista. Etenkin oisi tärkeää että modet siirtäisi väärään paikkaan laitetut viestit oikeiden aihepiirien alle, jotta sitten haullakin löytyy oikeasta paikasta. Viestejä kai pystyy katkaisemaankin  ja heittämään osan toiseen paikkaan uudeksi viestiksi, jos asia rönsyää liikaa. Toki pikkurönsyihin ei ole tarvetta puuttua. Ja jotain persoonaa kohtaan suoraan loukkaavat viestit varmaan poistettaneen jos semmoisia ilmaantuu. Joillain palstoilla hävikki on suurta, jos homma menee tappeluksi ja solvailuksi. Mutta näistähän oli jo tuola säännöistä. Piti vaan sängynpohjalta päästä pulputtamaan.

joo, oon toivoton, pitäs piilottaa näppis siksi aikaa kun mies on töisä.

--Cherry

--Cherry

12

Vielä yks juttu. Pitäisikö harkita jossain vaiheessa bonsai-puun tunnistus. Se tuntuu olevan kaikilla aloittelijoilla melkoinen kompastuskivi.

--Cherry

13

Vielä yks juttu. Pitäisikö harkita jossain vaiheessa bonsai-puun tunnistus. Se tuntuu olevan kaikilla aloittelijoilla melkoinen kompastuskivi.

Joo, tuota voisi kyllä miettiä, eihän sinne paljoa tulisi viestejä mutta eipä se olisi tarkoituskaan.

If he's so smart how come he's dead?

14

Meidän aiemmalla listalla suurin isoin osa viesteistä tuli mielestäni juuri tuosta tunnistamisesta. Kaupoista saa niin surkeasti ostettaessa tietoa, että  joo tää on bonsai puu ja sitten listalla kuulee, että jaaa niitä onkin erilaisia. Voisi olla ihan jees. Ainakin jossain vaiheessa.

--Cherry