1

Aihe: Milloin siirrän taimen bonsairuukkuun?

Otsikossa asia.

Olen laittanut mangon muutama kuukausi sitten ruukkuun kasvamaan ja se on nyt 23cm pitkä. Siirränkö sen jo bonsairuukkuun vai annanko vielä kasvaa?

Miten laitan juuret bonsairuukkuun, kun se on ollut nyt isommassa ruukussa entä bonsairuukku?

2

Vs: Milloin siirrän taimen bonsairuukkuun?

Ruukutuksesta on käyty foorumilla paljonkin keskustelua, mutta... itse antaisin kasvaa kunnolla nykyisessä ruukussa, jotta näkisin puun voivan hyvin ja aikaisintaan ensi vuonna siirtäisin bonsairuukkuun, juuria joutuu lähes poikeuksetta leikkelemaan jotta mahtuvat.

3

Niin mietin itsekin pitäisikö sen antaa vielä kasvaa, mutta kun se on jo nyt niin iso... Toisaalta runko on vain noin 4mm paksu. Mutta se näyttää kyllä hyvinvoivalta, sillä on isoja vihreitä lehtiä ja uutta pukkaa.

4

Anna vaan kasvaa rauhassa, sen huomaa kyllä aikanaan kun puu ei enää pidä nykyisestä ruukustaan. Omalla kohdallani Ficus Benjamina puski ostovaiheessa juuria ruukusta ulos. big_smile

5

Kiirreellinen juttu! Nyt on kuulkaas tosi kyseessä!

Noniin. Nyt mangoni on ainakin vuoden ikäinen. Tuossa parvekkeella hääräsin aikomuksena ottaa mango pois nykyisestä ruukustaan ja siirtää bonsairuukkuun, sitä ennen leikata juuret.

Ongelmani on, etten tiedä onko tuo iso könsikäs etsimäni paksu pääjuuri, vai runkoa. En nyt tiedä mitä minun pitää leikata. juurien joukossa on iso ja paksu "juuri", joka on kiemurassa. Siitä ja ylempää varresta lähtee toisia huomattavasti pinempiä juuria. Tuo iso ja paksu on n. sentin läpimitaltaan ja ne pienet hädintuskin millin...

Mitä teen? Mistä kohtaa leikkaan?

6

Leikka alkujuuri eli suurin juuri joka kasvaa suoraan alas.

7

joonast:

en voi kun sitten ei jäisi paljon mitään jäljelle. Varsi, joka jatkuu mullan alle on todella puumainen ja paksu ja ihan sykkyrällä. sitten siitä lähtee sellaisia pieniä peikkohiusmaisia juuria. Ne minä ainakin tunnistan juuriksi big_smile Lopuista en tiedä mikä on vartta ja mikä juurta ja mikä on se pääjuuri, joka pitää leikata.

Miten ihmeessä lisään kuvia???

8

Ja minua epäilyttää sekin jos minulla on ollut siemenen päällä liian paksu multakerros ja että se on vartta joka siellä alla on. Siinä on ensin sellainen koukku ja sitten paksu sykkyrä (ilmeisesti se mitä oli alunperin ison siemenen sisällä) ja sieltä tulee näitä pikkuisia juuria...

9

Ne on sellaisia, ei siinä mitään selvää eroa olekaan. Katso joku kohta josta pätkäiset pääjuuren niin, että jäljelle jää riittävästi hiusjuuria. Jos ei tunnu jäävän, on liian aikaista.

10

okei, paljonko on  tarpeeksi? runko on nyt joku 32cm pitkä ja 1cm paksu

11 Viimeksi muokannut Smurffi (05.03.2014 11:41:01)

Minä täällä taas ja toivotan hyvää kevättä ja eksistentiaalista ahdistusta!

Nyt on mangoni kolmas kevät.

Olin tuossa mattoveitsen kanssa ja melkein leikkasin runkoa, mutta vetäydyin. Olen taas kahden vaiheilla. Mangoni on nyt 36cm, runko alhaalta noin sentin ja ylhäältä siitä kolmasosan. Siinä ei ole yhtään oksia, vaan pitkä, ohuehko runko ja 8-9 (paikoin epäselvää) kerrosta lehtiä. Ylimmät ovat aika supussa, johtunee siitä, että leikkasin pääjuuren viime kesällä.

Lueskelin englanninkielisiä foorumeita mangobosaista ja kuulemma mango ei sovellu hyvin bonsaiksi, koska se ei oikein tykkää siitä että sen juuria leikataan, lehdet ovat isot ja niin myös hedelmä... No. Olen nyt tässä ja kaivan kuoppaani vielä syvemmälle.

Mietin että onko parivuotias mangoni, kolmas kesä tulossa, liian nuori siihen että leikkaan vartta? Ajattelin leikata neljännen kerroksen tyvestä, että haarautuminen ei mene liian korkealle. Ehkä jo kolmannesta, mikä tarkoittaisi sitä että leikkaisin noin 60% varresta pois.

Kysymykseni kuuluu: onko nyt liian aikaista? Uusia lehtiä on tullut, ne ovat vielä pieniä ja ruskeanvihreitä ja niiden keskeltä pukkaisi jo lisää.

muoks, minulla olisi kuva tuosta mangostani, mutta miten tänne on tarkoitus liittää kuvia?

12 Viimeksi muokannut Smurffi (07.03.2014 13:35:23)

No minä en millään malttanut odottaa ja menin leikkaamaan... Jännittää kuoleekohan tuo nyt. Leikkasin 16cm korkeudelta.

Leikkaanko pääjuuren kun tuo on lähtenyt tuosta kasvamaan? Leikkasin viime kesälläkin, vaan kuuluuko se tehdä joka vuosi uudelleen? Jotenkin olen ymmärtänyt, että se tehdään taimen ollessa 1-2v, mutta entä sen jälkeisillä keväinä/kesinä?

Ja vielä vähän ohi aiheen, ainakin mango aiheen: voiko kuivatun viikunan siemenistä saada bonsain? K-supermarketissa eikä Citymarketissa ollut tuoreita. Mango ei näköjään sovellu tähän hyvin, kun ei tykkää siitä, että sen juuria leikellään ja lehdetkin ovat niin isot ja sitä on joku täällä sanonutkin ja olen nyt todennut asian myös käytännössä. Minä nyt olen kuitenkin kiintynyt tuohon, käyhän se jo kolmatta ja kaivan kuoppaani vielä syvemmälle sen kanssa. Siinä sivussahan voi kasvattaa viikunasta bonsain ja laitoinpa kuivatun chilin siemeniä itämään kylppäriin. Olleet siellä viikon, eikä yksikään ole itänyt. Kestää kuulemma 1-4 viikkoa. Ja ikkunalaudalla on kaksi kylmäkäsittelyn saaneet kirsikansiementä. Molemmat olivat itäneet pikkuisen, mutta toisesta päästä ei ole tullut vielä mitään.

Tomaattiakin voisi kokeilla... Pitääpä käydä ostamassa tomaatti.

13

Moi! Tässä vaiheessa pitäisi nähdä kuvia, jotta jotain osaisi sanoa. Laita kuvat jonnekin nettiin ja kopioi nettiosoite sellaisenaan tekstiin. Nopein keino, sillä foorumin kuvanliittämis-systeemi imee.

Mango voi olla pätevä muunakin huonekasvina, ei kaikesta ole pakko bonsaita tehdä. Se tulee jos on tullakseen. Kirsikka ja viikuna kuullostaa kiinnostavalta. Kirsikka voisi talvet mennä ulkosallakin.

chili on bonsaina siinä rajalla. Kasvanee nopsaan ja pääsee taivuttelemaan jne yhtä nopeasti. Ehkei kuitenkaan synny riittävän puumaista vaikutelmaa, mutta mikä minä olen tuomitsemaan. Kannattaa kokeilla. Tomaatti ei taida puutua, joten ohita.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

14

Heipä hei

Joo menin leikkaamaan vielä lyhyemmäksi, mitä ei olisi näköjään kannattanut tehdä. Leikkasin mattoveitsellä varren poikki ja luulin saaneeni sen hyvin, mutta aamulla homasin, että siinä on repeytymä. Otan kuvan kohta puolin ja laitan aijaa-sivustolle.

Joo eikun tomaatti vaan muuten vaan niin ei tarvitse kaupasta kaikkea ostaa. Ja kai se olisi vähän hauskaakin.

Stten eräs hyvin ikävä ja ällöttävä juttu nuista kirsikansiemenistä!

Ne ovat olleet talven yli jääkaapissa ja kaksi viikkoa sitten kaksi siementä ja laitoin pieneen ruukkuun tuohon ikkunalaudalle. Otin eilen ne siemenet (kaksi kappaletta) käteeni ja katsoin että mikseivät ne ole jo tekemään juurta. No sen kuoren sai auki ja siellä sisällä oli semmoinen pähkinämäinen juttu ja pieniä valkoisia pisteitä. Ajattelin että mitähän hometta tuo on, mutta äkkiä huomasin, että nehän liikkuu! Valkoisia matoja! Hyi hitto. Viskasin toisen siemenistä parvekkeelta alas sen enempää miettimättä ja laitoin toisen takaisin ruukkuun ja tänään aamulla vein sen parvekkeelle.

Mitä teen sen kanssa? Luovutanko? Sen toisen siemenen sisällä oleva phkinämäinen juttu näytti jotenkin tyhjältä pussilta, lumepähkinältä.

Minulla on myös passionhedelmäköynnös ikkunalaudalla, joka käy nyt toista kesää, ja olen huomannut sen kasvavan hyvin hitaasti. Onko mullan mukana tullut jotain toukkia tai mitä ihmettä nuo ovat? Siis hyvin pieniä, korkeintaan millin pituisia ja todella ohuita ja valkoisia. Samaa multaa on mangoissa, chileissä ja tomaateissa sad

Ja kaikkein eniten ällöttää tuo jääkaappi. Ei kai minun jääkaappi nyt kuhertele iitä matoja? Ne ovat niin pieniä, että valkoista pintaa vasten on mahdoton huomata. Kai se pitää sterilisoida...

Hyi inhoan matoja! Alkoi ällöttämään niin kovasti ja tuntumaan siltä kuin joka paikka kutiaisi! Vaikuttaa siltä, että minulle on tulossa vaikea kesä.

PS. Voiko kuivaviikunan siemenet saada itämään? Täällä kaupoissa ei löydy tuoretta.

15 Viimeksi muokannut Smurffi (16.03.2014 17:03:39)

Pistin kuvat Aijaa.com-sivustolle:

http://aijaa.com/4lhEeM

http://aijaa.com/eoMqoL

16

Ja vielä ennen ja jälkeen kuvat:

http://aijaa.com/8mxeqQ

http://aijaa.com/dl9iHm

17

Moi
Tuskin ne madot sieltä mihinkään jääkaapin seinille lähtevät. Otaa iisisti vaan, tai ainahan voit pestä jääkaapin ihan normaalisti.

Kuivatuista viikunoista pitäisi lähteä kyllä, istuta paljon koska muistaakseni itämisprosentti on huono. Fiikuksen lähisukuisia lajeja saa kaupasta puolivalmiina bonsaina, siinä itämisiä odotellessa voisit ostaa sellaisen ja alkaa harjoitella bonsain kasvatusta.

18 Viimeksi muokannut Smurffi (18.03.2014 23:53:08)

Kiitti JanTam.

Vähän päivityksiä... Mangon runko näyttää vähän erikoiselta katkeamakohdasta: tuntuu että tuo halkeama se vaan syvenee ja syvenee ja tuo halkeaman keskellä oleva puuosa on puoleksi melkein musta, ja siinä on jotain kiiltävää nestettä. Toinen puolikas on puun värinen, vähän kuiva ja vähän halkeillut, vaikka en leikannut sitä noin huonosti.

Sitten laitoin uusia chilin siemeniä itämään (aikaisemmat laitettu 3vk sitten, mutta kuivatusta, uudet ovat tuoreesta). Saa nähdä mitä jännää tapahtuu.

Ja kävin ostamassa kuivattuja viikunoita, mauste sallisia, ja laitoin varmaan 100 siementä multaan. Mietin vaan että noinko vaan vai pitääkö ne esimerkiksi liottaa ensin. Niin neuvotaan elavaravinto.fissä, mutta onko tämä jotenkin eri juttu kun tarkoitus kasvattaa bonsaiksi. Että varmaan sama liottaako kosteassa mullassa.

Juu pitää käydä ostamassa, hyvä neuvo.

19

Nojoo kiva. Niitä ötököitä on myös mangossa ja siten myös kaikissa muissa viritelmissäni!

Mitä ihmettä nuo ovat? Eivät ole harsosääskejä, ripsiäisiä... Valkoisia pikkuruisia matoja/toukkia. Jos olisi mikroskooppi niin voisi nähdä onko niillä pikkuruiset jalat. Olen yrittänyt googlettaa, muta mikään perustuholainen tuo ei ole.

Miten tuhoan tuholaiset? Pitäisikö tyhjentää mullat ja upottaa ruukku ja kasvi vesiämpäriin ja hukuttaa ne? Hukkuisiko kasvi samalla, jos pitäisi vaikka puoli tuntia veden alla?

20

Olisiko nuo niiden pikkuötököiden toukkia, joita asunnoissa usein on. Kukkakärpäsiksi kutsutaan. Jonkin sorttisia sääskiä muistaakseni. Häviävät jos annan mullan kuivua kastelujen välillä. Hukuttamalla eivät kuole.

21

Otin mangon ja passionin pois ruukuista, tyhjensin mullat ja laitoin ensin ruukut mäntysuopaveteen noin puoleksi tunniksi ja sitten vaihdoin veden ja laitoin kasvit puoleksi tunniksi veden alle. Laitoin niihin vähemmän mäntysuoaa, alle puoli desiä/5l.
Laitoin uutta multaa ja eri pussista, eri merkkistäkin, vaikka eihän se ole siitä kiinni. Pestyt kukat ovat nyt eri ikkunanlaudalla entä taimet ja itämistä odottavat siemenet.

En löytänyt kuvaa kukkakärpäsen toukista, eikä täällä ole niitä näkynyt pitkiin aikoihin, mutta muutama päivä sitten näin lattialla hden siivekkään pienen ötökän. Tapoin sen. En tiedä liittyykö se tähän. En tiedä mikä se oli, mutta tosiaan muistutti vähän tuommoista harsosääskeä, mutta ne madoteivät olleet sen toukkia. Ne olivat erinnäköisiä.

Eräässä kukkairjassa oli tuholaisista ja siellä mainittiin valkoiset pienet madot, joita voi näkyä jos kastelee liikaa. Niistä ei ollut pahemmin tietoa, mutta ne neuvottiin hukuttamaan. Edes lajinimeä ei mainittu.

22

Voinko leikata puun rungon uudelleen samana keväänä? Leikkaamisesta lienee kuukausi, juurten lekkaamisesta muutama päivä.

Leikkasin lian korkealta, ja lehtiä on jo alkanut muodostumaan... Siitä tulee nyt liian iso bonsaiksi, jos en leikkaa. Kuoleeko se jos napsaisen uudelleen?

23

Ehkä jos varman päälle haluat mennä, leikkaa alimman silmun yläpuolelta.

24

Sitten lähtisi vain sentti... Antakaa joku nyt synninpäästö big_smile

Harmi jos tuo kuolee, kuitenkin ainoa elossa oleva puu. Koivu ja mänty toisaalta kuolivat varmaan siksi, kun en ymmärtänyt niiden tarvitsevan pakkasta talvella. Ensi talvena isän ulkovarasto saa pari asukkia...

25

Hui, leikkasin.