1

Aihe: Paras lukemasi bonsai-kirja

Oletko lukenut/tutustunut johonkin bonsai-kirjaan, jonka koit olevan hyödyllinen tai suorastaan ylivertainen muihin lukemiisi nähden, niin mikä kirja se oli? Mistä ostit ja mitä kenties maksoi? Useimmat taitaa olla engalnninkielisiä. Mutta rohkea rokan syö ja kyllä sitä se kieli siinä ohessa kehittyy, eikös?

--Cherry

--Cherry

2

Vs: Paras lukemasi bonsai-kirja

Itse hain kirjastosta syksyllä kaksi kirjaa, jotka ovatkin olleet minulla lähes yhtäjaksoisesti siitä asti. Netin kautta ottanut lisää aikaa ja tarvittaessa käyttänyt niitä kirjastolla. Saa nähdä koska kirjastontätit alkavat urputtamaan tongue

Indoor Bonsai, a beginner´s Step-by-Step Guide
Ehdottomasti parempi kirja näistä kahdesta. Tietoa erilaisista puulajeistakin löytyy suht hyvin. Kuvat on komeita ja teksti selkeää.

Bonsai masterclass
Hieman vanha kirja, mutta ihan asiallinen paketti silti. Paljon aika yksityiskohtaistakin tietoa.

Uusin löytö on sekin ollut lainassa kirjastosta nyt kohta kaksi kuukautta. Kirjan nimi on Bonsai for beginners ja se on kirjoittanut Craig Coussins. Kirja on ihan uusi ja kuvat hienoja, mutta tietoa siinä on kovin vähän. Kirja on lähinnä kuvasarja kirjan kirjoittajan puista, eikä yksityiskohtaisempia neuvoja juuri löydy. Ihan asiallinen paketti silti ja ehdottomasti lukemisen arvoinen.

Minulle ainakaan kasvit ei ollut mitenkään tuttuja ennen tätä bonsai-"harrastusta". Niinpä tuntui fiksulta lainata kirja, joka auttaisi ymmärtämään kasveja vähän enemmän. Kirjastosta tarttui mukaan suomalainen Kasvun Tekijät, Mitä kasvi tarvitsee elääkseen. Kirja taitaa olla tarkoitettu lisämateriaaliksi kouluihin, mutta soveltui kyllä hyvin omaan tarkoitukseenikin. Lannoituksesta ja kasvien tarpeista ylipäänsä löytyi paljon juttua ja väitän tuon kirjan auttaneen paljonkin.

Kun väittäisin puun kasvattamisen ruukussa olevan aika hankalaa, ellei tiedä ihan perusasioita kasveista ja siitä miten ne toimivat.

"A garden is the best alternative therapy"

3

The Bonsai Handbook, David Presscotin kirjoittama. Ostin teoksen muutama vuosi sitten Helsingin Akateemisesta kirjakaupasta. Siinä on paljon tietoa aloittelijalle, mutta siihen ei kyllästy myöhemminkään. Kirja on niin kaunis (ihanat kuvat, sivut paksua kiiltävää paperia) että sen pariin palaa mielellään! Hintaa en valitettavasti muista yhtään.

Viime jouluna sain lahjaksi Colin Lewisin Bonsai Survival Manualin. Siinä on erittäin seikkaperäiset hoito-ohjeet noin 50:stä puulajista. Hinta oli noin 20 euroa, sekin Akateemisesta kirjakaupasta.

Omistan useita muitakin bonsaikirjoja, mutta noita kahta voin suositella oikein lämpimästi.

4

Löysin Colin Lewisin kirjoittaman Bonsai Basics -kirjan Suomalaisesta kirjakaupasta. Vaikuttaa varsin asialliselta kirjalta ja hintaa oli 12 euroa. Lyhyet esittelyt joistakin lajeista hoito-ohjeineen, yleistä juttua muotoilusta, maaperästä, kastelusta... Lisäksi hyviä kuvia.

Lahjoitetaan neuvoja ilman käytännön kokemusta ja alasta riippumatta

5

Minun bonsai-kirjastooni kuuluu tällä hetkellä kolme kirjaa, jotka ovat mielestäni kaikki varsin mainioita:

"Bonsai - Johdatus ruukkupuiden kasvatukseen" (Martti Sivonen)
Paras suomenkielinen bonsai-kirja tällä hetkellä (mahtaakohan muita edes olla). Kirja ulkoasu on varsin karu, mutta sisältö on ihan asiallista. Sisältää tietoa esim. puiden talvettamisesta Suomen olosuhteissa.

"Bonsai - a hamlyn care manual" (Colin Lewis)
Erinomainen yleisteos aiheesta ja sisältää tietoa myös edistyneemmistäkin tekniikoista (esim. jin&shari). Kirja sisältää paljon upeita kuvia ja erinomaisen puulajiluettelon.

"Bonsai" (Peter Chan)
Hyvä yleisteos tämäkin - sisältää paljon asiaa ja täydentää esim. Lewisin kirjan tietoja. Kuvitus aivan mahtava.

Kaikki nuo kirjat taitavat olla Akateemisesta kirjakaupasta Helsingistä (olen saanut kaikki joulu/syntymäpäivälahjaksi...) Hyviä kirjoja nämä kaikki, joten en voi kuin suositella.

6

Mulla on kanssa tuo Sivosen kirja ja vaikka kuvat on karut, niin sisältö on hyvä.

--Cherry

7

Vinkkinä pääkaupunkiseudulla liikuskeleville: Tuo aiemmin mainitsemani Colin Lewisin kirja (Bonsai hamlyn care manual) oli myynnissä edulliseen hintaan (jotain alle 10 euroa) kauppakeskus Jumbon Suomalaisessa kirjakaupassa. Kirjoja näytti olevan läjässä noin kymmenkunta kappaletta käydessäni liikkeessä lauantaina (7.5.), joten jos kiinnostaa niin luulisi että niitä on vielä jokunen jäljellä...

8

Vinkkinä pääkaupunkiseudulla liikuskeleville: Tuo aiemmin mainitsemani Colin Lewisin kirja (Bonsai hamlyn care manual) oli myynnissä edulliseen hintaan (jotain alle 10 euroa) kauppakeskus Jumbon Suomalaisessa kirjakaupassa. Kirjoja näytti olevan läjässä noin kymmenkunta kappaletta käydessäni liikkeessä lauantaina (7.5.), joten jos kiinnostaa niin luulisi että niitä on vielä jokunen jäljellä...

Tarkoitat mahdollisesti samaa kirjaa, jonka minä löysin Myyrmäen (Vantaa) Suomalaisesta Kirjakaupasta alle 8 euron. Sen nimi oli "Bonsai a care manual" ja sen on kirjoittanut samainen Colin Lewis. Se on kovakantinen (se on ilmeisesti ilmestynyt myös pehmeäkantisena). Muutama kappale näytti olevan jäljellä... Suosittelen - hyvä kirja.

Muuten omistan sekä jo aiemmin mainitun suomenkielisen Martti Sivosen kirjoittaman "Bonsai - johdatus ruukkupuiden kasvatukseen" että vielä kolmantena Gordon Owenin kirjoittaman Growing Classic Bonsai. Tuo jälkimämmäinen oli samoin Suomalaisesta alla kahdeksan egen (!), mutta tuo kotimainen oli jo "normaalihintainen" eli muistaakseni jotain 26 euroa (Viherpajasta). Suosittelen käyntiä Suomalaiseen Kirjakauppaan, jos näitä muutamia teoksia on vailla.

Life too hectic for you? Try training bonsai.

9

Kiitos vinkistä, Esa67. Käväisin viikonloppuna Tapiolan Suomalaisessa ja sieltäkin löytyi tuota mainitsemaasi Owenin kirjaa hintaan 7,90. Pinoon jäi vielä ostokseni jälkeen kaksi kappaletta ko. teosta.

Kirjan parasta antia näyttää olevan lähinnä hoito-ohjeet ja vinkit suosituille bonsaina käytettäville puulajeille. Hintaansa nähden hyvä ostos.

10

The Bonsai Handbook, David Presscotin kirjoittama. Ostin teoksen muutama vuosi sitten Helsingin Akateemisesta kirjakaupasta. Siinä on paljon tietoa aloittelijalle, mutta siihen ei kyllästy myöhemminkään.

Minunkin mielestäni paras kirja (jonka olen lukenut). Kun tutkiskelin Turun Akateemisen tarjontaa huomasin yllätyksekseni että Pocket Bonsai on täysin sama kirja kun The Bonsai Handbook. Ainoastaan kirjan koko on pienempi ja layout siitä syystä hiukan tiukempi. Pocket Bonsai taisi maksaa 16,90€ ellen aivan väärin muista.
Suosittelen lämpimästi!

11

Itse olen löytänyt varsin mukavaksi vaihteluksi The spirit of Bonsai design: combine the power of zen and nature
Joka on Chye Tan:nin tekemä. Voisin sanoa että se on hiukan erillaisempi kuin mitä nuo "normalit" bonsaikirjat kuten bonsai survival manual ja bonsai handbook ovat.  Suosittelen kyllä kovasti.

12

Gordon Owenin kirja tarttui tänään kaupasta (Myyrmannin Suomalaisesta) mukaan 7,90 eurolla. Siellä olisi ollut sellainen pienempi kirja, jonka tekijää ja nimeä en enää muista, joka maksoi 8,90 euroa. Aika harvalla "oikealla" kirjalla normaalihinta on tällä tasolla....

Kirjastostakin nappasin pari kirjaa mukaan, jos nyt vaikka saisin tehtyä bonsailleni jotain muutakin kuin vain kasteltua.

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

13

Gordon Owenin kirja tarttui tänään kaupasta (Myyrmannin Suomalaisesta) mukaan 7,90 eurolla. Siellä olisi ollut sellainen pienempi kirja, jonka tekijää ja nimeä en enää muista, joka maksoi 8,90 euroa. Aika harvalla "oikealla" kirjalla normaalihinta on tällä tasolla....

Kiitos vinkistä; kävin hakemassa Myyrmäestä sen. Tuo kirja on Colin Lewis'in The Bonsai Handbook! Pieni, mutta "pippurinen" ja hinta oli kohdallaan (8,90).

14

Itse asiassa tuo Colin Lewis'in The Bonsai Handbook on erinomainen kirja. Kaiken (sisällön) lisäksi se on erinomainen kirja takintaskuun joka aamuiselle               30 min. bussimatkalle!:-)
Voin lämpimästi suositella kaikille bonsai-harrastajalle!

15

Kirjoitan vain kertoakseni, että nyt myös mä olen tuon Sivosen kirjan onnellinen omistaja.... Sain sen ihan muuten vaan lahjoituksena tädiltä. Ainakin alun perusteella vaikuttaa ihan hyvältä. smile

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

16

Juuri päksähti uusi kirja eteen The Living Art of bonsai, suostillenen todella kovasti. Hintaa löytyy vain 21 e, akateemisesta kirjakaupasta. Sivuja on lähemmäksi 300 ja noin ensimmäiset 100 sivua on jo pelkästään kuvia eri puista. En hirveesti ole kerinnyt lukemaan sisältöä, jotein en voi vielä sanoa kuinka pätevä tiedollisesti kirja on. Mutta 21e, paljon kuvia, näin ensisysäyksellä sanoisin että paras ostamani bonsai kirja!

No nyt sitä sitten on tullut luettua ja pakkoa sanoa, en suosittelen hirveän tiedonjanoisille kirjaa, enemmän sellaista "pinnanraapimista" tuo teksti.
Mutta hienoja puita siinä on. Suosittelen silti edullisen hinnan takia jo pelkästään.

17

Olen tässä parin kuukauden aikana lueskellut jonkun vähän reilu 10 kappaletta bonsai-kirjoja. Colin Lewisin Bonsai Survival Manual on tähän asti ollut se paras ja näköjään muutkin ovat sen hyväksi huomanneet.

Mutta siis tätä viestiä kirjoittelen lähinnä sen takia, että sain joulu+synttäri-lahjaksi tänään bonsaikirjan suoraan Japanista (ihan kyllä englanninkielisenä). Kyseessä on kahden Masakuni Kawasumi -nimisen henkilön tekemä The Secret Techinques of Bonsai. Pikaisella selailulla kirja näyttää hyvältä teokselta bonsaitten hoidosta ja kasvatuksesta. Lajiesittelyitä siinä ei ole, mutta sitä en vielä päättänyt onko se hyvä vai huono asia.

18

Minun kirjahyllystäni löytyy jo aiemmin täällä mainitut "Pocket Bonsai" (David Prescott) ja "Bonsai - a care manual" (Colin Lewis), joista jälkimmäisestä pidin enemmän mutta ensimmäinen on laajempi. Ehkä parhaana kirjana on mieleen kuitenkin jäänyt eräs Espoon kirjastosta lainaamani englanninkielinen teos, jonka nimeä en enää muista, mutta siinä oli hienoja koko sivun kuvia eri bonsaityyleistä.

Lisäksi mieheni on tuonut minulle Kiinan-työmatkaltaan pienen kiinankielisen bonsaikirjan, jossa onneksi on myös kuvia, koska muutaman latinankielisen lajinimen lisäksi en ymmärrä tekstistä mitään... Mielenkiintoista tuossa kiinankielisessä kirjassa on erikoinen "lattana"-tyyli: bonsaipuiden lehti/neulaspilvet on muotoiltu niin, että niiden korkeus on noin 1-2 cm ja ne ovat myös huomattavan leveitä. En ole nähnyt vastaavia kuvia missään muualla. Kauniita ovat myös marmorialustalle tehdyt pienoismaisemat, joissa marmori kuvastaa vettä ja puut kasvavat kallioisilla pikku saarilla. Siinäpä vasta haastetta!

19

Onko kukaan lukenut John Yoshio Nakan, Bonsai Techniques, -1 ja -2 -kirjoja? Äijä itse on vissiin legenda, ainakin japanissa, mutta entäs kirjat?
Amazonissa noita ilmeisesti olis, mutta hinnat on 45$, 50$ ja 80$, joten taidan vielä selvitä nykyisillä kirjoillani.

20

Onko kukaan lukenut John Yoshio Nakan, Bonsai Techniques, -1 ja -2 -kirjoja? Äijä itse on vissiin legenda, ainakin japanissa, mutta entäs kirjat?
Amazonissa noita ilmeisesti olis, mutta hinnat on 45$, 50$ ja 80$, joten taidan vielä selvitä nykyisillä kirjoillani.

Varmaankin todella asiallista luettavaa. Ongelma on varmaankin juuri tuo hinta. Aika suolainen summa kirjasta. Mutta olen kyllä lukenut paljon hyviä kokemuksia ja kehuja koskien ko kirjoja.

Itselle tuli eilen postissa Lewis&Prescotin Bonsai handbook. Vihdoinkin oma kirja monien kirjastosta lainattujen jälkeen. Kyllä tuo vaikutta erittäin hyvältä. Paljon kuvia ja tietoa juuri niistä minua itseäni kiinnostavista asioista. Suosittelen.

"A garden is the best alternative therapy"

21

Colin Lewisillä näyttää olevan monta bonsai kirjaa. Erottuisiko joku näistä selvästi parhaaksi?

Tuli tässä tuo The Bonsai Handbook ostettua, mutta olen sen verran aloittelija että oli liian kehittyneitä tekniikoita minulle. No jos joskus tulevaisuudessa.

22

Lewisin kirjoista tuo The bonsai handbook on ihan hyvä, joskin vähän epäkäytönnöllisen pieni. A care manual on myös hyvä. Siinä on kohtalaisen hyvin kuvattu eri lajien vaatimuksia, mutta enpä tiedä onko siinä suurta eroa tuohon Bonsai survival manualiin. Kumpi vaan ajaa varmaan asiansa.

23

No harvemmin noita kirjoja kaupassa näkee. Ostaa kun näkee riippumatta mitä näkee.

24

Pari viikkoa sitten Suomalaisesta kirjakaupasta tarttui mukaan Gordon Owenin 'Growing Classic Bonsai'. Tekniikoita siinä ei ole kovinkaan tarkasti kuvattu, mutta lajilista sisältää vähän erikoisempiakin tapauksia. Löytyi mm. Crataegus eli orapihlaja, jota olin alkanut miettiä bonsaiaiheeksi, kun se on valittu tämän vuoden puusuvuksikin. Owenin mukaan hoito on aika vaativaa, joten taidan miettiä vielä toisen kerran ennen kevään tuloa...

Kirjan kuvat ovat myös mainitsemisen arvoisia.

25

Itselläni on van Colin Lewissin The bonsai handbook Voin erittäin lämpimästi suositella kaikille! No teenpä pienen arvostelun.
Plussat:
+Asiallinen teksti
+Halpa. (Ainakin Seinäjoella maksoi 8.90)
+Ihanat kuvat

Miinukset:
-Nuoremmille huono jos ei osaa hyvin enkkua.(Onneksi itse osaan melko hyvin)

Oma kommenttini: "Paljon tavaraa tiiviissä paketissa" Kouluarvosana: 9½  lol

Lajikkeet jota omistan: 1 Ficus Microcarpa ja 1 Ulmus, 1 Citrus, 1 Ficus Benjamin, 1 Osteomeles subrotunda, 1 Pachira aquatica