1

Aihe: Pajut pistokkaana

Tein viime vuonna hyvin onnistuneita pistokkaita pajuista. Etsii vaan metsästä mistä tahansa pajusta sopivan mielenkiintoisen kohdan, leikkaa sen irti ja tökkää kosteaan maahan. Säästää paljon aikaa kun runkoa ei tarvitse erikseen kasvattaa, ja ainakin minulla kaikki yksilöt lähtivät kasvamaan.

Onko muilla kokemuksia pajuista? Mitähän lajikkeita meidän pajut edes on?

2

Vs: Pajut pistokkaana

Toi ois kyllä varmaan ihan mukava kasvatettava ja helppo semmoinen, pajut kun tuppaavat kasvamaan vähän joka paikassa. Ainoa ongelma vain että mielestäni paju on hirveän ruma kasvi smile

If he's so smart how come he's dead?

3

Minäkin aloin juuri eilen ajattelemaan pistokkaiden ottamista pajuista joskus keväämmällä (milloinkohan olisi paras aika?)

Eli minuakin kiinnostaisi hyvin paljon vastaukset noihin villen kysymyksiin.

Viherpeukku

4

Ainoa ongelma vain että mielestäni paju on hirveän ruma kasvi smile

Woah! No, mielipiteensä kullakin. big_smile Pajuahan yleensä pidetään roskapuuna ja siksi se siivotaan pois ennen kuin se ehtii kasvaa puuksi saakka, ja siksi pajua usein näkeekin vain teiden reunoilla pöpelikkönä joka kyllä on ruman näköistä.. mutta jos paju kasvaa "isoksi" saakka niin saadaan tälläisiä kaunistuksia:

http://www.ristila.com/kuvat/kevo04_26.htm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Willow.jpg

Joo sori, ei nyt heti löytynyt nättejä kuvia mutta luonnossa olen nähnyt hienompiakin. Lähellä Vermoa asuvat voivat käydä kävelyllä Vermon ja Talin välisellä mäellä (Talinmäki?), siellä kasvaa paljon pajupuita.

Edit: Paljon parempia kuvia saatte laittamalla googlen kuvahakuun vaikka "willow bonsai". Ihan nätisti näemmä taipuu ruukkupuuksi tämä laji, tai ainakin jotkin lajikkeet big_smile.

Kuvittelisin pistokkaan ottamiselle otollisimman ajan olevan sitten kun kasvi on alkanut kasvattaa uusia lehtiä, jos nyt käy nappaamassa oksan niin siinä ei varmaan ole riittävästi kasvuhormoonia/energiaa juurien kasvattamiseen. (En kylläkään ole asiantuntija tässä..)

Ja muistakaa sitten kun haette puita luonnosta, että siihen pitäisi olla maanomistajan lupa! Paju nyt ehkä on "roskapuu" ja siksi ketään ei kiinnosta jos niitä käy napsimassa itelleen mutta männyt ja koivut ym. saattavat olla oikeasti maan-/metsänomistajalle tärkeämpiä.

5

Minäkin aloin juuri eilen ajattelemaan pistokkaiden ottamista pajuista joskus keväämmällä (milloinkohan olisi paras aika?)

Itse laitoin omat kasvamaan huhtikuussa. Niissä oli vielä pari pajunkissaa jäljellä, mutta otin kaikki oksat ja lehdet pois jotta sain muotoiltua sopivanlaisen.

6

Kyllähän pajua kuulemma ihan bonsaiksikin kasvatetaan, että mikäs siinä. Juurtumaan ne ovat vähän liiankin kovia. Pistokkaita voi ottaa kyllä aivan mihin tahansa aikaan vuodesta eikä maa-aineen suhteen ole juuri väliä. Vesilasi on varma idea, mutta huonekasvin kanssa samaan ruukkuun tökätty pajukin juurtuu aika nopeasti.

"A garden is the best alternative therapy"

7

Tänään kävin hakemassa muutaman pistokkaan pajusta, ja laitoin ne vesilasiin. Kauankohan siinä kestää että niihin alkaa tulla juuria?
Ja miten tämä talvehtiminen, voiko pajua pitää sisällä ympäri vuoden?

8

Vau, pajut ovat olleet nyt 4 päivää vesilasiissa, ja nyt osaan on tullut jo vähän alle puoli senttiset juuret, aika hyvin pukkaa juurta!

9

Ja miten tämä talvehtiminen, voiko pajua pitää sisällä ympäri vuoden?

Voit, mutta se kuolee. Suomalaiset puulajit eivät kestä olla sisällä ympäri vuoden koska ne tarvitsevat suhteellisen pitkän ja kylmän talvilevon.

Itsekin otin terijoensalavasta (pajun sukuinen sekin) pistokkaita tuossa joskus keväällä, juuria tuli tosiaan hyvin ja vettä joivat ankarasti. Nyt sitten heinäkuun alussa sain istutettua ne maahan. Maahan siksi että saavat vähän kokoa ja näköä kun ovat toistaiseksi pelkkiä tikkuja. Hyvin kasvavat, tosin neljästä pistokkaasta yhden heitin pois mutta kolme jäljelle jäänyttä voivat hyvin. Mutta terijoensalavan kanssa kannattaa taivuttaessa olla varovainen, katkeaa nimittäin aika helposti vaikka luulisi että kestää vaikka mitä.

Ehkä otan ensi keväänä muutaman pistokkaan lisää kun ajattelin kyhätä niistä jonkinlaisen metsän. Kypsyttelen sitten ideaani talvella ja katson keväällä vieläkö kiinnostaa.

10

Toivon syvästi, että otit "isot pistokkaat". Kuten edellä on jo mainittu niin paju kasvattaa äkäseen juuria ja tästä johtuen sitä on ihan turha lähteä kasvattamaan mistään lyijyknynän paksusesta oksasta.
Pistä vielä tähän oman pajun "pistokkaan".

http://koti.phnet.fi/salojan/paju/iso.jpg
http://koti.phnet.fi/salojan/paju/lahi.jpg

11

Siis mitä ihmettä, tuollainen halko siis juurtui? big_smile
Minulla kyllä on niitä lyijykynäpistokkaita.. Tai voisi oikeastaan sanoa hienäpistokkaita, ovat kaikki niin ohuita.
Jos paksummatkin oksat tuolla tavoin alkaa juurtumaan, niin kyllä täytyy sellaisia vähän paksumpia pistokkaita hakea. Muuten, tuo sinun halkosi ei taida olla sellainen tavallinen "ojapaju", mikäs paju tuo lienee? Vai luulenko vaan väärin?

12

Muuten, tuo sinun halkosi ei taida olla sellainen tavallinen "ojapaju", mikäs paju tuo lienee?

Totta puhut. Yritin nopeasti googlettaa mutta ei osunut tuo kohdalle, yritän selvittää lajin jahka pääsen kotiin. Mutta ainakin täällä heinola-lahti välillä tuota samaista pajua näkee golf-kentillä. Tekisi mieli sanoa, että kyseessä on hopeapajun joku alalaji, kenties, jos joku tietää kertokaa ihmeessä.

Itse suosittelen pysymään raita nimisestä pajusta erossa. Vaalea runko, isot lehdet ja niiden pinta on vähän "karvaisen" näköinen. Alkukesästä omistin pari, mutta ne lehdet on sen verran karun näköiset, joten päätin antaa monoa.

Mutta sen sijaan olen nähnyt, varsinkin tässä työpaikan lähimetsässä pajua joka kovasti muistuttaa tuota raitaa, mutta omistaa 2-4 cm lehdet jotka on suhteellisen pyöreät ja niissä on kiiltävä, kenties ehkä hiukan vahainenkin pinta. Tämä hyvinkin voi olla se "ojapaju" mutta eivät kasva pensasmaisena vaan ihan kunnon puuna.

Ja muistakaa sitten kun haette puita luonnosta, että siihen pitäisi olla maanomistajan lupa

Tottahan tuo on, mutta jokaisessa meissä asuu pikkurikollinen ja ei kukaan paria pajua kaipaa. tongue

13

Hain tänään 3 pajun oksaa, sellaisia hyvän kokoisia. Niissä ei ole yhtään lehtiä. Pitäisikö nämä laittaa vesiastiaan vai suoraan multaan?

14

Minulla itsellä ei ole ikinä onnistunut vesijuuruttaminen jostainsyystä. Eikä onnistunut pajullakaan.
Joten itse suosittelen ihan mustaamultaa mikä pysyy märkänä pitkään.

15

Jaa, no lykkäsin ne nyt multaan. Kauanko sulla meni että tohon sun halkoon alkoi tulla uusia oksia ja lehtiä?

16

Muistaakseni alle kahdenviikon meni, kun ensimmäiset nuput rupesivat näkymään "halosta". Mutta sillon oli kasvukausi kovimmillaan. Joten voi kestää hetken pitempään.

17

Nyt minun palikkani ovat olleet maassa vähän päälle viikon, ja hyvin on tullut uutta kasvua. On tullut uusia nuppuja, ja osa nyt tulleista nupuista ovat jo auenneet, ja uutta lehteä pukkaa! Nopeaa toimintaa smile

18

Tarkistin vielä itse juuret, ja hyvin oli tullut! n. 4 senttisiä valkoisia juuria oli tullut muutamia kappaleita. Kyllä hyvin lähtee nämä pajut juurtumaan!

19

Kuinka hyvin katajan oksan pätkästä saa pistokkaan... mutta siis jatketaan pajulla otin tyhmänä poikana sellasen 3 mm vahvusia oksia.. jos noi perkeleet on ees pajua.. (kuten huomaatte en osaa kasveja yhtään)

20

Tavallisen suomalaisen katajan oksa ei taida oikein juurtua. Voit ottaa katajasta pistokkaan juurruttamalla siihen ensin juuret: viillä katajan oksasta noin kahden sentin matkalta kuori pois, jätä kapea kannas kuljettamaan ravintoa ja vettä oksaan. kiedo paljastetun oksakohdan ympärille rahkasammalta. Kiedo sammalpallukka läpinäkyvään muovipussiin. Kiedo läpinäkyvä pussi mustaan muovipussiin. Käy muutaman viikon kuluttua avaamassa musrtaa pussia, ja katso, näetkö juuria. Tästä aiheesta on täällä enemmänkin kirjoitusta jossain, en ole itse kokeillut, mutta noin se periaatteessa menee.

Katajanoksan voi myös taivuttaa maahan, ja panna sen päälle multaa ja kiven tms. Tällä tavoin syntyvään taivukkaaseen tulee juuret muutamassa vuodessa, jos se pysyy maan sisällä. Samaan tapaan saa lisättyä kaikkia pensaita.

21

Kataja on tosiaan hyvin hankala lisätä pistokkaasta, sekä vesilasissa juurruttamalla että suoraan multaa istuttamalla. Mutta ei se mahdotonta ole, joskin hyvin hidasta ja epävarmaa. Itselläni oli pieniä katajanoksia vesilasissa keskellä talvea huoneen pimeimmässä nurkassa, ja yksi niistä alkoi kasvattaa juuria. Tosin vain yhden n. 1cm pituisen, mutta kuitenkin kasvatti. Ko. oksa kuitenkin kuivatti neulasensa, olisi ilmeisesti pitänyt siirtää valoisampaan paikkaan tai istuttaa samantien. Ja olihan vuodenaikakin "hieman" huono. Keväällä tai kesällä voisi onnistua helpommin.

22

minulla on kaksi kappaletta pajun pistokkaita kuinka pitkät juuret niiden pitää antaa kasvaa ennen kuin laittaa multaan?

23

Välttämättä paju ei tarvitse juuria ollenkaan kun sen istuttaa, se osaa kasvattaa ne myös mullassa. Tässä voi kyllä olla jotain lajikoht. eroja, älkää minua lynkatko jos menee mönkään mun neuvoja seuraten. neutral

24 Viimeksi muokannut Bartimaeus (20.06.2007 11:57:58)

http://www.cavemanal.com/images/dinner08_s45q70.jpg

Luulisin, että laji on itkupaju. Siitä tosiaan voi saada hienoja bonsaita, kuten kuvassa näkyy. Minäkin tätä lueskellessa sain ajatuksen hakea paksun pajunoksan ja laittaa sen veteen juurtumaan.
Muutes, mitenkäs haapa? Olisiko mahdollista juurruttaa haapaa?

Edit: Sain selville, ettei haapa ole sitä parasta bonsai-materiaalia. Luovutan.

Edit: Kävin hakemassa pajunoksan, ja nyt se kököttää kosteassa mullassa.

Meitä kaikkia musta kuolo päähän koppaa.

-Aleksis Kivi

25

No helevata.. jos paju juurtuu noin hyvin ni mä meen heti tonne metikköön hakee niitä.