26

Vs: Pajut pistokkaana

Salo: kun juurrutit tuon "halon" niin kuoritko kaarnaa ja kuinka paljon..? miltäs tuo pajusi muuten nykyisin näyttää..? kuvia smile

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

27

Mitään kuorimista ei tarvitse tehdä.

Näiden parin vuoden kokemuksella voin sanoa että, paju ei ole mikään paras kandinaatti bonsai hommiin. Kokonaisia oksia voi kuolla ihan yhtäkkiä mistä tahansa kohtaa, sama pätee oksia leikatessa, joskus menee koko oksa ja joskus ei käy mitään.
Itse en suojannut puuta millään(eli en tehnyt mitään lahoamisen estämiseksi) ja tuossa minun pistokkaassa on noin puoli runkoa lahonnut ja näytti siinä pari sientäkin jo kasvavan...

28

Jep..kiitos kiitos...tuota olenkin miettinyt kuinka hyvin paju soveltuu bonsaiksi...hopeapajua olen itse ajatellut kokeilla, sen kauniiden lehtien vuoksi...joku tuollainen paksu pistokas pitänee ensi keväänä juurrutella...

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

29

Ajattelin tulla tänne kyselemään hopeapajusta, mutta rakastuinkin kesken topicin tuohon itkupajun kuvaan. Eli kerrotteko ensikertalaiselle, miten nämä kaksi kannattaisi aloittaa, miten helppoja ovat ja mimmoisia tulee?

30

Harrastan elävien pajutöiden tekemistä ja paju tosiaankin juurtuu isonakin, reiden paksuinen 3m salko on ihan mahdollista saada juurtumaan mutta siitä ei kyllä bonsaita muotoile.
Noista oksien kuolemisista: Olen kantapään kautta huomannut että jotkut pajulajit kuolettavat oksansa mikäli ne taivuttaa alaspäin, tarkempaa tietoa ei ole lajeista mitkä ja miksi näin tekevät mutta tuntien punontatyö kuihtui pystyyn.
Pajulajeja on todella paljon ja sitä kautta värisävyjä löytyy vihertävästä oranssihtavaan ja kasvutapojakin maassa möyrivästä lähtien.

Aiemmin keskustelussa oli mainittu katajien juurrutus. Se ei ole kotioloissa aivan helpoimmasta päästä, jos mahdollista niin kannattaa juurruttaa taivukkaana. Jos kuitenkin lähdet yrittämään niin ota syksyllä vuosikasvusta pätkä, jos otat jo hieman puutuneempaa niin kuoresta täytyy jäädä häntä pistokkaaseen ts. repäise pistokas irti niin että kuorta tulee mukaan. Laita pistokkaat kalkitsemattomaan turvehiekkaseokseen jonka päälle kerros puhdasta hiekkaa ja koko hoito johonkin jota voi edes etääisesti kutsua kasvihuoneeksi. Havupuut kaipaavat yleensä suihkuttelua monta kertaa päivässä ja jos se puolivuotta-vuoden siinä juurtuu niin voi arvella ettei se aina onnistu. Kasvihuoneessa käytetään sumumonistusta joka automaattisesti sumuttaa juurrutustilan tasaisin välein joten juurtuminen on varmempaa ja ainakin vaivattomampaa. Terraarion lämpömatto "kasvihuoneen" tai idätyslaatikon alla nopeuttaa juurtumista.
Minulla juurtuu kotikonstein nauhatuija ja juuria odottelen kevääksi.

Hyvä kirja havupuiden kasvattamista ja lisäystä ajatellen: Pentti Alanko & Mikko Lagerstöm - Havupuut ja pensaat puutarhassa

31

Jos on mahdollisuus, niin pienen katajan voi kaataa (painaa) kumoonja laittaa vaikka kiven painoksi ja turvetta rungon päälle. Muutamassa vuodessa esiin jääneet oksat kehittyvät omiksi yksilöikseen.  Löysin tällaisen ryhmän metsästä ja toin pihaan, ja hyvin kasvaa.

32 Viimeksi muokannut -Katsukka- (30.10.2008 12:57:57)

Mielestäni kaikki puiden oksat juurtuvat kun ne heti leikattua tuikkaa veteen, raanavesi ei ole hyvävaihtoehto mieluiten sade vesi siinä on veden omat bakteerit ym. jotka nopeuttaa juurtumista tai jotaki semmosta tuo äiti selitti.. big_smile se on semmonen viherpeukalo..

Itse kävin eilen hakemassa hopeasalavan (hopeapajun) oksan ja juurrutan sitä parhaillaan.. smile kivan näköinen oli puu mistä oksani katkaisin.. smile

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valkosalava
Siinä on hopeasalavan lähin samanlainen lajike ne ovat muuten täysin identtisiä paitsi hopeasalavassa on lehtien pinnalla hopeinen karvoitus joka eri kulmasta katsottuna näyttää hopeiselta lehdeltä.. wink

33

Minä olen ihan alottelia tässä bonsai hommassa mutta tuo paju kuulostaa mielenkiintoiselta.....Voiko muitakin puita juurruttaa lasissa?

34

Hukeman88 kirjoitti:

Minä olen ihan alottelia tässä bonsai hommassa mutta tuo paju kuulostaa mielenkiintoiselta.....Voiko muitakin puita juurruttaa lasissa?

Voi periaatteessa kaikkia, mutta toiset ovat toisia hankalampia. Havupuut ovat yleensä lehtipuita vaikeampia juurruttaa.

35

Kiva homma smile no mitenkäs sitten voiko sen esim: pajun laittaa juurrutuksen jälkeen bonsai ruukkuun vai pitääkö laittaa normaaliin?

36

Tietysti voi laittaa bonsairuukkuun, mutta jos pistokas on kovin pieni, kannattaa sille ehkä aluksi kasvattaa kokoa vähän isommassa ruukussa.

37

Itselläni hopeapajun pistokaskokeilu. Laitoin kosteaan savimaahan kesäkuussa. Keväällä ruukkuun?
https://flic.kr/p/v48SRt
https://flic.kr/p/v49mon
https://flic.kr/p/v49rS8
Kesän jälkeen n. 4/8 elossa, palataan asiaan keväällä.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

38

Aaaaand... they're död. Ehkäpä pitää siirtää multaan kun ensin versoneet kunnolla? Alkavat lahota pitkän päälle märässä savesta.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...