Aihe: Vapaa sarja - Kartiovalkokuusi (Picea Glauca)
Tässä on meikäläisen tuotos tähän Vapaaseen sarjaan. Kävin ostamassa puun ennen kuin tiesin sarjoista tarkempaa. Olin alun alkujaankin valmistautunut henkisesti havupuun ostamiseen ja löysinkin sopivan yksilön Helsingistä Pirilän Kukkatalosta. Tämä ei luonnollisesti käy Kataja-sarjaan, mutta katsotaan, jos löytäisin jostain liikkeestä sopivan katajankin ja osallistuisin myös siihen kategoriaan vielä myöhemmin.
Vapaan sarjan kilpailuyksilöni on Kartiovalkokuusi (Picea Glauca "Conica"). Kyseinen lajike on käsittääkseni kääpiöversio varsinaisesta Picea Glauca Albertianasta. Ei - en tiennyt lajista mitään ennen ostamista, mutta wikipedia on mahtava työkalu. Täällä lisää kyseisestä lajikkeesta... http://en.wikipedia.org/wiki/Picea_glauca.
Kuusi vaikutti hyväkuntoiselta; ainakin neulaset olivat teräviä ja kovia. Ainakin männyillä se on hyvä merkki, toivottavasti myös kuusilla. Mikään oksa ei ollut kuollut tai ruskea - itse asiassa puussa oli hieman liian monta oksaa minun mieleeni. Niitä karsiessaan pitää olla varovainen tai jätän pahat jäljet runkoon. Toivottavasti onnistun siististi karsimaan tätä.
Strategiset mitat olivat ostohetkellä 37 cm korkeutta (mullan pinnasta - sillä ruukku on korkea) ja hinta 9.90 eur.
Tässä itse kuusi kaupasta kannettuna; samoin kuva kuitista, jossa näkyvät mm. taimen hinta, ostopäivä ja -paikka.
Tyyli:
Hmm... Tästä ei montaa tyyliä taida saada aikaiseksi... Hieman ehkäpä "kippura" runko (näette myöhemmissä kuvissa) ihan puhtaaseen Chokkan tyyliin (formal upright - pystysuora muoto), joten taidan tähdätä Moyokiin (informal upright - vapaa pystymuoto) tai Shakaniin (slanting - nojaava) - saas nährä. :?
Tässä tämänhetkiset tiedot vapaan sarjan kisayksilöstäni. Loput kirjeessä...
- EDIT: Peukalonkynsikuvat isojen tilalle -
- EDIT2: thumbnailien linkit kuntoon -