1 Viimeksi muokannut viherbonsai (19.01.2017 15:02:06)

Aihe: Kokoontumisajot, treffit ym. pyynnöt

Täällä ehdottelemme toisillemme kaikenlaista. Etusijalla vapaamuotoiset tapaamiset, mutta ryppyotsaisempikin ehdottelu sallitaan. Tarvitset lähikonsultaatiota hankalaan työvaiheeseen tai jotain lainaksi? Kysy täällä!

http://kuvaton.com/kuvei/soita_paranoid2.jpg

Toivottavasti tulisi heti ainakin tapaamisehdotuksia, jotta hajanainen sakki sunnuntai-bonsailijoita ja ylivelho-tason harrastajia kohtaisivat. Tai ylipäänsä tapaisi kenet ikinä omaan bonsai-harrasteheimoon kuuluvan ihmisen.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

2

Vs: Kokoontumisajot, treffit ym. pyynnöt

Ehdotan ensi viikolle lounastreffejä Tampereelle. Sopiiko torstai 7.11. klo 12 viikolla? Paikkana Siilinkarin kahvila.

Jos täällä yksikin arvelee tulevansa, niin saavun paikalle. Itse epäilen vahvasti tulevani paikalle.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

3

Mulle sopisi esim ti 5.11. ip Muina viikopäivinä kidutan kasvejani kotona pääkaupunkiseudulla.

4

No nyt! Ensi tiistaina klo 1530?

5

Paikaksi tarkentui ravintola Ceyhelaya, koska myös kasvisruokaa: http://www.ceyhelaya.com/ Otavalankatu 10 Aika 5.11. klo 14. Paikalla ainakin minä ja Hakim.

Se tunne, kun ensimmäistä kertaa tapaa toisen bonsai-harrastajan...

6

Seura oli hyvää, ruoka maittavaa ja sitä oli tarpeeksi. Sain mukavasti perspektiiviä harrasteeseen ja tapasin ensimmäistä kertaa elävän kotimaisen bonsai-harrastajan! Hakim ei tunnu turhia ressaavan; puita tulee ja menee.

Pitää koittaa opetella samaa. Homma onnistuu, jos on onnistuakseen. Siinä se.

7

Kevättä kohti mennään, eikä talvesta tietoa. Onko syy säissä vai miksi alan jo suunnitella keväälle äksöniä? Elikkä aktiviteettiehdotus.

Aiheena bonsai-prospektointi. Siis koitetaan löytää hyviä yksilöitä ja selvitetään, millä ne saadaan talteen. Rahalla vai jokamiehenoikeudella. Kohteena taimitilat, teiden varret, sähkölinjat, kalliot, kallioleikkaukset, aukeat... luonto ja ympäristö. Alueella Tampere/Pirkanmaa.

Kuka lähtee kun vielä materialisoitumattomat lumet sulaa huhti-toukokuussa? Ruvetaan suunnittelemaan kohteita. Tai ehdota, niin menen yksin ja raportoin löydökset.

8

Ehdotan samaa tänne pääkaupunkiseudulle. Kerätään pieni kööri, 3-4 henkeä, ja kierretään sopivia paikkoja kunnes kaikilla on puu tai pari. Yhdellä jos olisi auto se helpottaisi huomattavasti smile. Tai vaihtoehtoisesti muita hulluja pyöräilijöitä itseni lisäksi.

Sopivia paikkoja löytyy voimalinjojen alta, kallioilta jne. Moottoriteillä kun maisemia sillä silmällä katselee, tulee aina välillä eteen kallioita, joilla on silmämääräisesti kymmeniä sopivia pensasmaisia puita. Retki sellaiselle olisi kiinnostava.

Paikkoja ei kannata kimpassa hakea. Minulla on jo tiedossa hyvä paikka kehä 3:n varrelta, siellä mm tammia, koivuja, pihlajoita, yksi hyvä katajakin siellä muistaakseni on. Vantaan Ikean takana on isot kalliot, joilta varmaankin löytyisi jotain. Viikin suunnassa on paljon kallioita.

Sopiva ajankohta on sitten kun maa ei ole enää roudassa mutta heinät eivät vielä ole peittäneet runkoja. Mukaan tukevat jalkineet, lapioita, puutarhasakset, saha, jätesäkkejä.

Eka istutuskin voidaan tarvittaessa hoitaa mun pihalla, varaan kissanhiekkaa riittävästi. Pitää muistaa katsoa että on lautoja puulaatikoiden tarpeiksi. Ihan aloittelijakin voisi sen puolesta lähteä mukaan, saisi kunnon alun.

Voidaan ilmoittautua toistemme retkiinkin, vai mitä viherbonsai.. Jos ei muita kuulu.

9

Loistavaa, voin olla mukana vaikka molemmissa reissuissa jos ajat natsaa. Porvoon moottoritien vierusta sähkölinjoineen olisi mielestäni mahdollinen kohde, jos auto löytyy. Joudun kyllä ilmeisesti laskemaan itseni myös hullu pyöräilijä -kategoriaan. Tuo ikean kallio -reissu olisi varsinaien budjettispotti, sinne kun menee ilmainen bussi Itiksestä ja Hakaniemestä.

10

Hienoa, juuri tälläistä toimintaa tarvitaan!

Itse olen kaikessa hiljaisuudessani harrastanut Bonsaita noin 10 vuotta ja kaivannut aina vain enenevässä määrin jonkinlaista "klubitoimintaa", muuten niin kiehtovan, mutta yksinäisen harrastuksen mausteeksi.

Kuten sanottu harrastuksenin on ollut pitkäaikainen, joten kauhean montaa puuta ei parane kokoelmaan enään haalia. Mutta, niiten etsiminen on sitäkin mukavampaa hommaa.

Vaikutan Tampereen seudulla.

11

Mitäs täällä tapahtuu? Kyllä minua Janin mestojen katsastaminen kutkuttaa! Jään saamapuolelle, mutta keksin keinon tasoittaa jotenkin. Jos saan itseni järjestettyä etelään sovittuun aikaan, niin sitten olisi auto käytössä. Olisiko joku pitkä lauantai aamusta iltaan?

Lähtisitkö Edo keskusta-lounaalle joku päivä? Kiinnostaisi kuulla miten on harrastuksesi edennyt. Tampereen seutuvilla jotkut hiekkakuopat voisi olla hyviä? Asun itäpuolella, joten näitä seutuja olen miettinyt. Messukylän harjulla oli hiekanottopaikka ja Lentolassa taitaa olla myös. Olen miettinyt myös teiden kallioleikkausten päällisiä laillisena keruupaikkana. Voisivat olla olosuhteiltaan sopivia oikeanlaiselle kituliaalle kasvulle.

Meilläpäin ei ole mitään Viherpajan tapaista bonsai-aihioiden taimimyyntiä? Taimitarhoja on; Pinsiössä, Huiskula, Barkholt ja muita? Laajaa valikoimaa ei näissä liene, mutta esim. Barkholtilla haluisin käydä katsomassa talvenkestäviä kiinankatajia (mitä ne sellaiset ovat) jossain välissä.

12

Mikäpäs siinä, järjestellään.

Hiekkakuopat ovat huonoja keruupaikkoja. Juuristo on levittäytynyt niin pitkälle hiekkaisessa maassa, ettei tahdo saada kunnon juuripaakkua.
Ainoaksi keinoksi jää maanparantaminen puun ympärillä: leikataan puun juuria toiselta puolelta pois, kaivetaan kuoppaa ja korvataan hiekkaa kunnon maalla. Lepovuosi ja sama toiselle puolelle puuta.

Kalliotaskut taasen ovat mitä parhaimpia paikkoja.

Taimistoilta saattaa aina löytyä jotain. Olen kuullut, että tuo Barkhold tarjoaa massiivisempia taimia, joten se kiinnostaisi.

13

Tampereen bonsaajien lounasklubi kokoontuu ensi maanantaina 24.2. Klo 1215 Bistro Le Potissa (ent. Sevilla). Paikalla ainakin viherbonsai, ebo. Tutustutaan, suunnitellaan ja syödään.

14

Ebo oli tutustumisen arvoinen, juttu luisti ja Le Pot ei pettänyt. Ebo on itseoppinut, niinkuin varmaan kaikki Suomen harrastajat. Yhdellä erotuksella. Rivien välistä ymmärsin, että Ebo on toisen polven harrastaja.

Muutenkin ihan eri leveleillä, mutta se luo uskoa. Että näilläkin leveysasteilla on mahdollista päästä harrastuksessa pitkälle. Näyttelytasoinen termi vilahteli keskustelussa ja sen tavoittelu kertoo jotain. Keväämmällä jos Ebon toimia pääsee seuraamaan niin siitä voisi jo jotain oppia! Sitten vielä Janin luona puunkeräämisen opettelua, niin kuittaa helposti vuoden tai kahden edestä yksin opettelua.

15

Minun touhuja pääsee seuraamaan kyllä. Paljon on lyöty päätä seinään ja niistä kenties jotain opittukin.
Ilmoittaudun mukaan Janin ”Yamador-hunttiin” ja varmaan puuhaamme vastaavaa Tampereellekin.
Oli tosi mukavaa tavata toinenkin Bonsaihin hurahtanut:)

16

Voisin kanssa alustavasti ilmoittautua Tampereen seudun metsästysretkelle, jos vaan aikataulut täsmää.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

17

Morjesta Masa! Pannaan aikataulut sopimaan. Ensinnäkin, onko toukokuu otollisin puiden keruulle Tampereen seutuvilla?

18

Ei hirveesti ole omakohtaisia kokemuksia tuosta luonnosta keräilystä, mutta eikös se otollisin ajankohta ole silloin kun nuput alkaa puissa turpoamaan? Toukokuu saattaa olla jo hieman myöhäinen ajankohta tälle. Säätkin on nyt niin lämpimiä olleet, että kuinkahan aikasin tuo kevät oikein koittaakaan tänä vuonna.

Jos taimitarhoja meinaa kiertää niin edellisvuosina ne taitaa olla auennut huhti-toukokuun vaihteessa. Itse ainakin meinasin niihin hyökätä heti, kun ne aukeaa kunnolla.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

19

Juu eiköhän se keräilyaika ala kohta olla käsillä. Nuput ovat turvoksissa puilla, vaikka nyt vähän lunta on tullutkin. Maa tuskin on roudassa juuri ollenkaan. Pitänee alkaa mietiä ajankohtaa. Olisiko tulijoita lauantaina 29.3? Kelivaraus tietty, olettaen että kevät normaalisti etenee.

20

Harmi, tuo 29.3 ei käy mulle.

Tampereella aikaa noin huhtikuun puoli väliin.

21

Hmm, pannaas sitten valittaviksi LA 29.3, LA 5.4, SU 6.4, LA 12.4, SU 13.4. Mulle on nuo kaikki sovitettavissa.

22

29. olisi sopinut, mutta neuvottelin itselleni sen sijaan 5. ja 6.4. vaihtoehdoiksi. Saisiko näihin?

23

Nämä ovat nyt siis Tampereen aikoja? Mulle sopisi la 5.4. merkittävästi paremmin.

24

Ei tässä kyllä mikään kiire ole Tampereella. Maakin on jäässä.

Itse pystyn Tampereen keikkaan, jos oikein venyn 6.4. Myöhemmin kyllä mieluummin. Mutta, jos Helsinkiin, niin menisi Huhtikuun puolivälin tienoille, tai loppuun.

Onkohan se Jan jo silloin siellä myöhäistä?

25

Hei! Saataisiinko päiväehdotuksia Tampesterin juitsuille? Ensinnä kuitenkin Helsingin keikka, sitten Tampere. Yamadori-hunteerausta heti ensimmäisenä, kellä eniten osaamista ja fasiliteettia isännöidä Tamperetta? Ebo?

Olen toistaiseksi löytänyt yhden oikeasti lupaavan yksilön täältä Itä-Tampereelta, käykää katsomassa: http://www.bonsaifi.net/keskustelu/view … hp?id=2500
Jos autolla liikutaan, niin tätäkin voisi vilkaista?