26

Vs: Kokoontumisajot, treffit ym. pyynnöt

Ilmoittautuuko joku halukkaaksi jollekin päivälle? Jätetään suosiolla 29.3. pois. Viherbonsai, tarkoitatko noita mainitsemiasi päiviä Helsinkiin vai Tampesteriin?

27

5.4. ja 6.4. Helsingissä on minulle ok.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

28

Ehdotan 12.4, tai 13.4.

Meillä on takapihaa jonkin verran, jossa voidaan lyödä saaliit ruukkuun. Helpoin tapa tosin on laittaa puu maahan. Tointuu siinä nostosta yhtä hyvin, kunhan aurinkosuojaa sitä ensimmäiset viikot. Eikä tarvitse talvisuojata. Lisäksi, jos on  haaveita rungon paksuunnuttamisesta maahan istutus on ehdottomasti paras vaihtoehto.

29

Alkaa olla sovittuna tuo päivä 5.4. Helsingin sessiolle. Hakim ja viherbonsai ovat tulossa, yksi tai kaksi mahtuu vielä autoon mukaan.

30

Kiitokset JamTam ja viherbonsai! Kiinnostava ja inspiroiva päivä kaikkinensa. Paikkakin oli loistava: paljon puita ja lääniä sekä variaatiota. Laita JanTam viestiä kun tunnet että aika on koittanut sen valmistellun tammen nostoon. Tulen avuksi - nyt kun tuli huomattua miten paljon puu_haa tuommoisen pienemmänkin puun keräämisessä sellaisesta maasta oli, vaikka meitä oli sentään kolme siinä.
Toivottavasti viherbonsain uusi puu lähtee hyvin kasvuun ja tuottaa iloa koko perheelle!

31

Satubonsai-tyyli

http://www.youtube.com/watch?v=FQWo34m-Mqc
http://walter-pall-bonsai.blogspot.fi/2 … style.html

32

Kiitos Helsingin herrojen, lehtipuu-aihio oli haussa ja tammi lähti Tampesteriin. JanTam oli suvereeni isäntä ja Hakim säesti hienosti. Kun kohde oli valittu, ei muuta tarvittu: reput lensi auki, kenttälapio ja saha alkoi heilua. Teen tarkemman selon kuvien kera, mutta sama havainto: yhdessä näitä pitää tehdä.
Olikos se sanatarkka käännös eri bonsai-kokoluokista 1, 2, 4, 6 ja 8 käden bonsai? Niinpä.

Olen kanssa käytettävissä, jos JanTamin tammi tarvii kolmannen käsiparin. Tai vaikkei tarvitsisikaan. Tampereelle tarvitaan vastaava tapahtuma, olisiko toukokuussa toivoa? Tarvii minun kotijoukoille antaa muutama viikko aikaa totutella takapihan uuteen asukkiin, ennenkuin seuraavaa alan ehdottaa.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

33

Kiitoksia minunkin puolestani! Valtavan mukava päivä. Saaliiksi saatiin aika loistava tammi. Tämä täytyy ottaa uusiksi!

Mielelläni otan yhteyttä kun sen sinne jääneen tammen noston aika on. En ole siihen viitsinyt ruvetakaan yksin, se olisi koko päivän urakka. Kolmella ukolla ottaisi ehkä 2-3 tuntia? Tämä oli ensimmäinen kerta kun olin keräämässä muutoin kuin yksin, ja homma on kyllä paljon hauskempaa näin. Voi myös vähän vaihdella, kun alkaa puhti loppua.

Joku kokoluokittelu oli sormin pidettävä, kämmennellä pidettävä, yhdellä kädellä nostettava, kahdella kädellä nostettava, neljälllä kädellä nostettava, 8 kädellä nostettava.

Oppia tuli vähän järjestelyistä, eli puutavaraa kannattaa olla varattuna vähän enemmän. Höyläämätöntä lautaa isompana (130mm) ja pienempänä (90mm). Pari isoa lapiota mukana olisi hyvä, jotta saa voimaa vääntämiseen.

Jatkoa ajatellen, Sipoonkorpeen pitäisi tehdä muutama tiedusteluretki. Sieltä löytynee havupuuosastoa kallioilta, joita siellä riittää hehtaaritolkulla. Kallioilta kerääminen voi olla hyvinkin nopeaa puuhaa. Nyt oli maasto vähän hankalaa kivikkoa.

34 Viimeksi muokannut JanTam (06.04.2014 14:35:51)

Onpas mielenkiintoista! Hyvä kirjoitus. Tuossa tyylissä on paljon vapauksia, ja sopii hyvin kerättyyn materiaaliin. Muutamakin tammi, joka sinne rinteeseen jäi, voisi olla hyvä ehdokas.

35

Hei! Näyttäisi, että toukokuun viikonloput ovat lupaavia Tampereen Yamadori-huntille. Käsiä ylös, kukaketä kiinnostaa niin laitan sähköpostilla doodle-linkin!

36

Hienoa, että Helsingin reissu oli onnitunut! Olisin itsekkin ollut takuuvarmasti mukana, mutta en tosiaan ollut maassa.

Toukokuu alkaa olla nostojen rajoilla.Yöpakkaset saa olla pois, mutta puu ei saa olla kuluttanut liikaa energiaa lehvästöönsä. Jaksaa sitten toipua noston aiheuttamasta stressistä.

Tampereen keruureissuajasta mulle käy kaikki Toukokuun puoleen väliin asti, jolloin alkaa sitten olla jo myöhäistäkin.

37

viherbonsai kirjoitti:

Olisiko tilausta Helsingin keikka II:lle vielä tässä kuussa? Ebohan ei viime reissulle ehtinyt vaikka olisi halunnut... Toivottavasti Hakimin bonsai-passio toteutuu... ihan jo pelkän raflaavan otsikon vuoksi.

Anarkistisesti jatkan keskustelua täällä. Helsingin Keikka II:lle on tilausta! Tällaista toimintaa joutaisi olla harva se viikonloppu kevätpuolella vuotta. Pitkäperjantaina joudun kärsimään muualla, ikävä kyllä.

Kohdemaastosta ei ole niin väliä, Ikean reunamien koluaminen käy, sieltä on katsastettu vasta noin 1/3 maastosta. Hakimin  mesta käy myös. Mikä tahansa muukin käy.

Muitakin mukaan!

38

Vaikka heti 26.4 lauantaina?

39

Lauantai olisi minullekin sopiva, varsinkin jos aamusta. Minua kiinnostaisi lähinnä tuo Ylästöntien mesta tai vastaava linja siellä Sipoonkorven eteläpuolella, Porvoon motarin kyljessä. Se vaatii auton: paras paikka parkille lienee viimeinen levähdyspaikka ennen Helsinkiä Porvoon suunnasta tultaessa.

40

La sopii minullekin.

41

Täsmennyksenä että tuo Ikean kalliokin sopii paikaksi vallan hyvin, erityisesti jos JanTam on kiinnostunut nostamaan sen mielitiettynsä sieltä. Lupauduinhan auttamaan.

42 Viimeksi muokannut JanTam (18.04.2014 19:23:01)

Se on niin iso työ, että sopii katsoa myöhemminkin. Ensi vuodellehan tuota ajattelin. Mulle käy hyvin mennä johonkin itselleni uuteen paikkaan. Vaikka kyllähän se mielitiettykin vähän kuumottaa.

43 Viimeksi muokannut viherbonsai (22.04.2014 16:55:43)

Tiedoksi vielä kootusti kaikille tätä ketjua seuraaville, että:
*Helsingin Yamadori-keikan päivämäärä la 26.4. Hakim ja Jantam organisoi.
*Tampereen Yamadori-keikan päivämääräksi on vahvistunut lauantai 3.5. Viherbonsai ja Ebo organisoi.

Eli kaikki mukaan haluavat ottakaa yhteyttä yllä mainittuihin. Foorumin erinomaisista ominaisuuksista johtuen IM toimii parhaimmillaan huonosti, joten foorumin kautta sähköpostittelun lisäksi huudelkaa kiinnostusta myös täällä. Paapisen Masa ainakin oli aiemmin kiinnostunut tulemaan Tampereelle: herätys Masa!

44

Kyllä meikäläiseltä jää nämä Yamadori keikat väliin. Hesa on vähän turhan kaukana ja Tampereen päivämäärälle on muuta menoa... Muutenkin tuo Yamadorin ottaminen tuohon paahteiselle lasitetulle parvekkeelle ei ole kovin järkevää, kun henkiinjäämis % on niin pieni. Olisin ihan mielenkiinnosta lähtenyt kattomaan ja avustamaan.

Täytyy varmaan tyytyä noihin taimitarhojen antimiin. Ensi lauantaina 26.4 voisi mennä Tampereelle tai Jyväskylään kattomaan tarjontaa. Mukaan saa ilmoittautua, jos innostusta löytyy.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

45

Mulle käy 4.5 myös (ehkä jopa paremmin), joten jos joku kokee, että tuo 3.5 on huono, niin keskustellaan.

Pitemmälle en venyttäisi. Saattaavat aihiot selvitäkin, mutta varmempaa nostella ajoissa (varsinkin, jos nosto on isotöinen).

46

Helsingin keikka on siis huomenna. Vielä ehtii mukaan uusia tulokkaita! Meitä on nyt 4 kasassa.

Välttämättä ei tarvitse olla hakusassa puuta itselle. Keräsimme edellisellä kerralla vain yhden puun kolmeen pekkaan, ja hauskaa oli silti. Jos itse asia kiinnostaa, se riittää.

Ebo siirto käy mulle.

47

Masa: mihin olet menossa? Laitatko mille sähköpostia niin ollaan tarkemmin yhteyksissä?

48

Laitetaan nyt tänne, kun ei muutakaan sopivampaa ketjua löytynyt, eikä viitsi uuttakaan perustaa. Niin kävin tuolla Ebon aiemmin mainitsemalla Barkholtin taimistolla. Siellä tosiaan oli hieman keskimääräistä kookkaampaa/parempaa taimea tarjolla, mutta hinnat oli kyllä minun mielestä sitten sen mukaiset. Paikka ei tainnut olla ihan täysin auennut, yksin sai siellä katella ja taimia oli aika runsaasti. Ihan hyvä paikka, mutta kallista. Itelläni tarttui pitkän harkinnan jälkeen sinikataja matkaan...

49

Kiitos rapsasta! Hyvä jos saadaan pikkuhiljaa käsitys myös Pirkanmaan alueen taimistojen tarjonnasta. Foorumi on luonnostaan sekava, itsekin arvuuttelen milloin postaan mihinkin osastolle ja pitäisikö jatkaa johonkin vanhaan viestiketjuun...

Harmi etten kerennyt mukaan, barkholtilla kiinnostaisi talvenkestävät kiinankatajalajit. Oliko bonsaiaihiot muodoltaan eritoten hyviä? Jos liikut Tampereen suunnalla, niin voitaisiinko tavata? Kuulisin mielelläni lisää harrasteestasi! Se on yllättävän paljon, mitä olen oppinut pelkästään kuuntelemalla muita.

50

Kyllähän tuo toisten harrastajien tapaaminen kuuluu tähän harrastukseen ja toki voidaan tavata.

Kiinankatajia oli just lavallinen tuotu esiin. Muistaakseni ne ei ollu bonsai näkökulmasta niin hyviä, kuin muut katajalajit. Kyllä olen ainakin tuohon omaan valintaani varsin tyytyväinen nyt kun olen tänään vähän kuopinut tuota pintamultaakin pois ja kyllä siellä ainakin katajia oli ihan hyviä bonsai näkökulmasta (ainakin minun mielestä). Muita en niin kerennyt kattelemaan, kun tuo katajan valinta vei  niin kauan.

Jottei ihan offtopiciksi mene, niin:

Laitetaan nyt samalla ajatusta ilmoille, että olisko Tampereen seudulla kiinnostusta pienimuotoiselle muotoilusessiolle? Tarkoittaen että haettaisiin porukalla tai kukin hakee itsekseen taimitarhalta tai käyttää jo omistamaansa aihiota, jolle suoritettaisiin alkumuotoilu. Porukalla vois vaihtaa ajatuksia, ideoita, neuvoja, lainata työkaluja jne.