101

Vs: Kokoontumisajot, treffit ym. pyynnöt

Hienoa, tuo vaikuttaa hyvältä erältä. Pitäisikö ruveta laittamaan päiväehdotuksia? Esim., LA 29.8.2015? Kun tiedetään ketkä pääsevät mukaan, mietitään montako puuta pannaan. Saahan sitä yhteenkin toki tyytyä.

102

Niin päiviä kehiin! Paapise Masa ehdotti, että kävisimme hakemassa materiaalia etukäteen. Tämä on hyvä ehdotus. Sitä varten pitäisi saada tieto siitä, kuinka monta puuta kukin haluaa. Ei huvittaisi ampua kovasti yli. Jos minimi on 1, ja sanotaanko että maksimi on 3, saadaan keskiarvoksi 2, ja henkilöitä 6, silloin ostettaisiin 12 puuta. Jos joku jo nyt tietää, että ei ota yhtä etempää, rohkeasti esiin.

103

Jos pääsen, niin minulle vain 1. Mitä kokoa ne ovat, pystyykö kaivertaan yms?

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

104

Tai jos fuusioharjoitetta niin sitten useampi.....

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

105

Mullekin riittää yksi. Ei noissa taimitarhan tuijissa semmosta Pottermaista kaiverrusta pääse harjoittamaan ja fuusioharjoitteeseen liian paksurunkoisia taitaa olla. Tuossa etukäteen haussahan on se että kaikki ei pääse valkkaamaan omaa matskuaan.

Että jos otettaisiin yksi per naama etukäteen, ettei jäädä ihan ilman Tuijia ja sitten tarvittaessa haettaisiin lisää kun ollaan kaikki koolla. Vai mitä? Mulle käy melkeenpä kaikki lauantait esim. 5.9.2015?

"It is art for art's sake." - S. Holmes

106

Käytiin Paapisen Masan kanssa hakemassa tuijat.

tuija1

10 kappaletta, 4-5 sentin tyvellä. Osa oli aika hyviäkin! Tarkoitus on, että tässä on puut kaikille jotka tulevat mukaan. 1-2 aihiota per nenä.

107

Tuijahommat kyllä kiinnostaa, mutta ensi viikon launtaina eli 22.8. olen menossa Elimäelle Mustilan arboretumin taimipäivään. Jos on kiinnostuneita halukkaita, erityisesti autoilijoita, niin suosittelen lähtemään mukaan. Kyse on siis myyjäisistä, joihin tulee puuharrastajia ympäri Suomea ja Pohjois-Eurooppaa, ainakin viime vuonna kuulemma kutsuttiin puutarhureita Virostakin myymään taimiansa. Samalla voi ilmeisesti myös osallistua opastettuihin kierroksiin itse arboretumissa.

Ainakaan kovin suoraan bonsaiksi sopivia taimia ei välttämättä löydy, mutta erikoisia puulajeja muuten saattaisi olla. Itse olen menossa lähinnä vaahteraharrastajan ominaisuudessa katselemaan, olisiko jotain lajeja, mitä kokoelmastani puuttuu.

Tietoa taimipäivästä täällä: http://www.mustila.fi/taimitapahtuma

108

Hei. Olemme uusia bonsaiforumin jäseniä. Meillä on Helsigin Myllypurossa noin 20 bonsaita, ja mielellämme tutustuisimme muihin bonsai harrastajiin pääkaupunkiseudulla ja muuallakin. Jos kiinnostusta on, voisimme järjestää tapaamisen terassillamme jonain sunnuntai-iltapäivänä (esim. 13.9 tai 20.9.) niin kauan kun on vielä kohtalaisen lämmintä ja kaikki bonsait ulkoilmassa.

109

Ilmoittaudun Tomppa!

Tuijakekkereistä, yritetään päivää LA 19.9. Toivottavasti saan pidettyä tuijat jossain kuosissa, ne ovat paakkutaimia joissa paakuissa aika vähän hiekkaa. Paakut muovipussissa. Mukaan pääsee uusiakin halukkaita, puita on 10.

110

Minäkin ilmottaudun.

19.9 sopii minulle tuijakekkereille.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

111

Hei. Hienoa, jo kaksi ilmoittaunutta. Ilmoittautukaa muutkin!
Sovitaan sunnuntaina 20.9. klo 14. Osoite on Kolsintie 12 Myllypurossa. Laitamme opasteita, jotta löydätte terassille. Tarjoamme teetä ja pientä purtavaa. Bonsait ovat  hyvin näkyvissä ohikulkijoille Halistentie 13 kohdalla, niitä voi vilkaista muuloinkin jos on liikkeellä sielläpäin. Yritin laittaa tähän kuvaa, mutta taidot eivät riittäneet.  Ja vielä yksi juttu - valmistautukaa kommunikoimaan englanniksi.

112

En valitettavasti pääse 20.9., mutta osallistuuko Tomppa tuija-tuunaukseen? Uusia harrastajia on mukava tavata! Saa kai siellä piipahtaakin, vaikket puuta työstäisikään?

113

Hei. Tutustuin vasta nyt tuohon tuija-tuunauskeskusteluun. Päiväksi on sovittu 19.9 mutta ei ihan selvinnyt missä, ja mihin aikaan. Voisihan sitä yhdistää kaksi asiaa, ja tuunata niitä meidän pihalla ja terassilla tuona päivänä - ellei ole muuta paikkaa ole sitovasti sovittu. Sateen suojaakin löytyy tarvittaessa. Montako henkilöä tuohon osallistuu?

114

Tarkempi aika on auki, sen määräävät kauempaa tulevat. Pohjois-Helsinkiä, panin yhteystiedot sinulle privana. Itseni mukaan lukien muistaakseni 6 henkeä on ilmoittautunut, teidät jos lasketaan mukaan niin 8. Tarkka päivä varmistuu vasta kuun vaihteen jälkeen, nyt tuo 19.9. on vahvoilla. 

Toiseen paikkaan meneminen toki sopii, pitää sitten puut siirtää, ja langat ja työkalut katsoa valmiiksi. 8 tekee kyllä tiukkaa minun tiloissa.

115

Tuo 19.9. saattaa olla mulle hankala, mutta tuijapaja toki kiinnostaa. 13.9. sopisi paremmin, mutta ei nyt sen takia kannata kaikkea lähteä muklaamaan. Yhdistäminen lienee hyvä ajatus; on mukavampi aina tehdä jotain kuin "vain" istua ja puhua.

116

Minulle käyvät sekä 19.9. tuijat että 20.9. Myllypuro smile

117

Mullekin sopii 19.9.
13.9. valitettavasti ei.

118

Sain järjestettyä aikaa 19.9. 15:30 saakka. Oliko paikka jo lukittu?

119

Hienoa! Myllypuro se olisi näillä näkymin. Katsotaan tarkemmat koordinaatit lähempänä spostilla. Itse hommassa menee 10 minuuttia per puu, luulen big_smile.

120

Minulle kyllä käy noittein tuijien leikkaus, mutta kyyti puoli on ongelma hmm

121

Missä päin asut Kasperrrr?

Mukaan on ilmoittautunut Paapise Masa, ebo, viherbonsai, Hakim, Tomppa, Ronja, Tony, Babo, minä, mikä tekee yhdeksän henkeä. Mukaan mahtuu siis, Kasperrrr smile. Jos mennään yli 10, pitää vaan ostaa jostain tuija lisää.

122

Espoossa ja juu ilomielin ilmoittaudun jos tapaaminen jossain jonne pääsee helposti bussilla/junalla smile

123

Myllypuroon pääsee matkustamalla ensin metrolla Itäkeskukseen ja sieltä eteenpäin bussilla. Espoosta parhaiten pääsee suoraan busseilla 550 tai 560. Tarkempia ohjeita myöhemmin.

124

Kasperrrr, laitatko mulle yksityisviestissä spostiosoitteesi niin laitan postilistaan.

125

Olen työreissussa Helsingin keskustassa ensi torstaina. Lähtiskö joku lounaalle klo 11-12.45 välillä?