1

Aihe: Hätäapua tarvitaan!!!

Moikka.
Tässä taas ilmoittautuu aloittelia, valmiin bonsain ostaneena ficus microcarpa
Ja nyt tarttis hätä apua... En ole löytänyt selvää vastausta miksi bonsai kuolee.
Se on ollu minulla parikuukautta ja vielä viikkositten tuli paljon uutta lehteä ja oksaa
Sitten huomasin pieniä muurahaisia ruukussa ja kävin kukkakaupassa kysymässä neuvoja ja sieltä sanottiin että multa pois kokonaan viimeistä hippua myöten että pesä häviää ja biokill myrkkyä paljaille juurille, puun päälle ja pussiin vuorokaudeksi. Näin tehtynä vikko nyt myöhemmin noin 80% lehditä pudonnut eikä multa ota kuivuakseen... Tätä ennen kaikki oli hyvin mulla on ruukun poljalla soraa että vesi pääsee pois ja kestokukkamultaa mitä suositeltiin sieltä ja oli näin aimmeminkin. Onko mitään enää tehtävissä??? Ps. Lehdet tippuu puoli vihreinä ehkä aavistuksen kellastuneina muuten ruskeita

2

Vs: Hätäapua tarvitaan!!!

Paha sanoa mutta yritetään. Lehtien tippuminen keltaisina viittaa yleensä liikakasteluun. Älä kastele ennen kuin multaa alkaa kuivua. Biokill tuskin haittaa kasvia, siinä on yrttejä yms. Istutus toki rasittaa.

Muurahaiset voivat olla paha riesa, ne saattavat pesiytyä asuinhuoneisiinkin. Sikäli rankat toimet ovat oikeutettuja, vaikka kasvi sitten kuolisikin. Nyt on väärä aika istutukselle, jos ei ole lisävaloa, mutta minkäs teet. Peukut pystyyn.

Turvetta tai multaa ei yleensä suositella bonsaille. Lähinnä sitä käytetään lisukkeeksi. Kissanhiekka, kevyt paakkuuntumaton moler-tyyppinen, kelpaa sellaisenaan, muutama kymmenen prosentia voi panna multaa tai turvetta, sihdattuna, eli kaikki hieno aines poistettuna. Mutta tämä joutaa odottaa esim. kevääseen.

3 Viimeksi muokannut Mjat (13.10.2014 23:12:13)

http://mjat.kuvat.fi/kuvat/bonsai/#
ps valot menee aamu 8 päälle ja sammuu ilta 8 kytkimellä.. eli ei pitäisi siitäkään olla kiinni ja päivällä valoa tulee ikkunoista myös reilusti.
aikaisemmin on ollut pieni bonsai mutta se kuoli, tätä en halua enää tappaa ja yritän parhaani sen elvyttämiseksi.

ja ylipäänsä kiitos pikaisesta vastauksesta.

4

Enhän minä ollut pikainen ollenkaan, aikaa meni monta tuntia ja ehdit jo esittää kyssän toiseen kertaankin. Minulla on Chromessa palikka, joka kertoo milloin täällä tapahtuu jotain.

Kasvi näyttää minusta terveeltä. En osaa sanoa riittääkö valaistus. Muilla mielipiteitä? lehtien tiputtelu voi liittyä myös hämäryyteen, ja ylipäänsä olosuhteiden muutoksiin.

5

Pikaisesta voi olla montaa mieltä, jossain muualla voi mennä vastauksiin parikin päivää smile
Ja eli jos oikein ymmärsin niin bonsaillani ei ole hätää vaan tämä täysin väärään aikaan toteutettu mullanvaihto aiheittanut lehtien tippumisen? Voiko kaikki tippua? (Jos meno jatkuu niin siihen ei mene kauan)   Ja siitä ilmeisesti johtuu ruukun kosteus joka ei ole kuivunut juuri ollenkaan viime kastelusta noin viikko sitten... Eikai juuret mätäne?

6

Kyllä juuret mätänevät jos ovat hapettomassa tilassa pitkään. Näkemättä en osaa sanoa ovatko. Jos näin on, muu ei auta kuin istuttaminen läpäisevään kasvualustaan heti. Jos multa on vain kosteata, niin että juuret saavat kuitenkin happea, ei ole hätää.

Suomessa on puoli vuotta vuodesta aikaa, jolloin ulkovalolla ei ole juuri merkitystä. Syksystä kevääseen. Tämä johtuu osittain päivän lyhyydestä, mutta myös pilvisyydestä. Aurinkoisia päiviä kertyy muutama kuussa tms. Päivänvalolla on muutenkin merkitystä vain, jos kasvi on aivan ikkunan vieressä.

Jos valoa on liian vähän, kasvi tiputtaa kaikki sisemmät lehtensä, ja oksien kärkiin jää lehtitupsut. Varjoviikuna elää vähässäkin valossa, vaikka ei silloin kehitykään bonsaina.

7

Ruukussa on keskellä kolme pikkurillin kokoista reikää josta vesi pääsee alemmalle lautaselle ja sitten on tuo kevyt sora mikä näkyy yhessä kuvassa senjälkeen multaa, eli ylimääräinen vesi pääsee valumaan pois ja en tiedä saako happea sieltä tai saako tarpeeksi. ( vettä ei ole siinä alemmalla lautasella kuin aina vähän kastelun jälkeen eli ei ole ollut nyt vähään aikaan) Kiitos vastauksista.
Ps: osasta oksia on kokonaan tippunut lehdet ja osassa kylläkin on päissä lehtiä... jospa se siitä  sitten virkoaa...

8

Mulla on melko samanlainen puu ja vaikka ei ollut mitään muurahaisjahtia, niin lehtiä se kyllä varisteli lähes samaan malliin myymälästä kantamisen jälkeen, mutta palautui parissa kuukaudesssa lähes ennalleen. En olisi niin huolissani siis siitä. Fiicus taitaa olla sellainen että se vain karistelee noita lehtiä kovin herkästi kun olosuhteet muuttuu. Ja maan vaihtaminen nyt varmasti rasittaa sitä.

Luulisin kyllä että yksi syy varisteluun on siltikin valon puute. Noin isoa puuta on vaikeaa valaista kunnolla. Jalkalampuista on tuskin juuri apua kasville, kun valo suuntautuu ympäriinsä. Jos ostat kaksi subwooferia lisää niin saat nuo valaisimet samalle tasolle puun kanssa big_smile Itse kokeilisin laittaa kasvin aivan ikkunan viereen. Silloin ainakin näkisi että onko se enimmäkseen valosta vai muusta rasituksesta vaan. Se että lehdet ovat pudonneet kasvin sisäosista, kuvien perusteella arvioiden, kyllä viittaa myös tuohon (suhteelliseen) valon puutteeseen, kuten JanTam mainitsi.

Vaikka lehtiä jäisi vähänkin, tuosta saa ihan kivan puun, koska ficus tyrkkää uusia versoja herkästi. Talvea kohti pitää muistaa sumutella tai kostuttaa ilmaa muuten.

9

Vähän päivitystä tähän. Lehtien tiputtelu loppui kuin seinään melkein heti kuvien jälkeen,  luulen jantam ja hakim, että koska tuosta valon puuttesta kirjoititte kumpikin niin luulen sen osuneen nyt oikeaan koska sisemmät lehdet tosiaan tippui pääosin ja kyllä löytyy toinen wooferi vielä smile
Ikkunan viereen en voi laittaa koska patterit hohkaa lämpöä joka ikkunan alapuolella ja joka ikkunan yläpuolelta tulee taas kylmää ilmaa ilman vaihdosta joten luulen että se ei ole meillä hyvä ratkaisu jos olen oikein ymmärtänyt. Pitänee rakentaa joku parempi valaistus.
Ps: nyt näkyy jo 3 pienen pientä uutta lehden alkua smile:):)

10

Moikka taas. Tiiättekö tuleeko tuohon puuhuni nuo sisemmät lehdet koskaan takas? Aika kaljulta näyttää nykyään verrattuna siihen mitä se oli ennen murkku jahtia. Eli voiko tohon jo olemassa olevaan oksan varteen kasvaa lehtiä takaisin? Muuten puu on hyvässä kunnossa.

11

Ei ne itsestään tule, uusi kasvu tulee lähes aina versojen kärkiin. Kun kasvi on oikein hyvässä kasvussa, voit lyhentää versot. Se on normaalia bonsain kasvatusta,niin tehdään kompaktimpaa kasvua.

12

tässä kuvia puusta
http://www.mainosaho.fi/node/46
ensimmäisessä on kuva ylimmäisestä oksasta mikä on erittäin tuuhea ja minkälaisia kaikki muutkin oli ja muista nuo sisemmät lehdet tippunut,
elikkä jos ymmärsin oikein niin oksat pitää katkaista ja sitten kun uusi kasvaa niin kasvattaa matkanvarrella lehtiä samalla tavalla kuin ylimmäinen oksa.
ja noihin vanhoihin ei voi tulla enää varteen uusia lehtiä?
Terveisin: aloittelija vieläkin big_smile

13

Nyt puulle ei pidä tehdä yhtään mitään. Se tarvitsee kaiken vihreän selvitäkseen yli talven. Jatkossa sitten kasvua pitäisi saada suunnattua alaoksiin.

Vähän teoriaa tässä. Puille on ominaista "apical dominance" eli kasvun keskittyminen latvaan. Se saa puut kasvamaan puiksi. Se näkyy kuvissasi hienosti, latvassa lehdet ovat säilyneet ja oksat ovat tuuheita. Kun puulle tulee ongelmia, eikä se pysty olläpitämään koko lehtimassaa, kasvi luopuu ensimmäiseksi lehdistä ja pikkuoksista alhaalla ja lähellä runkoa.

Kasvu keskittyy latvaan, jos ei asiaa hieman auteta. Tämän vuoksi bonsailla kasvua ohjataan oikeaan suuntaan. Versojen kasvua typistetään, puun yläosissa enemmän, alaosissa vähemmän. Jos tätä ei tehdä, alaoksat jäävät kehityksessä jälkeen. Jotta bonsai näyttäisi puulta, alaoksissa tulisi olla eniten kasvua. Jokaisen lehden tyvessä on kasvupiste eli silmu. Typistettäessä alas jätetään kasvupisteitä enemmän, ylös vähemmän.

Yleisemminkin, bonsain ei yleensä anneta kasvaa korkeutta. Korkeuden lisääntyminen siirtää tavoitetta eli bonsaipuuta aina kauemmas. Bonsai kehittyy tulemalla tuuheammaksi. Oksat saavat aina uusia pienempiä versoja, ja niissä kasvaa pienempiä lehtiä.

Bonsailla oksilla pitäisi olla rakennetta. Oksat lähtevät rungosta paksuina, jakaantuvat aina vain ohuemmiksi, ja lehdet kasvavat oksien kärjissä. Alaoksien pituus voisi olla tuossa sinun puussasi esim 15-20 senttiä, joten niillä on vielä paljon kasvunvaraa. Alaoksat ovat vanhimpia, ja niillä rakennetta ja kokoa pitäisi olla enemmän kuin latvalla ja yläoksilla.

Tuossa sinun puussasi alaoksat ovat aivan ok, niissä on alku tulevalle rakenteelle. Niihin pitää vain saada uutta kasvua. Yläosaa pitää typistää rankasti, muuten puu ei kasvata alaoksia. Ylös tuleva kasvu on turhaa, sillä se leikataan pois joka tapauksessa. Nyt ei kuitenkaan ole oikea hetki leitata, vaan sitten kun olosuhteet ovat puulle paremmat.

Sisäpuilla asiaan liittyy valaisu. Alaoksat kehittyvät vain jos valoa on tarpeeksi.

Tämä on nyt vähän korkealentoista, kysy jos kaipaat selvennystä. Tarkoitukseni on selventää, ei sotkea asioita smile.

14

kiitos erittäin paljon hyvistä neuvoista jos oon ymmärtäny oikein niin keväämmällä olisi hyvä aika katkoa latva oksia?
ja en ole itse ees ajatellut tuota että latva on vieläkin niin tuuhea kuin se on kokoajan ollut enkä ole osannut yhdistää sitä alaoksien heikompaan kehitykseen ja valon puutteesta olen tietoinen mutta olen ostanut pienen oikean kasvilampun puun päälle mutta isompaa en saa laittaa big_smile olen ajatellut siirtää puun ikkunan läheisyyteen mutta en tiedä onko se hyvä idea koska siinä saattaa tuuletus venttiilistä vetää vähän ja taas patteri on ikkunan alla ja onko sopiiko edes ajankohta siirtää puuta vai vaikuttaako se kun huone pysyy samana.

15

Siirto parempiin olosuhteisiin kannattaa aina. En osaa sanoa olisiko ikkunalla parempi vai huonompi. Varjoviikunasi pysyy kyllä hengissä kevääseen noinkin, kunhan annat maa-aineksen välillä kuivahtaa, eli et kastele liikaa. Ja pidät lamppua mahdollisimman paljon päällä.

Ajastimella voi asuintiloissakin käyttää melkoisia posottimia, kun laittaa ne menemään päälle silloin, kun ne eivät haittaa. Viikkoajastimella lamput saa päälle työpäivien ajaksi jne.

16

Kysäisin et onko toi raisiobonsai sivusto luotettava ja eniten minua kiinnostaa se kuinka he toimittavat eläviä puita? kokemuksia antaa tulla vaa!

17

Raisiobonsai on luotettava. Tuo puiden toimitus on uusi konsepti, josta ei ole vielä kokemuksia. Puita ei ole varastossa, vaan ne tilataan sikäli kuin kysyntää löytyy. Kuvat eivät ole siitä puusta jonka saat, vaan edustavat lajia, kokoluokkaa ja "tyyliä". Minusta on aivan mahdotonta hankkia puuta tuolla perusteella. Kyllä se ostettava puuyksilö pitää pystyä näkemään.

Toinen ongelma on sitten lajivalikoima. Ulkopuina myytävät ovat lajeja, jotka eivät kestä meikäläistä talvea ilman hyvää suojausta. Sisäpuut vaativat valoihin ja olosuhteisiin satsaamista.

18

Mitä oikein tapahtuu minun ginseng fiikukselle!? Se on alkanu pudottaa maan lehtiä hyvin paljon uudelleen istuttamisen jälkeen laskujeni mukaan puu tiputtanut yli 100 lehteä. Ps: istutin puun moler saveen tarkalleen ottaen juuri siihen kevyt rainbow kissanhiekkaan.

19

Saako ginseng riittävästi valoa, annatko maa-aineksen hieman kuivahtaa ennen kuin kastelet uudelleen, seisooko puu vedessä? Laittaisitko kuvan missä olosuhteissa kasvatat, niin voisin koittaa selvitellä missä syy.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

20

Annan kuivahtaa kastelujen välillä ja ei seiso vedessä, ja valon saannista en ole varma. http://imgur.com/EZ4qUOg tossa se on tuo oikean puolinen ja ikkuna osoittaa pohjoiseen. ps. nuo lehden alut eivät ole kasvanneet ollenkaan 3 viikon sisällä.

21

Hei! Valo ei riitä; ruukut etelän puoliselle ikkunalle. Varmaan tämäkään ei riitä, varsinkaan pitkällä juoksulla. Lisävalaistusta kaipaa; esim. 30w loisteputki/energiansäästölamppu. Lisäkosteutusta saat laittamalla pussiin koko setin ruukkuineen; elvyttää puuta ja muutenkin kuivassa sisäilmassa silloin tällöin suositeltavaa.

Annatko lisäravinnetta kasteluvedessä?

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

22

Moi!
nyt huomasin JO noi uudet kommentit big_smile bonsaini on menny siinä kiikunkaakun elääkö vai eikö elä big_smile pikku lehtee tulee pari siinä ajassa ku 5 tippuu,ja 2 cm korkeuteen ruukusta on tullu pientä oksan alkua mutta toiselta puolelta lehdet tippuu ja oksat kuivuu. katkoin eilen kourallisen kuivia oksia pois ku ei ollu lehtiä ollu moneen kuukauteen ja oli kuivia ku rapsahti poikki. ja siirsin bonsain ikkunan viereen pariviikkoa sitten ja varmaan siitä kiukuttelee nytten ku lehtie pudottelee vihreenä. ja laitoin nyt 3 50w halogeeni spottia niin pitäisi valon riittää. ja kastelen noin kerran viikossa 2litraa vettä kerralla ruukkuun silloin kun multa on kuivahtanut parin sentin syvyydeltä, onko väärin vai oikein?

23

tuo halogeenispotti ei kyllä kuullosta hyvältä mun korvaan. Asiasta tietävät kertoo tarkemmi, ainaki mun ymmärryksen mukaan halogeeni ei toimi kasvatuskäytössä. Kastelusta senverran että kuinka syvä ruukku on? jos ruukku on 15 cm syvä niin väärin. Jos 4cm syvä niin ihan ok big_smile

24

Toivottavasti psrempi kuin edelliset ledivalot  ja kasvatus lamppukin oli mutta en tykännyt väristä ja on kumminkin ikkunan vieressä. Ja ruukku on noin 40cm halkasijaltaan ja varmaan 5-7cm multaa. Sltakasteluruukku.

25

S ja a näköjään lähekkäin smile yrittäkää saada selvää