26 Viimeksi muokannut Mjat (04.04.2016 10:28:34)

Vs: Hätäapua tarvitaan!!!

ongelmia taas esiintyy.
vaihdoin noi spottivalot kirkkaiks ledeiks ja laitoin 60 cm leveän kasvilampun katonrajaan pitäisi nyt varmaan kelvata puulle mutta tein ruukunvaihdon ja nyt on syvempi ruukku ja lisäsin kaksi pientä bonsaita samaan ruukkuun ja nyt lähti kaikki lehdet latvasta?
ja multa homehtuu eli ilmeisesti tällähetkellä liian märkä, mutta lehdet kuihtuivat aikaisemmin, meni kellertäväksi ja sitten ruskeaksi onko nyt taas niin että kärsivllisyys palkitaan ja kun multa on vaihdettu ruukun vaihdon yhteydessä ja juuret taas kärsi väkisinkin niin pudottaa lehdet sentakia? laitoin ruukkuun myös niitä ravinne puikkoja?
pitäisikö ottaa pois

https://goo.gl/photos/6beqopHTNzMfXuKD7

27

Kirkkaat ledit kuulostavat hyvälle. Minkä verran on tehoja? Katon rajasta ei ole mistään lampusta hyötyä. Minkälainen lamppu se on?

Kuvasta latva näyttää kuolleelle. Alempana on uutta kasvua, eli ehkä se siitä toipuu. Jos latva kuolee, se ei haittaa mitään, puu vain siitä paranee smile. Tuleva bonsai asuu tuolla puun alaosassa. Varovaisesti nyt kastelun kanssa. Fiikus ei pidä märästä maa-aineksesta. Paksu runko toimii vesivarastona, joten voit päästää mullan aika kuivaksi. Törkkää sormi reilusti syvälle multaan, vasta kun multa pohjalla alkaa kuivua, kastele uudestaan.

Mikä muuten on vialla, altakasteluruukussa mullan ei pitäisi ollakaan noin märkää? Seisooko multa vedessä? Pohjalla pitäisi olla ruukkusoraa tms, joka erottaa mullan ja veden toisistaan. Mitäs muut sanovat, minulla ei ole altakasteruukkuja.

28

Kiitos jantam taas, olen lukenut paljon sinun kommentteja ja oon saanu näinkin pitkään pidettyä hengissä tuon ja ledit on 50w loisteputkesta en oo varma mutta 60cm pitkä ja ei varmaankaa ole hyötyä jos luulet niin hommasin sen juuri. Mitä latvaan tulee niin tarkkaa kun katsoo niin vielä näkyy pieni kasvunalku mutta varmaan kuolee sekin pois ja ylhäältä oli tuuhea ennen ruukun vaihtoa ja edellisessä ruukussa oli kasvattanut ison juuren altakasteluruukun vesiosaan eli sai ilmeisesti sillä hyvin juotua mutta nyt on syvempi kun ajattelin että olisi tilaa kasvaa vähän ja pohjalla on n:5 senttiä vesitilaa ja vettä muutama litra sitten kymmenisen senttiä lecasoraa ja sen jälkeen mehikasvimultaa mikä on tähän asti toiminut hyvin mutta se iso/pitkä juuri on nyt soran päällä eikä saa vettä ja olen miettinyt kannattaako alkaa jollain tavalla kuivaamaan ruukkua kun ei ota vettä nyt enään. Parina ekana viikkona multakuivui hyvin ja kuivana kastelin mutta taisin kastella vähän liikaa ja nyt ei ota kuivuakseen. Toisesta pikkubonsaista lähti kanssa latva mutta kolmas kukoistaa (lähimpänä ikkunaa) eli 1 kuivaanko ruukun ite jollakintavalla? 2 pitäisikö ravinnepuikot poistaa en ole käyttänyt niitä ennen? 3 voinko edesauttaa ettei tuo latvakuivuisi kokonaan (oksat pehmeitä vielä) ja ohessa linkki missä pari kuvaa lisää https://goo.gl/photos/8G2s5quwC5Z8wRvp6
kiitos neuvoista