1

Aihe: bonsain osto

morjes,bonsaihin hurahtanut ukkeli kyselee havubonsain perään
onkos vinkkejä ostopaikoista entä onko jopa teillä myynnissä ??

2

Vs: bonsain osto

Moi Tino! Kiinnostaisiko lähteä mukaan keruureissulle? http://www.bonsaifi.net/keskustelu/view … 032#p11032

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

3

morjes  sekä kiitokset vastauksesta.
olen vasta harrastuksen alussa sekä asun Jyväskylässä, siksi en ainakaan tällähetkellä ole tulossa.
olen kyllä täällä katsellut paria männyn taimea sillä silmällä.....

minulla on viikuna bonsai mutta haluaisin,mänty bontsain, mutta en tiedä mistä sellaisen saa...
hyvää kevättä tampereelle

4

niin tosiaan tervetuloa foorumille munkin puolesta. Voimalinjat ovat hyviä keruupaikkoja koska ne ajetaan matalaksi muutavan vuoden välein tai ihan jostain vaikka metsästä (maanomistajan luvalla tietysti) ilman lupaa ei todellakaan kannata kerätä! kallioilta saattaa löytyä valmiiksi kitukasvuisia mäntyjä. tai sitten puutarhaliikkeestä ostaa vaikka vuorimännyntaimen ja kasvattaa siitä bonsain smile

5

Jos haluaa päästä helpolla, visiitti puutarhaliikkeeseen lienee suositeltavin.
+ puun juuret ovat valmiiksi kompaktit ja puun siirto kotiin & bonsairuukkuun on kohtuullisen helppoa
+ lajivalikoima on usein kohtis hyvä
+ puut ovat enimmäkseen hyvinvoivia, jolloin muotoilemaan päästään säädyllisessä ajassa
Puun kerääminen luonnosta on vaikeampaa, koska
- sopivan puun löytäminen ja valitseminen on vaikeaa (lajike, juuret/maaperä, runko, keräyslupa...)
- puun kerääminen ja hoito niin että se selviää hengissä edes kaksi seuraavaa kasvukautta vaatii harjoittelua
- puun jalostaminen bonsaikokoon ja bonsairuukkuun sopivaksi vie pitkään, vuosikausia
+ paksurunkoisen puun löytäminen on todennäköisempää, ohuita <5 cm halkaisija, ei kannata kerätä
+ luonnon puut ovat usein omaleimaisempia

6

Tässä ketjussa on mainittu bonsaikauppoja internetissä. Pitää tietty valmistautua maksamaan enemmän kuin puutarhaliikkeessä. Muutamilla tämän foorumin käyttäjillä onkin kokemusta bonsaiden nettishoppailusta.

7

Tänään Lidl:ssä bonsaipuita Kiinan jalava, Carmona ja ficus microcarpa ginseng hintaa oli 13€ saa mukaan keraamisen ruukun ja korkeutta ~35cm. Ostin kiinanjalavan itse ja eka trimmaus jo takana!

8

Itse ostin lidlistä ficuksen 20€.

9

Kasperrrr kirjoitti:

Itse ostin lidlistä ficuksen 20€.

Microcarpa Ginseng?

10

Kävin eilen Tammiston Bauhaussissa ja sinne oli myös tullut uusia bonsaipuita. Muuten olivat sitä samaa huonolaatuista peruskauraa, mutta yksi tavanomaista paremman kapeneman ja rungon liikkeen omaava tiikerikuori fiikus siellä joukossa oli. Yläosassa oli hieman käänteistä kapenemaa, mutta kasvattamalla uuden latvuksen sen saa helposti korjattua. Yritän rajoittaa hieman tätä ostelua, niin jätin sen sinne kauppaan. Siellä on jollekin hyvä fiikus 40 kympin hinnalla...

"It is art for art's sake." - S. Holmes