26

Vs: Bonsai puun hankinta

Minulla on ollut oliivi melkein 4 vuotta sisällä, nyt tosin viimeisen kuukauden ulkona, ja kyllähän se näyttää heti paremmalta. Vielä en tiedä onko vain hidas kuolemaan.

Runko ei näyttäisi kapenevan ylöspäin, vaan pikemminkin levenevän.

27

Niin minä taisin jostain blogista lukaista smile ei sinne enää montaa vaihtoehtoa jää, yämä vois olla https://www.bonsai-shop.com/en/bonsai/i … 2cm/a-362/
Entäs onko tuo ruukku vielä sopivan kokoinen? Entäs kasvu alusta, ois puutarha turvetta ja ruukkusoraa, hydrosoraakin on mutta taitaa olla vähän liian karkeeta n.8-15mm

28

Hyvää tuossa on kohtuullinen runko ja alaoksa jo oikealla paikallaan. Nebarista ei voi sanoa mitään, eli kasvaako rungon joka puolelta juuria. Se kyllä tapaa fiikuksilla parantua aika helposti. Ihan hyvä valinta siis.

29

Ostin sen fiikuksen sitten itselleni smile. Jos jollain on tarpeita ja nouto minun luotani Pohjois-Helsingistä onnistuu, tehdään kimppatilaus. Aika suolainen tuo yhden puun kuljetuskulu, 26 ekee.

30

Minä katoin ihan samaa jotta kallista. Lähtee varmaan tilaukseen aikasemmin linkittämä tänään smile

31

Saimpas tilattua smile minkähän aikaa tuolla kestää tulla tuolta, onko kokemusta kellään?

32 Viimeksi muokannut Kasperrrr (23.08.2015 16:26:39)

Kiva että muutkin ostaa fiicuksen ! Saadaan tähä tämmöne ketju jost on helppo kysyä suoraa smile

33

Mielestäni ekaan puuhun ei kannata kovin paljoa sijoittaa. Oppiminen on nopeampaa jos hankkii muutaman halvemman. Myös turhautuminen on sillion vähäisempää jos / kun puu heittää henkensä. Pienikokoisia (lue: edullisempia) puita kannattaa suosia sisäbonsaiksi senkin takia, että suurten ( kork. > 25cm ) kunnollinen valaiseminen on kovin hankalaa.

34

Mites joku 30w ledi spotti ebaysta, 60° keilalla? Riittäskö tommonen yhden puun valaisuun? Ei ainakaan järin kalliita olis tuolta..

35

Periaatteessa kyllä. Olen nyt viime päivät kanssa etsinyt/tutkaillut itselleni valaisinta. Noiden ledien kanssa en ole päässyt oikein puusta pitkään. Toisilla toimii, toisilla ei. Luulen että tämä johtuu hyvin suuresti siitä että noiden kiinanihmeiden laatu vaihtelee paljon ja tehoja ja lumeneita kaunistellaan suuresti. Eli tuommoinen 30w ledi spotti voi olla ihan hyvä tai sitten ei... Nuo spotithan taidetaan tehdä 12-wattisesta aina 54W samaan runkoon ja tuommoinen 30w kuumenee jo aika lailla ja kuumuus on ledeille kuolemaksi. Siksi noita ajetaan monesti jopa puolella teholla, eli 30w lamppu saattaakin olla 15w, että se kestäisi käytössä. Aalto-yliopisto suoritti 2013 pistokokeita noille ja eBay-ledien todelliset lumenit olivat suunnilleen puolet ilmoitetuista.

Jos varman päälle ja halvalla haluat mennä, niin loistarit on varma ja hyväksi todettu valinta. Jos on kokeilumieltä niin sitten halpa ebay led. Itse tilasin juuri kalliin 100% Itävallassa valmistetun led valaisimen, jota kansainvälisellä bonsai foorumilla kehuttiin.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

36

Joo tosiaan toi 30w oli vaan nimellis teho, olikohan just 15w jossakin chiliblogissa mitattu tommosesta. Itsellä on tällä hetkellä 200w esl ja 400w natikka odottaa tossa kattoo kiinnitystä smile ihan vaan tota spottia ajattelin kokeilumielessä ja tommonen " pienehkö " lamppu olisi helppo sijoittaa juuri puun ylle. Tiedä sitten paljonko tommonen fiikus tarttee lumeneita tongue

37

Monille puille ilmoitetaan kirjallisuudessa minimiluximääriä. Niissä on kyse siitä, että puut saadaan pidettyä hengissä talven yli. Itse haluan, että puut myös kehittyvät, ja olen alkanut ottaa auringonvalon vertailukohdaksi, eli 100 000 luxia. Loistareiden alla päästään 10-25 000 luxiin. Se olisi syvää varjoa ulkona, vastaisi kasvupaikkaa johon ei ikinä paista aurinko.

Spoteilla päästään parempaan, sekä monimetalli- että ledispoteilla, kunhan keila on riittävän kapea ja/tai valo riittävän lähellä. Valonlähteinä nämä eivät ole sen tehokkaampia kuin loistaritkaan, ero tulee spotista. 60 astetta tuntuu minusta leveältä keilalta. 70W monimetallilampuilla olen testannut 15, 25 ja 44 asteen heijastimilla. 44 astetta pitää viedä tosi lähelle kasvia, mutta jos sen voi tehdä, ajaa se toki saman asian kuin kapeampi keila. Jos yhtä kasvia valaistaan ja lampun saa lähelle, mikä jottei.

38

Yksinkertaisia ohjeita fiicuksen maa-ainekselle ? Mitä ja miten.  ?

39

Kunnolla huuhdeltu paakkuuntumaton kissanhiekka tai perliitti - vermikuliitti - jotain

40

Saapui sitten tänä aamuna tuo puu smile sama on kun kuvassa ja näyttää oikein reippaalta. Ruukku kyllä vaikuttaa olevan tupaten täynnä, sitä varmaan joutuu hakemaan kissanhiekkaa ja sekottelemaan jonkun sotkun siitä ja turpeesta.
Pitäskö tuon nyt antaa olla muutama päivä ennenkun rupeaa sorkkimaan?

41

Kissanhiekoista vain moler-pohjainen paakkuntumaton Rainbow-kevyt-kissanhiekka käy.

42

http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/ … -l-n-4-kg/
Tuommoista ?

43

Juuri tuommoista

44

Okke, eli pesen vaan huolella ? Piitäkö suorittaa jotain muita toimenpiteitä vai voiko ruukuttaa suoraan ?

45 Viimeksi muokannut Milmari (31.08.2015 23:03:22)

Mie ainakin huuhtelin niin pitkään että vesi oli kirkasti. Melkonen työmaa saada tuo juurakko puhtaaks tongue  nyt sit toivotaan että selviää operaatiosta hengissä.
Saitko muuten JanTam jo puusi?
En vielä sen kummemmin juuristoo tai mitään muutakaan menny karsimaan, mitä nyt eniten hapsottavia juuria siistin.
Tänään aamulla tuli ja nyt kissanhiekka/turve sekotuksessa oleskelee tossa. Juurakossa oli ihan savee ja kaikkee muuta sontaa aika paljon, suihkua ja sorkkimista niin saatiin siivottua smile

46

Onko se tärkeää saada kaikki vanha multa irti ?

47

Ei ole välttämätöntä saada kaikkea kerralla pois.

48

Minklaista valaisinta suosittelet ?

49

Jos haluat nopeasti ilman mitään värkkäilyjä plug&play valaisimen, niin talven yli selviämiseen riittää esim. Airam artco plant, joita saa ihan marketin hyllystä. Tästä on tullut näköjään joku led versiokin tullut, mutta mitään tarkempaa tietoa en siitä löytänyt. Tällainen riittää siis talven yli selviämiseen. Mutta jos haluat, että fiikus myös kehittyy, niin esim. tuolla toisessa threadissa käsitelty ledspotti setup voisi olla hyvä. Ja jos täysin keinovalon varassa kasvatat, niin artcoa tehokkaampaan valaistukseen kannattaa satsata heti kättelyssä. Tähän valaistukseen ei varmaan voi mitään yksioikoista vastausta antaa, kun kaikilla on hieman erilaiset kasvatusolosuhteet ja valaisintyyppejä on erilaisia.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

50

https://www.flickr.com/gp/135871936@N03/i1n95u

Siinä se nyt on, en osannu laittaa kun tolleen urlina smile