1

Aihe: Ficus microcarpa re-design

Päätelin laittaa tämä pieni projekti mun Ficus microcarpa puun kanssa.

Varmasti kaikki jo näkivat samanlaisia ficuksia joita voi ostaa yleisistä puutarha/kukka kaupoista:
Ginseng

Mulla on ollut samanlainen jo 10 vuotta.
Kun bonsai harrastus "iski" mua viime vuonna (olen ihan aloittelija) aloitin muokata kaikki mahdolliset puut kotona. Yksi niistä oli myös semmonen ficus.
Monta kertaa leikkasin ja yritin tehdä jotain sitä että voisi näyttää puuksi.
Se jäi tähän:
Start,front
Start,back

En onnistunut päättä onko se multi-runkoinen (väärin päin- kasvaavat monesta pisteestä yhteen pisteen) tai "paljaat juuret".
Sain idean yritä tehdä sitä root-over-rock.
Löysin monta kiveä Stones
mutta en odottanutkaan että löydetty kivi mahtuisi reikään täydellisesti. Otin paras joka ajattelin laittaa eteen, kaiversin sen niin että peittää reiän ja mahtuu niin syvälle kuin pystyy.

Sitten iski idea toisen kerran. Tämä ei ole eka kertaa että sain inspiraatio JanTamin blogilta.
Tällä kertaa se tulee täältä: http://janinbonsait.blogspot.fi/2009/08 … minen.html
Siinä JanTam liimaa pari kiviä saadakseen yhden isomman enemmän toivottu kiven muoto.

Otin pari pienempää kiviä, täytin tila niin paljon kuin pystyin niin että kaiverrettu iso kivi koskisi ne kun on laitettu paikalleen:
Back,phase1
Front, phase2

Sen jälkeen laitoin epoksiliimaa kiven väliin (näin että liima ei koske puuta) ja laitoin kaikki kivet paikalleen:
Glue

Loppu tulos on täällä:
End,front
End,back

Ensimmäinen kuva oli tarkoitettu tulla etupuoliksi mutta jotenkin tiläpäinen takapuoli näyttää ehkä paremmalta.

Aikanansa "juuret" täyyttävät pieni tila kivien väliin joka jäi liimauksen jälkeen: tällä hetkellä kivi(et) ovat todella lujasti kiinni että vain sillä ei voisi päätellä että puu ei kasvanut sen päällä.

Loppu tulos ei ole täydellinen mutta mun mielestäni parempi kuin mistä aloitin. Tarvitsen ehkä vielä 10v saada tästä bonsai puiksi mutta olen jo tyytyväinen smile

Ja kiitos JanTam:lle inspiraation lähteeksi smile

Babo

2 Viimeksi muokannut JanTam (27.08.2015 23:02:04)

Vs: Ficus microcarpa re-design

Tämä on kyllä ihan sinun ideasi smile. Hyvä idea kaikin puolin. Noitakin voisi siis katsella uudella silmällä. Tähän asti ainut idea jonka olen noista löytänyt on se, että säästää vain yhden todella paksun juuren, johon sitten varttaa oksat tms.

Pitkällä aikavälillä kivi jää tyven sisään, ja silloin tyvestä tulee oikein hieno.

Tästä tulee mieleen nimimerkki cosmichd:n idea: halkaistaan puu tyvestä aika ylös ja laitetaan sinne puukiila, joka voi olla jotain toista lajiakin. Siis vaikkapa katajanraato. Tämän voisi nimetä kosmiseksi graftiksi. Saman voisi tehdä kiilamaisella kivelläkin.