1

Aihe: Led spotteja?

Löytyykö foorumilta kiinnostusta LED-spottien kimppatilaukseen. Mielessä näita Brillightin tuotteita.

Itse haluaisin noita joitakin kymmeniä. Tai heti olisi käyttöä 50-60 kappaleelle, mutta raskiiko kerralla.

2 Viimeksi muokannut viherbonsai (01.09.2015 12:24:01)

Vs: Led spotteja?

Alustava kiinnostus kaikkiin led-spottihankintoihin! Mulla toiveissa kattoon upotettava 4 lampun kasvivalo/yleisvalaistus-spottisysteemi olohuoneeseen näkyvälle paikalle. Linssin valaisukulma saisi olla 10-25 astetta ja valotehoa mahdollisimman paljon per lamppu (koska vain 4). Lampun syvyys/korkeus max 45mm.

Elikkä:
-korkeus max 45mm
-himmenettävä
-valaisukulma 10-25
-valaisutehoa esim min 600-700lm

Tällaista olen märehtinyt: http://m.aliexpress.com/item/3235341583 … sitedetail

Mutta valaisukulma surkea, enkä tiedä miten uskoisi näihin luvattuihin lm-arvoihin. Linssi pitäisi vähintään vaihtaa, mutta mistä ja mikä linssi?

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

3

Saako siihen päällä olevaan kaappiin pantuu sisään pienet rasiat, joihin spotit?

4

Nojoo. Lisää käsityötä, mutta jos valmis rasia löytyy? Lampun leveys olisi kuitenkin pakko olla tuo standardi.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

5

Mä tarvittaisin:

- 5W-CXA-MR16, Chrome 5W Cree COB Array LED Spotlight Bulb, GU10, 3000K, 35°, 4kpl (~24$)
- 5W-CXA-MR16, Chrome 5W Cree COB Array LED Spotlight Bulb, GU10, 6500K, 35°, 2kpl (~12$)
- M5W-COB-D53, silver, 5W COB Surface Mounted LED Puck Light Dimmable Downlight, 6500K, 4kpl (~40$)

Total: ~76$

En vielä ole 100% tästä mutta siltä näyttää vähintään nyt smile

Miten nämä GU10 lampunpidike (http://www.lamppu.fi/product/2815/gu10- … ampunkanta), onko niitä samassa paikassa tai tilataan erikseen lamppu.fi:sta?

6

Babo, miten päädyit juuri Creen spotteihin?

7

ehkä ymmärsin väärin. Ajatelin että kimppatilaus menee just sen web sivulle joka löysin ensimmäisessä viestissä. Muuten, kyllä löydän toinen jos tilaamme toisesta paikasta smile

8

Ahaa, no siinä oli kahta, Creen 5W ja Philipsin 4W. Ajattelin että jos sulla on tietoa niiden paremmuudesta.

9

itse asiassa on niitä artikeleita mutta en tiedä jos pitäisi uskoa kaiken:

http://www.cnet.com/news/cree-leds-aren … re-better/
http://www.theverge.com/2013/3/5/406817 … candescent

myöskin nämä ovat erilaisista led:sta. kyllä tässä on mainos asia enemmän kuin totuus ja en usko että philipsilla on mitään huonoa.
Otin Cree sieltä Philipsin sian koska Cree oli isompi vahvuus. Isompi vahvuus, isompi kuumennus, isompi mahdollisuus mennä rikki, se on totta mutta mulla ei ole niin monta lediä per puu eli sitten toivon jotenkin että ne kestävät. Ne olivat toimimaassa (6W itse asiassa, Kanlux) 3000h ja kaikki on vielä Ok mutta aika kaukana 20.000h mihin en usko ne onnistuvat. Silti otan riskin ja haluan verrata onko eroa Kanlux (13€) ja Cree (5€). Samassa olosuhteilla ne tulevat toimimaan.

10

Ei olis jostain GU5.3/mr16-kantaisia 8-15W spotteja?

11

Ei suostunut tuo Brillight enää vastaamaan, joten tilasin ebaystä. Siinä kimppatilaus ei ole järkevä, koska kuljetus sisältyy hintaan.

12

Mä tilasin www.led-centrum.de:sta.
On ihan riittäväasti tuotteitä, vähintään mun maulle.

Heillä on laskuri missä voi helposti laskea paljonko valoe päättyy kasville eri korkeudellä, valon voimalla ja keilakulmalla:

http://www.led-centrum.de/info/Lux-Lumen-Umrechner.html

13

Loistava laskuri! Tuosta kun säätää etäisyyden kohdalleen ja lampun lumen-arvot, pääsee katsomaan erot eri keiloilla:

Esim. nuo mitä ostin, 420 lumenta (tuskin oikeasti), etäisyys 15cm:
25° - 125 kiloluxia
36° - 65 klluxia
45° - 40 kluxia
60° - 22 kluxia
90° - 10 kluxia
110° - 7 kluxia

Ostamani ovat 45 asteen keilalla, koska aion panna ne todella lähelle, alle 10 sentin päähän. 45° ja 9cm tekee 108 kiloluxia. Yritän selvitä kolmella lampulla / 10 sentin pikkupuu (mame). Tähtään 60-100 kiloluxiin, aurinko on 100 kiloluxia. Voi olla että silti tuli ostettua liian leveällä keilalla. Noh jos niin käy, laitan tämmöisen keskelle puuta ja ostan reunoille tiukemmallla keilalla olevia.

14

Huomasin että laskurin kanssa pitää olla varovainen jos käytettään sitä laskemaan arvot lyhyellä etäisyydellä.

Ensimmäinen on keila => valon voima. Keila on:

"Beam angle refers to the angle between the two planes of light where the intensity is at least 50% of the maximum intensity at center beam." (http://www.colorverse.com/beam_angle_field_angle.htm)

Eli 50% ja "minimi". Se tarkoittaa että lamppun lumen arvot emme voi käyttää koska laskuri näyttää miten paljon valoa on määriteltyllä etäisyydellä JOS niin paljon lumeneja lähtee sieltä määritellysta keilasta.

Esimerkki:

Lumen: 500
Keila: 45 asteetta
Etäisyys: 20cm

Laskettu valon voima on 26135 lux mutta itse asiassa kun laitettaan 250 lumenia (mikä olemme "varma" lähtee määriteltysta keilasta) valon voima on vain 13068 eli puoli. Voimme sanoa että vähintään 13068 luxia tulee siinne mihin haluamme. Toki, saadaan enemmän valoa keilan ympäri ja voi olla saadaan enemmän kuin 13068 luxia mutta ei 26135 varmasti.

Toinen on laskurin tapa laskea pinnan halkaisija mihin valo päättyy. Tämä juttu tulee tärkeä vain jos käyttämme lyhyet etäisyydet, kuin itse asiassa teemme tässä bonsai hommissa smile
Laskuri laskee että valonkeila alkaa yhdestä pisteestä ja LED lamput eivät ole semmosiä. Niiden alku halkaisija on noin 3cm (sisä-LED etäisyys) ja lopussa halkaisija pitäisi olla noin 3cm isompi.
Eli jos, käytettään ylhältä esimerkki:

Lumen: 250
Keila: 45 asteetta
Etäisyys: 20cm

valon keila päättyy (laskettu) 16cm halkaisijalla. Pitää lisätä extra 3cm eli halkaisija on 19cm mikä on ~19% isompi ja pinnan määrä on 41% isompi.

Kuitenkin tämä toinen asia ei vaikuttaa niin paljon kuin ensimmäinen koska joka tapauksessa meidän etäisyyden mittaukset eivät voi olla niin tarkkaat kun puun pinta myöskään ei ole täydellisesti tasainen.

15

Hienoa! Eka asia vaikuttaa tosiaan paljon. En kyllä koskaan uskokaan noita myyntipuheiden lumen-arvoja. Katsoisin asian luximittarilla, ja lamput pannaan sille etäisyydelle, että kasviin tulee se 100 kluxia.

Sellainen asia vaikuttaa myös, että 25° ja 36° voivat olla alle 10 sentin etäisyyksillä aivan sama. Ero tulee näkyviin vasta esim. puolen metrin päässä. Myöskin toisilla lampuilla valokeilan sisällä on selvästi kirkkaampi keskikohta, toisilla taas on tasaisempi valo. Luximittarilla näkee jotain, mutta lähinnä vain huippuarvon, joka voi olla vaikka yhden neliösentin alue.

Mutta tuo mittari kertoo kuitenkin hyvin sen, minkä vuoksi spotit ovat ylivoimaisia ns. flood-light tyyppisiin valaisimiin verrattuna.

16

Hyviä havaintoja, hajavaloa tulee näissäkin mutta äkkiä tuntuu tuo 50% tosi konservatiiviselta. Pitää mitata.

Löysin vihdoin itsekin spottikandidaatin: Philips Dimming 10W 24º 2700K MR16 640lm. Sopii omiin spekseihin.

17

Pannaan nyt tännekin ehdotusta seuraavasta kimppatilauksesta. Eli Ebaystä adengsolo-niminen myyjä tuntuu myyvän laatutavaraa. Olen ostanut häneltä 40 kpl 5W Creen spotteja (12V, MR16). Pienen soutamisen ja huopaamisen jälkeen olen päätynyt 35 asteen keilaan ja 4000K värilämpötilaan. Kasvin keskelle sopii myös 60 asteen keila, jotteivat latvan lehdet kärsi liiasta valosta. (En enää myöskään tähtää 100 kluxin valoon, vaan 70-90 kluxia tuntuu olevan parempi. 100 kluxia kasvu näyttää hidastuvan.)

Ostin puolivahingossa säädettävän virtalähteen, jossa voltteja voi säätää. Näiden 5W spottien jäähdytys ei ole ihan riittävä, ledisipsit kuumenevat melkoisesti. Ne tuottavat valoa todella paljon, vähän liikaakin minun mataliin virityksiin, joten tiputin vähän voltteja. Mittasin luximittarilla, että valon intensiteetistä tippui 10%, ja wattimittari sanoi, että tehosta tippui jotain 15-20%. Toisin sanoen lamppujen hyötysuhde parani, siis lumenta/watti. Noin 200W tehosta päädyttiin noin 165W tehoon. Periaatteessa nyt voisi lamppuja lisätä => 200W, mutta virtalähde käy niin kuumana 200W kuormalla, että en viitsi.

Lopputulos kuitenkin se, että 5W spotteja ajetaan noin 4W teholla, johon spotin jäähdytys sopii paljon paremmin. Tarkoitus on nyt käyttää näitä 3-5 vuotta. Saa nähdä.

Nyt pitäisi tilata seuraava satsi toiseen pömpeliin. Tarvitsen taas 40kpl, joista 10 kpl 60 asteen keilalla, 30 kpl 35 asteen keilalla. Tony28 oli kiinnostunut tulemaan mukaan. Onko muita kiinnostuneita? Yritän tinkiä hintaa. Nyt 10 kpl maksaa noin 70,- ennen alveja ja tullia, niiden kanssa hintaa tulee noin 10,-/lamppu.

Yhdelle pikkupuulle (latvuksen halkaisija noin 15cm) riittää 5 spottia. Halkaisija 20cm riittää 7 spottia.

18

niin mulle tosissaan noita 35d 4000k 5w 10kpl