1 Viimeksi muokannut viherbonsai (18.05.2016 15:24:11)

Aihe: Puiden nostoa Helsingissä 15.5.

Meitä lähti Tampereelta Helsinkiin minä, Ebo ja  Pieni mänty. Jantam oli hoitanut luvat ja katsastanut hyvän nostopaikan muiden natiivien kanssa. Alkuasukkaista mukana olivat myös Tony28, Ronja ja Hakim.

Voimalinjan alla oli etenkin jalavia, mutta myöskin vaahteroita ja tuomia. Puut olivat luokkaa järeitä, joten isollakin porukalla aikaa meni sellainen 4-5h neljän puun nostoon. Maa-aines oli mukavaa multa-hietaseosta, mutta juuret tuottivat hommia. Yksi jalava esim yllätti paksulla pääjuurella, vaikka ei jalavilla niitå niin aina ole.

Etenkin Tonylle mennyt jumbojalava vei voimia ja tuhosi mm yhden lapion. Sen nosto vei taukoineen sen 4h, jota kukin työsti vuorollaan. Uusi lapio ja rautakankikin piti hakea. Mitähän se painoi? Ainakaan helppoa sen maastosta kanto ei ollut.

Tämän puun kehittymisestä on nyt monikin kiinnostunut, kun se kerran on omassa kokoluokassaan. Myös paikalla olleiden antaman panoksen myötä se kiinnostaa ja toivoo puun kehittyvän hyvin. Sama on myös muiden puiden kohdalla; tämä on yhdessä tekemisen lisäetu. Puihin syntyy joku suhde ja ne jäävät mieleen. Itsekin olen tästä hyötynyt  ja nauttinut oman tammen osalta.

Jumbon ohessa nostimme pari jalavaa Tampereelle. Pieni mänty otti näistä toisen, joka oli näistä kahdesta kehityskelpoisempi. Itse nostin niin sanotusti kiukulla toista, kunnes muut kerkesivät jeesimään. Tämän nebari oli hieman hankalan oloinen (iso pääjuuri teki yksipuoliseksi), mutta etuna oli järeä koko - vaikka jumbosta jäikin. Silti hyvä, että saatiin; Tampereella ei jalava kasva villinä. Kumpikin meni Pienen männyn viljelyspalstalle muhimaan,  mikä oli erityisen hyvä idea! Vähänkään isompien puiden valmistelun pullonkaulana on niiden välisijoitus ennen ruukkuhoidon aloitusta.

Mukaan lähti Ronjalle isohko vaahtera, joka hieman yllättäen osoittautui päivän parhaimmaksi materiaaliksi! Tämänkin kehityksen seuraaminen kiinnostaa. Minua etenkin siitä syystä, etten itse ole osannut arvostaa kotoperäistä vaahteraa materiaalina. Isot lehdet ja pitkä lehtivarsi on mietityttänyt, joten toivon Ronjan todistavan minut vääräksi.

Ai niin, kuvia: https://flic.kr/s/aHskAbJGcC

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...