26

Vs: Miksi bonsai kuolee?

Tota vielä 1 juttu että ... Milläinen on hyvää ja ravitsevaa multaa kävisikö kukkamulta vai jonkun sortin eläimen sonta vai mikä en ole mullasta hirveesti perillä smile

27

Minulla on ollut elämäni toinen bonsai (oletettavasti zelkova) vajaan kuukauden päivät, kasvikaupasta ostettu mallsai. Tavoite olisi nyt ensiksi estää sen kuolema, ei sen enempää.

Olen kastellut puuta seuraavasti: suihkutus noin joka toinen päivä, kastelu 3-4 päivän välein. Lehdet ovat alkaneet kellastua ja hieman putoillakin (muutama pudonnut lehti). Tänään lannoitin sen ensimmäisen kerran. Ikkunaa olen vaihtanut pari kertaa, olen käännellyt puun eri puolia valoon päin. Multaa en ole vaihtanut, kun sain ohjeen, että nyt olisi kovin huono aika sille.

Mistähän tuo lehtien kellastuminen ja putoilu kertoo, ei kai kuoleman ensi merkkejä? Olisin kiitollinen vinkeistä, mitä tehdä.

28

kik, kannattaisi vaihtaa siihen ihan ensitöikseen mullat. Täältä foorumilta saat paljon neuvoa miten tapahtuu ja minkälaista multaa hommaan tarvitaan.

29

Mulla on isohko mänty altakasteluruukussa. Viime aikaisten sateitten seurauksena ruukku oli reunojaan myöten täynnä vettä. Tein siihen heti reiän alavesisäiliön tason yläpuolelle, mutta neulasten asennosta päätellen mänty taisi kuolla.

http://picasaweb.google.fi/cosmichd/Puu … 4550268066

Poistin puilta automaattikastelusuuttimet, saavat pärjätä kevääseen asti luonnon suomalla vedellä.

30

kik kirjoitti:

Olen kastellut puuta seuraavasti: suihkutus noin joka toinen päivä, kastelu 3-4 päivän välein. Lehdet ovat alkaneet kellastua ja hieman putoillakin (muutama pudonnut lehti).
...
Mistähän tuo lehtien kellastuminen ja putoilu kertoo, ei kai kuoleman ensi merkkejä? Olisin kiitollinen vinkeistä, mitä tehdä.

Moi kik,

Varmaankin yleisin syy tuollaiseen käyttäytymiseen on liikakastelu. Annathan mullan kuivahtaa pinnasta (ja vähän syvemmältäkin) kastelukertojan välissä, mutta pidä huoli ettei multa pääse kuivumaan kokonaan. Maanvaihto voisi olla paikallaan niinkuin mizako sanoikin, tuo mallsaitten maa kun ei meinaa kuivua sitten millään ja se taas johtaa helposti liiallisen kosteuden takia juurten mätänemiseen. Näin yleiseti ottaen, liikakastelu tappaa varmaan enemmän kasveja kuin kaikki muut "taudit" yhteensä.

sakari

31

Kiitos, Mizako ja Sakari.

Tunnustan, että olen voinut olla liiankin innokas kastelija... Saamani ohje, että syksyllä ei olisi syytä vaihtaa multaa, ei siis ilmeisesti ollut hyvä. Onko näin; parempi vaihtaa mallsain multa vaikka syksyllä kuin odottaa kevättä??

32

hovipoika kirjoitti:

Mitenkä on, että voiko kukka lannotetta, jota laitetaan veteen käyttää tossa bonsain kastelussa? Ja kuinka usein sitä tulisi käyttää.

Joku täällä sanoi, että tavallisissa kukkalannoitteissa on liian vähän fosforia. Itse en tiedä.

öö.. stokkalla on bonsai ravinnetta nyt myynissä ja todella hienoja bonsaita

33

kik kirjoitti:

Kiitos, Mizako ja Sakari.
Tunnustan, että olen voinut olla liiankin innokas kastelija... Saamani ohje, että syksyllä ei olisi syytä vaihtaa multaa, ei siis ilmeisesti ollut hyvä. Onko näin; parempi vaihtaa mallsain multa vaikka syksyllä kuin odottaa kevättä??

Mielestäni voit tehdä sisäpuilla homman koska vaan. Ainakin itse olen saanut tuon neuvon ja tehny hommat keskellä ydintalveakin eikä puut ole ollut moksiskaan asiasta.

34

Minun bonsain lehdet ovat kaikki kuivuneet. Multa pääsi kuivahtamaan ja kastelin bonsain märäksi. Lehdet ovat silti kuivat. Mitä tehdä? Vai olisiko parasta laittaa bonsai talvilevolle ja katsoa sitten mitä keväällä tapahtuu? Lajin nimi on Buxush Shanghai

35 Viimeksi muokannut Nelsson (04.11.2007 17:35:37)

Itselläni ei ole puksipuuta, mutta ilmeisesti puu on joko kuollut, melkein kuollut tai talvehtii. Ei noi varmaan mitään oikeata talvehtimista vaadi - ainakin www.bonsai4me.com kertoo että puut ovat ikivihreitä ja eivät kestä alle -4 asteen lämpötiloja. Jos lehdet eivät kuivumisesta toivu siinä muutaman tunnin sisällä, niin eiköhän ne ole entiset lehdet sitten. Mullan kuivahtaminen voi kyllä tehdä ikäviä juurille ja sitä kautta koko puulle. Jos se vielä jaksaa uudet lehdet pukata niin sitten kai se voi vielä toipuakin. Ööö.. Odottelet siis kevääseen ja toivot parasta. Jos se vaan talvehtii niin sitten ei mitään hätää.

Tai... Olikohan se antsa-san, kun kertoi että puun eloisuutta voi kokeilla leikkaamalla viillon johonkin oksaan ja katsomalla onko siellä alla vihreätä elävää kuorta. Testi kertoo tietty vaan sen kyseisen oksan elävyydestä.

36

Kyllä melko kuolleelta kaverilta vaikuttaa. Itselläni oli myös puksipuu, tosin eri lajike, ja ne tarvitsevat talvilevon viileässä. En onnistunut talvettamaan omaani, joten se kuoli.

37

Tiedättekö miksi Serissani lehdet muuttuu mustiksi ja tippuu?.. Se saattaa kyllä olla täällä mutta en ole etsinyt tarpeeksi. Mutta olisi hyvä jos kertoisitte.

38

SoMoZe kirjoitti:

Tiedättekö miksi Serissani lehdet muuttuu mustiksi ja tippuu?.. Se saattaa kyllä olla täällä mutta en ole etsinyt tarpeeksi. Mutta olisi hyvä jos kertoisitte.

Kuulostaa valon puutteelta. Nimittäin oman avokadoni lehdet alkoivat muuttua mustiksi ja kuivuivat käpertyen. Tuo nyt tuli ensimmäiseksi mieleeni, saattaa se toki olla jokin muukin asia. Annatko siis tarpeeksi valoa kasvillesi?

Meitä kaikkia musta kuolo päähän koppaa.

-Aleksis Kivi

39

Enpä ole  taissut tarpeeksi antaa. Kiitos ohjeista smile

40

Puutarhakoulussa neuvottiin vaikeisiin kasvinhoitokysymyksiin vastaamaan, että kasvilla on kloroosi... Kloroosi tarkoittaa siis kasvin kannalta epäedullisista olosuhteista joutuvaa huonoa oloa, joka yleensä näkyy lehtien kuivumisena, mustumisena, tipahteluna, jne. Tämä "kloroosi" voi siis johtua liikakastelusta, liian vähäisestä kastelusta, liikalannoituksesta, liian vähäisestä lannoituksesta, vähäisestä valonsaannista, liiallisesta valonsaannista, kylmyydestä, liian korkeasta lämpötilasta, vedosta, ilman seisomisesta, ja lisäksi tietysti kaiken maailman kasvitaudeista ja hyönteisten vioituksista (huh, tulikohan tuossa nyt kaikki lueteltua???).

Ja uskokaa minua kun sanon: kaikista noista ylläluetelluista on ennemmin tai myöhemmin seurauksena lehtien mustuminen (viimeistään kuollessaanhan ne lehdet mustuvat!). Joten melko paha mennä veikkaamaan, jos joku ilmoittaa kasvinsa lehtien mustuvan, kuivuvan tai tippuvan. Mutta minä sanoisin, että se on kloroosi. smile

"Beelzebub has a Devil put aside for me, for me, for meeeeee....!"
  - Queen: Bohemian Rhapsody -

41

Hei kaikille!

Rekisteröidyin juuri, itsestäni sen verran, että olen aloitteleva bonsaisti.

Ongelmakin on. minulla on ollut n. vuoden verran Fiikus, puutarhakaupasta ostettu eikä ulkonäöltään parhaimpia näkemiäni bonsaita. Mutta asiaan, nyt talvikautena puu on alkanut karistaa lehtiään, osan kellastaa ja sitten pudottaa, osa lähtee ihan vihreinä. Mitä kannattaisi tehdä? Mielestäni en ole liikakastellut puuta, enkä myöskään pitänyt sitä kuivuudessa. Auttaisikohan lisävalo?

~Ei ole mitään hyöryä olla aikuinen, jos ei joskus voi olla lapsellinen~ Doctor Who

42

Lisävalo tosiaan voisi tuohon auttaa jos ongelma ei kerran kastelusta johdu. Trooppisena kasvina se kuitenkin tarvitsee sitä valoa talvellakin.
Ja tervetuloa foorumille wink

43

Pidin puuta lisävalon ( loisteputki) alla, sumutin illalla lehvästön ja annoin sitten olla yön pimeydessä. Jäi eilen mainitsematta, että puun lehdet näyttävät nuupahtaneilta, viittaisiko tämä kuitenkin kasteluongelmaan?
Aamulla porukat sanoivat, että puu näyttää paremmalta, minusta muutosta ei ollut tapahtunut. Nyt muutamaa tuntia myöhemmin se näyttää taas huonommalta, lisää lehtiä on nuupahtanut. Mitähän tässä kannattaisi tehdä?

~Ei ole mitään hyöryä olla aikuinen, jos ei joskus voi olla lapsellinen~ Doctor Who

44

Minkälaisessa mullassa fiikuksesi on? Jos se on kovin tiukassa savipaakussa, niin juuret mätänevät helposti josta (luullakseni lehtien kellastumisen ja putoamisen myötä) seuraa puun kuolema.

45

Sain bonsai-puun tupaantuliaislahjaksi loppiaisena ja innostuin harrastuksesta. Bonsai pudotti kuitenkin muutamassa päivässä oikeastaan kaikki lehtensä. En ole kuitenkaan menettänyt toivoani, koska pari elävää lehteä näen ja vähän vihreää. Olen koettanut nyt kastella joka päivä vähintään kerran ja suihkutella parikin kertaa. Päättelin, että bonsai olisi lajiltaan Carmona, sen enempää en tiedä. Vanhemmat lehdet olivat kuitenkin vähän vahamaisia, ehkä pilkullisiakin (?), uudet lehdet kolmiteräisiä.. Osaisko joku antaa mulle huippuvinkkejä, kiitoos!

46

En oikein usko, että mullasta johtuisi tuo puuni pahoinvointi. En ole vaihtanut multaa koko aikana,
eli ei välttämättä mikään paras multa, mutta tähän asti puu on ainakin ollut hyvännäköinen ja kasvanut.
kovin tiivistä se ei ole, jotain sekoitelmaa eli ei pelkästään multaa.
Fiikus on edelleen aika nuopea, ellei jopa pahempi.

47

Mistä tietää onko havupuu kuollut?

48

Raaputa kaarnaa vähän, ja jos siellä näkyy vihreetä, sulla on vielä mahiksii smile

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

49 Viimeksi muokannut viltzu (04.11.2011 00:33:58)

Ostin muutama viikko sitten englanninmatkalla valmisbonsain, fiikus lajiltaan, ja ihan hyvin sain Suomeen tuotua. Nyt kuitenkin lehdet alkavat mennä ryppyisiksi ja muutama keltainenkin lehti. Kastelen puun päivittäin, niin että pintamulta jää märäksi.
Tätä viestiketjun alussa huomasin jo että ikkunalauta patterin yläpuolella ei ole paras paikka, mutta pitäisikö minun muuttaa myös kastelutapoja?

Edit: ja nyt tippuu lehtiä! apua!

50

Sain valmisbonsaini helmikuussa 2011. Sen laji on podocarpus mac. Nyt sen lehdet ovat alkaneet kuivua ja irtoilla sad Olen mielestäni kastellut sitä sopivasti. Mitä pitäisi tehdä?