1

Aihe: Oliivipuu siemenestä?

Hei,
Sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa oliivipuun kasvattamisesta ihan siemenestä asti? Söin tässä vähän aikaa sitten vihreitä purkkioliiveja ja otin siemeniä talteen. Laitoin ne veteen pariksi vuorokaudeksi,mutta en oikein usko että mullassa itäisivät kovinkaan vikkelästi. En edes oikein usko,että lahtevät ylipäätään kasvamaan,kun ovat lilluneet iät ja ajat suolapitoisessa liemessä. Toivoisin kuitenkin parasta ja siksi olisi ihanaa kuulla viisaita mielipiteitänne.  big_smile

Tietenkin olisi helpompaa ostaa kaupasta valmis puu,mutta ne maksavat jo niin paljon,ettei minulla ole oikein varaa. En myöskään tiedä mistä voisi ostaa kunnon oliivin siemeniä?

Paljon kiitoksia jo etukäteen.

"Tämän päivän kauniit sanat kantavat hedelmää huomenna"

Mahatma gandhi

2

Vs: Oliivipuu siemenestä?

Yritin kasvattaa oliivia siemenestä. Siemenet sain juurikin tuollaisesta kaupasta ostetusta puusta. Noin 20 kpl. Lueskelin netistä, että itävyys on usein joko huono tai erittäin huono ja itäminen kestää todella kauan, mutta sitä voi nopeuttaa vahingoittamalla siementä suojaavaa kuorta.
Kuukauden verran niitä idättelin, ihan kokeilumielessä. Ei itänyt yksikään.

3

Voi, olisin niin mielelläni tehnyt bonsain oliivipuusta. sad Kiitos paljon
vastauksesta. smile

"Tämän päivän kauniit sanat kantavat hedelmää huomenna"

Mahatma gandhi

4

Itse laitoin juuri yhden oliivinsiemenen multaan, ensin tosin katkaisin kummastakin päästä leipäveitsellä sahaten pätkät pois niin että sisältä paljastui pehmeämpi siemenosa. Katsoo nyt tuleeko siitä mitään.

Olen onnistunut pitämään hengissä sutipuun, huonesaarnin, huonekuusen, pihlajan, käpypalmun, joulukaktuksen, kahvipensaan ja orkidean.

5

Vinkkinä oliivipuusta innostuneille (pääkaupunkiseudulla): Käydessäni Espoon Ikeassa muutama viikko sitten, myynnissä oli pieniä oliivin taimia (korkeus n. 10-15cm luokkaa) noin viiden euron hinnalla. Tämän hetkisestä oliivien saatavuudesta ko. liikkeessä en tiedä, mutta tämä vain esimerkkinä siitä, että pienikokoisia oliivipuita on toisinaan saatavilla edullisellakin hinnalla.

6

Juu. Oliivipuuta kannattaa ehdottomasti kokeilla. Ostin juuri Plantagenista pienen, mutta melko paksurunkoisen oliivin 12 eurolla.
Itselläni on yksi oliivipuu ollut nyt about pari vuotta. Menee ihan ikkunalla, mutta ei selvästikkään tykkää talvesta.
Kuivattaa ja tiputtelee vanhimmat/alimmat lehdet pois. Tämä sitten yhdistettynä siihen, että oliivi ei olu kovin halukas kasvattamaan uusia oksia tai lehtiä muualle, kuin oksien kärkeen, tekee muotoilun hiukan hankalaksi.
Yritin "pakottaa" oliivin avaamaan silmuja alemmas runkoon, leikkaamalla sitä rajusti. Kaikki oksat poikki ensimmäisen lehtiparin yläpuolelta. Kasvu on ollut kovaa, mutta edelleen vain näistä oksien kärjistä.

7

Itikö se säilötty oliivinsiemen? Vai myydäänkö jossain tuoreita oliiveja? Kevät lähenee, pitää istuttaa jotain... oliivi kiinnostaisi. Wikipedian Bonsai-sivulla oliivi näyttää hirmuisen hienolta.

Oliivinkasvatuksesta luin sen verran, että viljeltäviä lajikkeita ei voi lisätä siemenestä, kaikista siemenistä kasvaa pienihedelmäinen(marjainen?) villimuoto. Mahtavatko nuo kauppojen taimet olla villimuotoa, vai varttamalla tehtyjä tuotanto-oliiveja? Kuvittelisin äkkiseltään että villimuoto olisi kaikilta osin pienempi.

Bättre lite skit i hörnan än ett rent helvete.

8

Minä olen pistänyt multaan n.1/2 vuotta sitten ymmenkunta oliivia, jotka oli peräisin italiasta, pudonneet maahan jossain oliivitarhassa, ei ole vielä itänyt, mutta luulen että oliivilla voi viedä siinä vuosikin, kuori on kivikova ja monta milliä paksu.