26

Vs: Maa-aines bonsaille.

Nyt ihan vain mielenkiinnosta... Miksi hiekkaa?

Lahjoitetaan neuvoja ilman käytännön kokemusta ja alasta riippumatta

27

Nyt ihan vain mielenkiinnosta... Miksi hiekkaa?

Hiekkaa siitä syystä että se on suurirakeista eikä sido vettä lainkaan. Hiekalla saadaan aikaan tarpeeksi ilmava ja nopeasti kuivuva sekoitus. Bonsaimullan täytyy välillä päästä melko kuivaksi jotta multaan pääsisi uutta happea jota juuret tarvitsevat pysyäkseen terveinä.
Jos maa-aines on liian tiivistä ja ruukkuun jää vettä eivät juuret saa happea ja silloin ne mädäntyvät ja bonsai heittää henkensä. Tästä samaisesta syystä bonsairuukussa on pohjassa poistoreiät (että liika vesi pääsee valumaan posi) ja ruukkuhan seisoo pienillä tassuilla jotta ilma pääsisi myös alakautta ruukkuun ja jottei ruukku seisoisi ulosvaluneessa vedessä.

28

Paras aika vaihtaa multa sisäbosaille on sama kuin muille huonekasveille, eli alkukeväästä ennen kasvukauden alkua. wink

Niinhän se olisi juu, mutta ajattelin oisiko parempi vaihtaa "tuommoinen hapero" [Aarnoa lainaten, kas vitsikästä] pois heti? Vai elääköhän kasviparkani ensikevääseen.. toivon mukaan.

Kiitän ja kumarran, ja itken teille taas kun ongelmia ilmenee wink

29

Hiekkaa siitä syystä että se on suurirakeista eikä sido vettä lainkaan. Hiekalla saadaan aikaan tarpeeksi ilmava ja nopeasti kuivuva sekoitus. Bonsaimullan täytyy välillä päästä melko kuivaksi jotta multaan pääsisi uutta happea jota juuret tarvitsevat pysyäkseen terveinä.
Jos maa-aines on liian tiivistä ja ruukkuun jää vettä eivät juuret saa happea ja silloin ne mädäntyvät ja bonsai heittää henkensä. Tästä samaisesta syystä bonsairuukussa on pohjassa poistoreiät (että liika vesi pääsee valumaan posi) ja ruukkuhan seisoo pienillä tassuilla jotta ilma pääsisi myös alakautta ruukkuun ja jottei ruukku seisoisi ulosvaluneessa vedessä.

Eiköhän Joonan pointti ollut se, että miksi hiekkaa eikä jotain vieläkin suurirakeisempaa. Kun yleensä puhutaan hiekasta, tarkoitetaan sillä tosiaan sitä hiekkalaatikkohiekkaa, ja se on kyllä liian hienoa ruukkuun.

Menee pilkun viilaukseksi, mutta kuitenkin.

"A garden is the best alternative therapy"

30

Hirveätä titityytä..

Ei tästä threadista oikein jäänyt selvää kuvaa mitä nyt pitäisi oikeastaan ostaa. Minulla on tn. pian bonsain mullanosto & istutusaika tulossa pakon edessä, joten nyt jos joku saisi tiivistettyä sen oikean ja parhaimman mullan / multasekoituksen niin olis tosi hyvä.

31

Tässä lyhyesti omista sekoituksista: Lähes kaikki puut ovat istutettu akadamaan tai akadama/akvaariohiekka sekoitukseen, siivilöity kokoon 1-5 mm (yritin mittaa siivilän eri koot, mutta se ei ole niin hirveän helppoa). Eli ensiksi siivilöin pois isoimmat kokkareet, jonka jälkeen siivilöin pois pienimmät. Jäljelle jäävä aines käytän kuivana, kastelen vasta istuttamisen jälkeen.

Ja kyllä, tiedän että tämä on kallis ratkaisu. Ostin valtavat määrät akadama kun saksalaisessa internetkaupassa oli sellaiset kuljetusmaksut että ratkaiseva oli tilauksen hinta, ei paketin paino. Nyt on hinnoittelu vaihdettu, joten olen alkanut tutkiskelemaan muita vaihtoehtoja. Kissanhiekasta esimerkiksi ei ole vielä kokemuksia, joten en kommentoi sitä vaihtoehtoa kun vasta ensi vuonna kun tiedän enemmän sen vaikutuksista. Toivomus olisi että se voisi ainakin vähemmän arvokkaille puille toimia akadaman korvikkeena.

Kirjoitin lähes kaikki puut. Toinen käytössä oleva sekoitus koostuu mustasta mullasta, turpeesta ja hiekasta (tai jos sitä kutsutaan soraksi). Kaikki ainekset ovat erikseen siivilöity niin kun kuvasin, eli ensiksi on isoimmat kokkareet siivilöity pois, sen jälkeen pöly ja pienimmät partikkelit. Multa ja turve on oltava erittäin kuivat, muuten on siivilöiminen erittäin vaikeata. Tämä sekoitus on erittäin vettä läpäisevä, mutta pitää myös veden, eli pysyy kosteana, mikä pienissä ruukuissa joskus on eduksi. Olen käyttänyt tätä keväästä alkaen joten valtavat kokemukset minulla ei kyllä ole vielä. Fiikus, serissa ja kuusi seisovat tässä sekoituksessa, ja kaikki kasvavat hienosti. Näitä puita en kastele päivittäin, vaan ehkä joka toinen päivä.

32

Maud saikin tämän multa-asian hyvin tiivistettyä  big_smile

Mutta minun on kaikesta huolimatta vielä saatava lusikkani soppaan...
Se, missä suhteessa eri ainesosat sekoittaa riippuu lajista. Kannattaa siis jostakin kirjasta tai netistä tarkastaa millaisesta sekoituksesta omat puulajit pitävät.
Nyrkkisääntönä voi sanoa että trooppiset ja subtrooppiset lajit haluavat enemmän akadamaa kun hiekkaa, lehtipuut 50:50 sekoituksen ja havupuut hiekkapitoisemman seoksen.

Toivottavasti tämä ei tehnyt asiaa epäselvemmäksi.

33

Hirveätä titityytä..

Ei tästä threadista oikein jäänyt selvää kuvaa mitä nyt pitäisi oikeastaan ostaa. Minulla on tn. pian bonsain mullanosto & istutusaika tulossa pakon edessä, joten nyt jos joku saisi tiivistettyä sen oikean ja parhaimman mullan / multasekoituksen niin olis tosi hyvä.

Siksipä tätä kutsutaankin keskustelufoorumiksi. Ja kyllähän tämäkin keskustelu pyöri kokoajan maa-aineksissa, vaikkei välttämättä aivan alkuperäisessä yhteydessä. Kuitenkin, uusia mielipiteitä on kiva kuulla ja kyllähän tälläkin keskustelulla taas on suht hyvä informatiivinen arvo. smile

34

Hirveätä titityytä..

Siksipä tätä kutsutaankin keskustelufoorumiksi. Ja kyllähän tämäkin keskustelu pyöri kokoajan maa-aineksissa, vaikkei välttämättä aivan alkuperäisessä yhteydessä. Kuitenkin, uusia mielipiteitä on kiva kuulla ja kyllähän tälläkin keskustelulla taas on suht hyvä informatiivinen arvo. smile

Ja nämä jutut on muutenkin aika hankalia. Hirveä määrä erilaisia mielipiteitä ja kokemuksia olosuhteista puhumattakaan. Mitään yhtä oikeaa reseptiä ei siis ole. Lähinnä kannattaa tutkia, että mitä oma puu kaipaa ja lähteä kokeilemaan.

35

Tässä lyhyesti omista sekoituksista: Lähes kaikki puut ovat istutettu akadamaan tai akadama/akvaariohiekka sekoitukseen, siivilöity kokoon 1-5 mm (yritin mittaa siivilän eri koot, mutta se ei ole niin hirveän helppoa). Eli ensiksi siivilöin pois isoimmat kokkareet, jonka jälkeen siivilöin pois pienimmät. Jäljelle jäävä aines käytän kuivana, kastelen vasta istuttamisen jälkeen.

Mistähän tuota akadamaa löytäis helpoiten? Löytyiskö suomesta mistään?

36

Viherpajalla on ollut, ja Ruukkupuu puodista on löytynyt, molemmat muistaakseni sitä helpommin mureneva laatua. Itse olen tilannut www.bonsai.de :stä, sellainen sortti missä on pari kolme viiva säkin päällä. Pysyy paremmin rakeisena, mutta maksaa enemmän.

37

Viherpajalla on ollut, ja Ruukkupuu puodista on löytynyt, molemmat muistaakseni sitä helpommin mureneva laatua. Itse olen tilannut www.bonsai.de :stä, sellainen sortti missä on pari kolme viiva säkin päällä. Pysyy paremmin rakeisena, mutta maksaa enemmän.

Osaatko vähän sanoa, että kuinka fiksua se on tuolta tilata? Millaiset postikulut tai kuinka kauan kestää?

Kun ei välttämättä näin opiskelijana viitsisi lähteä tilaamaan mistään Saksasta turhaan smile

38

Kestää noin kaksi viikkoa ennen kuin paketti on saapunut Suomeen tilauksen jälkeen. Postimaksut löytyvät nettisivuilta Versandkosten linkin alla, mutta ovat seuraavanlaiset:

Finnland  0 - 5 kg 17,90 € /5 - 10 kg 24,90 € / 10 - 20 kg 32,90 €

Jos paketin paino on yli viisi kiloa otetaan yhteyttä varmistaakseen että posti maksu on ok, joten ylläreitä ei tule sen takia että paketti painaisi yllättävän paljon.

39

Niin, piti sanoa sen vielä että minulla ei ole koskaan ollut ongelmia tilausten kanssa. Päin vastoin on kerran otettu yhteyttä kun olin tehnyt kaksi perättäistä tilausta, että voidaanko tilaukset laittaa samaan pakettiin, jolloin postimaksu alenee. En ole koskaan kuullut että kenellekään olisi ollut ongelmia, ja asia oli kerran esillä saksalaisessa bonsaifoorumissa, jolloin nimenomaan tämä myyjä oli keskustelun aiheena. Joku valitti kun oli saanut luvan maksaa laskulla, jota hän ei sitten ollut maksanut, jonka jälkeen hän riehui kun myyjä oli, hänen mielestään väärin, lähettänyt kahden karhukirjeen jälkeen laskun perintätoimistolle.

Maksaa voi joko luottokortilla tai suoraan myyjän tilille. Olen käyttänyt molemmat, aikaa meni kuitenkin yhtä paljon, joten käytän luottokorttia.

40

Joo, tuolta bonsai.de:stä näyttäs saavan halvalla akadamaa. Ilmeisesti maksutapoina on vain käteinen tai luottokortti.

Oletteko tilanneet mistään (myykö mikään) saksasta joka möisi postiennakolla Suomeen?

41

Suosin luottokorttia, koska postiennakko maksaa yleensä vielä enemmän. Joten en tiedä, en ole koskaan ottanut selville.

42

Kävin tuossa viherpajassa jossa gurunoloinen puutarhaveteraani valaisi  maa-aineksiin liittyen. Sanoi että kestomulta on parasta, ja sekaan ei tarvitse laittaa mitään kevytsoraa tms, kyselin juurien hapensaannista ja tukehtumisesta pelkässä mullassa, hän sanoi mm. että sellanen maa-aineksen tiivistyminen kastellessa pitää paikkansa lähinnä saven kanssa, ei kestomullan. Tavallinen musta kukkamulta ei kuulemma kelpaa bonsaille.  Kaupassa (Viherpaja) ei ollut saatavilla Akadamaa lainkaan eikä myöskään perliittiä. Ostin kestomultaa.

ps. Bonsaini muuten näyttää paranevan pikkuhiljaa, pidin viimeiset 4 päivää loisteputkivalaisimen parin sentin päässä puusta 24h päivässä, jo alkaa pienenpieniä silmuja näkymään eikä mielestäni lehtiä putoile enää niin vikkelään tahtiin. Valo on tavallinen loistputkivalo, mutta vielä pitäs hakea kaupasta kasvuloisteputki.

43

Kävin tuossa viherpajassa jossa gurunoloinen puutarhaveteraani valaisi  maa-aineksiin liittyen. Sanoi että kestomulta on parasta, ja sekaan ei tarvitse laittaa mitään kevytsoraa tms, kyselin juurien hapensaannista ja tukehtumisesta pelkässä mullassa, hän sanoi mm. että sellanen maa-aineksen tiivistyminen kastellessa pitää paikkansa lähinnä saven kanssa, ei kestomullan. Tavallinen musta kukkamulta ei kuulemma kelpaa bonsaille.  Kaupassa (Viherpaja) ei ollut saatavilla Akadamaa lainkaan eikä myöskään perliittiä. Ostin kestomultaa.

ps. Bonsaini muuten näyttää paranevan pikkuhiljaa, pidin viimeiset 4 päivää loisteputkivalaisimen parin sentin päässä puusta 24h päivässä, jo alkaa pienenpieniä silmuja näkymään eikä mielestäni lehtiä putoile enää niin vikkelään tahtiin. Valo on tavallinen loistputkivalo, mutta vielä pitäs hakea kaupasta kasvuloisteputki.

Noh, eihän se puu mitenkään varsinaisesti kärsi siitä kestomullasta, mutta on sen jo aika moni "guru" tuntunut testaavan, että se puu vain kasvaa yksinkertaisesti nopeammin, kun kastelu voidaan tehdä useammin ja maa on rikkonaisempaa. Periaatteessa siis pystytään siirtymään aina vain lähemmäs vesiviljelyä, joka ainakin näillä näkymin on nopein keino kasvattaa kasveja. Näin puulle pystytään tarjoamaan maksimaalinen määrä ravinteita ja juurille happea, joka takaa nopean kasvun. Toimii ainakin erittäin hyvin tuolle pikkuiselle limoviikunalleni, jolla hommaa testasin. Se ei saa valoa lähellekään niin paljoa, kuin ulkona olevat isoveljensä, mutta kasvaa silti nopeammalla tahdilla. Luulisin, että jos saisin tuon kasvin jotenkin auringonvaloon (ja saankin kunhan nuo chilit tuosta kypsyvät ja tekevät tilaa) se saa kovan spurtin kasvuun.

Mitä valaistukseen tulee, niin tässä luettavaa: http://www.bonsaihunk.us/WikleArticle.html Älä turhaan osta niitä akvaario- tai viherputkia, erot ovat käsittääkseni olleet aika marginaalisia, hinta ei. Jos ylimääräistä rahaa on niin mikäs siinä sitten.

44

Minäkin kävin äskettäin Viherpajassa katselemassa tarjontaa. Nettisivujen mukaan he ovat erikoistuneet bonsaihin mutta en ollut kovinkaan yllättynyt kun löysin suuren määrän ylihintaisia, kitukasvuisia "bonsaita". Jopa heidän suurimissa yksilöissä oli taivutuslangat jätetty paikoillen ja kaikki pienemmät puut joita katselin olisivat tarvinneet uudelleenistutuksen jo vuosia sitten.

Siitäkin huolimatta mukaan lähti "Bonsai-viikuna", eli Ficus Natsha, joka oli vielä siedettävän hintainen (koska se oli muoviruukussa eikä sitä oltu leikelty). Kaupan päälle sain paljon pahaa mieltä kun kastelin heidän muita bonsaipuitaan.

Vaikkakin henkilökunta Viherpajassa takuulla on ammattitaitoista he eivät tiedä bonsain kasvatuksessa sen enempää kun minä astrofysiikasta.
Maa-ainesta valittaessa minä siis uskon mitä muut bonsainharrastajat ovat testanneet ja todenneet.

45

Vaikkakin henkilökunta Viherpajassa takuulla on ammattitaitoista he eivät tiedä bonsain kasvatuksessa sen enempää kun minä astrofysiikasta.
Maa-ainesta valittaessa minä siis uskon mitä muut bonsainharrastajat ovat testanneet ja todenneet.

Olen kuullut vähän samanlaisia tarinoita. Taisi olla puutarha.netin foorumilla, missä tuosta puhuttiin jonkun verran.

Kuulemma se "japanilainen puutarhakin" rehottaa miten sattuu ja puut kuolevat viimeistään talvella ym.

En tosin ole ko liikkeessä asioinut kertaakaan, mutta sähköpostin ja puhelimen kautta ollut yhteyksissä. Kyselin noin puolen vuoden ajan heidän siemenvalikoimaansa ja vastaukset olivat vähintäänkin epämääräisiä. Heidän "siementen hakunsa Hollannista" siirtyi jatkuvasti ja lopulta maileihin ei edes vastattu. Ilmeisesti tuo sitten piti ottaa vastauksena.

Joka tapauksessa olen samaa mieltä BonsaiMicken kanssa. Mielummin sitä uskoo harrastajia, joilla varmasti on kokemusta, kuin firmaa joka väittää päinvastaista harrastajien kanssa.

46

Meinasinkin kysellä hiekan sotkemisesta bonsaimultiin, mutta täältähän se selvisi.... Tällä hetkellä mun bonsaillani (lajikkeen selvitys edelleen vaiheessa) on se alkuperäinen ilmeisesti aika turpeinen multa, johon mä itse laittelin päälle kerroksen sorakuopalta haetua suht pienirakeista soraa. Olin meinannut hakea siihen hiekkalaatikkohiekkaa tms. mutta siinähän on toi raekoko pienempi kuin toi teidän suosittelema 2 - 6 mm.

Ja ei näköjään sitten kannatakaan mennä Viherpajaan.... Ehkä voisin sen sijaan käydä vilkaisemassa Plantagenissa ja Bauhausissa. smile

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

47

Ja ei näköjään sitten kannatakaan mennä Viherpajaan.... Ehkä voisin sen sijaan käydä vilkaisemassa Plantagenissa ja Bauhausissa. smile

Vaikka olen itsekin antanut hieman negatiivista kuvaa Viherpajasta, kannattaa siellä kuitenkin mielestäni käydä. Sen kaktuserämaa on jo mielenkiitoinen ja kyllä se japanilainen puutarhakin vierailun arvoinen on. Ensimmäisestä ei rahaa pyydetä, mutta jälkimmäinen maksaa euron.

Kasveja siellä on paljon ja erilaisia bonsai-puitakin kaupan, vaikka niistä suurin osa ikävä kyllä näyttääkin melko heikoilta. Mutta toisaalta, onhan niissä sitten selvästi havaittavissa piristymistä, kun ne hyvää hoivaa kotona... Joka tapauksessa suosittelen siellä käyntiä, jos sattuu nurkilla olemaan (esim. asuu Vantaalla...).

Life too hectic for you? Try training bonsai.

48

Elihkäs Elihkäs... Lueskelin tässä vähän kirjallisuutta ja sain selville, että ruukun pohjalle tulee salaojitukseksi hienoa soraa joka päästä hyvin vettä läpi. Sitten tulee orgaanisen ja jonkin karkean seos, jossa on hyvin ilmaa ja rehulle ravinteita. (kai?)

Enemmänkin kiinnostaa (tästä on jo jauhettu, mutta melko hajanaisesti) millä helposti saatavalla nimikkeellä nämä aineet pyörivät ja haluaisin helposti saatavaa Oulusta tai suomalaiselta verkkokaupalta ja mielellään samasta verkkokaupasta. Tilasin myös ruukkupuun luettelon (ei vielä tullut). Löytyykö sieltä näitä.

Itse ajattelin pohjalle jotain 3mm soraa/hiekkaa ja sitten turvetta/kaarnaa/multaa ja siihen akadamaa/kissanhiekkaa/perliittiä. Ollaankos pahasti väärässä. Pitäisi näitä alkaa hankkia, että saisi harrastusta vähän laajennettua ja uusia rehuja purkkiin. Ja enitän näissä siis kiinnostaa, että mistä näitä saa.

E: Tai jos ei saatavuudesta niin tiedä niin onko edes tuo rakenne oikein jos sitä sitte itse yrittäisi täältä metsästää.

49

Eli siis tässä nyt vaan kyselisin sitä, että yleisimmin saatavilla olevasta joukosta kukka-, kaktus- ja orkideamulta oli tämä orkideamulta se paras vaihtoehto, vai? Ja jos siihen sitten sotkee hiekoitushiekkaa tai jotain vastaavan kokoista, niin puiden pitäisi sitten selvitä? Kun ainakin kissanhiekka kuulostaa vähän oudolta puitten juurille.... smile

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

50

Noh, eihän se puu mitenkään varsinaisesti kärsi siitä kestomullasta, mutta on sen jo aika moni "guru" tuntunut testaavan, että se puu vain kasvaa yksinkertaisesti nopeammin, kun kastelu voidaan tehdä useammin ja maa on rikkonaisempaa.

Loistavasti sanottu. Tämä on juuri se syy miksi itse käytän ihan perus mustaa multaa tai mitä nyt sattuu milloinkin olemaan. Puu ei kärsi, mutta minä kärsin jos joka päivä pitää olla kastelemassa ja kesällä pahimmassa tapauksessa aamuin illoin. Jos kasvu tuosta hidastuu niin se on huomattavasti pienempi paha. Ja muutenkin olen siinä uskossa, että suomen oloissa valonpuute hidastaa kasvua enemmän, kuin mikään multa. On kyllä totta, että liiallinen tiivistyminen on joskus ongelmana pelkällä mullalla, etenkin jos multaa ei ole vaihdettu vuosiin. Tästä syystä itsekin olen harkinnut jotain "lisäainetta". Hiekkaa, soraa, orkideamultaa, turvetta tai näitä kaikkia. Multa tulee kuitenkin jatkossakin olemaan se pää-asiallinen kasvualusta. Ruukun pohjalle olen vetänyt vain kerroksen lecasoraa (kevytsoraa? Mikä sen virallinen nimi lienee), salaojitukseksi.
En missään tapauksessa väitä että tämä on oikea tapa toimia, jos sellaista oikeaa tapaa nyt edes on.

Akvaarioliikkeissä muuten on monenlaisia (ylihintaisia) hiekkoja.
Rautakaupoissakin on pihojen ja pihateiden koristeluun erilaisia hiekkoja. Näitä ei yleensä ole missään esillä. Saa tosin vain säkeittäin.

Viherpaja:

Siitäkin huolimatta mukaan lähti "Bonsai-viikuna", eli Ficus Natsha, joka oli vielä siedettävän hintainen (koska se oli muoviruukussa eikä sitä oltu leikelty). Kaupan päälle sain paljon pahaa mieltä kun kastelin heidän muita bonsaipuitaan.

Sellaisessa muovikulhossa? Hinta jossain 9 euron pinnassa? Ostin kanssa sellaisen. Viherpaja on oikeastaan ainut paikka mistä säännöllisesti löytää tuollaisia hyviä "aihioita" ja kohtuu hintaan. Valmisbonsait on niitä samoja, mitä yleensäkin ostareilla. Ehkä vähän halvempia ja parempi valikoima.
Myös ainut paikka missä olen nähnyt myrttiä (4,5€). Liputan ihan avoimesti viherpajan puolesta, vaikka "Bonsaiden erikoisliike" onkin ehkä liikaa luvattu. Ja lopuksi vielä aiheeseen: Onhan siellä ylihintaista Bonsaimultaakin.