26

Vs: Mistä ruukkuja?

Tuossa kun laitoin naulakkoa seinällä ja oli porassa terä valmiiksi kiinni, kokeilin miten reijän poraaminen ruukkuun onnistuu.
Terä oli siis ihan tavallinen 8mm betoniterä.
Pistin ruukun pohjalle sentin vettä viilentämään terää, niin ei tarvinnut huolehtia sen kuumentumisesta. Kun pääsi lasituksesta läpi terä puri oikein hyvin ja reikä tuli yllättävänkin helposti testiruukkuun.
Tästä innostuneena hain kaapista Backaksesta joskus ostamani bonsairuukun, jossa ei ole reikiä, mutta siihen ei terä suostuntu puremaan. Ei sitten millään. Ruukku oli huomattavasti kovempaa materiaalia. Ehkä sen olisi läpi saanut, jos olisi käyttänyt enemmän voimaa, mutta en viitsinyt otta riskiä, että ruukku halkeaa.
Täytyy ensi kerralla rautakaupassa käydessä ostaa kaakeliterä ja kokeilla sillä.

27

Bauhaus :ista löytää joskus hyviä ja netti kaupoista

Ulmus parvifolia & Ficus retusa

28

Ei ainakaan tammiston Bauhaussista.

29

No kyllä siellä ainakin tänään oli alennuksella pieniä ruukkuja ja niiden alustoja.

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

30

Siis bonsairuukkuja? Missä siellä? Ja vielä alennuksessa?
Ei ainakaan siellä "ruukkuhyllyssä". Olenko ihan puusilmä?

31

Tiedät varmaan missä siellä on bonsait. Niin ne ruukut oli siellä sen bonsaipöydän alla lattialla keskivaiheilla ja siinä vieressä oli niitä euron maksavia punakukkaisia ananas-tyyppisiä kasveja.

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

32

Ahaa. Vai käydään ruukkukauppaa salassa pöydän alta.
Lähdenpä heti katsomaan mitä siellä on.

33

Siellä tosiaan oli ruukuja.
Myivät pois kuolleilta puilta jääneet ruukut. Hinnat oli naurettavat 1-3€/kpl. Ostin pois kaikki vähänkin isommat ruukut.
Yksi oli oikein kunnon kokoinen 30x20 cm. Varmaan parikymmentä kappaletta otin yhteensä.
Jäi sinne jotain pikkumallsairuukkuja.

Eli bonsairuukut eivät kuulu Bauhausin normaaliin valikoimaan.

34

Tähän viestiketjuun vielä lisäkysymys aloittelijalta. Mistä ihmeestä löytää bonsai-ruukuille alusastioita ja esittelypöytiä? Esittelypöydät eivät nyt sinänsä ole ykkösjuttu minulle, mutta laittaisin parit suisekit niille. Täytyykö tyytyä nettikauppoihin vai josko Suomestakin saisi?

35

Semis, mitä tarkoitat alusastioilla? Jotain vastaavaa kuin kukkaruukkujen alla olevat aluslautaset? Bonsai-ruukuilla ei pääasiassa sellaisia käytetä. Lähinnä keraamisia ja lasitettuja aluslautasia olen nähnyt joillakin mallsailla tai muuten myynnissä olleilla edullisilla (mutta heikkolaatuisilla) massatuotantoruukuilla. Yleensä näiden mallsaiden aluslautasten yhteydessä myös varoitetaan, että ne saattavat päästää kosteutta läpi. Itse pidän asunnossa sisällä bonsairuukkujen alla ihan tavallisia kukkalautasia pöydän pinnan suojaamiseksi. Ulko-bonsailla en lautasia käytä.

Bonsai-esittelypöytiä ei suoranaisesti taida olla Suomessa myynnissä missään, mutta olen kuullut joidenkin teetättäneen sellaisia puusepillä. Verkkokaupat siis lienevät vaivattomin vaihtoehto. Kolmantena vaihtoehtona on tietysti tehdä homma itse jos tuntee olevansa yhtään tee-se-itse -orientoinut.

36

Itse olen tilannut suoraan Japanista. Ruukut ovat laadukkaita ja valikoima on runsas. Tosin laivarahtina kesti muistaakseni parikuukautta.
http://www.tokoname.or.jp/bonsai/

37

Joo, tarkoitan kyllä juuri noita kukkaruukkujen aluslautasia. Alkoi vaikuttamaankin siltä, että niitä ei ole tarkoitus bonsain alle asetella, mutta haluaisin kyllä tyyliin sopivan aluslautasen suojaamaan pöydän pintaa ja toisaalta ylläpitämään kosteutta, joka tulee aluslautaselta puulle veden haihtumisen kautta. Ja kiitos Ari, käyn vilkaisemassa vinkkaamaasi sivua.

38 Viimeksi muokannut Elai (24.02.2009 17:37:39)

Kasvukauden startti alkaa olla jo lähellä ja ruukkuja pitäisi tilata.

Laittakaapa hyviä eurooppalaisia saitteja josta olette lähiaikoina ruukkuja tilanneet/katsoneet. Myös myönteiset kokemukset yhdysvaltalaisista online-kaupoista joissa on laaja valikoima ovat myös tervetulleita.

Entä onko kokemuksia suoraan Japanista tilaamisesta? Tokoname-ruukkujen hinnat ovat kyllä kohtuullisia (http://www.tokoname.or.jp/bonsai/acatalog/), lentokuljetuskustannukset siihen päälle (voi olla että laivarahtina ei enää ehdi).

39

itse katoin huut netist siel on myytävänä pari ruukkua katso sieltä jos jompikumpi olisi mieluisa

think only tree

40

Elai kirjoitti:

Laittakaapa hyviä eurooppalaisia saitteja josta olette lähiaikoina ruukkuja tilanneet/katsoneet.

Olen itse tilannut vain saksalaiselta bonsai.de saitilta http://www.bonsai.de/shop/keramik-c-8.h … anguage=en ja on ainakin oman kokemuksen mukaan luotettava ja nopea toimitus.

Muita eurooppalaisia saitteja mistä olen katsellut ruukkuja ja joiden pitäisi olla luotettavia, mutta itse en ole tilannut:

Erin Bonsai http://www.bonsai4me.com/erinbonsai/
Kaizen bonsai:ssa on myös jotain ruukkuja http://www.kaizenbonsai.com/
ja kuorrutuksena tosi himottavia ruukkuja löytyy: http://www.walsall-studio-ceramics.co.uk/

Nuo huutonetin ruukut taitaa olla kuolleiden mallsaiden alta riivittyjä ja ainakaan itse en ole nähnyt että niissä olisi kunnon kivitavaraa käytetty. Eli ulkopuilla saattaa haljeta jo ensimmäisissä pakkasissa.

Edit: linkki kuntoon

"It is art for art's sake." - S. Holmes

41

Jyväskylän viherlandiassa näytti olevan jonkinmoinen valikoima uusia bonsairuukkuja. Hinnat alkaen 10€ vähänkään isommat 20 ja yli.

off topic viidakkohuoneeseen majoitetut bonsait olivat (oman vähäisen tietämykseni perusteella) hirvittävässä kunnossa. Läpimärkiä, sammaloituneita ja osin ruukku täynnä jotain heinää  ja/tai vettä:( . Pahin tähän asti näkemistäni.

42

Jari kirjoitti:

Jyväskylän viherlandiassa näytti olevan jonkinmoinen valikoima uusia bonsairuukkuja.

Viherlandiassa oli tosiaan pieni valikoima erikokoisia ruukkuja, ihan hyvä laatuisia jos vaan sopivan kokoinen/värinen sattuu löytymään. Itse ostin kolme ruukkua, yhden pienemmän ja kaksi isompaa. 15cm ovaalit maksoi 9,50 euroa ja 25cm ovaali ruukut oli 23,50e. Massiivisemmat lasittamattomat ruuukut oli hiukan kalliimpia, kuin lasitetut. Hinnathan oli vähän kalliimpia kuin esim. jos saksasta bonsai.de tilaa, mutta jos laskee toimituskulut päälle niin ihan kilpailukykyisiä olivat hinnat.

Eli kannattaa käydä tsekkaamassa, jos siellä päin liikkuu. Vantaan viherpajalla oli myös pieniä kuolleiden mallsaiden ruukkuja á 4 euroa, jotka ei niin hyviä ollut kuin viherlandian pikkuruukut. Isommat ruukut oli siellä jemmattu jonnekin.

off topic: Viidakkohuoneeseen majoitetut bonsait oli kyllä silleen tyypillisesti ylikasteltuja, niinkuin on esim. viherpajallakin. Pari täällä harvinaisempaa satsuki atsaleaa näkyi olevan hyllyssä. Ja ihan mukiin meneviä kamellioita oli myös. Molemmat taitaa vaan olla aika hankalia hoidettavia täällä pohjolassa.

43

Anttilasta saattaa joskus löytää ylijäämiä, tai jos rahaa ja pokkaa löytyy, voi ostaa valmiin bonsain ja kipata sen kompostiin, ja ruukku on käytössä.

44

Olen ostanut halpahalleista puutarhaosastoilta suurien muoviruukkujen aluslautasia, niistä saa kelpo ruukkuja kun poraa pohjaan reikiä. Samoin löysin osto- ja myyntiliikkeestä kerran pinon jonkun ravintolan pizzanpaistovuokia, niistäpä tuli oivia bonsairuukkuja. Vanhat lasagnevuoat rei'itettinä menettelee jos tarvitsee nelikulmaisia ruukkuja. Keraamiset bonsairuukut, riittävän isoina, on älyttömän hintaisia, kun taas esim. maaseudulla olevissa S-ketjun maatalouskaupoissa puutarhaosastoilla on keraamisia ruukkuja 5-10 euroa kappale.

45

Bonsai ruukkuja löydät http://www.raisiobonsai.com :sta.

Meillä on laaja valikoima ruukkuja ja muita bonsai tarvikkeita.

46

Tuol raisiobonsaissa ol joitain sopivia ruukkuja, mut sitten taas pitäis jostain löytää sopiva lautanenkin... Plantagenin valikoima oli todella surkea, ikävä kyllä. Pitää varmaan Stockalta vielä käydä katsomassa. Jos ei sieltä löydy, niin pitää ehkä tyytyä johonkin ei niin kivaan viritelmään. Olis vaan kiva löytää jostain sekä ruukku, että lautanen, jotka sopii toisiinsa.

47 Viimeksi muokannut JanTam (16.05.2011 10:28:10)

Larsson kirjoitti:

lautanenkin...

Bonsairuukuissa on harvoin lautanen mukana, se rajoittaa paljon. Sopisiko joku tarjotin alle esim? Usein noissa lautasissa ei taata vedenpitävyyttä. Jos se on lasitettu, silloin pitää vettä.

Viherpajassa on jonkin verran käytettyjä ruukkuja. Ei japanilaatua, tosiaankaan. Joissain on lautasia.

Raisiobonsaissa on jonkun verran lautasellisiakin. Hinnat on aika hyvät minusta. Laatu on ihan hyvä.

48

Itse käytän ruukkuina mitä milloinkin: isojen muoviruukkujen aluslautasia, pizzanpaistovuokia, lasagnevuokia, isojen kukkaruukkujen alaosia (sahalla vaan poikki) mustia muovivateja jne. Ja onhan mulle kertynyt muutama "oikea bonsairuukkukin", mutta ne on niin armottoman pieniä, ja mun bonsait on niin suuria, että ne ruukut sopisi koristeiksi niitten oksille jouluna.

49

Se on ongelma, anttilan rukutki on niin pieniä ettei niissä mitään saa kasvamaan

50

Larsson kirjoitti:

Tuol raisiobonsaissa ol joitain sopivia ruukkuja, mut sitten taas pitäis jostain löytää sopiva lautanenkin...

Yleensä kun bonsaita pidetään ulkona niin tuo aluslautanen ei ole niin tarpeellinen, eikä niitä sen takia yleensä ole mukana. Yksi mahdollisuushan olisi tehdä/ostaa semmoinen iso kaukalo mihin mahtuu useampi ruukku. Jolloin noita yksittäisiä aluslautasia ei tarvita. Esim. allasmuovilla tms. vuorattu matalareunainen kaukalo voisi olla kätevä. Tämän tyyppisiä valmiita muovisiakin olen nähnyt myynnissä.