1

Aihe: Kilpailu: Uusi logo

Foorumi on jo pidempään kaipaillut uutta logoa ja jonkinlaista faceliftiä. Tämän vuoksi päätimmekin avata pienimuotoisen kilpailun, nimenomaan logon suhteen. Eli kaikki halukkaat vääntävät haluamallaan tekniikalla jonkinlaisen logoehtouksen, jolla osallistuvat. Osallistumista ei tarvitse rajata yhteen logoon, vaan useammankin voi lähettää. Jotain rajaa tässäkin tietysti, eli 20 ehdotusta tuskin kannattaa lähettää.

Tekniikasta sen verran, että tosiaan melkein kaikki käy. Ihan perus bittikartta-grafiikka, vektorit (tietysti se suositelluin) tai vaikka käsin piirtäen. Tietysti pidämme oikeuden muuttaa logo siihen haluttuun lopulliseen muotoon, mutta suunnitelmia ja ideoitahan tässä kaipaillaankin. Logo sinänsä voi olla pelkkä liikemerkki (itse logo, merkki) tai foorumin nimellä lisättynä. Tietysti lopullisessa versiossa pitää paikan nimi olla, mutta ei murehdita sitä vielä.

Takarajaksi voitaisiin nyt näin aluksi sopia helmikuun loppu, mutta rajaa voidaan luonnollisesti siirtää. Epäilen hyvin vahvasti, että osallistuminen jää aika laihaksi ja niiden ainoiden kiinnostuneiden huomion saaminen voi hetken kestää. Toisaalta on herännyt pieni ajatus uudella bonsaifi-logolla varustettujen paitojen tilaamisesta, jotka olisi mukava ehtiä kevään rientoihin mukaan. Tätäkin saa ideoida jos siltä tuntuu.

Tuttuun tapaan mitään erikoisia palkintoja ei ole luvassa. Yritämme vielä miettiä jotain sopivaa, vaikkapa muutaman pienen vaihtoehdon, joista voittaja saisi sitten valita. Tämän varaan ei nyt kuitenkaan kannata vielä mitään laskea, ettei tule pettymyksiä smile

Mutta sitten eikun suunnittelemaan ja idoimaan. Palautuksia otetaan vastaan melkeinpä miten vaan, mutta näin aluksi kannattaa kokeilla minun sähköpostiosoitettani(janne (a) bonsaifi.net). Samaan osoitteeseen kysymykset, joita ei välttämättä tähän alle halua lisätä.

"A garden is the best alternative therapy"

2

Vs: Kilpailu: Uusi logo

Sähköpostin kanssa oli hieman ongelmia, eli kannattaa kokeilla nyt uudelleen, jos lähetys ei onnistunut.

3

Onkos tämä logokilpailu EDELLEEN käynnissä?

Minulla on monta lehmää. Useimmiten ne kaikki ovat ojassa.

4

Kyllä. Ehdotuksia on tullut aika laiskasti, eikä yksikään ole erityisesti erottunut. Eli ehdotuksia saa lähetellä.

5

Siis onko kilpailu vielä käynnissä??

6

No kuten tuossa edellä vastasin, kilpailu on edelleen käynnissä. Mitään erityisen edukseen erottuvia ehdotuksia ei ole tullut vieläkään. Ja jos näin jatkuu, niin sitten on kyllä lopetettava kilpailu tähän tulokseen.

7

Voisin kokeilla jos jotain syntyy... en lupaa mitään, mutta jos saan jotain mielestäni kelvollista aikaiseksi niin toimitan sen sitten raadin nähtäväksi...

"Voimme päättää vain siitä, mitä teemme sillä ajalla joka meille annetaan." -Gandalf

8

Hmm. Voisi olla hyvä tietää, millaisia ominaisuuksia logolta sitten toivotaan? Jos siis kerran tähän mennessä mikään ei ole "erottunut" edukseen.

Käytän nyt esimerkkinä omaa ehdotustani:

http://img.photobucket.com/albums/v308/silentica/bonsaifilogo.gif

Jos ehtisitte vaikkapa vain tärkeimmät ongelmakohdat tuosta listata, niin ihmiset tietäisivät jo paljon tarkemmin, missä mennään ja mihin suuntaan pitäisi jatkaa. :>

Tsirp

9

No ketään sen suuremmin osoittelematta logot on olleet enemmän tai vähemmän sellaisia "vetäistyn" näköisiä. Esim mitään uutta ideaa ei ole tullut, vaan aikalailla jokainen ehdotus on sisältänyt googletetusta kuvasta tavalla tai toisella väännetyn puun, jonka vieressä on teksti. Tuossa omassa ehdotuksessasi puu on vieläpä esimerkillisen hieno ja sen takia se olikin ehdotusten kärkipäässä (ehdotuksia ei tosiaan montaa ollut). Lisäpisteitä mustavalkoisuudesta, koska mielestäni on aika selvää, ettei liikemerkkityyppiseen logoon käytetä kyllä valokuvaa. Sellainen ei vaan toimi pienessä koossa.

Tuohon omaan ehdotukseesiKIN liittyen sanoisin vielä, että vaikka ehdotusta ei sellaisenaan hyväksyttäisikään, sitä voidaan hyödyntää. Eli tuossa ehdotuksessa henkilökohtaisesti minua tökkii tekstin kirjasin, jonka voi aivan hyvin vaihtaa ja puuta käyttää sen rinnalla. Tuo fontti oli ylipäänsä ehdotuksissa se heikoin puoli.

Tarkoitus ei nyt kuitenkaan ole heittää logoa suoraan foorumin yläreunaan vaan ottaa se käyttöön sitten uudistuksessa. Uskallan sentään vielä sellaista lupailla?

10

Hmmm.. Tuo mustarastaan esimerkkilogohan näyttää melko hyvältä meikäläisen silmään. Tuostahan saa näppärästi pelkän logonkin (siis ilman tekstiä). Ei tuo minun mielestäni ole "vetäistyn" näköinen, vaan ihan siisti ja yksinkertainen.

En nyt tahdo "tuomaria" tuomita, mutta tuo viesti ei ihan mielestäni sovi tuohon esimerkkiin eikä se rohkaise ketään muita(kaan) tuottamaan uusia logoja. Ja, kun kovasti olet niitä logoja peräänkuuluttanut palstalla, niin tuntuu, että jos tuokaan ei ole hyvä (vaan "enemmän tai vähemmän vetäisty"), niin kaipaat todella ammattimaista logosuunnittelua. sad Ehkäpä speksaus ei ollut niin tarkka kuin se olisi voinut olla.

Ja itse asiassa tuo fontti näyttää hyvältä IMHO... cool

Life too hectic for you? Try training bonsai.

11

No laitanpa minäkin oman ehdotukseni tänne kommentoitavaksi. Jannelle olen tämän jo lähettänyt, mutta tässä vielä muillekin nähtäväksi. Tunnustan, että tämä ehdotus todella sisältää "googletetusta kuvasta tavalla tai toisella väännetyn puun" ja sen ohessa tekstin. Alkuperäisen kuvan osoite on tässä: http://www.yamadori-bonsai.de/c/04/03/03.gif
Ja oman ehdotukseni osoite tässä: http://kuvablogi.com/nayta/455882/

Jos olisin taitava, niin laittaisin logoehdotuksen samalla tavoin pikkukuvakkeeksi nähtäville, mutta kun en ole, niin en laita.

12

Esa67 kirjoitti:

Hmmm.. Tuo mustarastaan esimerkkilogohan näyttää melko hyvältä meikäläisen silmään. Tuostahan saa näppärästi pelkän logonkin (siis ilman tekstiä). Ei tuo minun mielestäni ole "vetäistyn" näköinen, vaan ihan siisti ja yksinkertainen.

En nyt tahdo "tuomaria" tuomita, mutta tuo viesti ei ihan mielestäni sovi tuohon esimerkkiin eikä se rohkaise ketään muita(kaan) tuottamaan uusia logoja. Ja, kun kovasti olet niitä logoja peräänkuuluttanut palstalla, niin tuntuu, että jos tuokaan ei ole hyvä (vaan "enemmän tai vähemmän vetäisty"), niin kaipaat todella ammattimaista logosuunnittelua. sad Ehkäpä speksaus ei ollut niin tarkka kuin se olisi voinut olla.

Ja itse asiassa tuo fontti näyttää hyvältä IMHO... cool

Joo sori, tarkoitus ei ollut olla tyly. Nämä asiat vaan välillä turhauttavat. Ongelma ei suinkaan ole tuossa sinunkin kehumassasi logossa ja sen liikemerkissä. Se on hieno ja paljon parempi, mitä itse saisin aikaiseksi tai mitä odotin. Mutta kun se logo voisi olla jotain muutakin? Tässä kaivattiin ideoita. Minun tarkoitukseni ei ole heittää tarkkoja speksejä johon ihmiset vastaa. Tarkoitus oli heittää ideoita, valmiita tai keskeneräisiä. Sama juttu tämän paikan kehittämisen suhteen. Olen aiheesta viritellyt keskusteluja aikalailla turhaan. Mutta olen luovuttanut asian suhteen jo ja uskon ihmisten älähtävän, kun joku onkin pielessä.

Ja kuten sanoin, tuo mainostettu logo puineen on kyllä ykkösenä. Se ei vaan toimi niin, että logo sellaisenaan yläreunaan vaan logon ympärille lähdetään miettimään ulkoasua jne. Se taas ainakin näiden tietojen valossa näyttää odottavan minun omaa inspiraatiotani.

Lisäyksenä vielä pikkukukalle: Oletko kokeillut miltä tuo logosi näyttää esim 100x100px koossa, joka sekin on vielä aika iso? Ihan noin tekstin näkökulmasta tarkoitan. Tosin olen "arvostelussa" yrittänyt näiden yksityiskohtien ohi katsoa.

13

Ahaa, kaipaat siis ideoita. big_smile Yleensä kun ei tiedä, mitä kaivataan, on turvallisinta säveltää jotain perinteisempää - yllättävän harva kun loppupeleissä kaipaa mitään odotuksien vastaista. Muutosvastarinta etc.

Miltä esim. bonsairuukusta kasvava suomen kartan siluetti kuulostaisi? Tai kaksi ruukkupuuta, jotka muodostavat lyhenteen fi? Millainen kirjasin on makuusi, jos et tuosta tykännyt - yksinkertainen/tavanomainen?

Tsirp

14

No ideatKIN kelpaa. Ihan niinkuin ne valmiitkin ehdotukset. Tuon luulisi madaltavan ihmisten kynnystä tehdä niitä ehdotuksia.

Jos tuota fonttia pitää kommentoida, niin onhan see joo aluksi mielenkiintoinen ja jännä. Mutta mun mielestä näissä jutuissa ei tarvi lähteä tuohon. Itse tykkään simppelistä typografiasta ja mun mielestä se toimii. Tuo ei siis todellakaan tarkoita itsestäänselvyytenä mitään winkkarin perus-fontteja. Mutta tästä asiasta turha keskustella. Heittäkää ehdotuksia ja katotaan mitä keksitään. Taitaa tämä foorumin kehitys sekin noudattaa tälläistä bonsai-kasvatuksen rytmiä. Ei hätäillä tongue

15

Siis noista ideoista sen verran, että en lähde toteuttamaan ehdotuksia, jos ideat eivät nappaa. Siksi kysyin, olisiko niissä mitään potentiaalia.

Tsirp

16

mustarastas kirjoitti:

Siis noista ideoista sen verran, että en lähde toteuttamaan ehdotuksia, jos ideat eivät nappaa. Siksi kysyin, olisiko niissä mitään potentiaalia.

Siis mikä osa siitä mitä olen sanonut, ei ole nyt oikein mennyt perille? Tuo sinun logo-ehdotuksesi on hieno, ainakin puun osalta. Se on siististi tehty ja itse puukin näyttää bonsai-mittapuulla hyvältä. Se oli ehdotuksena vaan juuri sitä mitä odotettiin. Ja kuten jo sanoin, se on listan kärkipäässä ja sillä siisti. Voit tehdä lisää ehdotuksia (kuten yllä kirjoitin) tai jättää tekemättä. Jos lisää hyviä ehdotuksia ei sinulta tai keneltä tahansa muulta tule, on aika varmaa että tuolla logolla lähdetään liikkeelle.

17

Eh? Kyllä minä sen käsitin. Sain vain myös sen käsityksen, että olisit kaivannut valikoimaan muutakin ideaa/näkökulmaa kuin tuon perinteisen ja ilmeisen puu/tekstiyhdistelmän, joten mietin, olisivatko nuo mainitsemani ajatukset olleet yhtään lähempänä sitä uutta näkökulmaa, mitä kaipaat. Mutta en minä väkisin ole uusia ehdotuksia väsäämässä, jos olen ymmärtänyt väärin, ja vastoin aikaisempia sanojasi haluatkin vain tuon perinteisen, tavallisen puun ilman ideoita tai aiheeseen soveliasta symboliikkaa.

Yleensä tällaisissa tilanteissa, kun parantamisen varaa mitä ilmeisimmin on, uusia ehdotuksia tehdään kohti toivottua suuntaa. Logojen tekeminen, kuten muukin graafinen suunnittelu, pohjautuu yhteistyöhön tilaajan ja suunnittelijan välillä - jos kommunikaatio ei toimi, valmis ehdotus on harvoin sellainen, kuin mitä tilaava osapuoli olisi toivonut. Siksi yleensä tehdään alustava ehdotus, jota tilaaja kommentoi, ja suunnittelija jatkaa kehitystyötä tämän pohjalta tehden toivottuja muutoksia, kunnes lopputulos on mieleinen.

Pakko kyllä sanoa, että sävysi saa osallistumisinnon aika tehokkaasti laantumaan. Ihan vilpittömästi yritin olla avuksi ja iloksi sillä jonkintasoisella alan osaamisella, mitä minulla on.

Tsirp

18

Hei hei. Ei nyt lähdetä tälle linjalle. Selkeytetääs vähän.

Ainoa asia mikä minua tässä kyrsii on se, että näistä pienistä jutuista tehdään niin hirveän isoja. Yritin tuossa ekassa viestissä kertoa, ettei sen logon tarvitse olla valmis tai välttämättä edes mitenkään siistissä kunnossa. Ja kuten olen moneen kertaan sanonut, sinun logo-ehdotuksesi oli hieno. Sitä ei vaan sellaisenaan eikä vielä voida ottaa käyttöön. Senkin takia on aivan turha julistaa mitään voittajaa.

Logojen tekeminen, kuten muukin graafinen suunnittelu, pohjautuu yhteistyöhön tilaajan ja suunnittelijan

Jep, hyvin tuttu konsepti. Mutta jos tuota tarkemmin lähdetään purkamaan, sotii  tuo käyttämäsi tilaaja sana aika pahasti tuolla yläreunassa lukevaa foorumin mottoa vastaan: "Suomalainen bonsai-yhteisö. Minä eikä kukaan muukaan foorumin moderaattori/ylläpitäjä ei ole mikään tilaaja. Minun lisäkseni kaikki moderaattorit/ylläpitäjät ovat asemaansa päässeet (joutuneet?) sen takia, että ovat osoittaneet kiinnostusta paikkaa kohtaan. Tätä paikkaa pitäisi kehittää yhdessä, eikä siis kenenkään omien visioiden perusteella. Alkaa kuullostaa jo kliseeltä.

Eli tarkoitus ei ollut nyt mollata sinua tai ketään muuta. Sain mailiini vaan sekalaisen kasan logoja, joista osaan ei kyllä juurikaan oltu panostettu eikä niiden tekijä kovin hyvin tiennyt mitä oli tekemässä. Ei se mitään, niitä tulee aina ja niitä minä tilasin. Mutta siis uudetkin ideat ovat tervetulleita.

Eli ei riidellä nyt vähääkään vaan odotellaan jos ehdotuksia tulisi vielä lisää. Sitäpaitsi noissa sinun aiemmin heittämissäsi ehdotuksissa oli kovasti ideaa. Ja kun puunkin toteutus oli tuota luokkaa, niin täällä kyllä innolla odotettaisiin ko ideoiden toteutusta. Toteutus on kuitenkin se, mihin ne hienot ideat näissä jutuissa aina kaatuu. Minullakin.

19

Ja hei, nyt vasta tajusin:
Sinulla kun tuota osaamista tuolta puolelta löytyy, voisit ottaa suoraan maililla (tai jotenkin muuten) minuun yhteyttä. Jos tosiaan kiinnostusta tälläisiä talkoohommia kohtaan riittää.

20

Mun mielestä " fi " ruukussa kuulostaa upealta idealta ja suomen karttasiluetti bonsaina jopa paremmalta.

21

Tässä innostuin kanssa vähän koittamaan. En nyt usko, että mitään suurta suosioita nostaa mutta kuitenkin.

http://img.photobucket.com/albums/v297/iggerman/logokilpailu.jpg

22

Bonsaiyhteisö on muuten yhdyssana.

23

pikkukukka kirjoitti:

Bonsaiyhteisö on muuten yhdyssana.

Hassusti sanottu, vaikka asian ymmärsinkin. Onko linja-auto yhdyssana vai kaksi erillistä sanaa? Minä käsitin, että se on yhdyssana, johon tulee viiva väliin.

Ja eikös suomessa vieraista kielistä omittujen sanojen kanssa käytetä väliviivaa, kun niistä muodostetaan yhdyssanoja?

Oli miten oli, bonsai-sanaa käytetään monella tavalla, viivalla ja ilman. Ja jos tapoja on erilaisia, niin ainakin tuo on mielestäni se selkeämpi smile

24

Bonsai on sanana arkipäiväistynyt niin paljon (varsinkin alan harrastajien keskuudessa), ettei sen kanssa enää tarvita yhdysmerkkiä muodostettaessa yhdyssanoja. Jos taas bonsaista kerrotaan täysin harrastukseen perehtymättömmälle ihmisjoukolle (esim. laajalevikkisessä aikakauslehdessä), saattaa yhdysmerkin käyttö olla tällöin selkeyden vuoksi tarpeellista. Yhdysmerkkki tarkoittaa siis sitä "väliviivaa".
Olet siis oikeassa, bonsaista näkee käytettävän kahta eri kirjoitusmuotoa.

Linja-auto on yhdyssana. Yhdysmerkkiä käytetään tässä tapauksessa sen vuoksi, että määriteosa 'linja' loppuu a-kirjaimeen, ja perusosa 'auto' alkaa vastaavasti a-kirjaimella. Yhdysmerkin tarkoitus on tämäntyyppisissä yhdyssanoissa kirjoitusasun selkeyttäminen ja lukijan ymmärtämisen helpottaminen.

Yleistajuinen ohje yhdysmerkin käytöstä:
http://joyx.joensuu.fi/~suoniemi/yhdysm … 230604.htm

25 Viimeksi muokannut Bartimaeus (08.07.2007 17:35:52)

Minun kantani tähän kielioppihommaan on se, että siihen tulee väliviiva. Mutta eihän sillä ole hirveästi väliä. Tärkeintä on, että kaikki ymmärtävät tekstin sanoman (Kummallista, että sanoin noin, sillä olen yleensä hirveän pikkutarkka varsinkin kielioppiasioissa). big_smile
Ja minusta Paspartuun ehdokas on mahtava, vaikka tosin siihenkin voisi tehdä parannusta. En pidä noista puista (puulajeista), jotka nököttävät ruukuissa, ja siitä, että niitä on siellä sata. No, tämä(kin) on mielipidekysymys.

Meitä kaikkia musta kuolo päähän koppaa.

-Aleksis Kivi