1 Viimeksi muokannut varjofiikus^^ (04.08.2007 16:54:29)

Aihe: antakaa neuvoja! kaipaan niitä!

ostin vähän aikaa sitten ficus microcarpan (varjoviikunan). nyt en oikein tiedä mitä tehdä... se on melko rehevä lehtinen ja paksu runkoinen, lehdistö ei kovin siisti... pitäisikö leikata ja miten? miten olette leikanneet omia varjoviikunoitanne? sitten... se on istutettu pelkkään kivisoraan, ei ´mitään muuta seassa, pitäisikö sitä vaihtaa toisenlaiseen kasvualustaan? Laittakaa mielellään omia kuvianne, minäkin laitan kuvia kun ehdin... toivottavasti saan apua! hmm

2

Vs: antakaa neuvoja! kaipaan niitä!

Ilman kuvaa on paha sanoa mitään tuosta oksien leikkaamisesta, mutta maa-aineksesta sen verran, että fikukset (ainakin limoviikuna) pärjäävät ihan tavallisessa kukkamullassa, joten tuo kivisora taitaa olla liian karu. Joku lievästi hiekansekainen multa olisi varmaan hyvä, omat kaksi pientä limoviikunaani ovat kaktusmullassa kun ei siihen hätään ollut parempaakaan, mutta se on melko ravinneköyhää, joten lannoitus on tarpeen.

3

kiitos neuvosta, vaihdoin sen mullan ja hiekan sekoitteiseen multaan smile. vielä tästä leikkelystä... otin nyt kuvia, jos voitte kertoa miten voisi leikata... hmm

4

Toi ei mun mielestä ole vielä valmis bonsai, mutta potentiaalinen sellainen. Menee vielä monta vuotta, että se on valmis. Sillä aikaa voit hyvin opiskella lisää aiheesta bonsai.

Mun mielestä kannattaa katsella netistä bonsaiden kuvia, varsinkin Ficus-bonsaiden. Ja kannattaa muutenkin tutustua bonsai aiheeseen kirjallisuuden ja/tai netin kautta. Tosta varjoviikunasta tulee vielä komea puu, jos sen antaa kasvaa ja tekee sille kaikki ratkaisut kaikessa rauhassa ja jos se ei sitä ennen kuole, kuten yleensä ekoille ruukkupuille käy.

Bonsaiden muotoilussa on paljon sääntöjä ja ohjeita olemassa, mutta mun mielestä ne on vaan suuntaa antavia. Loppupeleissä, kun sekä puu, että sen muotoilija saavat kauniin puun aikaan, siinä on kysymys ennen kaikkea luovuudesta. Tutustu sääntöihin ja ohjeisiin ja tee puustasi omanlaisesi.

Muotoilusta vielä sen verran, että sen lisäksi, että puuta pitää leikata, sitä pitää myös taivutella. Oksia yleensä taivutetaan puusta alaspäin, kuten vanhoilla ja isoilla puilla. Oksien tullessa isoiksi ja painaviksi ne maan vetovoimasta painuu alaspäin vaakasuuntaan, eivät sojota enää yläviistoon.
Muotoilussa täytyy miettiä kaikki ratkaisut tarkkaan, koska ne rasittavat puuta ja ovat monesti peruuttamattomia. Eikä kannata yrittää mitään liian erilaista kuin mitä puussa on tällä hetkellä potentiaalia.

Tässä on linkki Wikipediaan hakusanana bonsai: http://fi.wikipedia.org/wiki/Bonsai

5

Kas kas, täältähän löytyy suorastaa hengenheimolainen. Ostin tismalleen samanlaisen varjofiikuksken täältä Turun Citymarketista hintaan 6,90€. Puu on istutettu korkeahkoon ruukkuun siten, että puu on otettu pois "tavallisesta" kukkapurkista ja mätkäisty ruukkuun, jonka jälkeen päälle on kaadettu nättiä valkoista soraa. Lopputulos on varsin kaunis, mutta puun mielestä varmastikin melko tukala. Otin oman puuni pois piinasta ja kaadoin valkoisen soran murattini ruukun pinnalle koristeeksi. En kuitenkaan päästänyt puuta niin helpolla, vaan visioiduin korkean ruukun antamasta mahdollisuudesta. Asetin puun juurien väliin sopivan kokoisen kiven ja tungin koko setin takaisin purkkiin. Lopuksi täytin kaikki kolot mullalla ja jätin kypsymään. Tulevaisuudessa nostan kiveä (ja puuta sen mukana) hissukseen ylöspäin, mutta siihen on vielä aikaa.

Mutta siis, todellakin kannattaa kaivaa puu pois soran joukosta, rikkoa se kovin kiinteä juuripaakku ja istuttaa uudelleen multaan. Ehkä suosittelisin myös ruukun vaihtamista (ellet sitten innostu hyödyntämään korkean ruukun mahdollisuuksia).

Suosittelen tsekkailemaan bonsaiden kuvia vaikka wikipediasta niin, että saat jotakin selkoa bonsaiden perusmuodoista. Tämän jälkeen katsele uudelleenistutettua puutasi "sillä silmällä" ja mieti minkälaiseen bonsaimuotoon puusi näyttäisi parhaiten suuntautuvan. Karsi turhia oksia pois, sillä ainakin oma puuni oli varsinainen pusikko, kun sen ostin. Ole kuitenkin tarkkana, sillä kerran katkaistua oksaa ei ainakaan kovin helpolla takaisin saa. Kuten suurimmassa osassa muitakin mallsaita, on myös näissa varjofiikuksissa runko vain tylysti katkaistu ja sen jälkeen annettu rungon vesoa. Kannattaisi ehkä ottaa jokin ylimmäisistä oksista/vesoista ja kasvattaa siitä uusi latva puulle (hidas prosessi, mutta  suosittelisin).

Tsemppiä puuhailuihin! Kerrohan kuinka homma etenee.

Minulla on monta lehmää. Useimmiten ne kaikki ovat ojassa.

6

varjofiikus^^ kirjoitti:

tai siis, en saanu ladattuu kuvia, mutta kai sitä vähän näkee tosta pikkukuvastakin ( se on mun bonsai)!?

Tässä joitakin paikkoja, minne voi ladata kuvia, ja niistä sitten linkki tänne. Siten se käy.

Laita kuvallesi img-tagit, laitat ne kuvasi urlin molemmin puolin ja tadaa: kuvasi ilmestuu sivulle.

http://www.bonsaifi.net/keskustelu/help.php#img

7 Viimeksi muokannut varjofiikus^^ (08.06.2007 14:12:43)

http://i189.photobucket.com/albums/z64/ … bonsai.jpg[img] http://i189.photobucket.com/albums/z64/ … uret-1.jpg[img] http://i189.photobucket.com/albums/z64/ … lehdet.jpg[img]
siis tässä pitäis olla kuvia mutta en ole yhtään varma... älkää välittäkö siitä mitä tässä on (jos ei ole kuvia)

8 Viimeksi muokannut varjofiikus^^ (08.06.2007 14:27:10)

tämä bonsai ei muuten ole enää tässä ruukussa, vaihdoin sen mullanvaihdon yhteydessä hieman matalampaan ruukkuun ja mullan ja hiekan sekoitekasvualustaan. kiitos neuvoista! smile mieltäni vaivaa silti muutama kysymys:
kasvi kasvattaa kokoajan aivan jättikokoisia, uusia lehtiä. mitä voin tehdä että lehdet olisivat miniatyyri-kokoa?
toiseksi, kuinka usein näin kesähelteillä bonsaita pitäisi kastella? 2-3 kertaa viikossa??
sitten vielä, voiko bonsain viedä kesällä, esim päivän ajaksi parvekkeelle? ettei se jäädy/käristy?
jos neuvotte, olen kovin kiitollinen!

9

Näin alkuvaiheessa ei kannata hirveästi lehdenkokoon kiinnittää huomiota(itse en ainakaan). Tärkeintä alussa on saada hyvät setit juuria ja saada jonkinlaista oksistoa kehitettyä. Kun puu lähenee tilaa jossa se on "valmis" niin kannattaa ruveta miettimään lehtien kokoa.

Puuta kastellaan silloin kun operaatiolle on tarvetta. Itse mittailen kosteustasoa dippaamalla pikkurillini viimeistä niveltä myöten maahan.

10 Viimeksi muokannut Bartimaeus (08.06.2007 19:37:20)

Toisaalta, vastatakseni kysymykseen, lehtiä saa pienemmäksi poistamalla vanhoja. Ilmeisesti pitää vaan nipsaista sormilla lehtiä irti (Niin kuitenkin, että puuhun jää reilusti lehtiä!), jolloin tilalle kasvaa uudet, pienemmät lehdet. Älä kuitenkaan luota minuun, sillä saatan hyvinkin olla väärässä. Varmista tarpeen tullen asiaa tuntevammalta henkilöltä.
Kyllä, uskoisin että Suomessa on kesällä tarpeeksi lämmin (öisinkin) viedä melkeinpä mikä tahansa puu ulos. Minä pidän pieniä sitruspuiden taimiani parvekkeella 24 tuntia vuorokaudessa. Riippuen tietenkin säästä.
Ota kuitenkin huomioon kasvisi valontarve. Jos se esimerkiksi viihtyy puolivarjossa, älä pistä sitä suoraan auringonpaahteeseen, ainakaan koko päiväksi.
Ja kuten Salo sanoi, puuta kastellaan silloin kun on tarvetta. Maalaisjärjelläkin sen päättelee. big_smile

Tässä olisi vielä erittäin hyvä bonsai-sivu (Englanniksi). Suosittelen lukemaan artikkelit-osiota! http://knowledgeofbonsai.org/
Olet varmaan jo käynyt Antsa-sanin kotisivuilla? No, joka tapauksessa, linkki kyseisille sivuille löytyy hänen allekirjoituksestaan. Suosittelen lämpimästi.

Onnea kasvatukselle. Tovittavasti bonsaisi viihtyy huomassasi.

Meitä kaikkia musta kuolo päähän koppaa.

-Aleksis Kivi

11

huomaamattani oli puu kasvanut kamalaksi puskaksi ja lehdet oli jotain 7cm pitkiä. otimpa sitten sakset käteen ja leikkasin puusta kaikki sojottavat oksat ja lehdet, ja nyt sen muoto muistuttaa hieman palloa, olen melko tyytyväinen siihen. ja pois leikatut oksat laitoin juurtumaan, ja aijon kasvattaa niistä pienen metsän. laittelen kuvia sitten jossain vaiheessa...

12

Itselläni on varjoviikuna. Kaupan asiantuntija sanoi, että ei saa vaihtaa uuteen ruukkuun. (ilmajuurien vuoksi) etsiskelen pääasiassa netistä kastelu- ja ravinnemäärää.  talvella kastelu kerta kahteen viikkoon ja kesällä kerta viikkoon. ravinteista en tiedä, joten haen apua. kastelin desimitalla  yhden desin talvella. silti tuntuu kuivalta. koitin ottaa huomioon sen, ettei ruukkuun saa jäädä vettä ei juurien päälle eikä ruukun alla olevalle lautasella.

ARVOSTAISIN VASTAUSTA!!! smile:):)

13

Kasvi pitää kyllä istuttaa uusiksi sitten kun sen aika on, viimeistään kun purkki alkaa olla täynnä juuria. Fiikuksia istuttelen itse aika usein, koska olen ollut huomaavinani, että parasta kasvu on muutaman kuukauden ajan istuttamisen jälkeen. Tiedä sitten onko luuloa vaan. Kannattaa odottaa kevääseen ennen istuttamista uudelleen. Maa-aineksista on tälläkin foorumilla paljon juttua. Ilmajuuret eivät varovaisesti istuteltuna ole moksiskaan.

Kastelusta ei voi olla mitään sääntöä, vettä on annettava tarpeen mukaan. Aivan kuivaksi ei kannata päästää. Juuret tarvitsevat ilmaa, siksi ne usein mätänevät, jos seisovat vettyneessä mullassa.

Lannoituksen jos haluaa vetää varman päälle, niin kannattaa antaa mietoa liuosta, esim. puolet ohjeesta, parin viikon välein. Huonekasviravinne on ok, bonsaille tarkoitettujakin löytyy. Vain kasvava kasvi tarvitsee ravinteita.

14

Kaupan "asiantuntijoihin" en bonsaihommissa luottaisi, mutta ei kai ficuksella niin kiire ole jos multa on hyvälaatuista. Itse en mitään noitaliemiä ole käyttänyt, mitä nyt välillä hieman tuhkaa ripotan ravinteeksi.