1

Aihe: alppiruusu

Terve pitkästä aikaan. Semmosta olen tässä mietiskellyt, että mahtaisko olla mahdotonta muotoilla alppiruususta bonsai? Ainakin rankkaa leikkaamista täytyisi tehdä heti alkuun, koska alppiruusulla on lehdet todella kaukana rungosta...melkeimpä täytyy miettiä, jos kokeilisi...

2 Viimeksi muokannut Maud (13.06.2007 08:33:05)

Vs: alppiruusu

Oikein pienilehtiset oonnistuvat varmasti, mutta tavalliset alppiruusut ovat minun ymmärtääkseni liian karkeakasvuiset. Sen lisäksi luulen ettei ne pidä leikkaamisesta ollenkaan.
Voisiko Janne/moderaattori muuten siirtää tämän viestiketjun oikeaseen paikkaan? Yleinen keskustelu on kyllä väärä paikka.

3

tulikin vähän väärään paikkaan, luulin, että tämä oli yleinen bonsai keskustelu. sori.

4

Mites vaikka joku atsalea sitten? Nehän on sukua alppiruusuille ja ulkomuoto muutenkin bonsaiksi ehkä parempi. Yleensä alppiruusut ei vaadi leikkaamista, niin en sitten tiedä miten ne siihen suhtautuisi.

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

5

Atsaleoita voidaan leikata ja taivuttaa, mutta varovaisesti, oksat katkeavat helposti. Leikkaaminen on parasta suorittaa kukinnan jälkeen. Atsaleat vaativat hapanta maata, japanilainen kanuma maa-aines parasta.

6 Viimeksi muokannut tri Forsbacka (20.06.2007 12:56:05)

Mulla on yksi Atsalea ollut nyt vissiin pari vuotta ihan kerrostalossa.
Olosuhteet eivät ole kovin optimaaliset Atsalealle, joka kyllä kasvattaa jatkuvasti uusia lehtiä, mutta pudottolee koko ajan vanhimmat pois.
Johtuu todennäköisesti talven pimeydestä ja kuivasta ilmasta.
Innostui yllätyksekseni viime kesänä kukkimaan oikein kunnolla.
Oksat ovat aika jäykät, joten taivuttamiseen joutuu käyttämään voimaa ja melko paksua lankaa, mutta ei missään nimessä pahin taivuteltava.
Tuo puun rakenne tai paremminkin kasvutapa ei vain ole kovin "inspiroiva".
Ei ole halukas haarottumaan. Oksa tyypillisesti vain tasapaksu suora tikku, jonka päässä iso tuppo lehtiä.
Näin ainakin tuolla minun atsaleallani, jonka lajikkeesta en tarkemmin tiedä.

Jos atsalea kiinnostaa, niin kannattaa kyllä kokeilla.
Toisinaan näkee myytävänä runkoatsalean nimellä hienojakin puita, ihan kohtuulliseen hintaan.
Johonkin hyvin turvepitoiseen maahaan kasvamaan, niin pysyy pitkään kosteana (tasainen kosteus) ja luonnostaankin jo happaman puolella.
Jotain rodo- tai havupuulannoitetta voisi tuolle kokeilla, jos jostain vain löytäisi järkevän kokoisen pakkauksen. Nuohan sisältävät yleensä vähän rikkiä.

Oli siitä vanha kuvakin tuolla: http://i28.photobucket.com/albums/c244/forsbacka/Azaleacopy.jpg