26

Vs: Mammuttipetäjä...?

Olisiko jollain tietoa millaisen talvehtimisen mammuttipetäjä oikein tarvittee? Suomen luonto taitaa olla aika karu ainakin nuorelle puulle.. Kun en ole oikein varma millaisissa olosuhteissa mammuttipetäjät yleensä kasvaa.. Olisko jollain kokemuksia?

27

Itse tilasin siemeniä ja ohjeissa sanottiin että nostetaan talveksi suojaan pakkaselta. Mutta tuskin -5 astetta pakkasta vielä puuta tappaa. Saattaisi selvitä myös ulkona jos on kokonaan lumen alla, mutta en suosittelisi. Minulla ei vielä ole kokemusta mammuttipetäjän talvehtimisesta, koska laitoin siemenet itämään vasta tänä keväänä.

28

Tuli luvattua, että laittaisin kuvia tänne omista mammuttipetäjän taimistani, joten tässäpä on. tongue

29

Näyttää erittäin hyvältä herra hovi smile tuo isoin onkin kasvanut sulla hirmuista vauhtia..!
Laitan omastani kuvaa heti kun jaksan käydä kuvailemaan...tuo talvetus on minuakin mietityttänyt....noin kolmen kuukauden talvilevon mammutit kuulemma ainakin tarvitsevat menestyäkseen...

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

30

Jep, kahdeksas oksanalku näkyvissä. cool

31

No niin...! Tässäpä olisi kuva minun Sequoiasta...ikää tuolla on noin kahden kuukauden verran...

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id … amp;size=l

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

32

Se ensimmäinen on kasvanut reippaasti ja omistaa jo kokonaiset kahdeksan pikkuoksaa.

33

Hovipoika: kuinkas olet tuon talvettamisen hoitanut..? joko mammuttisi ovat levolla..?

Omani on jo, viileä/vetoinen kellari ja välillä loisteputkea, lämpötila vaihtelee n. 10 - 18c välillä...Kastelua olen myös vähentänyt huomattavasti, muistaa täytyy kuitenkin, että mammutithan eivät saisi päästä kuivahtamaan talvellakaan ollenkaan...kasvu on pysähtynyt ja puu näyttäisi olevan horroksessa...

ps. puuni oli muutaman päivän ja yön huomattavan kylmissä olosuhteissa, pahimmillaan pakkasen puolella -5c...huonosti meinasi käydä...onneksi sain pelastettua smile

34

Vein ne tyhjillään olevaan sikalaan, jossa on talvella ehkä 5-15C lämmintä. Kastelu on nyt äitini vastuulla, kun en itse asu kotona tätä talvea. Toivon mukaan saavat vesilorauksen ainakin kerran parissa viikossa. big_smile

35

Euroopassa ainakin Britteinsaarilla nuo mammuttipetäjät kasvavat täysillä, joten ei ne mitään kaikista arimpia puita ole. Muuten, huomatkaa että Sequoia ja Sequoiadendron ovat kaksi eri puulajia: toinen on mammuttipetäjä ja toinen jättiläispunapuu (en vaan koskaan muista, kumpi on kumpi...). Ovat saaneet nimensä kuuluisan inkkaripäällikkö Sequoian mukaan.

Luulisi, ettei talvisäilytys ole bonsaille suurikaan ongelma; pitäähän ne kotimaisetkin havupuut jotenkin suojata, jos bonsairuukussa kasvattaa. Avomaalla tietenkin toinen juttu.

"Beelzebub has a Devil put aside for me, for me, for meeeeee....!"
  - Queen: Bohemian Rhapsody -

36

Ainakin minun mammuttipetäjäpussissani luki sequoiadendron giganteum, joten ilmeisesti siis tuo sequioia on se punapuu,
Itse olen kyllä jotenkin ajatellut ne yhdeksi ja samaksi puulajiksi... big_smile

37

Niinhän se taisikin olla, ja punapuu on sitten Sequoia sempervirens.

"Beelzebub has a Devil put aside for me, for me, for meeeeee....!"
  - Queen: Bohemian Rhapsody -

38

Miten ovat mammuttipuunne selvinneet talvesta? Itselläni on parhaillaan itämässä 10 siementä, ovat olleet jo kuukaden verran eikä vielä mitään ole näkynyt. Muuten, pidittekö siemeniä vesilasissa ennen istutusta? Mulla oli noin 2 päivää vedessä (yksi niistä meni lasin pohjalle, muut jäivät pinnalle kellumaan) ennenkuin meni multiin. Ovat muuten myös minulla nuo ruukut paikassa jossa on tuo vähän vajaa 30 astetta lämpöä kuten Growerillakin joten toivottavasti itävät.

39

Hyvissä voimissa tuntuvat minulla olevan. smile
En liottanut siemeniä ollenkaan, laitoin vain multaan. Tuo kaksi päivää vedessä voi olla jo liiankin pitkä aika, koska joitakin siemeniä ei saisi liottaa kuin korkeintaan vuorokauden. Ja noissahan ei ole edes mitään paksua kovaa kuorta, niin en tiedä onko siitä juuri hyötyä. Ennemmin laittaisin vähäksi aikaa kylmäkäsittelyyn.

40

Minun mammuttini ei selvinnyt talven yli...tuhon viimeisteli sitten kissani syömällä taimen...mutta uudet ovat jo itämässä smile

41 Viimeksi muokannut miikka (20.03.2008 22:05:50)

hovipoika kirjoitti:

Tuo kaksi päivää vedessä voi olla jo liiankin pitkä aika, koska joitakin siemeniä ei saisi liottaa kuin korkeintaan vuorokauden. Ja noissahan ei ole edes mitään paksua kovaa kuorta, niin en tiedä onko siitä juuri hyötyä. Ennemmin laittaisin vähäksi aikaa kylmäkäsittelyyn.

Joo, varmaan oli sitten liikaa se kaksi päivää... No kuitenkin, lisäsin helmikuun lopulla uusia siemeniä ilman mitään käsittelyjä noiden aiemmin olleiden kanssa kun ei niistä mitään ollut tullut. Nyt sitten huomasin yhden siemenen vihdoinkin itäneen! Olin jo melkein alkanut luopua toivosta. Saa nyt sitten nähdä miten oonistun pitämään taimen hengissä. Ihan vielä en välttämättä uskalla kylläkään viedä sitä ulos, mutta ehkä sitten kun ei ole enää vaaraa pakkasista.

42 Viimeksi muokannut Mr.Grower (16.05.2008 12:34:26)

Hoi hovipoika..! Miltä mammutit näyttää näin keväällä, kuinka selvisivät pitkän talven yli..? Lähtivätkö hyvin taas kasvamaan..?

43

Ihan hyvältä näyttää, ovat kaikki hengissä ja hyvässä kunnossa. smile Uudelleenruukutin ne tässä pari viikkoa sitten, kahdella myöhemmin itäneellä oli aika olemattomat juuret, mutta kuitenkin terveen näköisiä oli kaikki. Uutta kasvua on tullut vasta aika vähän, mutta eiköhän se siitä lähde liikkeelle... En ole vielä vienyt niitä ollenkaan ulos, annan ensin juurtua rauhassa sisällä suojassa tuulelta. tongue

44 Viimeksi muokannut Mr.Grower (30.05.2008 12:02:38)

hovipoika kirjoitti:

Ihan hyvältä näyttää, ovat kaikki hengissä ja hyvässä kunnossa. smile Uudelleenruukutin ne tässä pari viikkoa sitten, kahdella myöhemmin itäneellä oli aika olemattomat juuret, mutta kuitenkin terveen näköisiä oli kaikki. Uutta kasvua on tullut vasta aika vähän, mutta eiköhän se siitä lähde liikkeelle... En ole vielä vienyt niitä ollenkaan ulos, annan ensin juurtua rauhassa sisällä suojassa tuulelta. tongue

Mullakin vasta karaisu käynnissä...noin viikon ajan olen pitänyt tuota talvella itänyttä ulkona, pari tuntia kerrallaan...eiköhän sen voine kohta jo jättää kokonaan ulos...

http://farm3.static.flickr.com/2356/2533062329_a436cb966f.jpg ...hyvin jo viihtyy ulkona smile

45 Viimeksi muokannut Mr.Grower (19.11.2008 11:56:22)

No niin, mammutin ensimmäinen kesä takana ja kasvuakin kertyi ihan kivasti (vertaa edellinen viesti)...oksa väli on erittäin tiheä...

http://farm4.static.flickr.com/3066/2807345351_ee24e56aa6.jpg kuva on elokuun lopulta...

hovipoika ---> kuinka sinun mammutit voi kesän jälkeen..?

46

tämä ei kyllä liity bonsaipuu aiheeseen mutta olisi ktyllä mukavaa jos pihalla kasvaisi oikein korkea ja vanha punapuu tai mammuttipetäjä.

47 Viimeksi muokannut Mr.Grower (25.11.2008 16:19:33)

Löysin netin syövereistä hyvän Sequoia sivuston...kannattaa tutustua...http://www.giant-sequoia.com/homepage/

Ja pari kuvaa Sequoia -bonsai aihioista
http://www.giant-sequoia.com/about-us/x … ia-bonsai/
http://www.giant-sequoia.com/sites/gian … e-036.html hintava puu vain 9  vuotiaaksi...

48

ei se kovin kalliilta näyttänyt suhteutettuna siihen että se saattoi olla aika iso.

49

Terveen näköinen taimi, Mr Grower! smile

Minun mammuttipetäjistä yksi, se kaikkein pienin, kuoli kesällä ihan yhtäkkiä. En tiedä mistä tuo johtui kun samanlaista hoitoa se sai kuin kaksi muutakin. Henkiin jääneet ovat ihan hyvässä kunnossa ja terveitä. Kasvoivat kesällä kovasti, vaikka keväällä näytti vähän heikolta aluksi. Kuitenkin taitaa ensi keväänä olla taas uudelleenruukutus edessä, koska juuret puskevat ruukkujen pohjarei'istä. Laitoin ne taas tyhjään, kylmään sikalaan, kuten viime talvenakin. Jos muistaisin, voisin ottaa niistä tässä jonain päivänä kuvan ja laittaa näkyviin...

Ja nimetön,
olisihan se varmaan mukavaa, mutta nuo tosiaan neuvotaan talvettamaan pakkaselta suojattuna, joten eipä tuo taida olla mahdollista pihassa kasvattaa...

50

tiedän sad siksi se onkin harmillista ettei niita voi kasvattaa ulkona. sitten olisi myös hauska jos pihalla olisi wolleminmänty (maailman harvinaisin puu) mutta sekään ei kestä kuin korkeintaan -14 pakkas astetta sad