1

Aihe: Orkideasta kysymyksiä

Olisikohan jollakin orkidea? ... Jos on niin oliskohan hyviä neuvoja orkidean hoidosta? ...Tässä pari kysymystä:

1 kysymys: Millon aina kastellaan?
2 kysymys: Monen viikon välein lannoitetaan esim. orkidea lannotteella?
3 kysymys: kannattaako sumutella?

2

Vs: Orkideasta kysymyksiä

Kuinkahan monta orkidealajia maailmassa onkaan? Osa elää tropiikissa, osa Alpeilla, osa Lapin tuntureilla, joku suolla, joku puun latvassa. Anna niiden hoidosta nyt sitten yksiselitteisesti jonkinlainen hoito-ohje!

Googlettamalla löytyi 810 sivua suomenkielisiä hoito-ohjeita:

http://www.google.fi/search?hl=fi&s … mp;spell=1

3

Mikäli orkideasi on perhosorkidea, phalaenopsis(?), eli se yleisin niin:

Vastaus 1: Kastellaan viikon välein upottamalla miel. sadeveteen muutamaksi minuutiksi.
Vastaus 2: Lannoitetaan kerran kuussa juuri sillä orkidealannoitteella.
Vastaus 3: Kiitos mielellään, mutta olen kuullut että orkidean kukkia ei saisi sumuttaa. Sumuttaminen kannattaa tehdä illalla, jottei aurinko käytä vesipisaroita suurennuslasina ja polta orkideasi lehtiä.

Nämä siis perhoskämmekälle tepsiviä hoito-ohjeita, kymbideillä, pantterikämmeköillä sun muilla on ihan omat juttunsa.

4

hovipoika kirjoitti:

Vastaus 3: Kiitos mielellään, mutta olen kuullut että orkidean kukkia ei saisi sumuttaa. Sumuttaminen kannattaa tehdä illalla, jottei aurinko käytä vesipisaroita suurennuslasina ja polta orkideasi lehtiä.

Jatkan taas tätä ihmisten kiusaamista: Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Ei ainakaan niiden vakuuttavien perusteluiden mukaan, joita minä olen lukenut. Koko suurennuslasi -efekti on minimaalista ja kaikenlisäksi vesipisara jäähdyttää siinä samalla. Näin noin lyhyesti.

"A garden is the best alternative therapy"

5

Sumuttaminen kannattaa tehdä illalla, mutta vain sen takia, että vesi haihtuu hitaammin, kun aurinko ei enää paista.
Sama koskee kastelua yleensäkin.
Vesipisaran suurennuslasiefekti on foliohattumiesten höpinöitä.

6

No nyt kun tuosta sumuttelusta on puhetta (vai onko tämä nyt sitten sitä postiketjun ryöstöä?) niin miksi sitten on niin että aurinkon paisteessa sumuttelu/kastelukannulla tms. kastelu on tappanut monta kukkapenkkiä? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen kun noita tarinoita on kuitenkin kuullut enemmän kuin yhden kerran.
..vaikka kyllähän se aurinko paistaa usein sadekuuronkin jälkeen.

tri Forsbacka kirjoitti:

Vesipisaran suurennuslasiefekti on foliohattumiesten höpinöitä.

Mihinkäs mä sen kännykkäsäteilysuojapropellikypäräni nyt jätin? wink

sakari

7

Mulla ne perhoskämmekät on kestäneet ihan hyvin, vaik kastelen tyyliin 1-2 kertaa kuussa upottamalla. Kaupan ohje tosin sanoi et pitäis 1-2 kertaa viikossa upottaa.... Siitä sumuttamisesta sen verran, että kyllä sitä voi tehdä, kun orkideat tykkää kosteammasta ilmasta kun normaali suomalainen sisäilma. Ja se, ettei kukkia saisi sumuttaa, niin johtuu siitä, että niihin tulee siitä vedestä läiskiä - lehdet kyllä kestää ihan hyvin.

En määkään muuten ihan täysin tyrmäisi sitä suurennuslasiefektiä vääräksi.

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

8

Jossain on vanha topic tästä vesipisaran tappavasta vaikutuksesta, mutta ei jaksa alkaa etsimään.
Onhan mahdollista, että vesipisarat suorassa auringonpaisteessa ovat haitallisia joillekin kasveille, mutta mihinkään polttolasiefektiin se ei voi perustua. Jos vesi lämpiää liiaksi kasvin lehdellä, estää sitä haihduttamasta tai jotain. Esim itse siedän vielä noin 100 asteista ilmaa ympärilläni, mutta 100 -asteiseen veteen en mene kuin pakottamalla.

Sanotaan nyt vielä sekin, että omia kasvejani suihkuttelen ihan milloin sattuu ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia.

Pitää varmaan tehdä mythbusters -kokeilu aiheesta.
Täytyy jostain kaivaa noin 5 mm halkaisijaltaan oleva suurennuslasi ja yrittää sillä korventaa lehden pintaa vesipisaran läpi.
Tai voisihan tuon varmaan tehdä peittämällä osa vähän suuremmasta suurennuslasista.
Missäs se mun mikroskooppi olikaan...

9 Viimeksi muokannut Lumen (14.04.2008 11:04:30)

Orkideoista näyttää olevan älyttömästi ristiriitaista tietoa. Toisissa ohjeissa sanotaan, että kastella ei tarvitse kun juuret ovat vihreät, toisissa että kastella pitää 1-2 kertaa vk. Toisten ohjeiden mukaan ruukku tulee upottaa laitojaan myöteen veteen, toisten mukaan taas 2cm pitää jäädä veden yläpuolelle. Toiset kieltävät suihkuttelemisen ehdottomasti, toisten mielestä se on hyvä juttu.

...Ja nämä olivat vasta alkuristiriitoja ohjeissa. Ketä nyt uskoisi? Kai sitten pitää vain kokeilla.

10

No sen mä ainakin tiiän, että orkidean kukkia ei saa missään nimessä sumutella/kastella. Muuta osaa saa sumutella/kastella vapaasti. Äitilläni on pari orkideaa. tongue

Lol.

11

Persoona: Kiitos ainakin yhden tiedon vahvistamisesta. smile

12

sen tiedän orkideoista että niitä saa sumutella sen verran että vesi EI keräänny lehtien keskelle kasvupisteeseen koksa silloin lehdet mätänevät. orkideaa kastellaan silloin kun juuret on sopivasti harmaantunut ja jos juuret on vihreät iin silloin ei kastella.