51

Vs: Muutama kuva pimeneviin iltoihin

Aika upee! Kuinka vanha tuo on? Ja muuten sun kotisivut  http://www.bonsaimokki.net ei toimi. Tai ainakaan oma koneeni ei enään suostu avaamaan. Bloki kyllä toimii. Mutta joo on upee puu.

52

Kiitos, minulla tuo on ollut 3 vuotta. Todellista ikää voi vain arvella.

Bonsaimokki.net on valitettavasti historiaa sad . Eikä ne minun sivut olleetkaan, olin vain vierailevana himmeänä "tähtenä" siellä... Blogiakaan minulla ei ole, Mr Bonsaimökki on Salo nimimerkillä täällä oleva henkilö.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

53 Viimeksi muokannut Paapise Masa (27.09.2009 17:52:42)

http://farm3.static.flickr.com/2589/3950994346_a85ac5278e_o.jpg

Likusteri, part II.

Edit: linkki kuntoon.

54

Ai kun on nätti. Tosi terveen ja hyvinvoivan näköinen. Pikainen haku ei tuottanut tietoa kuinka kasvatat likusteria, onko se sisällä vai ulkona. Tuosta terhakasta ulkomuodosto voisi kaiketi päätellä, että lämpimässä? Mun likusteri on vielä ulkona.

Oletko harkinnut taivuttaa tuota oikeanpuoleista alaoksaa vähän alaspäin? Vaikka se taitaa kyllä alkaa ylempää. Hmm, pitäisikö se poistaa? Sen yläpuolella olevasta tulisi hyvä toinen oksa vähän alaspäin taivutettuna. Kun peittää tuon alaoksan, puu saa jotenkin liikettä itseensä. Noh, vaikea sanoa kuvan perusteella smile.

55

Kyllä se on ollut sisällä ympäri vuoden. Kesällä ikkunalaudalla ja talvisin loisteputkien valossa. Tuo toinen puoli on tosiaan ollut jo pitemmän aikaa mietinnän alla, mutta en ole tuota oksaa ainakaan vielä uskaltanut poistaa ja nyt oikeastaan heräsin kun mainitsit sen. Parempi tuumata rauhassa kuin hosua leikkaamalla oksat pois ja katua jälkikäteen. Mutta tarkoituksena olis saada ainakin tuota oikean puoleista lehtipilveä runsaammaksi ja alemmaksi. Katsotaan sitten miltä se alkaa näyttää. Mutta täytyy kyllä pyöritellä tuota huolella ja miettiä oksan poistamistakin...

Mulla käy yleensä niin, että kun ottaa kuvan niin alkaa niitä "virheitä" löytymään. Niin tälläkin kertaa. Hmmm... Hyviä kommentteja!

56

Jotta oksan tulevaisuudesta voisi enemmän sanoa kannattaisi saada kuvia myös muista kuviakulmista. Tässä kuvassa minua häiritsee enemmän se että se on aika staeenkaarenmuotoinen, kuin se että se ei taivu alas.

57 Viimeksi muokannut JanTam (26.09.2009 12:52:44)

Olen huomannut, että pienten puiden kohdalla kuvaaminen vasta pakottaa yhteen kuvakulmaan, muutoin niitä tulee katsottua enempi ylhäältä ja käänneltyä. Monta kertaa kuvatessa olen joutunut langoittelu- ja muotoiluhommiin, kun ei puu sitten vastannutkaan käsitystäni siitä. Oksat ovatkin liian lähellä toisiaan, kasvua on liikaa yms.

Maud, tarkoitatko sitä, että oksan tulisi olla enemmän vaakasuorassa?

Masa muuten, kuvan linkki vie sageretiaan.

58

Tarkoitan että se on liian pehmeästi taivutettu. Saisi olla joku mutka, liike, vert. vasemmanpuolinen oksa, joka minusta taipuu kauniimmin. Voi olla että todellisuudessa löytyy lisää eloa, mutta tässä kuvakulmassa se näyttää sateenkaarrelta.

59

Kyllä se on vähän sateenkaarenmuotoinen tuo oksa ja se vielä korostuu tästä kulmasta katsottuna. On niin paksu jo tuo oksa ettei mitään "fast curves" saa siihen pelkästään taivuttamalla. Tarkoitus oli ja on ollut että oksaan tulisi uusi nuppu tuonne lähemmäksi runkoa ja kasvattaa uudelleen koko oksaa. Mutta nuppuja ei ole ankarasta leikkaamisesta huolimatta tullut.

Toinen vaihtoehto olisi pienen viillon teko oksan alapintaan ja sillä tapaa saada mutkaa aikaiseksi. Olen kerran yrittänyt fiikuksella tuota menetelmää ja tuloksena oli kuollut oksa...

60

http://farm3.static.flickr.com/2456/3963005768_110808d78f_o.jpg

Laitetaas nyt Likusteri part III, vaikka ei kovin onnistunut kuva tullutkaan.

61

Käy kateeksi noita bonsaipöytiä, tuokin on kaunis. Pitäisi hankkia itselleni muutaman...

Oletko muuttanut kuvauskulman hieman alemmaksi tässä kuvassa? Oikeanpuolinen oksa ei ole niin selvästi näkyvissä, mutta vasen melkein samalla tavalla kun II kuvassa. Puun yläosa vaikuttaa myös korkeammalta, ei kai se neljässä päivässä ole kasvanut noin paljon wink

Mutta sympaattinen puu big_smile. Tästä on tulossa oikein kivan näköinen.

62

Taivutin noita oksia hieman alemmaksi, että se olisi enemmän puun kuin sienen näköinen... Kuvauskulman pitäisi olla kyllä aika lähelle sama.

Noita bonsaille sopivia pöytiä voi löytää yllättävistäkin paikoista. Vähän aikaa sitten oli Huuto.net:ssä kohtuu hintaan myynnissä shohin kokoisille puille kaunis pöytä. Vai saako noita ostaa uutena jostain Suomalaisesta myymälästä?

63

Paapise Masa kirjoitti:

Vai saako noita ostaa uutena jostain Suomalaisesta myymälästä?

Ei minun tietääkseni. Mutta toisaalta voi tiedoissanikin olla puutteita wink

64

http://farm5.static.flickr.com/4040/4209523816_a09607bde5_o.jpg

Chamaecyparis thyoides Excellent Point tai Top Point. Jotenkin onnistui tarttumaan matkaan tämmöinen jouluhavu ja sit heti kotiin päästyä luin Janin Bonsait bonsaipäiväkirjasta, että lajike on murheenkryynin maineessa. Noh sitten valehtelematta annettiin saksien laulaa valesypressin kanssa ja nopea nopsa kuva joulupakettiin vielä kun on elossa.

Noh tuudittauduin sillä faktalla kidutussession jälkeen, että nuo jouluhavut kituu ja kuolee joka tapauksessa ihmisten kotona joulun ajan. Tuosta bonsaiden kiduttamisesta tuli mieleen, että tuo koko kukkakauppabusines leikkokukkineen päivineen on melkoista kidutusta verrattuna bonsaiharrastukseen, jossa sentään on yritystä saada kasvamaan ja viihtymään puut vuosia.

Joka tapauksessa laitoin tuon sypressin nyt muovipussiterapiaan odottamaan joulun ihmettä.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta foorumin käyttäjille!

65

Jotain uutta ja vanhaa tällä kertaa...

http://farm5.static.flickr.com/4028/4250436479_e93cb2a35c_o.jpg
Ehkä enemmän Penjing tyylinen "root over rock" Carmona, joka on tähän asti ollut for my eyes only.

http://farm3.static.flickr.com/2650/4251209598_a5f6a6ab79_o.jpg

Fiikus joka on täällä jo useasti pyörinyt aiemminkin.

66

Todella herkullisen näköinen tuo carmona! Vielä piste i:n päällä walsallin ruukku.
Miten muuten ankkuroit kiven ruukkuun? Teitkö laastista jotkut lisäkkeet, mitkä oli helppo langalla kiinnittää ruukkuun?

Ficus myös paranee kuva kuvan jälkeen. Lehdistö rupeaa olevaan mukavan tasainen. Vielä uusi, vähän matalampi ruukku alle niin eiköhän puuta kehtaa pitää näytillä!?(vaikka on sitä varmasti kehdannut pitää näytillä jo aikaisemmin!).

67

Hienoja puita! Tosi upeaksi on kehittynyt tuo fiikus. Kasvu näyttää olevan tasaista ylä- ja alaoksilla. Mikä sun salaisuus on? Mulla tahtoo yläoksat kasvaa liikaa ja alaoksat huonosti.

Carmonassa on erittäin hyvät juuret. Ruukkukin on kuin tehty tuolle. Ja toi oheinen.. big_smile

C. thyoides on myös oikein hyvästi lähtenyt käyntiin. Pidän noista tosi paljon. Olen löytänyt muutamia juttuja siitä, kuinka noita jouluksi ostettuja sypressejä on onnistuttu pitämään hengissä vuosia.

68

Kiitoksia kehuista. Toivottavasti nämäkin kuvat kannustaa uusia harrastajia ja todistaa että on tumpelonkin mahdollista muutamassa vuodessa saada ihan kivan näköistä aikaan.

Tuollaisen korkean ja kapean kiven ankkurointi niin ettei se heilu ei ihan yksinkertaista ole, kuten arvata saattaa. Aiemmassa ruukussa jouduin vetämään ruukun ulkopuolelta tukinarut. Kahdesta päissä olevista Rei'istä ei millään saanut tarpeeksi tukevasti kiinni. Uudessa ruukussa oli ruhtinaalliset 6kpl pieniä reikiä sitomista varten + 3kpl isompia vedenpoistumisreikiä. Näistä sainkin nyt sitten kunnolla kiven pohjaan kiinni. Mutta ensinnäkin liimasin silloin aikanaan kun aloitin tämän projektin epoksilla toisen kiven tuonne alle, jolloin kiven alaosasta tuli tasaisempi ja se seisoo tukevasti pystyssä. Nyt kun kiinnittelin tuota niin kiepsautin yhden paksumman alumiinilangan kiven alaosan ympäri ja siihen lankaan sitten vedin ruukun pohjasta 6 kpl lankoja kireelle kiinni. Olisi tietysti voinut tehdä silloin aikanaan semmoset kiinteät ulokkeet kiven alaosaan, mutta eipä tullut tehtyä ja nyt se on jo vähän myöhäistä.

Kyllä mullakin on sama latvapainoitteisuus ongelmana fiikuksen kanssa, eikä mitään salaisuutta sen suhteen valitettavasti ole. Olen aika paljon joutunut varttamaan uusia lehtiä tonne alas. Omaa kasvua sinne ei hirveesti tule. Tuollaista fuusio fiikusta kun tekee niin kannattaisi tehdä ne pää/alaoksat omista taimistansa, siten että taimen latva on aina se oksa. Tällöinhän se latvaan keskittyvä kasvutapa kohdistuu oikeaan osoitteeseen eli siihen oksaan.

C. thyoides on ollut nyt reilun pari viikkoa pussissa ja olen pikkuhiljaa pitempiä aikoja yrittänyt totuttaa sitähuoneilmaan, mutta ei mitenkään rohkaisevalta tässä vaiheessa näytä. Ehkä toi alku muokkaus oli lievästi sanottuna liian raju. C. thyoides:ä oli kyllä hyvänäköisiä aihioita myynnissä, että hyvä lajike, jos saa hengissä pidettyä ja ehdottomasti parhaan näköinen noista jouluhavuista. Kyllähän se tommonen havupuu sisällä on aika sävähdyttävä.

69

Paapise Masa kirjoitti:

Kyllä mullakin on sama latvapainoitteisuus ongelmana fiikuksen kanssa, eikä mitään salaisuutta sen suhteen valitettavasti ole. Olen aika paljon joutunut varttamaan uusia lehtiä tonne alas. Omaa kasvua sinne ei hirveesti tule. Tuollaista fuusio fiikusta kun tekee niin kannattaisi tehdä ne pää/alaoksat omista taimistansa, siten että taimen latva on aina se oksa. Tällöinhän se latvaan keskittyvä kasvutapa kohdistuu oikeaan osoitteeseen eli siihen oksaan.

Hyvä ajatus. Kuinka vartat lehtiä? Itselläni vain thread-graft on onnannut. Paitsi näyttää tuossa yhdessä fiikuksessa olevan jonkinlainen side-graft tai mikä se on.

70

Onpa kieltämättä hyvän näköisiä..! Paljonko on tuolla carmonan kivellä korkeutta..?

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

71

Carmonan kiven korkeus mullan pinnasta mitattuna on n. 20cm.

Olen ns. free-graftilla varttanut muutaman lehden oksan pätkiä tuonne ja sitten approach graftilla olen isompia oksia varttanut. Tuossa bonsaihunkin artikkelissa on aika hyvin neuvottu:http://www.bonsaihunk.us/GraftingFigs.html kyseiset menetelmät.

Tuo free-graft tosiaan tarttee aika tarkan käden, eikä mullakaan kaikki ole onnistunut. Approach graft puolestaan on aika idioottivarma menetelmä, kunhan vaan ei liian aikaisin mene poistamaan "siteitä". Terävä ja steriili veitsi täytyy myös olla noissa menetelmissä. Löyty näköjään kuvakin  fiikuksesta kun se on varttamisen alla: http://personal.inet.fi/private/bonsai/Petite.jpg. Fiikus on kyllä varmaan helpoin kohde erityyppisiin varttamisiin.

Approach graftia olen käyttänyt muillakin lajikkeilla. Esim. tuohon kivi-carmonaan olen varttanut tuon alimman oksan sillä menetelmällä. Nuo eri varttamismenetelmät on kyllä hyödyllistä hanskata varsinkin pienempien shohin/mame kokoluokan puiden kanssa puuhatessa. Niissä kun harvoin oksat ovat tarpeeksi alhaalla tai muuten ideaalisilla paikoilla.

72

Mulla on nyt muutaman vuoden ollut noita Carmonoita ja olen lukenut että se tekisi marjoja, mutta en ole saanut muutakuin kukkimaan sen. Mutta nyt vissiin joku ötökkä (lue: tuholainen) on käynyt pölyttämässä ja marja on ilmestynyt. Eli jos jotakin kiinnostaa miltä ne marjat näyttää, niin:

http://farm3.static.flickr.com/2775/4538081110_e5f0a61b38_o.jpg

73

Mä en ikinä onnistunut marjojen pölyttämisessä... sad

Onks ne myrkyllisiä?

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

74

Kukkia voi itse yrittää varovaisesti pensselillä pölyttää, jos välttämättä haluaa.

Myrkyllisyydestä en tiedä, mutta kovin herkulliselta se ei ainakaan näytä.

75

http://farm6.static.flickr.com/5285/5324083980_2cdb634e83_z.jpg

Tämmöinen shohin näyttelypöytä tuli viime kesänä nikkaroitua. Ei ole vain ole ollut oikein mitään siinä esiteltävää, niin ei ole tullut näytettyä. Eipä ole nytkään, mutta siinä se nyt kuitenkin on.

Suunnittelin tekeväni myös pienen tokonoman. Noissa näyttelypöydissä yms. on vain se ongelma, että niille on käyttöä vain muutaman kerran vuodessa tai harvemmin. Muulloin ne ovat vain nurkissa pölyttymässä. Niin ajattelin jättää tokonomat sun muut sitten tilanpuutteen vuoksi tekemättä. Tai se tokonoman pitäisi olla vähintään kokoontaitettava.