1

Aihe: Äkkiä tarvitaan lisää eloa muuten hyvälle foorumille

Nyt kaikki pistää sanaa kiertämään foorumista, jotta saadaan keskustelut kunnolla käyntiin. On ollut useamman viikon jo niin hiljasta... smile

2

Vs: Äkkiä tarvitaan lisää eloa muuten hyvälle foorumille

Nyt kaikki pistää sanaa kiertämään foorumista, jotta saadaan keskustelut kunnolla käyntiin. On ollut useamman viikon jo niin hiljasta... smile

Jep, niinhän sitä pitäis tehdä.

Kyselin asiasta Ruukkupuu-lehden toimitukselta...

Tuollaisethan on oivia tilaisuuksia mainostaa tätä paikkaa. Tatu esimerkiksi oli yhteyksissä suomen bonsai-liittoon (tai mikä lie) ja sieltä luvattiin jonkinasteista tukea tähän suuntaan.

Seuraavaksi pitäisi viherpeukun kanssa keskustella, josko heitäkin kiinnostaisi. Vaikkapa mainostaa täällä tai ihan vaan kirjoitella tänne.

Sitten kun googlekin tänne osaa, alkaa porukkaa tulemaan hakukoneidenkin kautta. Bonsai tuntuu olevan aika suosittu haku suomeksikin googlessa ja foorumimme pääsee varmasti lähelle listan kärkeä.

Mutta kuten parpartuu sanoi, päästään pitkälle jo ihan sillä mainostamisellakin. Kaikki hus nostamaan paikan jäsenmäärää ja siinä sivussa keskustelua.

"A garden is the best alternative therapy"

3

Mainostin palstaa heti Ruukkupuun suuntaan kun tänne ensimmäisen kerran eksyin. Katsotaan innostuvatko he asiasta siinä määrin että laittavat lehteenkin maininnan aiheesta jossain vaiheessa. Ruukkupuusta vielä sen verran, että lehden painosmäärää on kai hieman nostettu ja ilokseni löysin lehteä erään R-kioskin hyllystä (Treen rautatieasema).

Mitä tuohon bonsai-seuraan tulee (tarkoittanet Kitabia), niin sekin taitaa jäsenmäärältään olla aika pieni (http://www.japania.org/yhttyokump.php -> reilut 20 henkeä). Eli aika pienissä ympyröissä täällä Suomessa kuitenkin pyöritään.

No, ei aktiiviseen keskusteluun kuitenkaan suurta joukkoa ihmisiä tarvita. Toivottavasti foorumi kasvattaa edelleen suosiotaan. Ehkä kaikki ovat niin kiireisiä puidensa kanssa näin keväällä, etteivät ehdi paljon tietokoneen ääressä istua :-)

4

Mainostin palstaa heti Ruukkupuun suuntaan kun tänne ensimmäisen kerran eksyin. Katsotaan innostuvatko he asiasta siinä määrin että laittavat lehteenkin maininnan aiheesta jossain vaiheessa.

Tuohan kuullostaa hyvältä.

Me Tatun kanssa ollaankin sitten valmiina antamaan haastatteluja wink

5

Laitetaanpa eloa tähänkin vanhaan keskustelusäikeeseen...

Ilokseni huomasin, että jostain syystä nyt marraskuussa tämä foorumi on saanut (suhteellisesti ajateltuna) suuren joukon uusia käyttäjiä - hienoa! Verrattuna aiempiin kuukausiin (~5 hlöä) käyttäjiä on rekisteröitynyt tuplasti (jo 10 hlöä). Mistähän moinen - ovatko uudet jäsenet löytäneet tänne ihan sattumalta googlettamalla vai onko joku keksinyt jonkun tehokkaan paikan mainostaa foorumia?

Vähitellen siis lähestytään "maagista" 100 käyttäjän rajaa, ja viestienkin määrä on jo noin 700. Mukava nähdä että maastamme oikeasti löytyy aktiivisia bonsai-harrastajia! Jatketaan samaan malliin.

6

Niistä käyttäjistä kannattais kyllä poistella niitä nollaajia, jotka eivät ole kirjoittaneet yhtään viestiä esim. puolen vuoden kuluessa liittymisestä.... Siten saataisiin selville paremmin käyttäjien todellinen määrä ja mahdollisesti porukat sitten kirjoittelisivat enemmän jo liittymisestään lähtien, jos tietäisivät että muuten joutuisivat poistetuksi.

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

7

Ilokseni huomasin, että jostain syystä nyt marraskuussa tämä foorumi on saanut (suhteellisesti ajateltuna) suuren joukon uusia käyttäjiä - hienoa! Verrattuna aiempiin kuukausiin (~5 hlöä) käyttäjiä on rekisteröitynyt tuplasti (jo 10 hlöä). Mistähän moinen - ovatko uudet jäsenet löytäneet tänne ihan sattumalta googlettamalla vai onko joku keksinyt jonkun tehokkaan paikan mainostaa foorumia?

Juu kyllähän tuon on pakosti itsekin huomannut ja kyllähän se hyvältä tuntuu. Se suunnitelmani on toteutunut mielestäni aika hyvin. Täältä löytyy niitä aktiivisia pidemmän aikaa harrastaneita, mutta myös ihan aloittelijoita. Valmis-bonsai ostaneet googlettavat tietoa ja löytävät tänne.

Syy on aika pitkälle googlessa. Se alkaa vähitellen heräilemään tähän suuntaan ja linkkauksen myötä alkaa parempia sijoituksiakin herumaan.

Tässä nyt pian kun saan varsinaista sivu-projektia käynnisteltyä, ottaa koko sivu sen seuraavan askeleen eteenpäin.

Niistä käyttäjistä kannattais kyllä poistella niitä nollaajia, jotka eivät ole kirjoittaneet yhtään viestiä esim. puolen vuoden kuluessa liittymisestä.... Siten saataisiin selville paremmin käyttäjien todellinen määrä ja mahdollisesti porukat sitten kirjoittelisivat enemmän jo liittymisestään lähtien, jos tietäisivät että muuten joutuisivat poistetuksi.

Tuohon ei kyllä aleta ihan vähään aikaan. Itseäni se nimittäin ärsyttää.

Esimerkkinä minä itse. Olen eräällä foorumilla jäsenenä, oikeastaan vain sen takia, että ne uudet viestit näkee kätevästi. Itseasiassa olen muutamallakin eri foorumilla jäsenenä tällä periaatteella. Tuo kyseinen foorumi erottuu noista muista siinä, että he lähettelevät noin kerran kuussa poistouhkauksia mailitse. Eli pitääkseen nollapostaus-tunnuksensa, pitää vastata sähköpostitse ja pyytää säilyttämään tunnus.

Tietysti voisin kirjoittaa tyhjänpäiväisen viestin foorumiin, mutta jätän sen tekemeättä ihan periaatteen takia. Se "aktiivisten" jäsenten määrä ei kyllä sillä hahmotu yhtään sen paremmin. Sitäpaitsi nuo nollapostaajat eivät vie tietokannastakaan tilaa juuri nimeksikään, ainakaan näissä mittasuhteissa.

8

Olen tässä asiassa Jannen kanssa aivan samaa mieltä. Tämän kokoisessa foorumissa siitä ei olisi mitään hyötyä.

9

Mä huomautin asiasta, koska ainakin mua se ärsyttää. Mun mielestä voi saman tien jättää rekisteröitymättä jos ei aio kirjoittaa, koska kirjoittamista (keskustelua) vartenhan foorumit ovat. Mutta siis enhän mä ole se, joka täällä päättää foorumin toimintatavoista....

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

10

Itsekään en näe tarvetta ei-aktiivisten jäsenten poistamiselle. Kuten Janne edellä mainitsi, jäsenenä olemisessa on se lisäarvo, että näkee helposti onko tullut uusia postauksia jne. Esimerkiksi itse seuraan aktiivisesti Internet Bonsai Clubin galleriaan tulevia postauksia vastaavalla tavalla - itse en ole kehdannut sinne vielä tässä vaiheessa mitään lähettää, koska omien bonsaini/potensaini taso on vielä kovin vaatimaton.

Eli joukossamme on varmasti useita aloittelijoita, jotka ehkä ujouttaan eivät vielä ole riittävän rohkaistuneita kirjoittelemaan, mutta seuraavat silti foorumia. Näin he saavat paljon tietoa tästä mainiosta harrastuksesta ja ehkä sitten jonain päivänä myös avaavat sanaisen arkkunsa jossain keskustelusäikeessä. Antaa kaikkien kukkien kukkia!

Joo, tarkoitus ei ole mitenkään provosoida pidemmälle tätä keskustelua - foorumin ylläpitäjähän nämä ratkaisut tekee (ja tässä tapauksessa tuen hänen näkemystään smile.

ps. Ja aktiivisten käyttäjien määrän saa helpomminkin selville kuin konkreettisesti poistamalla ei-aktiiviset joukosta. Ei tarvitse mennä kuin katsomaan käyttäjälistaa, järjestää lista lähetettyjen viestien mukaan ja käyttää hieman ala-asteen matematiikkaa smile Näitä ei-aktiivisia näyttäisi tällä hetkellä olevan n. parikymmentä.

11

antsa-san puhuu asiaa. Itse olen kiinnostunut asiasta ja haluan käyttää ensin muiden tietoja bonsai-kasvatuksesta hyödyksi oman harrastuksen aloittamiseen ja vasta sitten kertoa omia kokemuksia.

T Määttä

12

Tuo olisi ihan tyhmää.. Minäkin olen jollain foorumilla sellainen että käyn siellä päivittäin mutten kirjoittele viestejä, täällä voi olla samanlaista porukkaa. Joo pitääpä tässä ruveta mainostelemaan. Kumpa en vaan innostuisi liikaa.. Kerran mainostin mun ja kamun sellasta Jonglööri foorumia ja minä viisas menin mainostamaan sitä jollekkin kalastus foorumille..^^ Nojoo, muuten pidän esitelmän bonsaista. Kumpa saisin innostettua porukkaa bonsai harrastukseen. wink

Lajikkeet jota omistan: 1 Ficus Microcarpa ja 1 Ulmus, 1 Citrus, 1 Ficus Benjamin, 1 Osteomeles subrotunda, 1 Pachira aquatica

13

Google toimii, sen kautta minäkin tänne eksyin. smile

14

wikipediaan tietysti voisi laittaa linkin, meen kokeilee jos onnistuu.

// siellä onkin jo linkki  :oops:

"Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys."
"Olipa kerran mies joka ei kunnioittanut Uusista. Ei ole enää."

15

Muuten, jos jotkut liikkuu ircissä tai käyttää Messengeriä, niin voisi laittaa viestiä eteenpäin näistä foorumeista. ehkä samalla heräisi bonsai-innostusta :?:

16

Tai sitte vois pyytää jonku kotisivuilta mainosbanneritilaa...
Jos oikein ystävällisiä ollaan, ni varmaan tulis joku banneri johonki.

Googlella löytyy ja Wikipediassa näkyy, joten ainakin jotain tietä tänneppäin on suuntautumassa.

Kyllähän se sana leviääkin, vaikkakin jokseenkin hitaanpuoleisesti.

17

Jep, perinteiseen tyyliin eli kaupasta tuli ficus mukana kasvatuspurkissa ja hoito-ohjeita yms. bonsaitietoutta googletin ja sitä kautta tänne.

Jasmiini
Avatar on ficus luonnossa, Kambodzassa Angkorin alueella

18

Innokkaimmat voisivat tehdä tuolla videon näistä foorumeista ja se mainos pääsisi ehkä myös telkkariin.

http://tuttutvsta.fi

19 Viimeksi muokannut Bartimaeus (06.06.2007 14:48:13)

Mutta nythän täälläkin on jo melko reilusti jäseniä. Ja uskoisin, että innostus bonsaihin (eli luonnollisesti myös harrastajien määrä) on kasvamassa. Ja toivottavasti onkin! Tämä on mitä hienoin harrastus.

antsa-san kirjoitti:

Itsekään en näe tarvetta ei-aktiivisten jäsenten poistamiselle. Kuten Janne edellä mainitsi, jäsenenä olemisessa on se lisäarvo, että näkee helposti onko tullut uusia postauksia jne. Esimerkiksi itse seuraan aktiivisesti Internet Bonsai Clubin galleriaan tulevia postauksia vastaavalla tavalla - itse en ole kehdannut sinne vielä tässä vaiheessa mitään lähettää, koska omien bonsaini/potensaini taso on vielä kovin vaatimaton.

Eli joukossamme on varmasti useita aloittelijoita, jotka ehkä ujouttaan eivät vielä ole riittävän rohkaistuneita kirjoittelemaan, mutta seuraavat silti foorumia. Näin he saavat paljon tietoa tästä mainiosta harrastuksesta ja ehkä sitten jonain päivänä myös avaavat sanaisen arkkunsa jossain keskustelusäikeessä. Antaa kaikkien kukkien kukkia!

Joo, tarkoitus ei ole mitenkään provosoida pidemmälle tätä keskustelua - foorumin ylläpitäjähän nämä ratkaisut tekee (ja tässä tapauksessa tuen hänen näkemystään smile.

ps. Ja aktiivisten käyttäjien määrän saa helpomminkin selville kuin konkreettisesti poistamalla ei-aktiiviset joukosta. Ei tarvitse mennä kuin katsomaan käyttäjälistaa, järjestää lista lähetettyjen viestien mukaan ja käyttää hieman ala-asteen matematiikkaa smile Näitä ei-aktiivisia näyttäisi tällä hetkellä olevan n. parikymmentä.

Aivan.

Meitä kaikkia musta kuolo päähän koppaa.

-Aleksis Kivi