1

Aihe: Foorumi hieman hiljentynyt

Ylläpito pyytää anteeksi foorumin hieman laskenutta tasoa, ainakin osasyynä on tämän moderaattorin osallistumisen puute. Työt alkoivat juuri ja teen kaksivuorotyötä varastolla ja on muitakin juttuja ollut vapun jälkeen niin ettei ole kerennyt osallistumaan foorumin kehittämiseen.

Mutta nyt vähän taas kun on rauhoittunut niin pääsee taas harrastuksen makuun. Istutin tänään neljä papayan siementä ja siirtelin puita uusiin ruukkuihin.

Koitetaas saada taas eloa foorumiin.

If he's so smart how come he's dead?

2

Vs: Foorumi hieman hiljentynyt

Kukaan ei kärsi tällä hetkellä ongelmista ja uusia kasveja ei ole kukaan hankkinut, niin keskustelua ei synny. Noh, kokeiluun on menossa limoviikuna bubbleriin, jos kesällä on aikaa.

Lahjoitetaan neuvoja ilman käytännön kokemusta ja alasta riippumatta

3

onhan uusia kasveja ostettu mutta ei oo mitään jaettavaan toistaseks neutral

4

mää ainakin  olen kiireisenä siisäänpääsykokeiden  kanssa, niiden jälkeen taas palaan eloon...

5

talvi on aika hiljaista aikaa kasvikunnassa... tongue

6

kun täällä näyttää pyörivän vieraita jonkun verran, niin pitäisikö laittaa silleen, että joitain osioita voi kattoo vaan rekisteröityneet?

"Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys."
"Olipa kerran mies joka ei kunnioittanut Uusista. Ei ole enää."

7

Miksi ihmeessä pitäisi evätä vierailta jotain? Itse ainakin ennemmin jätän koko sivut väliin, jos heti pitää rekisteröityä. Pyörinkin täällä vieraana aika pitkään (kuukausia) ennen kuin rekisteröidyin. Enemmän häiritsee kerran vierailleet rekisteröityneet, eli rekisteröityjen määrä ei kerro vakiokäyttäjä määrää..

"Metsässä olisi hyvin hiljaista, jos vain ne linnut laulaisivat, jotka parhaiten osaavat" -Henry van Dyke-

8

kun täällä näyttää pyörivän vieraita jonkun verran, niin pitäisikö laittaa silleen, että joitain osioita voi kattoo vaan rekisteröityneet?

Juu tuo ehdotus pitää kyllä hylätä samantien. Tärkeä osa tätä meininkiä se, että lukea voi kirjautumattakin.

"A garden is the best alternative therapy"

9

Hmm, voisiko täällä olla edes osa keskusteluosioista sellaisia, että vieraatkin saisivat kirjoittaa? En tiedä onko tämä rekisteröityminen nyt niin iso kynnys kenellekään, no voi olla, mene ja tiedä, mutta ainakin se helpottaisi esiintuloa.
Mm juuri tällä hetkellä täällä on mun lisäkseni 4 vierasta.

10

Hmm, voisiko täällä olla edes osa keskusteluosioista sellaisia, että vieraatkin saisivat kirjoittaa? En tiedä onko tämä rekisteröityminen nyt niin iso kynnys kenellekään, no voi olla, mene ja tiedä, mutta ainakin se helpottaisi esiintuloa.
Mm juuri tällä hetkellä täällä on mun lisäkseni 4 vierasta.

Ideana hyvä, mutta nuo spammibotit valtaisivat paikan aika nopeasti. Tuosta on nimittäin kokemusta.

Eikä rekisteröityminenkään ongelmaa täysin poista. Täällä on nytkin jo muutama viritys robotteja hidastamassa.

11

voiko noita, jotka on rekisteröityny joku vuosi sitte ja jättäny sitte siihe, poistaa? ne vois rekisteröityä uudellee jos oikeesti on kiinnostuneita

12

Miksi ihmeessä pitäisi? Heistäkin joku saattaa pienen "hiljaiselon" jälkeen innostua kirjoittamaan...

IMHO nykyinen systeemi on ihan toimiva; ei pistetä rajoituksia muutenkin jo suhteellisen hiljaiseen foorumiin.

Life too hectic for you? Try training bonsai.

13

Mutta voi sivuja katsoa kirjautuneenakin eikä rekisteröityminen ole kovin vaikeaa. (nytkin on 5 vierasta)

14

Mutta voi sivuja katsoa kirjautuneenakin eikä rekisteröityminen ole kovin vaikeaa. (nytkin on 5 vierasta)

Joo mutta ei turhien käyttäjien siivomiseen ole tässä vaiheessa mitän syytä. Ymmärrän asian, jos rekisteröityneiden käyttäjien määrä on nelinumeroinen ja foorumi pyörinyt kauan.

Itsekin lopetin erään foorumin lukemisen, kun lähettävät kerran parissa kuukaudessa sähköpostiin automaattisen kehoituksen varmistaa tunnukseni olevan käytössä. Kerran sen tein, mutta sitten luovutin.

Ja sellainen asia, että vaikka joku rekisteröitynyt ei tänne kirjoittaisikaan, ei se tarkoita etteikö hän tunnustaan käyttäisi.

Eli mitään käyttäjien poistoa tai suljettua aluetta ei ole tulossa. Miksi ihmeessä tälläiselle olisi edes tarvetta? Ihmetyttää hieman.

15

Luulen että vipinää syntyy taas syksyllä! Kesällä ihmisillä on ns. omia juttuja niin paljon, mutta syksyn tullen asetutaan sisään ja huomataan taas kaikki kivat pistokkaat ja muut yritykset ja aletaan niitä hoitamaan ja miettimään pimeän ajan valaistusta wink

Kun on se vaan upea juttu että tämmönen foorumi on! Ei tarvitse yksin pähkäillä näitä ja myös voi jakaa onnistumisen kokemuksia (meneppäs harrastamattomille kavereille kehumaan täynnä virtaa, että minun granu on nyt jo 20 cm, niin katsovat kyllä oudosti).

Ja sitten nämä "vieraat" foorumilla; itsekkin monella foorumilla olen seuraillut pitkään vieraana, että mikä on meininki, ennenkuin liityn sakkiin. Nyt esim. on seurailussa puolenkymmentä akvaariofoorumia, joista yhteen sitten liityin kun huomasin, että siellä on ihan asiallista juttua. Minun mielestä on tärkeintä näillä,  että jos ongelmaan etsii apua niin ainakin joku vastaa ja yrittää auttaa, ketään ei saisi jättää nollavastaus tilaan!

intoa puhkuen uuden harrastuksen
parissa

16

Huomasin, ettei imageshakin thumbnailit enää toimi, koska softa ei tunnista ISOILLA KIRJAIMILLA kirjoitettua [ url ]-osoitetta. Kai sen voi korjata?

17

Janne kirjoitti:

...Muutoksia ulkonäössä, ominaisuuksissa yms tulee tapahtumaan vielä lähiaikoina, joten kaikesta oudosta ei heti kannata huolestua.

Tuo tiedetään ja homma korjataan mahd pian.

18

Hmm hiljaista? Aika hyvinhän täällä joku aina kommentoi. Itselläni ei ainakaan löydy mitään sanomista tämän hetkisiin aiheisiin. Aiheet kun tuntuvat olevan sitä samaa, mitä ne olivat vuosi takaperin. Sanotaanko nyt näin, että panokset ovat lopussa. Katsellaan sitten kun ihmiset rupeavat siirtymään siemen ja pistokas vaiheesta puiden muotoiluun, jolloin saadaan vähän henkevämpää keskustelua aikaiseksi.

19

L@L@ kirjoitti:

Olen muutamassa muussakin foorumissa, mutta niissä on vähemmän porukkaa, mutta enemmän keskusteluja ja elämää. Olisi kiva jos kävisi kerran päivässä joku vastaisi johonkin viestiin.

Tähän on kyllä nyt pakko tarttua.

On kyllä totta, että täällä on suhteellisen hiljaista ja ne ainoat keskustelutkin on liian usein vanhan toistoa. Foorumin keskusteluja kun selaa, huomaa nopeasti sen aktiivisen osan jäsenistä jotka täällä oikeasti keskustelee. Liian moni käy kerran ja homma jää siihen. Oma lukunsa on ne yhden mallsain kaupasta ostaneet, jotka aluksi hakevat apua ja pian hekin unohtavat koko touhun. Ei näissä mitään vikaa, mutta antavat näin vaan aivan väärän kuvan käyttäjämääristä. Tämä harrastus on kaiken lisäksi sen verta hiljaista, ettei sitä keskusteluakaan kovin paljoa synny. Koko foorumi saisi vähitellen hypätä sinne seuraavalle tasolle, että nämä perusjutut unohdettaisiin ja keskityttäisiin vähän isompiin juttuihin.

Mutta on kyllä aivan väärin sanoa, kuten tuossa yllä sanoit. Ne "ihan hieno" ja "enpä tiedä" -viestit, joita sinä itsekin viljelet ovat kyllä aivan turhia. Vaikka se on kuinka jännää tahansa kirjoitella tänne, saa jokainen luvan miettiä viestiä kirjoittaessaan sen oman viestin painoarvoa. Tänne tuskin kukaan kaipaa mitään teennäistä ja väkisin väännettyä kommentointia.

Eli keskitytään vaan omiin juttuihin ja tehdään se oma osa tämän paikan kehittämisessä. Kyllä se tästä kun itsevarmuutta ja täytettä pihan perälle kertyy wink

Olipas taas jeesustelua.

20 Viimeksi muokannut antsa-san (11.12.2006 10:42:25)

L@L@ kirjoitti:

Olen muutamassa muussakin foorumissa, mutta niissä on vähemmän porukkaa, mutta enemmän keskusteluja ja elämää. Olisi kiva jos kävisi kerran päivässä joku vastaisi johonkin viestiin.

Mielestäni foorumin aktivoiminen vain aktivoimisen itsensä takia ei ole mielekästä. Itse olen pyrkinyt kirjoittamaan tänne vain siinä tapauksessa, kun minulla on (mielestäni) oikeasti jotain sanottavaa. Sama ajatus pätee kohdallani myös "kääntäen": käydessäni tsekkaamassa foorumin uusia viestejä, toivon, että foorumille postatut viestit sisältävät jonkin merkityksellisen kommentin/kysymyksen/tms. "Jee, jee - hyvä meininki" ja "En osaa kyllä vastata" -viestit eivät paljon mieltä lämmitä...

Janne kirjoitti:

Koko foorumi saisi vähitellen hypätä sinne seuraavalle tasolle, että nämä perusjutut unohdettaisiin ja keskityttäisiin vähän isompiin juttuihin.

Mitähän tuo "seuraava taso" tässä tarkoittaa... Joka tapauksessa olen tästä täysin eri mieltä. Itse asiassa nyt viikonloppuna kävimme bonsai-seura Kitabin kokouksessa keskustelua bonsai-harrastuksen aloittamisesta ja sen kompastuskivistä. Bonsai on siinä mielessä aika erikoinen harrastus, että sen aloittaminen on varsin vaikeaa ja moni antaa helposti periksi heti alkuvaiheessa. Kaiken lisäksi päästäkseen vauhtiin itse harrastuksen (muotoilu yms.) kanssa täytyy huolehtia siitä, että "pakkopulla" eli peruskasvinhoito on jo hanskassa. Ja varmasti kaikki jo tiedämme, että perushoitokaan ei ole aina niitä helpoimpia asioita...

Mikäli tuolla "seuraavalla tasolla" tarkoitetaan sitä, että foorumilaiset postaisivat tänne kuvia upeista ja lähes täydellisesti muotoilluista puistaan (ehkä kysellen kommentteja puun hienosäätöön tms.), ollaan myös hakoteillä. Suomesta ei yksinkertaisesti löydy montaa tasokasta puuta ja keskustelu tyrehtyisi ennen aikojaan. Esim. omat puuaihioni ovat vielä asteella "tikkuja purkissa", vaikka bonsai-harrastaja olen yrittänyt olla jo melkoisen pitkän ajan. Netistähän löytyy useita korkeatasoisia foorumeita, joissa alan ammattilaiset vaihtavat ajatuksiaan - mutta heillä on aivan erilainen lähtötilannekin: he ovat oikeasti kokeneita bonsai-kasvattajia ja voivat puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä! Sekoittaakseni soppaa entisestään, voin todeta senkin, että samat peruskysymykset (mitä maa-ainetta, miten hoidetaan, mikä puulaji, ...) kummittelevat edelleenkin myös näillä palstoilla.

Eli: minä näen tämän foorumin myös erinomaisena työkaluna tukemaan harrastusta aloittaville henkilöille. Täällä voi kysyä (mielestään) tyhmiäkin kysymyksiä (vaikka tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan) ja saa tukea hieman kokeneemmilta harrastajilta. Foorumin keskustelu tulisi siis heijastella siellä kirjoittavien harrastajien osaamis- ja taitotasoa; turha kurkotella vielä kuuta taivaalta. Kun kokemusta karttuu, niin eiköhän se keskustelukin siirry vähitellen noihin "isompiin juttuihin". Ja vaikka täällä pääosa keskustelusta käydäänkin perusasioita, mikä estää nostamaan esille jotain edistyneempiäkin teemoja. Ei kenenkään ole pakko lukea kaikkia säikeitä, jos ei koe sen aihepiiriä kiinnostavaksi.

Ja mikäli nuo aloittelijan perinteiset kysymykset halutaan rajoittaa omaan karsinaansa, niin ainahan heille voi tehdä oman alueensa tänne foorumille. Ne, joita nämä kysymykset raivostuttavat, voivat jättää osion lukematta smile

Janne kirjoitti:

...ne ainoat keskustelutkin on liian usein vanhan toistoa.

Tästä ongelmasta tuskin koskaan päästään - aina syntyy toistoa. En tiedä toimiiko tuo sivun yläreunan "Etsi"-linkki nykyään yhtään luotettavammin, mutta ei haluamansa tiedon etsiminen täältä foorumista ole ihan triviaalein tehtävä...

Eli tässäpä nämä minun "pari senttiäni"... Ehkä joku nyt provosoitui ja aktivoi tätä palstaa kirjoittamalla säikeeseen uuden viestin smile

21

Tottahan se on, peruskysymykset tulevat pyörimään foorumilla ikuisesti ja en siinä mitään pahaa näe. Itse kuitenkin toivoisin, että foorumi nousisi sille seuraavalle tasolle! Eihän kukaan voi olettaa, että keneltäkään foorumin jäseneltä löytyy takataskusta mega puita, mutta sitä tuskin Janne on tarkoittanut seuraavalle tasolle siirtymistä.

Itse näen tämän enemmänkin sillä lailla, että aletaan postaamaan niitä kuvia, oli ne puut nyt hyvää tai huonoa potentiaalia ja ruvetaan miettimään muotoilua jne. Jos foorumi tässä junnaa kolme vuotta asteella: Voinko ottaa pistokkaita ficuksestani? Miten saan pistokkaani juurtumaan? Niin ei hyvänen aika. Vaikka tässä aloittelijoita ollaan kaikki? niin voidaan me silti puhua muustakin kuin pistokkaista ja maa aineksista. En näe oikein foorumilla tulevaisuutta jos sama linja jatkuu, kun kaiken saman tiedon voi lukea melko lailla mistä tahansa bonsai kirjasta.

Edit: Niin ja siis en toki dissaile pistokas ja maa aines ketjuja smile

22

Mä myönnän yrittäneeni vähän keinotekoisestikin buustata foorumia. Olen kirjoitellut lämpimikseni ja tehnyt "tikusta asiaa", ihan sanan varsinaisessa merkityksessä. Lähinnä siksi, että foorumilla olisi jotain eloa ja aktiivisuutta. Viestimäärä saattaisi sitten houkutella sellaisiakin kirjoittamaan, joilla on keskusteluun jotain annettavaa.
Mulle ei sinänsä noi peruskysymykset, mikä laji ja mitä multaa, tuota mitään närästystä. Jos en jaksa alkaa kyselemään ja vastailemaan, siirryn vain seuraavaan viestiin.
Tämä seuraavalle tasolle siirtyminen kuulostaa hienolta. Mitähän se käytännössä tarkoittaisi?

Itse lueskelen jonkun verran ulkomaan foorumeja ja kyllä niissä se mielekiintoisin anti on erilaiset projektikuvat.

23 Viimeksi muokannut Bonsainisti (11.12.2006 15:39:44)

Janne kirjoitti:

Ne "ihan hieno" ja "enpä tiedä" -viestit, joita sinä itsekin viljelet ovat kyllä aivan turhia. Vaikka se on kuinka jännää tahansa kirjoitella tänne, saa jokainen luvan miettiä viestiä kirjoittaessaan sen oman viestin painoarvoa. Tänne tuskin kukaan kaipaa mitään teennäistä ja väkisin väännettyä kommentointia.
Olipas taas jeesustelua.

Muilta foorumeilta saatujen kokemusten perusteella tuo "viestejä: xxx" tuossa kirjoittajan tiedoissa saattaa saada jopa jonkun luulemaan, että jonkinmoinen asema foorumilla saavutetaan kirjoittamalla paljon viestejä noin niinkun kappalemääräisesti... Itse en ole vielä keksinyt, miksi se lukema siinä pitää olla hmm

Tähän vielä selvenykseksi, että tämä ei ollut suunnattu kenellekkään henk.koht., vaan huomiona, että tämmönenkin ilmiö on olemassa wink

24

Perkele, selvä piikki mulle! Nyt loukkaannun verisesti.
Ei auta enää mitkään selvennykset.

Ei vaines. Ihan jokerilla vaan. Pistetään vielä hymiö: smile Kas näin.
Jos joku erehtyy tuon perusteella pitämään jonain auktoriteettinä, niin ihan oma häpeänsä.
Itse vetäisin lähinnä sen johtopäätöksen, että sosiaalinen elämä on onnistuneesti up-loadattu nettiin.

25

tri Forsbacka kirjoitti:

Itse vetäisin lähinnä sen johtopäätöksen, että sosiaalinen elämä on onnistuneesti up-loadattu nettiin.

Samaan päätelmään olen itsekkin tullut. Tuo ilmiö on ehkä vahvimmin esillä eräällä pommittaja-henkisellä  mp-foorumilla, jossa mopopojat keräävät rispektiä kavereiden silmissä. Täällä se ei tosiaankaan mikään ongelma ole, ja tuskin siksi koskaan tuleekaan. Siltikään en ymmärrä mikä tilaus tuolla laskurilla on...