26

Vs: Foorumi hieman hiljentynyt

Joo ja siis en minäkään mitään pahaa tuolla meinannut.

Sillä "seuraavalla tasolla" tarkoitin juurikin jotain sellaista, mitä Forsbacka ja Salo ovatkin jo aloittaneet. Että ihan rohkeasti esiteltäisiin niitä omia touhuja, heitettäisiin niistä vakavaa ja vähemmän vakavaa läppää. Juuri niin sitä muutkin innostuu, niinhän täällä on jo käynytkin. Ja tuo "toinen taso" ei tarkoittanut todellakaan mitään elitisti-meininkiä. Henkilökohtaisesti olen kaukana teistä muista säätöineni ja ihaillen saankin seurailla esim Salon, Antsan yms porukan aikaansaannoksia. Sitä pistokas & maa-aines -keskustelua ei todellakaan tarvi lopettaa, sille on tottakai tarpeensa; kaikkihan niistä keskusteluista oppii uutta. Mutta bonsai-harrastus on niin paljon muutakin ja uskoisin sitä osaamista vähitellen löytyvän niistä vaativemmistakin jutuista.

Niin ja vielä tuosta egon kohennuksesta viestien postauksen avulla. Mielestäni täällä on hyvä henki niin vanhempien jäsenten kesken ja varmasti tulokkaitakin kohtaan. Mitään mainittavaa pelleilyä ei ole kyllä ole missään vaiheessa näkynyt, eli tyytyväinen saa olla. En mistään sellaisesta siis lähtisi valittamaan.

"A garden is the best alternative therapy"

27 Viimeksi muokannut antsa-san (29.03.2007 09:48:16)

Alla oleva viesti on lainattu säikeestä http://www.bonsaifi.net/keskustelu/viewtopic.php?id=118, koska ko. viesti sopii paremmin tämän säikeen alle.

cosmichd kirjoitti:

Millähän tänne saisi enemmän tai vilkkaampaa keskustelua?

Minulla on sellainen aavistus, että täällä on liikaa "huoneita", satunnaiset kävijät käyvät jossakin huhuilemassa, onko täällä ketään, jossakin toisaalla joku toinenkin huhuilee, mutta liian ison systeemin takia eivät ehkä huomaa toisiaan.

Mitä jos olisi vain "yleinen alue", ja jos siellä syntyy jostakin säikeestä aktiivimpi keskustelu, niin sitten siitä voisi harkita omaa aluettaan... näin toimitaan jossakin muualla, ja porukka tykkää että toimii hyvin.

Yleisellä alueella on jopa 6-7 vuotta vanhoja aktiivisia säikeitä, jotka toimii oikein hyvin.

Itse pidän foorumin rakenteesta nykyisellään lähinnä siksi, että tieto löytyy helpommin juurikin tämän loogisen rakenteen vuoksi. Itse en usko, että keskustelu muuttuisi yhtään sen vilkkaammaksi, vaikka foorumilla olisikin edellä kuvattu "yhteinen alue" - uskon syiden olevan jossain ihan muualla.

Itse asiassa olen hieman ihmetellyt foorumin hiljentymistä näin keväällä, jolloin bonsai-harrastuksen pitäisi olla vilkkaimmillaan. Esim. bonsai-sivustollani (Antsan bonsai-sivut) kehitys on juuri ollut olettamani suuntaista ja kävijöiden määrä on nyt keväällä kasvanut. Toisaalta sivustoni luonne on jossain määrin erilainen kuin täällä foorumilla (foorumilla osallistutaan keskusteluun, oma sivustoni on lähinnä lukemista varten).

Oma veikkaukseni foorumin "keväthiljaisuudesta" on, että suurin osa foorumilla käyvästä väestä on opiskelijoita, joilla kevään tentit lähestyvät ja näin ollen harrastukset jäävät hetkeksi vähemmälle huomiolle. Toisaalta kevät on bonsai-kasvattajan kiireisintä aikaa, joten uudelleenruukutusten ja puiden muotoilun ohessa ei jää aikaa foorumille kirjoitteluun (?).

Nämä kuitenkin selittävät (ehkä) foorumin kausivaihtelua. Pohjimmaisena syynä vähäiselle keskustelulle pidän yleistä bonsai-harrastuksen tilaa Suomessa: pidemmälle harrastuksessa ehtineitä ja niitä jotka haluavat jakaa kokemuksiaan on melko pieni määrä. Bonsai-harrastus on luonteeltaan hidasta: puun kasvattamisen aikajänne ("kasvista bonsaiksi") on vähintään 5 vuotta, ja oman käsitykseni foorumin aktiivisin ryhmä (10-20 henkeä) elävät juuri täman vaiheen alkua (itseni mukaan lukien), jossa puulle pyritään kasvattamaan uskottavaa runkoa ja juurakkoa. Tänä aikana ei tapahdu mitään kovin mystistä, puu on laitettu esim. kasvamaan puutarhan multiin/isoon ruukkuun ja odotetaan että runkoon tulee lisää paksuutta (ja tästä ei syntyne kauheasti keskustelua). Yleensä kun ihmiset tulevat harrastukseen mukaan, alkuinnostus ja halu itse tekemiseen (leikkaaminen&taivuttelu) on valtaisa - mutta harrastuksen vaatiman pitkäjänteisyyden tultua ilmi voi ymmärrettävästi iskeä turhautuneisuus... Foorumia lukiessa yo. asian voi helposti havaita: samat harrastuksen aloittamista ja perusasioita käsittelevät aiheet pitkälti toistavat itseään, kun keskustellaan maa-aineksesta, mallsaista, kastelusta, valosta, ..., mikä on minusta ihan ok. Tätä samaa asiaahan on vatvottu tässä säikeessä jo aiemminkin smile

Itse koen olevani foorumin kanssa hieman "kahden tulen välissä", koska julkaisen tietoa myös omalla www-sivullani. Olen välillä pohtinut tätä ongelmaa, mutta toistaiseksi en ole keksinyt toimivaa ratkaisua - niinpä olen päätynyt usein kirjoittelemaan omille sivuilleni ja ehkä laittamaan jonkun lyhennetyn version tai viittauksen tänne foorumin puolelle. Tämä ehkä syynä (yleisen kiireen ohella) omaan osittaiseen passivoitumiseeni...

Tulipa taas tarinoitua smile Lopputulema lienee se, että olen tyytyväinen foorumiin nykyisellään ja väliaikainen hiljentyminen aina silloin tällöin ei minua haittaa.

28 Viimeksi muokannut tri Forsbacka (29.03.2007 10:27:20)

Luulen että syy hiljentymiseen löytyy, kun katsoo käyttäjälistaa ja postauksien määrää.
Ne kymmenen aktiivista ovat jo sanoneet kaiken mitä on sanottavana.
Kuten antsa sanoi. On käyty kaikki perusteet läpi jo moneen kertaan ja niitähän voidaan ja käydään läpi jatkossakin.
Ulkomaan foorumeilla kiinnostavinta antia ovat erilaiset ennen ja jälkeen kuvasarjat ja tyylisuunnan hahmottelut virteillä. Näitä ei tänne oikein ole saatu, muutamasta yrityksestä huolimatta. Ongelma on ehkä näissäkin harrastajapohjan kapeus. Oma pelisilmä ei riitä kovin pitkälle, kun yrittää kuvasta hahmottaa mihin suuntaan muotoilussa pitäisi mennä. Toinen ongelma taitaa yksinkertiasesti olla puumateriaalin huonous. Puut ovat nuoria ja ehkä jopa melko tylsiä, eivätkä varsinaisesti tarjoa kovin monenlaisia lähestymistapoja. Näin ainakin kaikkien omien puiden kohdalla. Turha postata kuvia, että mihin tästä, kun ainut oikea vastaus on, että anna ensin kasvaa n-vuotta. Tai voihan virttiä piirrellä siitä n-vuoden päässä olevasta tilanteesta, mutta silloin keskustelu jää vähän tyngäksi, kun virtin konkretisoituminen jää näkemättä.

29

Joo, kiirusta on pitänyt. Kun puutarhamyymälät aukeavat, niistä kannattaa etsiä potentiaalisia viimevuotisia yksilöitä, jotka eivät muille kelvanneet. Jos kaarnan alla on vihreää, pitäisi olla hengissä ja juurien käsittely kannattaa tehdä ennen silmujen avautumista

Aion kohta istuttaa uudelleen valtaosan puutarhassa kasvavista esibonsaitani. Pitää pyytää vaimoa kuvaamaan likaisimmat vaiheet, kun juuristoa pesen ja leikkaan. Voisin laittaa, tai jatkaa jo jo muutamaa Galleriassa aloittamaani sarjaa, sillä perustekniikat saattavat hyödyntää yhteisöämme. Englanniksi niitä löytyy netistä vaikka kuinka, mutta moni laji ei kasva suomessa.

Ilmajuurrutuksen Acer palmatum Deshojo :sta teen näinä päivinä sekä Ap Butterfly :stä hieman myöhemmin ja ne aion kuvata. On todella mielenkiintoista kokeilla eri juttuja ja vuosia jälkikäteen kuvista seurata puiden kehitystä.

30

Tapasin Akateemisen kirjaosastolla erään Arkkitehtirouvan ja hänen kanssa keskustelu meni Japanilaiseen puutarhaan. Heidän piirissä on kiinnostusta aiheeseen ja olisivat kiinnostuneet keskustelufoorumista. Voisiko ajatella että alue lisättäisiin tänne? Sillä melko läheltä tekniikat kasvien osalta menevät, mutta varsinkin idealoginen kiinnostus. Minulta suuri kannatus ja jotain juttuakin laittelisin.

Koristekarpeille ja puutarha-altaille on jo oma, aktiivinen msn-foorumi, jottei sitä kannata mukaan ottaa.

31

Kiinnostusta japanilaisiin puutarhoihin löytyy runsaasti myös täältä suunnalta (vaan ei osaamista/tietoa smile - loistava ehdotus. Kannatetaan!

32

Kuullostaa oikein hyvältä idealta. Tarviikohan asiaa suunnitelmaa sen enempää vai teenkö samantien oman alueen aiheelle?

Bender, pääsitkö siis mainostamaan foorumia ko. rouvalle, eli onko syytä uskoa hänen/heidän tänne eksyvän?

Lisäys: No niin, nyt on pystyssä. Antakaas palaa, arkkitehtirouvat + kaikki muut wink

"A garden is the best alternative therapy"

33

Jospa minäkin pistän oman viisisenttiseni peliin. Terve vaan antsa-sanille näin aluksi smile Koitan palailla foorumille pitkän hiljaiselon jälkeen.
Eli tuossa cosmichd ehdotteli että vähemmän alueita, bender taas mielestäni selitti hyvin miksi keskustelua ei synny niin paljon. Omasta mielestäni voisi ehkä yhdistää muutamat alueet, eipä varmaan oikein muuta.
Ja olen tuon uuden alueen kannalla, niin vahvasti on itselläni kiinnostusta siihen, onhan tuo vanha ihan tyylikäs alustakin (itse rakentamani) vielä tuolla tallessa että jos innostuu kasaamaan uudestaan minipuutarhaa.

If he's so smart how come he's dead?

34

Potkinpa taas pitkästä aikaa muutaman viestin verran eloa foorumille. Toivottavasti esimerkkini innostaa muidenkin runosuolet ulostamaan ilmoille pitkät pätkät suunnitelmistaan kesän varalle ja kasvien selviytymisistä talven yli. Kevät tuli taas ja veti pään sekaisin ja kasvit ovat yhtäkkiä kiinnostavuuslistan kärkipäässä. Talvella kun tuppaavat unohtumaan, kun tähänkään kämppään ei aurinko paista.

Lahjoitetaan neuvoja ilman käytännön kokemusta ja alasta riippumatta