1

Aihe: ananaksesta bonsai??

tuli heti mieleen ajatus ananas bonsaista kun leikkelin tuoretta ananasta ja löysin sieltä sisältä siemeniä (ainakin mielestäni ne siemeniltä näyttivät) onko mahdollista? ja jos nyt ei bonsaita, niin onko kukaan ylipäätään ananasta kasvattanut ja mahd. vinkkejä kiitos smile

2

Vs: ananaksesta bonsai??

Kyllä google jotain osumia löytää "pineapple bonsai" hakusanoilla, mutta en nyt noita ainakaan kauhean perinteisen näköisiksi bonsaiksi luokittelisi...

Käsittääkseni ananashedelmästä on mahdollistaa kasvattaa kasvi niin, että katkaisee hedelmästä lehtiruusukkeen ("hedelmälihaa" kai kannattaa jättää hiukan tuohon ruusukkeeseen kiinni) ja tökkää kosteaan multaan kasvamaan... Itse asiassa tälle muistikuvalle näyttäisi löytyvän lisävahvistusta googlettamalla, esim.

http://www.huonekasvit.net/foorumi/viewtopic.php?t=720

Huom: Jos keskustelu tässä säikeessä siirtyy bonsaista enemmänkin tuohon ananakseen, niin ylläpito siirtänee säikeen tuonne "Muut kasvit" -osioon...

3

Ananashan ei tosiaan kasvata vartta eikä haaroitu, joten eipä tuosta oikein bonsaita tule.

4

ananaksessa ei ole siemeniä joten on erittäin hankalaa löytää sellaisia. sellaisen ananaksen voi kasvattaa juuri sillai että sen lehti tupsun leikkaa jne. tai sitten emokasviin saattaa tulla niitä pikku alkuja sinne juurelle. olen tehnyt viestiketjun ananksen kasvatuksesta jota voi lueskella ja se on osiossa ''muut kasvit''

5

nimetön kirjoitti:

ananaksessa ei ole siemeniä joten on erittäin hankalaa löytää sellaisia.

Olenpas kyllä lukenut, että ananaksessa on siemeniä. Kuoren sisäpinnalla niitä pitäisi näkyä jonkinlaisina tummina läiskinä tai pisteinä. Siitä sitten jotenkin kuopsuttamaan itse kukin.

6

saattaa ollakkin koska ananas ei ole hedelmä vaan marja terttu jotka on vaan sulautunut yhteen koska ne on kasvanut niin isoiksi. itse en ole kyllä koskaan mitään nähnyt

7

mut jos joskus satun tonkimaan ananiaksia niin kunkia kauan ne siemenet säilyy vai pitäisikö kylvää heti?

8 Viimeksi muokannut Scinaya (29.12.2008 13:33:53)

Tässä muutama päivä sitten söin juuri ananasta ja kyllä siellä on siemeniä smile
Pienen pieniä, ei niitä helposti huomaa, etenkin jos leikkaa kuoren pois vähän reilummalla kädellä, sillä siemenet ovat melko pinnassa.

Säilymisestä ja kasvamisesta en kyllä lainkaan tiedä. Tupsusta kasvattaminen, mitä oletkin jo harrastanut toimii varmaan paremmin.

--or do we live only once?

9

kun nyt aikoja sitten mussutin sen ananiaksen niin en kyllä sieltä siemeniä löytänyt mutta kyllä niissä niitä olla. omalle lehtitupsu ananakselle saattaa käydä kalpaten ylikastelun vuoksi mutta nyt olen kyllä kuivattelemassa sitä ettei kokonaan mätäne vaikka pahalle haiseekin sad

10

Rupeaa eksymään jo aiheesta tämä puu, mutta ettei kenellekään jäisi epäselväksi niin ananaksessa on siemeniä...

Ananaksen siemeniä

Kuten antsa-san jo aikaa sitten totesi että tämä aihe kuuluu tuonne "Muut kasvit" -osioon. Minun mielestä moderaattori Salo voisi sulkea tämän puun ja jos kiinnostusta riittää niin jatketaan aiheesta täällä: http://www.bonsaifi.net/keskustelu/viewtopic.php?id=793

"It is art for art's sake." - S. Holmes

11 Viimeksi muokannut nimetön (04.01.2009 19:48:45)

sellaista vaan että oma lehtitupsuananaani on kuoleman kielissä ja on 99% mahdollisuus että se heittää veitvit ja pyyhkeen kehään ja heittää lusikan nurkkaan jne. joten jos joku mutustelee lähi aikoina ananaksia ja löytää siemeniä niin voisiko se henkilö muutaman siemenen lähettää kirjepostilla? kerron sitten osoitteeni ja jotain tietoja sähköpostin välityksellä. kiitos.

12

nyt kun ananakseni on valitettavasti kuollut niin siemenet olisi erityisessä tarpeessa. toivon että joku söisi lähiaikoina ananaksia smile