1

Aihe: Juuri ostettu bonsai 21.8.08

Moi

Ostin juuri Lidl:stä Bonsain. Siinä olisi kovasti leikkauksen tarpeessa olevia pitkiä oksia.
Siksi kysynkin, voinko leikata oksia nyt vai onko parempi odottaa ensi kasvukauteen.

2

Vs: Juuri ostettu bonsai 21.8.08

aivan
samaa tietoa itsekkin lähdin hakemaan.
mitä lajiketta se mahtanee olla?
lehdet muistuttaa kovasti kotomaan puolukkaa. tosin vähän isommat.

3 Viimeksi muokannut Zaapo (26.11.2010 18:19:25)

Olisiko Fukien-Tea eli Carmona Microphylla?
Lehdet tosiaan näyttää puolukan lehdiltä, mutta itse kasvi on melko vaikea hoitaa ja vaativa.
Onnea kumminkin! smile

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

4

Zaapo kirjoitti:

itse kasvi on melko vaikea hoitaa ja vaativa.
Onnea kumminkin! smile

kiitti
kovasti se näyttää samalle kun googlen kuvahaku noilla tiedoilla .. onnea saatetaan tarvita. smile

halpa hinta houkutti... ne on varmaan varastettuja. lol

ps. tänään siihen on ilmestynyt pieniä valkeita nuppuja.

5

Carmona on kova kukkimaan...

Tuo vaikea hoitoisuus johtuu yleensä huonosta juuristosta. Ainakin omien kokemusteni mukaan, kun juuret saa kuntoon niin se ei ole sen vaikeampi hoitaa, kuin muutkaan ns. valmisbonsait l. mallsait.

Eli noi valmisbonsait on yleensä istutettu huonoon maa-ainekseen, jossa juuret eivät viihdy. Toisaalta Carmona on erittäin herkkä juurien leikkelylle ja tuota maa-ainesta on erittäin vaikea vaihtaa parempaan juuria vahingoittamatta. Itse olen Carmonoille tästä huolimatta vaihtanut heti paremmat mullat mahdollisimman varovaisesti ja istuttanut isohkoon punasaviruukkuun. Carmona tykkää kyttyrää tästä operaatiosta, vaikka kuinka varoen sen tekee. Mutta jos juuria jää riittävästi jäljelle, kun pitää muut olosuhteet kunnossaniin Carmona toipuu kyllä tästä. Tähän topumiseen saa kokemuksieni mukaan varata aikaa n. vuoden jona aikana ei puuta muotoilla tai muuten turhaa stressata sitä.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

6

mullat sa pois esm. huuhtelemalla juuripaakkua hanan alla pienellä paineella. kannattaa käyttää ämpäriä.

7

Vessanpönttö ja käsisuihku on myös hyväksi havaittu...

8 Viimeksi muokannut ipa (28.12.2010 20:13:08)

meinas käydä köpelösti. ostos saattoi saada kylmää matkalla tai ei muuten vaan sopeutunu uuteen paikkaan. melkein kaikki lehdet ja kukkien nuput karisi pois.

sentään uusia lehtiä tuli sikäli tilalle kun vanhoja karisi pois.
joulun aikaan olin pois kotoa ja sillä aikaa oli tullu uudet nuputkin tilalle ja nyt se kukkii.   
http://i3.photobucket.com/albums/y91/ip … 010062.jpg

uudet lehdet on muuten paljon pidemmät kun ne alkuperäiset. jotka oli lähes pyöreät.

e: laitetaampa viellä kuva koko kasvista
http://i3.photobucket.com/albums/y91/ip … 010037.jpg

9

Ihan pirteältä tuo näyttää. Kasvit usein tiputtavat lehtiä, kun olosuhteet muuttuvat, ja yrittävät sitten kasvattaa olosuhteisiin paremmin sopivat lehdet tilalle.

Lisävaloa suosittelen, heikon juuriston lisäksi valon tarve lienee suuri syy vaikeahoitoisuuteen.