1

Aihe: Keitäs täällä?

(Hähää, ensimmäinen viesti jos sääntöjä ja sensellaisia ei lasketa!)

Ajattelinpa laittaa pystyyn esittäytymisthreadin, jos vaikka jokainen kertoisi itsestään hieman, kuinka kauan on harrastanut bonsaita ja sitä rataa.

Itse olen 16-vuotias tyttölapsi ja harrastanut bonsaita ja viherkasveja yleensä huimat kahdeksan päivää. Tammikuussa kiinnsotuin, mutta vasta viime viikolla sain kuusentaimet itämään. Historiani kasvien kanssa alkoi siis siitä.

Teidän vuoronne ^^.

- Kas vain sanoi kasvain ja kasvoi vain sillä vain kasvain voi kasvaa noin vain -

2

Vs: Keitäs täällä?

Hei 16 vuotias tyttölapsi.

Minä täällä, Tatu, toinen perustajajäsen. Ootkos huomenna tulossa kattelee puutarhamessuja ? Oon siellä bonsai-standilla.

Ja onnea ekasta postista smile

Niin ja piti vielä kertoa itsestään, profiilista löytyy kaikki mitä saatte tietää musta.
Mutta bonsaita olen harrastanut ihan pienen hetken vasta, aluksi oli tarkoitus rakentaa pieni miniatyyri-puutarha mutta sitten siinä samalla innostuin bonsaista, tietysti vieläkin on puutarha tekeillä (kuvia siitä joskus tänne).

If he's so smart how come he's dead?

3

Moikka,

olen 22-vuotias likka. Olen kiinnostunut bonsaipuiden kasvattamisesta, haaveissa on ollut pitkään hankkia bonsaitaimia. Tällä hetkellä mulla ei oo tosin yhtään elävää kasvia kämpässäni, mutta on tuollainen miniatyyrisaari jonka rakentamiseen olen käyttänyt sammalta, jäkälää, kaarnaa, kiviä, simpukoita ja käpyjä. Oon ajatellut "maisemoida" myös  bonsaipuutarhani jotenkin sen tyylisesti, sitten kun saan aikaiseksi sellaisen hankkia. Mulla on tuosta saaresta valokuvakin, voin sen laittaa tänne jos jotakuta kiinnostaa. ;-)

4

Moi,
Itse olen kohtapuolin 19v. Olen kasvattanut puita  bonsaiksi noin 3,5 vuotta.  Vielä en omista yhäkään puuta jota voisi kutsua bonsaiksi. Suurin  osa puistani on nytten maassa kasvamassa,   ja tänävuonna istutan lisää. Voi  olla että nostan kohtapuolin  yhden männyn maasta bonsairuukkuun jotta voin  aloittaa varsinaisen neulasten kutistamis processin. Njoo, puita ja taimia mulla on varmaan kolmisenkymmäntä, suurin osa tavallisia suomalaisia puita. Sisällä mulla on myös joitain  puita, ne tosin tarvitsisivat paljon enemmän valoa ja "rakkautta" mitä pystyn niille antamaan.

5

Täällä yksi 14-vuotias aloittelija. Yksi ficus benjamina, yksi japanilainen vaahtera ja yksi sypressi.

"When it comes to water, I mix my own. Two parts H and one part O. I don't trust anybody."

6

Heip

Janne, se toinen puolisko tämän paikan perustajista. Ikää 20 ja bonsaipuun olen omistanyt nyt alkusyksystä asti. Homma on kiinnostanut jo kauan sitten, mutta vasta nyt sitten sain tuon puuni ostettua Jyväskylän Viherlandiasta. Tuosta asti ollaan sitten näiden juttujen kans pyöritty ja taimia on hirveä määrä kasvamassa. Edellämainittujen lisäksi parvekkeelta löytyy mm. männyn taimi, josta on vielä jossain vaiheessa tulossa jotain.

Into on kova ja nyt on alkanut bonsaipuiden lisäksi chilit kiinnostamaan.

"A garden is the best alternative therapy"

7

Moi!
Olen 20-vuotias bonsaiharrastaja. Ensimmäisen bonsaipuuni hankin 10-vuotiaana, mutta sen onnistuin tappamaan lähes välittömästi. Sen jälkeen olen lähinnä kasvattanut puita siemenistä ja tällä hetkellä omistan appelsiinipuun, granaattiomenoita ja toivottavasti pian myös kirsikoita. Myös chilejä olen alkanut kasvattaa.

8

Haa tällaisen palstan löysin! Olen etsinyt juuri tällaista kun olisi paljon kyseltävää bonsaista...

Elikkäs olen vain tällainen opiskelija tyttö ja bonsain ostin pari vuotta sitten. Hyvin on puu voinut. Into on vain kasvamassa kun luin yhden englannin kielisen bonsai-kirjan ja nyt vasta sain tietää miten puuta muokkaillaan ym. Tuli myös ostettua kaupasta joku sellainen "The mini bonsai kit" jossa on sakset, ruukku, kirjanen ja kolme siementä (kaikki tietty mini-koossa) ja siemeniä nyt tässä kasvattelen. Saa nähdä mikä sieltä kasvaa vai kasvaako mikään.

9

Täh. Olenksmä vanhin? Tässä ollos viime vuonna 30v täyttänyt vaimoihminen ja kohtapuoleen entinen yahoogroups bonsai-fi ryhmän vetäjä ja perustaja ja nykyinen Bonsaifi listaluutu. Joo, kuumeessa kuumeessa, mutta pakko uutuuttaan kiiltävään keskusteluryhmään on omat graffitinsa sutata. Pitkään bonsaipuu on ollut haaveena, mutta aina onnettomasti osunut niin, että kauppa ollut kiinni (eteläsuomen ja keskisuomen reissuilla) ja täältä pohojosesta ei ole löytynyt. Viime joulukuussa taisi olla vai liekö marraskuussa kun sain ekan oman oikean bonsain, Stockalta. On mulla noita muita viritelmiä, muttei niitä voi oikein vielä bonsaiksi ylentää. Yksi pitkälle yli 6 vuotta vanha sitruunapuu on, jolla kokoa vaan 20-25cm. Ei ole vielä bonsairuukussa. Pitää kerätä kokemuksia ja oppia ennenkuin riskeeraa rakkaimman yritelmänsä epäonnistumisille. Kjäh.

--Cherry

10

Kohta jo peräti 27:vee.  :shock: Vastahan mä täytin 18 vuotta, nopeasti se aika rientää.

Bonsai harrastuksen aloitin vasta tämän vuoden puolella, joten kokemusta ei vielä kovin paljoa ole, mutta intoa senkin edestä!

Älä Cherry huolehdi, eiköhän joku kohta pistä paremmaksi.  wink

Hullu hevari!

11

Tere tere... Täällä myös tamperelainen kohta 22-vuotias opiskelija. Joskus n. 15-vuotiaana, tai hiukan nuorempana, mulla oli tollanen "hieno" kaupasta ostettu "bonsaipuu" ja sillä alottelin vajaa pari vuotta. Se kuitenkin pääsi kuivahtamaan, kun olin muutaman päivän poissa kotoa, eikä kukaan muu muistanut rassukkaa kastella. Pari lehteä kasvatti vielä tuon jälkeen mutta nekin nuupahtivat aika nopeasti. Nyt päätin lähteä harrastukseen mukaan, ottamalla käsittelyyn kuusi fiikuksen taimea. Tällä hetkellä odottavat vielä muuttoa uusiin purnukoihin ja parempaan maaperään. Alkuun pääsevät vielä asustamaan normaaleissa ruukuissa ja kasvattamaan valtavan paksua runkoa ja varmaan parin vuoden kuluttua leikkaan juuret ja istutan virallisempiin ruukkuihin, jos noista siinä vaiheessa on jotain jäljellä.

Lahjoitetaan neuvoja ilman käytännön kokemusta ja alasta riippumatta

12

Terve vaan kaikille.

Minäkin näytän olevan "vanhempaa kaartia", sillä ikää on mittarissa hiukan vajaa 30. Bonsaiden kanssa olen touhunnut enemmän tai vähemmän noin 10 vuotta, mutta vasta parin viime vuoden aikana harrastus on saanut enemmän tuulta purjeisiinsa kun muutin taloon, jossa on myös piha (toisin kuin entisessä opiskelijaboksissani).

Puita/taimia (en tiedä kehtaako niitä bonsaiksi kutsua) niin talon sisältä kuin ulkoakin. Sisällä mm. limoviikunaa, granaattiomenaa, sitruspuita ja myrtti; ulkona taas koivuja, vaahteroita, norjanangervoa, puutarhoilta hankittuja havupuun taimia, jne.

Hienoa että tällainen keskustelupalsta on laitettu pystyyn - olenkin sellaista jo jonkin aikaa kaipaillut. Toivottavasti syntyy mukavasti keskustelua!

13

Heipä hei!

Olen tällänen juuri 20v täyttänyt opiskelija poika Helsingistä. Ekan puuni sain tuossa oisko nyt joku viitisen kuukautta sitten, nytten niitä on kasassa 3 sekä yksi tyttöystävän fiikus.

Bonsait on aina ollut mielestäni todella mageita, mutta ei oo ollut hajuakaan niistä sen enempää. Yhtenä päivänä sitten sellasen stockalla näin ja siitä se sit lähti.

Todella hyvä tällänen keskustelupalsta muuten.

smile

14

Hei vaan,
Olen 22-vuotias ja bonsai-kiinnostukseni on lähtenyt käyntiin jo vuosia sitten, kun näin sellaisen ensimmäisen kerran. Kuitenkin vasta viime kesänä aloin luottaa itseeni sen verran, että harkitsin bonsain kasvatusta.
Nyt minulla on bonsai-yritelminä muutama limoviikuna Nathasha ja useampi limoviikuna 'Barok'. Kärsimättömyydestäni huolimatta (olen leikkaillut ja taivutellut melkein jatkuvasti, myös talvella) kaikki voivat aivan hyvin, ainakin vielä...
Puuni eivät vielä kuitenkaan ole lähelläkään bonsaita, mutta se tekeminenhän tässä hommassa on parasta.
Olen kierrellyt kukkakaupoissa etsimässä itselleni "oikeaa bonsaita", mutta vielä ei ole sattunut kohdalle sitä, mikä tuntuu seti omalta. Ja sitten jos sen oman löytäisi ja ostaisi, ei olisi syytä enää kierrellä ja kattella...

Kiitoksia palstan perustajille ja ylläpitäjille!
Sivut ovat todella hienot ja selkeät ja on mukavaa, kun saa jakaa harrastustaan ja ajatuksiaan muiden kanssa.

Johanna

15

UGH!

20 kesäinen poikanen.
Noin 3-4 vuotta olen harrastellut.

Tällähetkellä omaan private kokoilmaan kuuluu  ficus b. 5 ulmus p:tä ja buxus, 2 acer ginnalaa, acer palmatum(tämä punalehtinen variaatio), 2 cotoneaster H. 1 kataja, pari pajua, törkeän iso pihlaja smile, 1 pihasyreeni, 2 lehtikuusta etc. Mutta jos tässä vielä joskus saisi itse duunailtua todellisen Bonsain niin olisihan se aika mehukasta.

16

Kaipa minäkin itseni esittelen kun tämän osion löysin.

Eli ainakin tällähetkellä uusin tulokas foorumissa. 16-vuotias lukion aloittava tyttö, harrastuksena lähinnä hevostelu. Luettuakin tulee, ja tietysti huolehdittua bonsaista/muista kasveistani. Niitä nyt tällä hetkellä ovat: Carmona Macrophylla, Myrtti; kumpainenkin ostettu, sitten vielä kaksi sitruunan tainta ja yksi omenan. Muita kasveja edustavat Muratti, joku koulussa aikaa sitten kloonattu Kalanchoe(?) sekä kukkanen, jonka äiti on ahtaalle ikkunalaudalleni sijoittanut. Sant Paulioista sentään pääsin eroon wink

Ihastuin bonsaihin joskus viimevuoden lopulla/tämän vuoden alussa kun muutenkin pidän viherkasveista ja Bauhaussista sellainen mukaan lähti. Subtrooppiset/trooppiset puut kiinnostavat lähinnä, havupuut eivät oikeastaan lainkaan. Kokemus ja tiedot 0, mutta tästähän se lähtee. Kuten kerrottu, innostuin ne siemenetkin aika pian multaan iskemään, katsotaan mitä tapahtuu. Muutaman kuukauden siis noita hengissä pitänyt tähän mennessä.

Kiitän myös foorumista, kiva päästä kyselemään ihmisiltä jotka tietävät enemmän kuin minä. Vinkkejä vastaanotetaan aina.

17

Hei! Hieno foorumi!
Olen Maud Espoosta, ja minäkin sitä vanhempaa kaartia, kolmekymmentä ja jotain. Olen harrastanut bonsaita kolmisen vuotta, ja puita minulla on 35 kappaletta. Asun omakotitalossa, joten talvehtiminen ja puiden pito ulkona on suhteellisen helppo. Suurin osa puista ovat kotimaisia, mutta kokoelmaan kuuluu myös ulkomaisia puita, ja muutama "sisäpuu". Sisäpuutkin ovat nyt vihdoin päässeet ulos nauttiman lyhyen kesän lämmöstä.

18

Hei! Hieno foorumi!
Olen Maud Espoosta, ja minäkin sitä vanhempaa kaartia, kolmekymmentä ja jotain. Olen harrastanut bonsaita kolmisen vuotta, ja puita minulla on 35 kappaletta. Asun omakotitalossa, joten talvehtiminen ja puiden pito ulkona on suhteellisen helppo. Suurin osa puista ovat kotimaisia, mutta kokoelmaan kuuluu myös ulkomaisia puita, ja muutama "sisäpuu". Sisäpuutkin ovat nyt vihdoin päässeet ulos nauttiman lyhyen kesän lämmöstä.

No kylläpä kuullostaa komealta kokoelmalta.

Nyt tänne varmaankin saadaan kunnon asiantuntija? smile

"A garden is the best alternative therapy"

19

Jonkin verran kokemusta on tietysti tullut vuosien varrella, mutta asiantuntija on liioittelu. Luin IBC sivuilla amerikkalaisen Rob Kempinskin eposti allekirjoituksen, se kertoo kaiken: "bonsai trees are like potato chips, no one can have just one".

20

Heipähei!

Olen 22-vuotias, tätä nykyä Turussa opiskeleva jääpinen, joka sattui ostamaan yhden noista Bauhausin karmeista Carmonista. Pakkohan sitä oli sitten hoitaa. Teidonjanoni taltuttamiseksi olen lainannut Turun Kirjaston kaikki bonsaikirjat ja lukenut netistä kaiken mitä olen irti saanut.

Carmona oli tietenkin istutettu huonoon multaan joten ostin akadamaa ja tein oman seokseni. Nyt reilu viikko uudelleenistutuksen jälkeen ensimmäiset uudet lehdet ovat näyttäytyneet ja puu näyttää voivan hyvin. Nyt on iskenyt hirveä bonsaikuume ja aion laajentaa kokoelmaa kotimaisilla lajeilla joita aion pitää lasiparvekeellamme.

Tänne löysin Maudin ansiosta joka huomasi minut toiselta bonsaiforumilta ja ohjasi tänne, kiitos siitä.

21

Tervetuloa! Hauskaa että löysit foorumin.

22

Hei.

Minä olen 24 vuotias sosiaalialan opiskelija Pieksämäeltä. Minulla ei ole vielä ainoatakaan puuta, mutta sellaista olen haaveillut epämääräisen ajan välillä vakavammin, välillä vähemmän vakavasti.

Tänä iltana olen paremman tekemisen puutteessa (ja hah!) ryhtynyt katselemaan mitä aiheesta saa tietää netistä ja yllättävän paljon on löytynyt suomenkielistä tietoa. Samalla myös tämä foorumi.

Päätä pahkaa en ole menossa puuta hankkimaan, mutta näyttäisi, ettei sellaisen hankkiminen/siemenestä kasvattaminen olisi aivan mahdoton urakka. Kuitenkin tämä kaipaa vielä suunnittelua, asian tutkiskelua ja opiskelua hoidosta. Täältähän saa paljon apua, eikös niin?

23

Tervetuloa!
Hienoa että hankit tietoa ennen kun hankit puun. Suosittelen kuitenkin että hankit puun ensiksi ja ryhdyt kasvattaman siemenistä vasta sen jälkeen. Puun kasvattaminen siemenestä on tosi pitkä urakka, ja kiinnostus saattaa laantua vaan sen takia että kestää niin kauan ennen kun pääset tekemään yhtään mitään (muuta kun kastella).

24

Moo!
Pari päivää sitten tuli 21 lasiin ja bonsaista haaveillut viimiset puolivuotta ja kuukausi sitten tuli stockmannilta ficus ja sitä tässä nyt kasvatellaan ja opitaan uutta koko ajan.
Tämän foorumin löytyminen oli kyllä erittäin hyvä juttu.

Hullu saa olla, mutta ei tarvi olla tyhmä!

25

Onnea vaan fiikuksen kanssa! Se on kyllä yleensä hyvä aloittelijan valinta. Ja tervetuloa listalle.