26

Vs: Keitäs täällä?

Moro!

Tällä hetkellä foorumin uusin vahvistus (?) on n. 15 vuotinen koltiainen. Ensimmäisen "bonsaipuuni" sain edellispäivänä ja olen nyt hakenut todella paljon tietoa. Toivon että joku vastaisi threadiini Hoito osiossa, Kiitos jo etukäteen.

Ostetaan neuvoja ilmaiseksi, usein.

27 Viimeksi muokannut Velma (30.11.2006 20:42:12)

Hejjj....

Asustelen Vantaalla, "opiskelen" maanmittaustekniikkaa ja ikää mulla on 21 vuotta.

Bonsain sain heinäkuun alussa lahjaksi. Yleensä mä olen aika hyvä tappamaan kasveja, kun hoidan kastelun vähän miten sattuu - tän bonsain kanssa oon jostain syystä selvinnyt tosi hyvin. En tosin tiiä että mitä lajiketta se on (eikä kyllä kaupunginpuutarhurikaan tiennyt, että se siitä).

-- Päivitys 30.11.2006: Sen verran tähän tarkennan että nykyään meikäläinen opiskelee puutarhataloutta, omistaa useampia puu-viljelmä-yrityksiä, mutta käytännössä pärjää parhaiten crassluoiden kanssa ja sit toi ylhäällä mainittu oli serissa, joka on nykyään aika kuollut.

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

28

Mistä on bonsai hankittu? Oletko katsonut tämän foorumin kuvia? Tavallisimmat
ns. valmiit bonsait ovat joko fiikuksia, kiinan jalavia, serissoja tai
carmonoja. Forumissa on sekä Ficus retusan, kiinan jalavan että
serissan kuvia. Tai postita oma kuva!

Hienoa että puu on ollut näinkin kauan sinulla - ensimmäinen aika on yleensä se vaikein!

29

Terve.

Juu, olen 28v miekkonen, koulutukseltani insinööri ja harrastuksiin kuuluu urheilu (kestävyys / voimaharjoittelu) ja tietenkin nyt uutena ½vuoden kokemuksella, bonsaipuut.

Omistan nyt vasta 2 bonsaipuuta joista olen enemmän ja vähemmän ylpeä, ensimmäinen puu on käyrärunkoinen Zelkova ja toinen on mielestäni todella kaunis kiiltävälehtinen Ligustrum sarjaan kuuluva Ligustrum Sinense.

Olishan se mukava jos olisi itse saanut kasvamaan noinkin upeat puut sensijaan että se on kaupanhyllyllä kasvatettu, mutta yritän parhaimman mukaan kasvattaa näistä vielä upeampia yksilöitä. Vähän jännittää miten Zelkova onnistuu ensimmäisestä talvesta ja Sinense mutta onneksi Sinense on luokiteltu aloittelijoille sopivaksi puuksi jota on "lähes mahdotonta tuhota" big_smile

30

Tervehdys!
19 vuotta on ikää minulla ja kolme vuotta enemmän avopuolisollani. Asustamme kumpikin Jyväskylässä ja opiskelemme yliopistolla; minä kauppatieteitä, hän tietokoneita. Siippa innostui bonsaista tämän samaisen karate kidin ansiosta jo vuosia sitten ja sai minutkin kiinnostuneeksi. Lopputulos: ostin heinäkuussa hänelle syntymäpäivälahjaksi oman puun, jota tässä sitten olemme vaalineet. Menestys on olllut kyseenalaista, mutta eteläpohojalaasella periksiantamattomuurella mennähän etiäpäin.  8)

31

Hei! Täällä olisi yksi 18-vuotias, joka on pahasti koukussa tähän forumiin juuri nyt, kun pitäisi mennä nukkumaan. En muista, mistä luin ensimmäisen kerran bonsaipuista, mutta ostin ensimmäisen puuni, sypressin, muutama kuukausi sitten ja ficukseni noin kuukausi sitten. Kumpikin on tietääkseni vielä toistaiseksi elossa. Yksi limoviikunan pistokas on ollut jo yli kuukauden vesilasissa kasvattamassa juuria, ja voisin istuttaa sen multaan tässä parin viikon päästä. Sitruunansiementen kanssa ehdin jo luovuttaa, kun kaksi yritystäni kuolivat pieninä taimina. Olen siis uusi tässä harrastuksessa, ja tiedonjanoni on kuin 9-vuotiaalla. Parasta tässä on kuitenkin se, että harrastan keramiikkaa, ja olenkin jo tehnyt yhden ruukkuprototyypin, vaikka se ei olekaan vielä tarpeeksi kuiva raakapoltettavaksi. Siitä tuli oikeastaan yllättävän hieno. Pikkuiset puut ovat ihania. <3

32

Kivantuntuinen foorumi!

Olen 23-vuotias, opiskelen kirjallisuutta Jyväskylän yliopistossa.

Ruukkupuut alkoivat kiinnostaa tuossa viime talvena. Päätin sitten ryhtyä itsekin jotakin näpertelemään. Ostin kaupasta granaattiomenan, otin muutaman siemenen talteen ja istutin ne keväällä. Itämistä oli mukava seurata ja nyt ikkunalaudalla nököttää kaksi vajaan vuoden ikäistä vesaa. Harrastus vaikuttaa mukavalta, ei tarvitse hötkyillä smile.

33

Hei!

Olen jo muutaman kerran 25 v. täyttänyt puutarhaihminen. Bonsaiharrastukseni alkoi vuonna 2004, kun osallistuin Helsingin Gardeniassa järjestettyyn bonsaityöpajaan. Tuolloin muokkasin pienestä vuorimännystä toistaiseksi ainoan bonsaipuuni. Tosin huonekasveistani rahapuuta ja Ficus 'Nanaa' olen alkanut katsella sillä silmällä, että niissä olisi hyvän bonsain aineksia...

Kurssin jälkeen olen hankkinut Ruukkupuu-lehden jokaisen numeron. Viimeisimmästä numerosta löysin mainoksen tästä keskustelupaikasta, jonka johdosta päädyin tänne. Keskustelu täällä vaikuttaa sen verran mukavalta, että sen toivoisi jatkuvan vielä pitkään.

Anne

34

Heips!

Olen 21-vuotias lääketieteen opiskelija Tampereelta, ja sain juuri anopilta joululahjaksi lahjakortin bonsaipuuta varten!  Päädyin kuitenkin siihen että hankin puun vasta keväällä. Jos en malta odottaa kevääseen asti, saa ihan tavallinen fiikukseni kokea harvennuksen smile

Loistavat sivut!

35

Löytyyhän tästä joukosta yksi kakarakin. Kävin tällä foorumilla ensin pari kertaa kurkkaamassa, kunnes rohkenin kirjautumaan. Taitaa olla ihan hyödyllistä seuraa tällaiselle bonsai-harrastuksen aloittelijalle.

Kerrottakoon, että sain ensimmäisen bonsaini, Serissan, hieman ennen joulua parin vuoden haaveilun jälkeen. Minä kun satun asumaan sellaisessa paikassa, mistä ei mitään löydä. Mitään historiaa bonsai-innostukselleni ei löydy.

Mainiolta tämä foorumi kyllä vaikuttaa. En käy täällä varmaan kovin aktiivisesti, mutta apua teidän kokeneempien jutuista varmasti saan. Se siitä sitten, älkääkä vetäkö herneitä nenään miun jutuistani. Harmitonta ja joutavaa lätinää vaan.

36

Aika hienoa eikös vaan, meillä on yli 90 rekisteröityä käyttäjää!!! Tervetuloa kaikki uudet, on mukava lukea millä asteella teillä on bonsaiharrastus, ja minkälaisia puita teillä on.

37

Aika hienoa eikös vaan, meillä on yli 90 rekisteröityä käyttäjää!!! Tervetuloa kaikki uudet, on mukava lukea millä asteella teillä on bonsaiharrastus, ja minkälaisia puita teillä on.

Jep, hyvinhän se on jo. Muistan kun Tatu silloin kesällä kummasteli, kun jäseniä oli 30. Riitti kuulemma hänelle wink

Viestienkin raja alkaa lähenemään 1000:a, että eiköhän tässä pistetä pileet pystyyn.

"A garden is the best alternative therapy"

38

Nimi on tri Forsbacka. Ikää 29.
Ensimmäisiä bonsaitani kasvattelin yli kymmenen vuotta sitten. Kaikista kesälomista ja muista hoitovirheistä johtuen tähän päivään on selvinnyt vain yksi riutuva ficus benjamina. Jokin aika sitten innostuin touhusta uudestaan ja nyt kasveja on jo toistakymmentä (määrä korvaa laadun tässäkin). Lähes kaikki ovat vielä kasvatusruukuissa ja mitään niistä en kehtaa vielä bonsaiksi sanoa. En noudata kovinkaan orjallisesti mitään kasvatusoppeja. Multana käytän sitä mikä sopivalta tuntuu ja välineet on sovellettu rautakaupasta.

39

Viestienkin raja alkaa lähenemään 1000:a, että eiköhän tässä pistetä pileet pystyyn.

No niin, tänään se sitten tapahtui: samana päivänä meni 100 käyttäjän ja 1000 viestin raja rikki! Hienoa, että foorumin aktiivisuus on vain kasvamaan päin.

Bileet saa joku muu järjestää smile

40

No niin, tänään se sitten tapahtui: samana päivänä meni 100 käyttäjän ja 1000 viestin raja rikki! Hienoa, että foorumin aktiivisuus on vain kasvamaan päin.

Bileet saa joku muu järjestää smile

Joo olenkin tässä nyt viikon ajan tarkkaillut näitä lukuja. Aika hyvältä vaikuttaa.

Mutta kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. Katsotaan sitten uudelleen kun 10 000 on kohdalla wink

41

Ha,

Katsos olinpa 100 rekisteröitynyt henkilö. big_smile No tehdään tästä ensimmäinen postaus.

Minä, myönnän antaneeni pikkusormen kaikelle näpräys harrastelulle. Olen merivesiakvaristi ja kun kaikki tuntuu siinä tapahtuvan niin nopeasti, päätin hieman hiljentää tahtia. Nyt on ensimmäiset siemenet kylvetty multaan.  :oops:  Jää nähtäväksi kuinka tämän harrastuksen kanssa käy, mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Pahin tässä tapauksessa varmaankin tarkoittaa asunnon tilan loppumista, kun joka paikassa kasvaa puita. Selitä niitä sitten vaimolle. smile

Tiedonkeruuvaihe on menossa ja meinaa tulla ähky kaiken olellisen sulattamisessa. No lähinnä tässäkin on pakonomainen tarve kerätä tietoa lajien alkuperäisistä olosuhteista ja tietenkin myös yleisistä asioista.

Bonsaita olen haaveillu jo pitkään, jostain viime vuosituhannen puolelta kuitenkin. Enpä vaan ole koskaan saanut aikaiseksi, nyt sain.

Itämässä on seuraavat lajit:
-Cedrus Libani
-Chaenomeles japonica
-Acer palmatum atropurpureum
-Larix leptolepis

42

Hei ihmiset!
täällä tekee ensiesiintymisensä myös kohta 19-vuotias tytteli. Löysin voorumille ihan sattuman kautta,  jonkun bonsaiharrastajan linkistä  smile
Bonsaiharrastukseni alkoi jokunen vuosi sitten kun hommasin ensimmäisen puuni, lajia en muista, koska se ei elänyt kauaa (pikkuveljeni tappoi, älkää kysykö miten  :cry:  ) Nyt puita on kolme: Sypressi, Ficus ja sitten tommoinen itseistutettu mandariinintaimi smile
Elukoista ja hienoista kasveista oon aina ollu innostunut. Bonsaiden lisäksi hoivattavien listalla ovat nimittäin kani, kolme säästökuopan alesta pelastettua orkideaa ja puolimetriä korkea siemenestä kasvatettu greippipuu, josta olen ylpeä!
Voorumi vaikuttaa mukavalta ja tulen todennäköisesti keikkumaan täällä useinkin  tongue

Natura nihil fit in frustra

43

Morjenttes,

Olen 26 vuotias insinööri Espoosta. Bonsai kiinnostus alkoi joskus nuorena karatekid-elokuvan myötä. Silloin tuli kerättyä hiekkakuopista mäntyjä ruukkuihin ja ämpäreihin. Puut elivät vaihtelevalla menestyksellä kesän, mutta yksikään ei selvinnyt ensimmäisestä talvestaan.
Monen vuoden passiivisen ajan jälkeen nyt olen taas aloittanut koulutuksen muutamalle puulle. Innostus heräsi uudestaan saatuani joulupukilta hyvän bonsaikirjan. Tällä kertaa kasvatus tapahtuu vain sisätiloissa, olosuhteiden pakosta.

Mielestäni Suomalainen bonsai foorumi on todella hieno asia, ja aionkin kantaa oman korteni kekoon tämän paikan eloisana pitämisessä.

44

Moi Vaan!

Olen myös sieltä vanhimmasta päästä, ikää tuskin tarvii laittaa, kaikki varmaan osaa päätellä sen  wink . Taidan kyl olla "vihrein" silti porukassa.
Sain tänä jouluna lahjaksi ensimmäisen bonsaini (Himoiten kyllä pienen ikäni, joka alkoi myös OsPen lailla karate-kid elokuvasta,silloin kun se tuli ekan kerran. Taitaa olla aikaa 15v ellei enemmäkin) Olin kyl itse mukana kun se ostettiin Bauhausista. Nimilapussa Zelkova. mut nyt tämän palstan myötä olen vakuuttunut että se on ulmus. Nyt olen opiskellut bonsaista, lukien Sivosen kirjan ja nyt on menossa suomentaminen englannin kielistä bonsai käsikirjaa. Täytyy kyllä tunnustaa et englanti ei ole vahvimpia puoliani. Mut onneksi on tälläinen palsta josta voi kysyä neuvoa kun kielipää ja taidot loppuvat wink
Niin, ja käyden tietysti lukemassa palstan aiheita saaden hyviä vinkkejä.
Hyvää kevään odotusta kaikille!

45

Vuosimallia -57 Sen verran pitkään olen ruukkupuita harrastanut, että parvekkeelle on syntynyt Bonsaiden hautausmaa. Vaivaiskoivu on ylpeyteni jo vaikeusasteen vuoksi, katsotaan kuinka äijän käy. Viitisen vuotta pidin parvekkeella isossa n.40l astiassa omissa mullissaan ja viime kesänä istutin oikeaan Bonsai-ruukkuun. Koivu on pääkohde ja useat muut Bonsait sivuharrastuksena

Katamari ni               
   muchiutsu ume no   
          aruji ka na.

46

Vuosimallia -57 Sen verran pitkään olen ruukkupuita harrastanut, että parvekkeelle on syntynyt Bonsaiden hautausmaa. Vaivaiskoivu on ylpeyteni jo vaikeusasteen vuoksi, katsotaan kuinka äijän käy. Viitisen vuotta pidin parvekkeella isossa n.40l astiassa omissa mullissaan ja viime kesänä istutin oikeaan Bonsai-ruukkuun. Koivu on pääkohde ja useat muut Bonsait sivuharrastuksena

Hyvä että hieman vanhemmatkin (=kokeneemmat) kasvattajat löytävät tiensä tänne. Jos sitä oikeaakin osaamista siinä samalla sitten löytyisi wink

47

Oon 17vuotias kohta 18 tyttö. Olen omistanut 10vuotiaana ensimmäisen puun mutta se kuoli. Oon koko ikäni ollut kiinnostunut kasveista nyt olen ruvennut kiinnostumaan bonsaista. En vielä omista puuta mut kesällä sitten hommaan sellaisen.

48

Täällä yks vasta bonsaihin hurahtanut -91 syntynyt poika (tänä vuonna 15v täyteen)
Yks "kunnon" bonsai multa löytyy ikää tosin ei tietääkseni kovin paljoa. (Operculicaria decaryi lajiltaan) Muokkasin tuon huonekasvista ja tänään istutin uuteen ruukkuunsa. Sitten on myös muutama muu projektia kesken, nimittäin Ficus benjaminan ja Ficus microcarpa huonekasveista bonsaiksi ja sitten hirveä määrä sitruunan ja omenan siemeniä itämässä. Suunnitelmissa ehkä jossain vaiheessa ihan valmiin bonsain osto.

Viherpeukku

49

Olen 11v poika. Inoostukseni Bonsaihin lähti joululomalla, halusin ruveta kasvattamaan jotain kukkia yms.. Mut sitte luin Aku Ankkaa ja siinä oli bonsai puita! Ihastuin heti ja rupesin etsimään tietoa, mutta tänään löysin vasta tämän foorumin. Asun seinäjoella ja harrastan rumpujen soittoa ja Bonsaiden kasvattelua.

Lajikkeet jota omistan: 1 Ficus Microcarpa ja 1 Ulmus, 1 Citrus, 1 Ficus Benjamin, 1 Osteomeles subrotunda, 1 Pachira aquatica

50

Mukavaa että täältä löytyy nuortakin polvea edustettuna smile Mukaan vaan!

Natura nihil fit in frustra