51

Vs: Keitäs täällä?

Huihai, 27-vuotias pelisuunnittelija Helsingistä :-) Bonsai tuli ihan päähänpistona ja toimii hyvänä haasteena, koska normaalisti kaikki kasvit tuppaavat kuolemaan kun niihin päin sattun katsomaan.

Ostin kiinan jalavani Plantagenista ja toivottavasti se ei heti kuole. Lueskelin ummet lammet asiasta ja yritän nyt päästä vähän kuvioihin koko bonsaitouhun kanssa. Bloggailen varmaan bonsaistani täällä, joten näkee sitten vähän miten homma on edistynyt. Olen jo pikkasen tuohon ekaan puuhuni kiintynyt, joten toivottavasti sen kohtalo ei ole jäädä pelkäksi hauskaksi testiksi ;-)

52

Tervehdys ruukkupuiden ystävät. Olen syntynyt vuoden 78 tienoilla. Tällä hetkellä pidän majaani Turussa opiskellen ja graafisen suunnittelijan töitä tehden.
Ensimmäisen kerran kiinnostuin "bonsaista" joskus 90-luvun puolivälissä. Ostin silloin vanhan ja paksun limoviikunan jota oli kasvatettu pienessä ruukussa. Sitä sitten vääntelin erinäisillä langoilla välillä oksiakin katkoen. Armeijaan mennessäni puun kastelu jäi ja se kuivui kuoliaaksi.
Ruukkupuu harrastus oli välillä hieman jäissä vaikka erilaisia huonekasveja minulla on aina ollut. Valmiita malsaita en ole ikinä ostanut vaikka muutaman kerran olen harkinnut Acer palmatumin hankintaa. 

Tällä hetkellä minulla kasvaa 4 Punicum granatumia (iältään n. 4 vuotiaita ja siis siemenestä itse kasvatettuja). Kaksi niistä on nyt helmikuussa istutettu pienempiin ruukkuihin. Yhden taas olen antanut kasvaa
mielenkiinnosta hieman isommaksi. Voin laittaa jossain vaiheessa kuvia galleriaosastolle. Muita kasveja löytyy rahapuista kiinanruusuihin. Siemenistä itää näin kevään taas alkaessa useita kasveja: zelkovia, 2 x bao bao (apinanleipäpuu), sophora japonicoja sekä atsaleoja. Lisäksi kylmäkäsittelyssä camelioita ja acer palmatumeja. Saa nähdä itääkö mikään näistä.

Kasvien kasvattelussa minulla bonsai on taidemuotona jossakin taustalla. En noudata kuitenkaan sitä orjallisesti vaan harrastelen kasveja mieleni mukaan. Varsinkin siemenestä kasvattimen ja taimen kasvun seuraaminen on erittäin mielenkiintoista vaikkakin aikaa vievää puuhaa.

Chilejä olen kasvattanut myös kohtuullisen pitkään. Niitä kasvatan asunnossani sekä kasvihuoneessa hieman suurempia määriä (jälleen n. 100 kasvia itämässä). Chilejä kasvatan hedelmiensä vuoksi joita säilön ja jauhan loppuvuodesta mutta muutama vanhempikin yksilö löytyy (n. 5 vuoden ikäinen vanhimmasta päästä).

Boardi ja keskustelu täällä vaikuttaa hyvältä. Aurikoista kevättä ja kesän odottelua kaikille. Erityisesti ruukkupuille.  big_smile

53

Terve,

Näin uutenä ihmisenä lienee kohteliasta esittäytyä.
Olen 26-vuotias luonnontieteiden opiskelija (ei kehtaa enää sanoa opiskelijatyttö, ja -nainen kuulostaa oudolta), nykyisin asustelen Helsingissä, mutta haikailen maalle omaan puutaloon ja puutarhan keskelle. Bonsai-harrastukseni on vielä varsin tuore, vaikka olenkin  viherkasvien kanssa muuten askarrellut ja viihtynyt.

Nyt minulla on itäneenä kaksi jack pine -siementä, koittavat varttua vähän vielä ennen kuin voin istuttaa ne erilleen, ja edessä taitaa olla vuoden-parin odottelu ennen kuin saksia/pihtejä niille voi näyttääkään. Näiden tekstien lueskelu saa bonsai-kuumeen nousemaan, joten minun on kai kohta pakko käydä ostoksilla; olen kovin kärsimätön odottelemaan.
Oma siemenestä kasvatettu puu tietysti haaveena :-)

54

Terve

Pitäisi ehkä minunki jo esittäytyä. big_smile  Olen täällä jo jonkun verran kirjoitellutkin mutta tämä esittely nyt on jotenkin jäänyt... Olen siis 14 v poika Keski-Suomesta.
En oikein voi sanoa harrastaneeni bonsaita, sillä yhtään minulla ei ole vielä ollut. Mutta aloittanut olen, kahdestikin. Kylvin viime vuonna kevättalvella kolme sitruunansiementä joista kaksi iti ja molemmat kuolivat, syytä en tiedä. Nyt maaliskuussa innostuin uudestaan, kylvin taas sitruunansiemeniä, yksi kasvaa hyvin. Lisäksi minulla on kolme vaahteran sirkkalehtistä tainta, katajanmarjoja ja vuorimännyn siemeniä itämässä + muutama terijoensalavan pistokas ja yksi tyrnipistokas. Olen ajatellut ostaa tässä joskus limoviikunan taimen ja siitä alkaa muokata bonsaita.
Huhhuh, tulipas tarina. smile

55

Terve.

Oon Haminas asuva 23 vuotias jätkä. Kerran on puu ollu ja onnistuin tappamaan sen 3 kertaa, liikaa kastelua. Tosin kaksi kertaa sen sain takisin henkiin mutta kolmas kerta toden sano. Nyt on taas alkanut kiinnostamaa ja näillä näppäimillä uusi puu hakuun.

56

Hmm toivottavasti tämä nyt tulee oikeaan paikkaan (ensimmäinen viesti)  smile

Eli siis olen vuosimallia -88 oleva poeka tällaisen peräkylän perämetsästä ja bonsaita kasvatellut suurella innolla "jo" kaksi viikkoa.  big_smile Puut ovat tällä hetkellä ruukussa ostetut kiinanjalava ja pagodipuu ja pihalle hiekkakuopalta "pelastetut" männyn ja koivun taimet  Ja sitten vielä muutamat pagodipuun oksat vesilasissa kasvattelemassa juuria.

Kaikki puut ovat lähteneet oikein mukavasti kasvamaan eikä mitään erityisiä ongelmia ole ollut. Tuholaisia ei ole näkynyt ainuttakaan kun hoksasin listiä ne pienet punkit tuosta jalavan juurelta (taitavat tulla ihan vakiona joka puussa?).

Että näin sitä potkaistiin uusi harrastus liikkeelle ja toivottavasti se sitten kestääkin vaikka ihan vanhainkotiin asti  smile

57

58

Olen vähän vajaa nelikymppinen äijä, kiinnostunut lukemattomien muiden asioiden lisäksi japanilaisesta puutarhanhoidota, arkkitehtuurista, taiteesta ym. Bonsai-innostus tuli kuvaan mukaan, kun muutimme nykyiseen asuntoomme, jossa on pieni piha.

Ihan oikeat puutarhat näiden mini-versioden lisäksi on asia, joka ainakin minua itseäni (ja varmasti suurta osaa muistakin) kiinnostaa. Olen itseasiassa lainannutkin muutaman Japanilaisia puutarhoja koskevan kirjan kirjastosta, mutta eipä niitä kovin syvällisesti tullut luettua. Uskomatonta tavaraa kyllä, pakko myöntää.

Pidäthän meitä kadehtivia ajan tasalla ja näytät kuvia kun se on mahdollista smile

"A garden is the best alternative therapy"

59

14 vuotias poika porin suunnalta. Karate kid (3?) -elokuva  herätti kiinnostuksen bonsaihin joku vuosi sitten. Nyt vasta olen alkanut toimia. smile

60

Morjens

Oon 26 v. insinöörin poikanen Forssasta.
Bonsai kiinnostus lähti tuosta kovin kuuluisasta Karate kid -leffasta, niinkuin monilla muillakin. Bonsaiden parissa on tullut oltua noin 7v. välillä vähän enemmän ja välillä vähemmän.
Tuossa vuosien saatossa on puita tullut ja mennyt, mutta tällä hetkellä haaremissa on 3 Serissaa, 2 Myrttiä, 1 Mänty, 1 Vuorijalava, 1 Harmaaleppä sekä muutamia aihiota, jotka odottavat ruukkuun pääsyä...

61

Olen 26-vuotias, sivuilla pitkään vierailijana roikkunut, nyt rekisteröitymään uskaltautunut nainen tai tyttö riippuen mielialasta. Muutaman vuoden olen bonsaista ollut kiinnostunut ja etsiskellyt tietoja netistä sekä kirjoista. Netissä pyörien tännekin ajauduin, luultavasti vuosi sitten. Kunnon hurahtaminen alkoi sivosen kirjan lukemisesta ja nyt kirja onkin tullut luettua jo moneen kertaan. Kriittinen ajattelu on myös kehittynyt bonsai harrastuksessakin ja sen takia olen pysytellyt hiljaisena vierailijana... 

Kasveja en juurikaan ole haalinut muuttojen pelossa. Tällä tavalla vältän myös kovat tappiot (toisaalta kun se ainut kuoleen tappio kirvelee enemmän). Parvekkeella asustaa parivuotias pihlaja ja ruukussa itää tyrni, japaninvaahtera sekä bonsain siemenenä ostettu havukasvi. Kasvien hoitoa olen harjoitellut tavallisilla viherkasveilla ja vihdoin enemmistö niistä selviää hengissä.

Pahoittelen jo etukäteen töppäilyjäni forumin teknisessä käytössä.  big_smile

"Metsässä olisi hyvin hiljaista, jos vain ne linnut laulaisivat, jotka parhaiten osaavat" -Henry van Dyke-

62

Moips.
Täällä nuoremman ikäluokan edustaja. Ikää 13w.
Ensimmäiset bonsait istutin kesän alussa.

5 sitruunaa (kaksi itänyt n. 5senttiseksi ja 1 n.1,5cm)
2 greippiä (mikään noista ei idä  lol roll )
Vaikuttas siltä, että viherpeukalo on siirtyny keskelle kämmentä, kun osa kasveista ei idä. Saattaahan se olla luonnollista hitautta...

No täälläpä olen kuitenkin smile .

P.S. Nimimerkille saa vapaasti nauraa. Se on tehty huumorilla.

63

Hei, olen 24-vuotias Mikko Helsingistä. Suomenkielisen wikipedian vertaisarviointiin ilmestyi upea bonsai-artikkeli muutama viikko sitten ja siitä lähtien olen lueskellut aiheesta lisää eri sivustoilta ja katsellut kauniita kuvia.

Bonsai-harrastuksessa kiehtoo sen vaatima aika: vähän tekemistä ja paljon aikaa. Haluaisin koittaa kasvattaa suomalaisia puulajeja, mutta toistaiseksi se ei ole mahdollista opiskeluaikaisen kerrostaloasumisen vuoksi. Ilman puuta bonsai-harrastaja ei ole harrastaja eikä mikään, joten tullen hankkivani sisäkasvatukseen sopivan yksilön vielä tulevan syksyn aikana.

Bonsai-kurssille osallistuminen kuulostaa järkevältä tavalta aloittaa, lieneekö sellaisia järjestettävän pääkaupunkiseudulla?

64

Kaipa tänne pitää jotain kirjoittaa.

Olen 14- (syksyllä 15-) vuotias poika Espoon Laajalahdesta. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Laajalahti_%28Espoo%29)

Ja kasveja on jonkun verran. Siemeniä: persikka, nektariini, lehtikuusi, hopeakuusi, "bonsai", sitruuna, kataja ja syksyllä otan pihan hopeakuusesta muutaman siemenen jos vaikka kasvaisi.
Taimia ja nuoria puita: Ficus benjamina, kaksi mäntyä, kataja, lehtikuusi, granaattiomena, kiinanruusu, sitruuna ja vaahteran pistokas.

Keväällä aion tilata "bonsai"-siemenpussin korpikangassiemenestä.

"Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys."
"Olipa kerran mies joka ei kunnioittanut Uusista. Ei ole enää."

65

Olen 14- (syksyllä 15-) vuotias poika.

Heh, täällä sama homma smile
Mikä päivä?
Täällä 21. päivä.

66

Olen 14- (syksyllä 15-) vuotias poika.

Heh, täällä sama homma smile
Mikä päivä?
Täällä 21. päivä.

syyskuun 17.

"Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys."
"Olipa kerran mies joka ei kunnioittanut Uusista. Ei ole enää."

67

Liitytään siis joukkoon.
Ikää löytyy kohta 23 vuotta, sukupuolen varmaan arvaakin ja asuinpaikka kotka.
Bonsai-harrastus on vielä kohdallani nuorta, itseasiassa moneen vuoteen en halunnut nähdä mitään vihreää silmissäni. Kumpikin vanhemmistani on puutarha-alan ammattilainen, ja lapsuuteni vietin kauppapuutarhassamme. Siltikään suutarin lapsilla ei kenkiä ole, aloitin 15 vuoden iässä tappamalla kaikki kasvit kaktuksesta rahapuuhun.
Bonsait löysin ikebanan kautta, siitä jo kohta kymmenen vuotta, mutta ensimmäisen mallsain ostimme avomiehen kanssa puolisen vuotta sitten. Onhan näitä muutamia nyt mukava hoidella ja kerryttää, ainoa pakote on pysyä sisällä trooppisissa kasveissa, kun Afrikkalainen kääpiösiilimme vaatii runsaan 24 asteen lämpötilan. Onneksi on kuitenkin ruhtinaallinen 10neliön lasitettu parveke, jonka tulee ensimmäiseksi valloittamaan mänty.

"I´m not normaly a praying man, but if your out there, please save me superman! -homer simpson-"

68 Viimeksi muokannut Bartimaeus (06.06.2007 21:12:24)

Olenkin jo täällä muualle postaillut, nyt vasta löysin tieni tälle palstalle..

..Eli taidan olla foorumin nuorimpia jäseniä, ikää on vasta 13 vuotta (ei silti kauan ennen kuin täytän 14). Bonsaiharrastuksen aloitin n. kuukausi sitten, siitä lähtien olen lukenut netissä bonsaista, ja opin aina uutta. Tähän mennessä minulla on neljä männyntainta, yksi pihlaja ja toinen juurtumassa (saa nähdä miten käy). Aion vielä ostaa taimitarhasta taimia, lähinnä havupuita olen ajatellut..
Myös sitruspuiden taimia kasvattelen, puolet varmaan yritän koulia bonsaiksi, toiset puolet sisäkasveiksi.

Hieno foorumi ja hienot jäsenet. Kiitos.

Meitä kaikkia musta kuolo päähän koppaa.

-Aleksis Kivi

69

Pakkohan tänne Bartimauksen mallia näyttäen on samana päivänä vielä itsensä tungettava esittäytymään.

Naispuolinen 21-vuotias opiskelijaboksin asukas kasvattelee paria pientä puuta. Kahdeksantoista neliön yksiöön ei vain saa tungettua enempää, vaikka mieli tekisi. Bonuksena on tietysti ikkunat pohjoiseen yo-kylän syövereihin...

Kiinnostusta bonsaihin on ollut jo pidempään, mutta vasta vuoden verran olen puitani vaalinut, kun menin ensimmäisen mallsaini ostamaan.

Nyt on siemensestä kasvamassa litsiä, granaattiomenaa ja kumqvattia, mutta tietysti sain purkit sekaisin niin, etten tiedä mitkä kaksi niistä ovat tähän mennessä itäneet...

Kovaa mennään, mutta silmät kiinni. Siltä tää mun touhu varmaan aika ajoin näyttää!

Minulla on monta lehmää. Useimmiten ne kaikki ovat ojassa.

70

Moi kaikille smile oon 29v mies pohjois-karjalasta....onkos täällä muuten muita täältä päin smile
Kasvien kanssa on tullut touhuttua jo liki 10 vuotta....ja kotoa löytyykin iso kirjo kaiken näköistä vihreää....bonsai on kiinnostanut jo pitkään, mutta vasta tänä keväänä sain ensimmäisen lajiaan....siis keräsin itse ulkoa pihlajan, joka on vielä pieni, mutta jo bonsaiksi muovautunut luonto äidin toimesta....kasvakoon nyt rauhassa vuoden päivät ennen kuin alan sitä itse muokkaamaan...tällä hetkellä puu kasvaa vahvasti ja vaikuttaa erittäin elivoimaiselle....pihlajan talvetus vain hiukan pelottaa kun sellaisesta ei ole mitään aikaisempaa kokemusta, saapa nähdä kuinka siinä käy....tämä harrastus tuntuu vievän koko käden kun sille antaa edes pikkusormen.....joten seuraavaksi on ajatuksissa hankkia hiukan alan kirjallisuutta ja ottaa oppia kokeneemmilta, vaikkapa tältä foorumilta jota olen sivusta seuraillut jo aikani mutta vasta nyt päätin kirjautua jäseneksi smile

Hyvää kesää!

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

71 Viimeksi muokannut Bartimaeus (19.08.2007 17:54:46)

Mr.Grower kirjoitti:

Moi kaikille smile oon 29v mies pohjois-karjalasta....onkos täällä muuten muita täältä päin smile
Kasvien kanssa on tullut touhuttua jo liki 10 vuotta....ja kotoa löytyykin iso kirjo kaiken näköistä vihreää....bonsai on kiinnostanut jo pitkään, mutta vasta tänä keväänä sain ensimmäisen lajiaan....siis keräsin itse ulkoa pihlajan, joka on vielä pieni, mutta jo bonsaiksi muovautunut luonto äidin toimesta....kasvakoon nyt rauhassa vuoden päivät ennen kuin alan sitä itse muokkaamaan...tällä hetkellä puu kasvaa vahvasti ja vaikuttaa erittäin elivoimaiselle....pihlajan talvetus vain hiukan pelottaa kun sellaisesta ei ole mitään aikaisempaa kokemusta, saapa nähdä kuinka siinä käy....tämä harrastus tuntuu vievän koko käden kun sille antaa edes pikkusormen.....joten seuraavaksi on ajatuksissa hankkia hiukan alan kirjallisuutta ja ottaa oppia kokeneemmilta, vaikkapa tältä foorumilta jota olen sivusta seuraillut jo aikani mutta vasta nyt päätin kirjautua jäseneksi smile

Hyvää kesää!

Hyvää kesää myös itsellesi.

Olisiko sinulla kuvaa pihlajastasi? Olisi hienoa nähdä luonnonbonsai, kun niitä niin harvoin näkee.
Talvetuksesta..Minä olen varautunut näin: Minulla on sellainen puinen laatikko, joka on täynnä multaa. Aion haudata ruukut puun vartta myöten multaan, ja sitten kun tulee ensilumet, laitan kerroksen lunta mullan päälle, ja pistän puulaatikon suojaan talon katoksen alle. Aurinkoisina päivinä voin varmaankin viedä puut ottamaan aurinkoa, jos ei siitä mitään haittaa niille ole. Se vähän huolestuttaa, että tarvitsevatko ne vettä. Pitänee ottaa selvää.

Tervetuloa muuten. Minäkin olen aika uusi, niin kuin näkyy tällä samassa aiheessa.

Meitä kaikkia musta kuolo päähän koppaa.

-Aleksis Kivi

72

Bartimaeus kirjoitti:

Olisiko sinulla kuvaa pihlajastasi? Olisi hienoa nähdä luonnonbonsai, kun niitä niin harvoin näkee.
Talvetuksesta..Minä olen varautunut näin: Minulla on sellainen puinen laatikko, joka on täynnä multaa. Aion haudata ruukut puun vartta myöten multaan, ja sitten kun tulee ensilumet, laitan kerroksen lunta mullan päälle, ja pistän puulaatikon suojaan talon katoksen alle. Aurinkoisina päivinä voin varmaankin viedä puut ottamaan aurinkoa, jos ei siitä mitään haittaa niille ole. Se vähän huolestuttaa, että tarvitsevatko ne vettä. Pitänee ottaa selvää.

Tervetuloa muuten. Minäkin olen aika uusi, niinkun näkyy tällä samalla foorumilla.

Kuvia voi toki aina järjestää....mutta ensin kertokaas joku hyvä saitti jonne kuvia voi ladata...vai onko tällä forumilla omaa galleria toimintoa...?
Ja kiitos hyvistä talvetus vinkeistä!

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

73

Foorumilla on jossainpäin lueteltu näitä kuva-palveluja, mutta itse suosin palvelua nimeltä Flickr. Täällä vähemmän käytetty, mutta maailmalla kyllä varmasti suosituimpia. Hienoja ominaisuuksia ja hyvä käyttöliittymä. Suosittelen.

"A garden is the best alternative therapy"

74 Viimeksi muokannut _johanna1 (19.08.2007 12:51:33)

Minä olen 18-vuotta. Minulla on kaksi bonsai-puuta (+ rahapuu+palmuja, joita itse en lue bonsaiksi.)
Olen pienestä tytöstä asti ollut tekemisissä kasvien kanssa, joten kukkien/kasvien (ja puiden) kasvatus on ollut minulle helppoa. (yksikään bonsai ei ole kuollut). Orkideat bonsaiden ohella on minulle rakkaita.

Bonsai-/kukka-/kasvi-harrastus on minulle rentoutumistapa kiireiden keskellä.

75

Marla moi,
kohta parikymppinen naisenalku, jonka ruumis sijaitsee Pirkanmaalla ja sydän pohjanmaalla. Olen vilkuillt bonsaita sillä silmällä jo kauan, ja kirjojen avulla innostuin todella viime keväänä.  Opiskelijuuteni ja epävarman elämäntilanteeni (lähinnä asumispaikkakunnan- ja olosuhteiden) vuoksi uskaltauduin investoimaan bonsaihin vasta eilen, kun sain malaganviikunabonsain edullisesti.
Huonekasveista olen ollut innostunut ala-astelaiseesta lähtien, ja olen aina pitänyt useampia kasviksia hoidossani.  Yrittämällä ja erehtymällä, kasvattamalla ja tappamalla olen kehittynyt suhteellisen eteväksi (joskin parannettavaakin olisi) huonekasvien hoitajaksi (kerrostalolapsena ei puutarhaan ole ollut asiaa). Kaikki nykyiset kasvini (jotka ovat suurin osa isoja ja reheviä) olen kasvattanut siemenestä tai pistokkaasta, ja ne ovat minulle rakkaita.