1

Aihe: Kallio ja obtusaa

En ole kaksinen valokuvaaja, mutta sattui kuva natsaamaan kohdalleen, joten laitetaanpa se tänne.
obtusakallio
Tässä on kahdesta hiekkakivestä araldiitilla kasaan liimattu "kallio". Kivien väliseen rakoon on istutettu japaninsypressin pistokkaita 4 kpl. Pistokkaat eivät vielä näytä juuri muulta kuin pistokkailta, mutta kallio ja sammaleet näyttävät aikas hyviltä. Tällaisten tekeminen on tosi helppoa.

2

Vs: Kallio ja obtusaa

Hiljaista on, joten kommentoinpa sitten itse smile. Alla kuva muutama viikko takaperin tekemästäni kalliosta, johon tänään tökin hieman sammalia ja laitoin toisen kiven päälle.

bonsai_mountain

Aloitin ensimmäisen blogini männä viikolla (Janin bonsait), ja minulla on jopa yksi lukijakin! Tosin nimi päättyy -onlinetv, joten ei varsinaisesti kuulosta bonsai-harrastajalta. Siellä on kuitenkin kuvia tämän rakentamisesta. Tämän mainoksen tarkoitus on saada toinen lukija!

3

Täytyy kyllä sanoa että on hienoja... ;D

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

4

Tuo ensimmäinen tosiaan on aika näyttävä.

Koska olet jo vähän kokeneempi konkari uskallan antaa pientä kritiikkiä smile.
Itse poistaisin tuon keskimmäisen ja isoimman puun. Tässä asetelmassa kivi on pääasia. Nyt puu peittää juuri vuoren huipun.
Oletko ajatellut lisää tähän asetelmaan jotain todella pienilehtistä perennaa tai pensasta jolla olisi mielenkiintoinen syysväri?
Ruukun vaihto johonkin matalaan ja leveämpään on varmaan käynyt mielessä myös?

Tervetuloa mukaan, kuten jo totesin mukava, että tänne keskustelupalstalle eksyy joskus joku vähän kokeneempikin kaveri.

5

Kiitti kommenteista ja kiitos Salo mainonnan uhriksi ryhtymisestä. Kritiikki ja kommentit ovat tietysti tervetulleita, siksi ajatten tänne silloin tällöin kuvan laittaa.

Olet ihan oikeassa kommenteissasi, suurin puu ei tosiaan saisi kasvaa yli vuoren, sehän on ihan hassua. Pätkäisin sen jo. Itse asiassa se ei noussut yli, vaan kuvakulma saa tuon aikaan. Kuva on otettu vähän alhaalta, laajakulmalla ja läheltä. Silti, parempi se on lyhyenä. Näiden pitäisi muutenkin kasvaa enempi vaakasuoraan, osa alaskin.

Voisi ottaa tälle vielä pienen muotoisession ennen talveä, sillä näiden talvehtimisesta ei ole mitään takeita. Saisipahan jotain valmiimpaa. Toisaalta, talvehtimista voisi helpottaa, jos antaisi niiden rauhassa vahvistua.

Tähän en halua toista lajia. Pensaan pitäisi tosiaan olla jotain erityisen pienilehtistä, ruukun yläreunasta vuoren huippuun on 15 senttiä. Luulisin että lehtipuu pilaisi mittakaavan.

Ruukku menee vaihtoon, mutta muutaman vuoden saa tuo olla, että ehtivät kasvattaa kunnon juuret ennen kuin alan niitä sorkkia.

6

Hienoja Penjing tyyppisiä kalliomaisemia olet kyllä saanut aikaiseksi. Itsekin olen tuollaisesta haaveillut, mutta käytössä olevat tilat rajoittaa, ettei kaikkea kivaa mahdu kokeilemaan. Mites onko noiden pistokkaiden juuret ruukussa saakka? Vai onko niille omat "multataskut" tehty kiveen?

Tervetuloa mukaan minunkin puolesta. Hienon bloginkin olet kerennyt tekemään ja ainakin esittelyviestistä voi päätellä, että sinulla on paljon mielenkiintoisia projekteja meneillään.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

7

Kiitos. Pistokkaiden juuret tuskin ovat vielä ruukussa, vaan mistäpä tuon varmaksi tietää. Kasvit kasvavat kahden kiven välisessä raossa, ja niillä on kyllä väylä ruukkuun.