1

Aihe: Akadama

Mielestäni tämä eines kyllä ansaitsee oman ketjunsa.

Akadamaa tuntuvat kaikki suosivan, mutta kovin helposti sitä ei taida löytyä. Kertokaapa nyt, että mistä tuota hankitte ja millaisilla hinnoilla?

Entä millaisia sekoituksia ruukkuihinne siitä teette?

"A garden is the best alternative therapy"

2

Vs: Akadama

Ainut paikka Turussa mistä minä olen akadamaa löytänyt on Kauppila. He myyvät sitä 2 litran (silmämääräinen arvio) pusseissa käypään 6€ hintaan  :shock:

Ostin yhden rikkinäisen pussin jonka sain halvemalla mutta ei tuohon hintaan ole opiskelijalla varaa multaainesta ostaa. Kuten toisessa threadissa jo sanoin, kissanhiekka tulee olemaan ensi keväänä kokeilussa.

3

Testasin myös pussin akadamaa ja ostin sen tuolta Kauppilasta. En sitten tiedä mikä siitä tekisi niin kovn erikoista muihin vastaaviin verrattuna. Kai se sitten on jotain perinteitten kunnioitusta tai vastaavaa.

Lahjoitetaan neuvoja ilman käytännön kokemusta ja alasta riippumatta

4

Testasin myös pussin akadamaa ja ostin sen tuolta Kauppilasta. En sitten tiedä mikä siitä tekisi niin kovn erikoista muihin vastaaviin verrattuna. Kai se sitten on jotain perinteitten kunnioitusta tai vastaavaa.

Eipä ole minullakaan kokemusta, mutta ihmettelen onko tuosta akadamasta loppujen lopuksi paljon hyötyä? Lisäksi se on kummallisen näköistä, etten sanoisi melkein rumaa ruukussa (sikälimikäli olen oikein sen käsittäyt että vain akadamaa pudotetaan ruukkuun eikä mitään muuta), tiilenvärisiä savipalloja ruukku täynnä.

5

Onko akadamassa ravinteitakin tj kun sitä kertaa ruukkuun pitää laittaa eikö perliitti tahi vastaava kelpaa yhtä hyvin.

6 Viimeksi muokannut Mandalay (11.02.2007 02:04:30)

Niinpä niin...it ostin jokin aika sitten Vantaan viherpajasta muistaakseni juuri tuohon samaiseen
hintaan 6 €  KOvasti sitä ainakin kehutaan..juurikasvulle hyväksi jne. jotkut sekoittavat
siihen isojyväisempää hiekkaa jottei tule yhtenäistä isoa paakkua..ne pallothan kun kastelun
myötä tiivistyvät. Itselläni ensimmäiset stasit purkissa...katsellaan

Onko jollain muita paikkoja tiedossa jossa tätä herkkua myydään ja mihin hintaan?

7 Viimeksi muokannut cosmichd (04.05.2007 13:09:02)

Ostin pussillisen S-marketin paakkuuntumatonta savipohjaista Rainbow kissanhiekkaa, joka on tehty polttamalla käsitellystä savesta. 10 litran säkki maksoi pari euroa.

8

Istutin pari viikkoa sitten uusiin ruukkuihin kaksi metsävaahteraa jotka olivat vuoden seisseet poltetussa kissanhiekassa(moler tyyppinen). Juurikasvu oli mahtava, ruukut aivan täynnä hienon hienoja juuria, ja kissanhiekka oli täysin ennallaan. Kuivuu aika nopeasti, joten jonkin verran useammin saa kastella kun akadaman kanssa, mutta halpaa ja hyvää tavaraa. Ainakin vaahteroille. Merkki jonka olen käyttänyt on Rainbow kevyt kissanhiekka, poltettu savi Tanskasta. Pussissa on ikkuna, josta ruskea savi näkyy.

9

Mä olen laittanut ulos istuttaessa Leca-sora mursketta mullan ja kompostin joukkoon, mutta se tuntuu murenevan vuosien mittaan. Joskus olen keväisin saanut halvalla tuotetta, joka on tarkotettu hiekoitukseen. Yhdysvalloissa on myynnissä ainakin kahta savipohjaista raetta, jotka ovat halvempia kuin Akadma. Kauppanimet Pumice ja Turface, mutta kumpikaan ei ilmeisesti vastaa Lecasoraa, vaikkeivat taida kissanhiekkaakaan olla.

10

Pumice on minun ymmärtääkseni laavakiveä, ei savea. Saksassa sitä myydään nimellä bimstein.

11

Tilasin ruukkupuusta tommosen pienen akadamapussin testiksi. Lykätäänkö puu muka ihan tuohon kivisoraan mitä toi akadama on, vai sekoitetaanko tuota johonkin multaan? Tuntuu oudolta istuttaa joku perus lehtipuu tuommoiseen kivikkoon..

12

Istutan vaahterat puhtaaseen akadamaan, neulaspuille lisään pumice/sora/laavakiveä lajista riippuen. Kissanhiekkakokeilut ovat käynissä jotta ainakin osa puista voisi kalliin akadaman sijasta istuttaa kissanhiekkaan, mutta silloinkin käytän sitä akadaman tavalla.

13

Mitä järkeä on ostaa (kotimaisille) bonsaille Japanissa valmistettua akadamaa kalliilla hinnalla? Akadaman (ja niiden muidenkin japanilaisten maalaatujen) tarkoitushan on vain saada kasvualustaan hyvä mururakenne ja aines, joka pidättää vettä sopivasti muttei liikaa. Saman asian ajaa varmasti täälläkin paljon mainostettu lecasora, joka käsittääkseni on poltettua savea (olenkohan nyt oikeassa?). Ja muitakin vettä hyvin pidättäviä, maata ilmastoivaa ainesta löytyy -- puutarhoilla käytetään yleisesti esim. perliittiä ja vermikuliittia (ja on niitä kastelurakeita muitakin). Veikkaisin, että näitä saa huomattavasti akadamaa halvemmalla ostettua.

"Beelzebub has a Devil put aside for me, for me, for meeeeee....!"
  - Queen: Bohemian Rhapsody -

14

Lecasora ei sido itseensä vettä.
Perliitti on äärettömän rumaa ruukussa.
Vermikuliitti ei tarjoa tukevaa kasvualustaa ja se hajoaa vähitellen.
Jos tahtoo suosia halvempaa ja kotimaista, niin se on sitten rainbow kissanhiekka. Tosin kaikki rainbow, euroshopper ja pirkka tuotteet on valmistettu jossain uruguaissa, mutta sehä ei ollut nyt se pointti.

Itse en ole akadamaa koskaan kokeillut juurikin tuon hinnan takia.

15

Rainbowin kissanhiekaa taitaa olla Tanskasta. Olen samaa mieltä Forsbackan kanssa että se on ainoa joka on verrattavissa akadamaan. Se kuivuu hieman nopeammin kun akadamaa, mutta toimii muuten samalla tavalla. Itselläni on erinomaiset kokemukset sekä neulaspuiden että lehtipuiden kasvamisesta joko pelkässä kissanhiekkassa tai sekoitettuna muihin aineksiin.

16

Jossain alan kirjassa (taisi olla Dan Bartonin Bonsai Book) neuvottiin, kuinka kasvualusta voisi olla kokonaan synteettistä ainetta. En nyt muista tarkalleen, mutta jotain perliitin kaltaista mössöähän tuo oli... Perliitin "rumuus" ei liene suuri haitta, koska pinnallehan voi aina laittaa kerroksen esim. sopivan raekoon soraa, tai sitten antaa sammalen kasvaa päälle. Ja näinhän tehdään joka tapauksessa. Eikä lecasoraakaan voi ainakaan luonnollisen näköiseksi kehua... Itse en kyllä laittaisi puuta johonkin kokonaan keinotekoiseen aineeseen (vaikka luonnon ainehan se perliittikin taitaa olla...), vaan luottaisin ennemmin siihen, että sopiva sekoitus turvetta/multaa, soraa, ja ehkä savea puulajista riippuen riittää vallan mainiosti bonsaiden tarpeiksi. Akadama on mielestäni vain kikkailua.

17

Kasvutulokset ovat kuitenkin aivan erilaiset siitä riippuen mitä käytät. Oman kokemukseni mukaan sopii akadama/kissanhikka tyyppinen alusta paljon paremmin kun turvetta/soraa/multaa sekoitusta toisille puulajeille, ja toisille se on yhdentekevää minkä käytän. Jokainen täytyy kokeilla miten eri yhdistelmät sopivat juuri heidän puille/puutarhan ilmastolle/kastelutavoille. Vasta sen jälkeen kun jotain maa-ainesta on kokeillut voi sen ominaissuksista olla relevantilla tavalla jotain mieltä.

18

Akadaman arvosteluni kohdistuikin pelkästään aineen hintaan, ei sen ominaisuuksiin. Ominaisuuksista ei ole tietoa, kun en ole ainetta kokeillut, mutta tiedän, että mistään maa-aineksesta ei kannata moista hintaa maksaa (ellei mukaan ole eksynyt kultahippuja smile )

19

PeelsePuupi kirjoitti:

tse en kyllä laittaisi puuta johonkin kokonaan keinotekoiseen aineeseen (vaikka luonnon ainehan se perliittikin taitaa olla...), vaan luottaisin ennemmin siihen, että sopiva sekoitus turvetta/multaa, soraa, ja ehkä savea puulajista riippuen riittää vallan mainiosti bonsaiden tarpeiksi. Akadama on mielestäni vain kikkailua.

Minusta puhut nimeenomaan sen ominaisuuksista tässä toisessa viestissä eikä hinnasta. Miten tiedät että kyseessä on kikkailua, ellet ole kokeillut edes jotain vastaava?
Olen samaa mieltä että hinta on liian korkea, ja sen takia minulla on laajat kissanhiekka kokeilut menossa.

20

Kikkailulla tarkoitin sitä, että kun akadama on tunnettu kasvualusta bonsaille, niin se muka sen takia olisi ylivoimaisen hyvä muihin kasvualustoihin nähden. Varmasti on hyvä, muttei niin hyvä että sitä tuolla hinnalla kannattaisi ostaa pelkän nimen takia. Tuo kissanhiekka kuulostaakin jo paljon paremmalta idealta, sehän on kuin lecasoraa, jos se kerran poltetusta savesta on valmistettu. Mitään pahaa en akadaman käyttöominaisuuksista tahtonut sanoa, vaan pelkästään hinta/laatusuhteesta.

21

PeelsePuupi kirjoitti:

Kikkailulla tarkoitin sitä, että kun akadama on tunnettu kasvualusta bonsaille, niin se muka sen takia olisi ylivoimaisen hyvä muihin kasvualustoihin nähden. Varmasti on hyvä, muttei niin hyvä että sitä tuolla hinnalla kannattaisi ostaa pelkän nimen takia.

Niin, eikös ne asiat tule tunnetuksi juuri sen takia, että ne ovat PAREMPIA kuin muut kilpailijat. Eiköhän japanissa muinoin ruvettu käyttämään akadamaa juurikin sen takia, että se on PAREMPAA verrattuna muihin käytettävissä oleviin mössöihin.

Eikös se kissanhiekkakin ole nyt pinnalla sen takia(tai ainakin netistä voi lukea), että se on ennen kaikkea halvempaa, mutta jos ei parempaa niin ainakin se omaa samat ominaisuudet kuin akadama ja eikös tämä meinaa sitä, että kissanhiekka on "parempaa" verrattuna akadamaan? smile

Nimen takia sitä kukaan tuskin on ikinä ostanut...

Tervetulo foorumille muuten.

22

Toisaalta Japanissa käytetään niitä aineita, joita Japanissa on saatavilla smile Mielestäni Suomessakin kannattaisi tehdä näin. Onhan ekologiseltakin kantilta katsottuna epäeettistä kuljettaa maata maapallon toiselta puolelta Suomeen... Ja bonsaiharrastushan kehittyy juuri soveltamalla, ei matkimalla. Eihän olisi nimittäin järkeä kopioida esim. bonsaikasvatuksessa käytettäviä puulajejakaan suoraan Japanin maalta: silloin kasvattaisimme täällä Suomessa vain japaninvaahteroita, japaninmustamäntyjä, zelkovia, neidonhiuspuita, kiinankatajia, ym. Sen sijaan että kasvatammekin metsämäntyä, kotikatajaa, koivuja, leppiä, pihlajia, ym. mainioita kotimaisia puita. smile Vaan nyt suljen suuni tässä akadamakeskustelussa smile

23

Maud kirjoitti:

Rainbowin kissanhiekaa taitaa olla Tanskasta. Olen samaa mieltä Forsbackan kanssa että se on ainoa joka on verrattavissa akadamaan. Se kuivuu hieman nopeammin kun akadamaa, mutta toimii muuten samalla tavalla. Itselläni on erinomaiset kokemukset sekä neulaspuiden että lehtipuiden kasvamisesta joko pelkässä kissanhiekkassa tai sekoitettuna muihin aineksiin.

Onko teillä uutta kokemusta tuosta kissanhiekasta vai olisikohan tuo Rainbowin kissanhiekka nyt sitten lähimpänä akadamaa? Ruukutin äsken hulluilta päiviltä ostaman puun suoraan akadamaan ja tykästyin oitis siihen. Se nyt vaan on sen verran kallista ostaa että ajattelin josko tuo kissanhiekka toimisi sit korvikkeena.

24 Viimeksi muokannut cosmichd (12.10.2007 19:28:18)

On kokemuksia, olen ostanut kissanhiekkaa varmaan noin 10 säkkiä. Bonsait viihtyy siinä hyvin, se on samaan aikaan ilmavaa ja sisältää paljon vettä.

25

cosmichd kirjoitti:

On kokemuksia, olen ostanut kissanhiekkaa varmaan noin 10 säkkiä. Bonsait viihtyy siinä hyvin, se on samaan aikaan ilmavaa ja sisältää paljon vettä.

Ootko siis ostanu just tota Rainbown hiekkaa vai jotain muuta? Mureneeko se samallalailla kun akadama jos sitä puristaa sormilla?