126

Vs: Janin puita

Oletko Jani istuttanu oliivipuutasi maahan, vai onko ollut pelkästään ruukkussa? Ajattelin, että jos se innostuis kasvamaan vähän paremmin kun ruukussa tuon kasvu näyttää olevan melko hidasta.

127

Pidän omaani vain sisällä loisteputkien alla, ei edes ikkunalla. Ei käy ulkona. Tasaiset olot, kohta kolme vuotta täynnä. Tuntuu toimivan - toistaiseksi. Kasvatan sitä siis kuin täysin trooppista puuta. Välillä se lepäilee, silloin yritän pitää sitä kuivempana. Oliivi pitää ilmeisesti lepokauden luonnossa kuivana aikana.

Oliivi on hirveän hidaskasvuinen puu. Minun tavallani kasvatettuna runko ei paksune käytännöllisesti katsoen ollenkaan, joten se pitää olla puulla jo hankittaessa. Toinen vaihtoehto on tarjota kasville suunnilleen välimerelliset olosuhteet, eli lämmitetty kasvihuone, talvipuutarha tms, jossa puu saa kasvaa suureksi, jotta runko paksunee. Oliivi varmaan nauttisi siitä, että talvella lämpötila laskisi johonkin 10 asteeseen.

Oliivi on siitä kiinnostava laji, että niitä saa netistä kunnon rungolla laatuun nähden aika halvalla. Kasvatuksen perusasiat kannattaa toki harjoitella jollain muulla kuin hienolla materiaalilla. Omastani maksoin noin satasen. Nyt harmittaa, että samassa kaupassa Lissabonissa oli toinenkin, tuplaten paksummalla rungolla, noin 250 hintaan. Silloin en kuitenkaan uskonut puun elävän pitkään.

Löysin omalleni kuitenkin uuden etupuolen ja suunnitelman, nyt olen siihen ihan tyytyväinen.

128

Okei, mitähän tuo sanois jos istuttais kesäksi pihalle? Oma oliivi on nyt tämmöinen ruippana https://imageshack.us/i/ex85YQUKj

129 Viimeksi muokannut JanTam (05.09.2014 11:55:43)

Tuohan on kasvanut ihan hyvin. 

Kesällä ulos tuskin toimii. Lyhyen kesän aikana ei paljon ehti hyvää tapahtua. Kesällä se toki pitäisi olostaan ulkona, mutta sitten talvi sisällä olisi vaikea. Ehkä jos olisi viileä ja valoisa paikka, 5-10 astetta, ja pitäisi puun aika kuivana talven ajan. Mutta kesällä ulkona, talvella sisällä normi asuinolosuhteissa, tuskin onnistuu.

130

hitto

131

Mikähän olis semmoinen puu, jonka vois istuttaa kesäksi pihalle ja ottaa talveksi sisälle?

132

Jossain määrin olen onnistunut noin tekemään puksipuiden, sypressien, kiinanjalavan, yms kanssa, mutta en pidä sitä kovin varmana touhuna.

On kaksi selvää "helppoa" kasviryhmää. Toisaalta on trooppiset puut, joille järkätään sisään kunnon olot (paljon valoa ja ilmankosteutta). Toinen ryhmä on kotimaiset puut, jotka  pidetään ulkona läpi vuoden. Siihen väliin jää melkein kaikki yleensä bonsaina kasvatettava. Puita voi pitää kesällä ulkona, mutta kesä on lyhyt ja hyöty siitä on minulla ollut minimaalinen.

Kasvihuone pidentää ulkoaikaa huomattavasti, sen avulla on esimerkiksi täälläkin joskus vaikuttanut Maud kasvattanut fiikuksia.

133

Uusin hankinta, viinivaahtera (Acer circinatum).

vinkkuvaahtera

Pirkkolan Muhevaiselta bongattu, oli jäänyt sinne kasvamaan useiksi vuosiksi jostain syystä. Tämä on talvisin saanut siipeensä ja isojakin oksia on kuollut, ehkä siksi se ei ole houkutellut ketään.

Alimman oksan alta leveyttä on noin 15 senttiä. Vielä en tiedä kuinka leveälle tuo nebari oikein ulottuu. Eipä sillä että sitä enempää tarvittaisiin.

Ei oikein kestä meikäläistä talvea, joten toisessa threadissa käsitelty kylmälava tulee tarpeeseen.

134

On kyllä melkoinen löytö tämä. Paljon komeempi vielä mitä siellä Muhevaisella pääsi näkemäänkään. Mitenköhän olisivatkaan hinnoitelleet jos ei olisi hintalappua löytynyt. Oksat tuolle taitaa joutua aika nollasta kasvattelemaan.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

135

Niin eihän se tuolta näyttänyt kun sitä kesällä katseltiin. Olisiko ollut alin 5 senttiä piilossa, ja katselusuuntakin oli ehkä ihan toinen. Kokoakin tuntuu tulleen paljon lisää kaikin puolin.

Pelottaa kyllä että selviääkö ensi talvesta.

Minäkin luulen että oksat menevät uusiksi. Sopii minulle paremmin kuin hyvin. Jos jättäisi sellaiset 5mm oksiin tynkää, niin ajan saatossa lisäisivät muodokkuutta.

Luulen että tämä on nyt paremmassa kunnossa, kuin mitä se olisi vuoden kuluttua nykyisellä aika pimeällä paikalla. Siksi luulen että oksat ja latva pitäisi leikata myöhään syksyllä pois jo tämä vuonna. Jos talvehtiminen onnistuu, ensi keväänä puulla olisi yllin kyllin paukkuja tehdä uusia oksia. Juuristo on loistavassa kunnossa, ovat katkoneet pitkät juuret pois säännöllisesti.

Sitten sen pitäisi antaa kasvaa ensi vuosi aloillaan. Ehkä kylmälavasta pitäisi tehdä sellainen, että etuseinän saisi pois varjostamasta. Sitten keväällä 2016 istutus laatikkoon tai suureen ruukkuun. Mielipiteitä?

136

En tiedä, sopiiko tämä kysymys tähän topiciin, mutta oletteko kokeillu miten kiinankataja soveltuu bonsaiksi? Näin kyseisiä prismassa ja mielenkiinto heräsi.

137

Tämä ketju sopii hyvin, jos ajattelit minulle ostaa big_smile big_smile big_smile .

Kiinankataja on yleisimpiä bonsaina käytettyjä lajeja. Erityisesti lajikkeet joilla on pienet neulaset, ovat suosittuja.

Talvehditus voi olla meillä epävarmaa. Mr. Raisiobonsai, Mark Davies, on ostanut Espanjasta kiinankatajan, ja se on talvehtinut hällä hyvin, muistaakseni autotallissa. Se oli sellainen suomuneulasinen lajike. Aika kaunis yksilökin. Yleensä puutarhaliikkeissä on lajiketta "Stricta" jolla on isommat neulaset.

138 Viimeksi muokannut Puromutka (17.10.2014 13:11:55)

Niissä, jotka näin oli todella pienet neulaset ja olivat aika kynttilä-mallisia... minkähänlaiset muodot tuolle puulajille sopis ja onko tietoa miten selviävät sisällä?

139

Katajat eivät selviä sisällä.

140

Päivitys viinivaahteralle.

viinavaahtera

141

Päivitys tuijalle.

t1

Alaoksaa voisi vähän laskea. Laitoin viime vuonna kelon ulottumaan latvaan asti. Eihän tämä mikään häävi ole, mutta hyvä harjoitusvastustaja.

Kun versoja nyppii, uutta tulee kovasti verson tyvelle, niin että oksista tulee tiheitä mättäitä. Olen sitten vähän harventanut niitä. Tuija kyllä taipuisi siihenkin, että kasvattaisi hyvin tiheät "pilvet". Se ei ole ollenkaan tuijamainen kasvutapa, mutta olisi bonsaimainen.

Olen tänä vuonna ensimmäistä kertaa käyttänyt enemmän Biogoldia. Havuille se tuntuu sopivan. Oksat ovat täynnä pientä uutta versoa.

142

Tämä on hieno puu ja hyvä kuva! Ehkäpä tuo jopa toimisikin sellaisena epäpuumaisena pilvipallero-bonsaina - design on muutenkin niin abstrakti. Silloin oksat voisivat olla vielä vähän lyhyemmät ettei runko ala näyttämään ruipelolta. Ruukku sopii puulle mielestäni oivasti. Jos siinä ei ole nebaria, niin jotain mielenkiintoa voisi saada lisäämällä juurelle sammalta. Siirtäisin takaoksaa niin ettei se ole aivan keskellä.

143 Viimeksi muokannut JanTam (31.07.2015 22:02:31)

Hyviä huomioita. Kuva muuttuu aika paljon, kun hieman kiertää ruukkua. Tästä kuvakulmasta tosiaan takaoksa on ihan keskellä. Nämä kaksiulotteiset asiat jäävät huomaamatta, kun puun kanssa touhuaa. Kuvan saaminen kohdalleen on aika raivostuttavaa, koska yleensä on jo viritykset purettu ja aurinko laskenut kun huomaa kuvaan jääneet viat. (Usein ne eivät ole puun vikoja, vaan seurausta kolmiulotteisen esineen puristamisesta kaksiulotteiseksi). Luulen että muutan istutuskulmaa pari astetta oikealle. Samalla pitää alaoksaa vähän laskea, koska se nousee samalle korkeudelle kuin toka.

Erittäin hyvä huomio tuo oksien lyhentäminen. Olen antanyt tämän aina kasvaa aika paljon yli ennen leikkausta, jotta runko paksuuntuisi. No sitähän ei merkittävästi tapahdu enää, yläosa on sen verran paksuuntunut kuin tarpeen, alaosassa en ole huomannut mitään muutosta ikinä. Oksia voisi kokeilla taivuttaa reilummin alaspäin, ehkä vähän kiertää eteen tai taakse, jotta lyhenisivät.

Tuija on vähän hankala sikäli, että kun sekundaarisia oksia lyhentää, ei oksan kasvupisteistä välttämättä tule uusia haaroja, vaan tuija  tekee uuden silmun oksan tyveen. Vuosien kuluessa sitten tuloksena on kymmeniä pikkuoksia samasta paikasta. Tuijan kanssa pitäisikin varmaan keskittyä siihen että saa koko oksan rakenteen kuntoon, sekundaarisine jne. oksineen, ja vasta sitten alkaa typistellä. Väärissä paikoissa kasvavia (sekundaarisia) oksia pitäisi hanakammin poistaa.

Tuijalla on kahdenlaista kasvua. Uudet versot ovat voimakkaita ja kasvavat pituutta. Vanhoissa oksissa kärjet kasvavat hiljalleen neulanen kerrallaan. Kun nämä vanhat saavat liikaa pituutta, ne alkavat roikkua ja ne pitää poistaa. Uudet versot toisaalta ovat yleensä liian voimakaskasvuisia, että niiden kasvusta olisi bonsaille mitään hyötyä. Niitä sitten pätkitään, ja sen seurauksena saatava kasvu on käyttökelpoisempaa. Vähän vaikea selittää, eikä ole livenäkään ihan yksiselittäistä.

Pitäisikin kirjoittaa artikkeli tuijista. Ne ovat kuitenkin kasvutavaltaan erittäin mielenkiintoisia, ja ne ovat myös hyvin talvenkestäviä. Niin se vain menee, että kun taimitarhojakin skouttailee, hyppää tuijat yli automaattisesti. Sikäli hölmöä, että omistani olen kyllä saanut paljon hupia. Jos asiaan perehtyy, luulen että tuijista on mahdollista tehdä hyvin kiinankatajamaisia puita.

144

Tosi hyvin otettu kuva! Onko tuo siellä kuvauslaatikossa otettu? Muistaakseni sulla oli sellainen...

Samoilla linjoilla Hakimin kanssa puun suhteen. Hieno ja parhaimpia tuijia mitä olen interwebsissä nähnyt. Onko ruukku omaa tuotantoa? Tuo takaoksa näyttää tosiaan hieman hassulta, kun tuolla keskellä lehvästöä on tuollainen kapea "mätäs" takana. Tuossa on kyllä kiinankatajamaista, turhaan noita tuijia näköjään karsastetaan. Taimitarha tuijat taitaa olla aika suorarunkoisia, eikä taida ihan sellaisia katajamaisia saada kuin itse kasvattamalla.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

145

Kuvausteltta käytössä. Reipas ylivalotus, kun on valkoinen tausta, niin tausta häviää aika paljon. Liila sävähdys tulee hieman väärästä värilämpötilasta. Musta tausta on ehkä parempi, silloin sitten kannattaa olla reipas alivalotus. En jaksa yleensä kaivaa telttaa esiin, vaikkei siinä mene minuuttiakaan. Olisihan se kuitenkin ehkä kohteliasta.

Tuijissa ei ole paljon kilpailua smile, kiitos kuitenkin. Ruukku on omaa tuotantoa, saksalaista mustasavea ja kotimaisesta punasavesta tehty Terra sigilata päällä. Tekee vähän sellaisen silkinhimmeän kiillon.

Taimitarhoilla on ihan älyttömän hyviä tuijia, jos verrataan siihen mistä tämä on tehty. Vitosella saa puun jolla on 4-5 sentin tyvi, ja sieltä sitten valitaan rungon linja ja kasvatetaan oksat. Tämän ketjun ekalla sivulla on kuva tästä tuijasta vuodelta 2007. Ei ole paljon potentiaalia - siitä en maksaisi vitostakaan. Taimitarhoilla pitää vähän treenata puiden katsomista, tuijissa(kin) vain se alin 20 senttiä merkkaa jotain. Loppu kasvatetaan seuraavan 10 vuoden kuluessa.

Tuijille pitäisi saada aikaan statuksen nosto, kun ne ovat niin halpoja, kestäviä ja anteeksiantavaisia. Katajillahan uusia oksia ei juuri tule vanhaan runkoon, mutta tuija tekee uskollisesti vanhoille paikoille uusia oksia, jos kämmää jotain. Tyveä eli nebaria en ole yrittänyt parantaa tuijilla, ehkä se on mahdollista, mutta mieluummin saisi sekin olla kohdillaan heti alun alkaen.

146

Tuommoiset lykkäsi:

fiikus

Kuva runsaan vuoden takaa:

2014

Käänteinen kapenema tällä ollut ongelmana, mutta jos ei siitä välitetä, ihan kivaa on ollut kehitys runsaassa vuodessa, monimetallispoteista johtuen. Kehitystä on tullut enemmän kuin edellisen 10 vuoden aikana.

147

Pannaanpas välillä jotain uusiakin virityksiä.

Kaksi Carmonaa, ekasta sori vähän väärä rajaus. 

c1

Toisesta olisi kiva kuulla kommentteja, mikä olisi etupuoli, ja mihin suuntaan tämän kanssa lähtisi.

ca1

ca2

ca3

Yritin saada kuolleen rungon pienet urat näkyviin, joten aika käpistellyn näköisiä kuvia. Alhaalla on Carmonan runkoa ilman käsittelyä, ylempänä dremelillä teräsharjalla tehtyä.

Olen muutaman vuoden typistänyt tätä railakkaasti, mutta se ei ole suostunut tekemään uusia oksia alemmas. Mennään sitten ilman. Heitin alaoksan samaan suuntaan kuin latvan. Mielipiteitä.

148

Alin kuva toimii minulle, jotensakin selkein liike. Helposti pääsee tekemään vesiputousta tai tuulen tuivertamaa. Tuulenpieksemässä oksat voi myös vaihtaa kasvusuuntaa 180 astetta. Saisi tuota oikealla olevaa tilaa täytetyksi. Kyseisestä kuvasta olen em. liittyen näkevinäni mihin olet alaoksaa kaivannut. Varttaminen ei ole mahdollista?

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

149

Juu tuohon tokaan kaarteeseen olisin sen halunnut. En ole edes ajatellut varttamista. Harkintaan.

150

Hyvännäköistä settiä!

Sanotko vielä mihin suuntaa latva nojaa kuvissa 1, 2 ja 3? Tietää vähän, että onko ehdotukset tosimaailmassa mahdollisia.

Onko Carmonan puu niin kovaa, että kuolleet alueet säilyvät pitkään?