1

Aihe: Ruukkuja Ruotsista

Kävimme viime kesänä perheen kanssa Gotlannissa. Loistoreissu, myös bonsaipuiden kyttäämisen kannalta. Kasvitieteelliseen kannattaa tietysti poiketa, siellä oli mm. rungoltaan noin 20cm paksu kiinanjalava.

Torilta bongasin keramiikkamyyjän, jolla oli oikein hyvän näköistä tavaraa. Värit olivat hyvin maanläheisiä ja hillittyjä, ja mistä erityisesti tykkäsin, oli ohkainen käsiala, vai miten sen sanoisi. Usein keraamikkojen työt ovat tarpeettoman raskaita. Nappasin pöydältä yhden ruskeasävyisen pikkukipon, ja kerroin, että tällaisen haluaisin, mutta ilman lasitusta sisältä, ja rei'illä ja jaloilla. Myyjä, nimeltänsä John Kalb, oli heti valmis tilaukseen. Hän tekee keramiikkaa ruotsalaisen Carina Estgrenin kanssa. John on Uudesta-Seelannista.

Pyysin myöhemmin sähköpostitse tarjouksen 20 kappaleesta pyöreitä ruukkuja kokoluokassa 5-12 cm leveys, 2-5 cm korkeus. Tarjous oli 1800 kruunua, eli noin 180 euroa rahteineen. Ei paha! Tein tilauksen joskus kuukausi sitten, ja nyt sain kuvat.
bonsai pots
Tuo vasemmalla ylhäällä oleva on upea, kuin pilvinen taivas..
bonsai pots
Reiätkin ovat hienoja:
bonsai pots

Saas nähdä ovatko yhtä hyviä livenä.

Nämähän eivät ilmeisesti ole ennen tehneet bonsairuukkuja, ja voi olla, että osa ei ole sopivia bonsaille.

2

Vs: Ruukkuja Ruotsista

Onpa hienoja! Kyllä noi käy mun mielestä bonsaille. Osa kaartuu sisäänpäin ylhäältä, mikä saattaa olla ongelma sitten kun juuret täyttää ruukun, mutta harvasta pulmastapa ei puukon avulla selviä, ja niin tästäkin. Mitä noille tulisi hinnaksi per kappale? Minne päin Suomea ne tulee? Noi luultavasti menee heti, arvelen.

3

Eee, en ajatellut myydä.. Mulle kaikki big_smile! Hintaahan noille tuli alta kympin kappale rahteineen, ja ihan bisneksenäkin näitä voisi myydä, jos haluaisi. Annan kyllä keraamikkojen s-postiosoitteet, jos joku haluaa tehdä oman tilauksen. Mutta katsotaan jahka saan nämä käsiini, raskiiko luopua jostakin.

Kirjoitin näille aika pitkän ohjeviestin, yleistä pohdintaa hyvästä ruukusta, ja siinä mainitsin, että lippa voi kääntyä sisäänpäinkin. Niinhän tuo sitten tosiaan tekee. Mun kokemus on se, että sisäänpäin kääntyminen on varsinkin pienissä ruukuissa eduksi. Ehkä se pienentää haihduttavaa pintaa. Ihan mutua kyllä. Mutta olen ehkä kohtuullisen varma asiasta.

4

cosmichd, olen huomannut että sä keräät erittäin hyvää materiaalia. Tietysti voisi harkita jotain vaihtokauppaa?

5

Noi mun käkkyrät saattaa näyttää kuvissa paremmilta kuin luonnossa.  Jos noi tuli kaikki sulle niin tuskin ne tekijät pahastuu lisätilauksesta?  Todennäköisesti täällä olisi muitakin kimppatilaukseen tulijoita. Mun puut on kaikki ulkona kesät talvet, miten mahtaa noi ruukut kestää talvella jäätymistä? No ehkä puut voi kipata kyljelleen kun pakkaset alkaa, niin vesi ei jää lillimään ruukun pohjalle ja halkaisemaan sitä.

Mun tarvitsemat ruukut olisi kaikki suunnilleen pizzalautasen kokoisia, siis melko suuria, ja esim. tuo ylimmässä kuvassa vas. ylhäällä oleva "pilvikuvioinen" eri väreissä olisi todella just presiis, niinkuin ruotsalaiset sanoo.

Eli ottaisin koska vaan sellaisia esim. 10 kpl. Kyllä tästä saisi hyvän kimppatilausjutun, kunhan saisi tiedon leviämään ihmisille.

6

Minä ainakin olisin kiinnostunut tilailemaan.

Ja uskon että ruukuista saa talvenkestäviä jos vain mainitsee tekijälle.

7

Korkean polton keramiikkaa tämä on, ja siis sikäli talvenkestävää. Ihan halpis kiinalaiset ja korealaisetkin ruukut kestävät talven aika hyvin. Vain matalan polton savet, kuten punasavi ja valkosavi, hajoavat ulkokäytössä, eivätkä ihan helposti nekään (itseltäni ei ole yksikään tekemäni punasavinen hajonnut vielä ulkokäytössä, yksi ensimmäisiä tekeleiteni on kyllä jo melkein halki, mutta se oli vähän halki jo uunista tullessaan).

Ruukut eivät muuten niinkään hajoa siihen, että niissä on vettä sisällä, vaan siihen, että huokoiseen matalan polton saveen imeytyy enemmän vettä, ja se laajetessaan ja supistuessaan rapauttaa ruukun. Sekä matalan että korkean polton ruukku voi hajota siihen, että sen sisällä on vettä, joka laajenee jäätyessään, eikä ruukku ns. päästä, eli esim sisäpuolinen lippa estää laajenemisen ylöspäin. Toki matalan polton savi helpommin hajoaa.

Varmistan tuon saven laadun vielä tekijöiltä. Muistaakseni kysyin sen kyllä Visbyn torillakin, mutta pää on harva.

Kysyin ja sain luvan antaa sähköpostiosoitteet tekijöille -
carina piste estgren ät hotmail piste com
john piste kalb ät clear piste net piste nz

Molempien puumerkit olivat mukeissa, ja kummaltakin voi tilata. Mun tilaushan oli vain 5-12 cm leveys, se vaikuttanee nopeasti hintaan.

Olen itsekin kiinnostunut tulemaan kimppatilaukseen mukaan, jos jotenkin pystyn sen itselleni perustelemaan. Olin vähän suunnitellut toista satsia kevääksi. Voipi olla, että kun nuo näkee, tarpeita taas syntyy.

Suorakaiteita en ole muuten edes kysynyt, enkä ovaaleita. He dreijaavat, ja se mahdollistaa sarjatuotannon, ja sikäli halvan hinnan. Ovaali kyllä periaatteessa syntyy pyöreästä.

8

Kysyin talvenkestävyyttä, tässä Johnin vastaus:
"The pots are frost proof, however if they are water logged and the water freezes that can crack them as with most things. "
Eli just niin kuin sanoin.

9

Ruukut saapuivat, tässä muutama tuores kuva:
ruukkuja  sveduista
ruukkuja  sveduista
ruukkuja  sveduista

Ihan hyviä minusta. Olen tyytyväinen että tilasin tarpeeksi monta, koska vaihtelua on aika paljon. Ainut väri josta en välitä on suklaanruskea, jota noissa kuvissa ei ole. Hyviä värejä: vihreitä (ekassa kuvassa), sinisiä (ekassa ja vikassa), hiekanruskeita (keskikuvassa) ja mustia (keskikuvassa). Vihreissä, sinisissä ja hiekanruskeissa on hienoa monivärisyyttä.

Turhan vinoja on muutamia. Muutamassa oli myös pohjassa pieni halkeama, ja ne taisin sain puoleen hintaan tms. En ole hirveän tarkka, nämä minulle hyvin riittävät. Sitten jos haluan millintarkkaa työtä, tilaan japanilaisia Tokonamen ruukkuja. Nämä toimivat oikein hyvänä lisänä kokoelmassa. koot ovat 7,5-12 cm, vähän pienempiäkin olisin halunnut.

10

7,5-12 cm on kyllä kauhean pieniä...

Mitäköhän maksaisi 25-40 cm ruukut?

Mulla ei ole mahdollisuutta kastella päivittäin, joten isompi ruukku puskuroi paremmin kastelutarvetta, varastoi paremmin vettä.

11

Joo on ne pieniä. Yritän siirtyä pienempiin puihin, niin mahtuisi useampia ja kehitys olisi nopeampaa.

Isompien ruukkujen hintoja en osaa edes arvata. En edes ole varma haluaisinko näiltä isompia, jotkut korealaiset Saksasta tilattuna ovat ihan OK hinnoiltaan (varmaankin halvempia), ja näyttävät perinteisiltä bonsai-ruukuilta. Laatukin on aivan hyvä. Isoina nämä näyttäisivät ehkä harrastelijamaisilta?

12

Näyttäköön! Kuka sen määrittelee, millainen ruukku ei näytä harrastelijamaiselta, ja vaikka olisikin millainen vain ruukku, niin harrastelijoitahan tässä ollaan.

Mä istuttelen omia puitani vanhoihin pizzavuokiin, pesuvateihin, ämpäreihin, ja isoihin muoviruukkujen aluslautasiin, joita saa ostaa puutarhamyymälöistä.

Olisi kiva, jos edes yksi olisi keramiikkaruukussa, se vasta näyttäisi professionaalilta!

13

Hehee, harrastelijoitapa hyvinkin. Ja samoja astioita on minullakin käytössä, mutta sitä kuorma-auton lavaa ei ole, minkä jossain muistaakseni sinulla näin. Vai oliko se jollain muulla. hauska kumminkin. Ja tosi tyytyväinen olin, kun City-Marketista löysin uuden pesuvatimallin, suorilla seinillä ja mattamustana:
pesuvati

Itse olen ajatellut enemmän siirtyä kivien käyttöön ruukun sijasta, mutta sehän soveltuu vaan silloin, kun on itse vahtimassa joka päivä tilannetta. Graniittilohkare on kuitenkin mukavan karu ruukku.

Mun keskeneräiset puut näyttää vähän vähemmän huonoilta ruukussa.

14

JanTam kirjoitti:

Mun keskeneräiset puut näyttää vähän vähemmän huonoilta ruukussa.

Näin se asia varmasti meillä kaikilla on smile