1

Aihe: Valolaatikko before-after

Rakensin pari viikkoa sitten kaksi laatikkoa sisäbonsaiden kasvatukseen. Yksi fiikukseni vaatii leikkaamista, ja ajattelin napata siitä kuvan ennen kuin teen sen. Esittelin saman puun joku aika takaperin galleriassa, joten sain aikaiseksi perinteisen before-after kuvan. Vasemmanpuoleinen kuva on otettu kuukausi sitten, mutta sen jälkeen puu ei ulkona kasvanut juuri yhtään. 12 päivää sitten siirsin puun sisälle kasvatuslaatikkoon.
Before-After
Lainatakseni Paapisen Masaa, eihän tuo mikään teleportti ole, mutta en koskaan ole nähnyt tällaista kasvua tässä vaiheessa vuotta. Tuo kasvu on tullut 12 päivässä.
Tirkistelykuva vielä smile.
tirkistely
Taustana on valkoinen kovalevy, ja edessä on valkoinen sälekaihdin, molemmat toimivat heijastimena takaisin puihin päin.
Sekava kuva ehkä, kuvattu laatikon päästä raottamalla sälekaihdinta.

Arvaukseni on, että puiden reaktio johtuu valon lisäksi ilmankosteudesta. Valoa minulla on ollut ennenkin, tässä on itse asiassa huomattavasti vähemmän valoa kuin olen käyttänyt aikaisempina vuosina.

2

Vs: Valolaatikko before-after

Tuo on kyllä kaunis. Kyllä kelpaa katsella.

Se elää sittenkin

3

Kuinkas paljon nuo loisteputket kuumene? Onko vaaraa että puut kärtsää tai jotain vastaavaa?

4

Lehdet kärtsää jos ne osuvat putkiin, jos väliä on senttikin, eivät ne ole moksiskaan.

Alunperin putket olivat mallia Bauhausin halpis kylmä valkoinen. Vaihdoin pari päivää sitten yhden Philipsin Aquarelliksi ja yhden päivänvaloksi. Tuo kasvu on kuitenkin tehty kylmillä valkoisilla. Tiedä nyt sitten onko näistä "paremmista" putkista sittenkään hyötyä. Jos hyötyä on, ei ehkä kovin suurta.