26

Vs: Pari valaisinjuttua

Aika kiinnostava. Pyysin arcadialta spektriä noista eri versioista, vaikka en usko että saan sitä. Sivuilta en löytänyt.

Hain omilleni isokantaisia halpoja (E27) nipsulamppuja, mutta en löytänyt. Ostin lopulta biltemasta tms. ihan lampunkantoja ja johtoa. Mun lamput ovat jo valmiiksi spotteja, eli varsinaista valaisinta ei sen puoleen tarvita.

Lähiprismasta ei muuten löytynyt ledivaloja, minkä merkkisiä olivat ne mitkä löysit? Pitäisi hakea spektri niille.

27

Ne prisman ledivalot oli pakattu semmosiin tosi kotikutoisen näköisiin ruskeisiin pahvipakkauksiin, johon oli tarralla kiinnitetty se tuotetietolappu. Muistaakseni niissä oli  650 nm ja 465 nm sini/punat molemmissa. 12w mallissa oli 12kpl ledejä ja 12w mallissa oli sitten pienempiä ledejä käytetty varmaan 50kpl. Valmistajasta en kyllä ole varma, siinä vaan luki että led-grow light. Olisko sitten ollut noita EcoSystemsin Ledmix lamppuja, joiden kiinalainen valmistaja on kuka sitten lieneekin.

Oliskohan että noi ledlamput kuuluu vaan pohjoisen valikoimiin, kuten imuhirmukin big_smile

"It is art for art's sake." - S. Holmes

28

Kävin nyt tarkistamassa vielä niitä Prisman led lamppuja ja noita EcoSystemsin Ledmix lamppuja ne olivat. Hinta vain oli alhaisempi kuin mitä heidän nettisivulla myydään. Mutta liian kalliita vielä minulle.

29

joonast kirjoitti:

JanTam: Mimmoisia led-lamppuja oikein hankit?
Jos ei ole käytössä niin harkitse myymistä ja ilmoita hintapyyntösi tänne.

Sori on jäänyt sun viesti huomaamatta.

Hankin 10 kpl 7W ledilamppuja. Niistä on kerrottu tuolla.

Ostin monta pientä siksi, että ei tarvitsisi kasvattaa kasveja yhdessä läjässä, kuten käy silloin, jos on yksi iso valaisin. Ajatus on, että näitä ripotellaan kasvipöydän ympärille niin, että valo on tasainen koko pöydälle, eivätkä kasvit varjosta toisiaan.

Ledilamput kyllä toimivat, mutta ei se kasvu niillä mitään ihmeellistä ole, verrattuna vaikkapa 2-3 kpl 36W loisteputkeen. Samaa tasoa, mutta kompaktimpaa. Pienemmät lehdet ja lyhyemmät lehtivälit.

Hintaa noille tuli jotain 20,- kpl rahteineen. Samaan hintaan voin muutaman myydäkin, jos kiinnostusta testaamiseen on. En halua päästä lampuista eroon, haluan testata niitä vielä, yhdessä loisteputkien kanssa.

Nykyinen testini on ongelmallinen. Minulla on kolme loisteputkilla valaistua terraariotyyppistä matalaa valolaatikkoa, jotka sopivat ledeille huonosti, koska ne ovat spotteja. Ledit ovat avoimen kasvipöydän päällä, jossa sitten olosuhteet ovat toiset, eli ilmankosteus on alhaisempi. Laatikoissa kasvit kasvavat paremmin, mutta johtuuko se loisteputkista vai ilmankosteudesta & muista olosuhteista, sitä on vaikea sanoa.

Huonoa tiedettä siis. Jos yhtä muuttujaa (valaistusta) haluaa oikeasti testata, pitää muiden olosuhteiden olla samat. Mutu on että molemmat toimivat, mutta ilmankosteus voi olla tärkeämpi asia. Ulkomaisia foorumeita kun seuraa, vaikuttaa siltä, että tämä on monen muunkin kasvattajien kokemus - ilmankosteus voi olla valon laatua tärkeämpää, jonkun minimirajan jälkeen. Minimiraja on kaksi loisteputkea lähellä kasveja, hyvillä heijastimilla.

Toimiva valaistus voi siis olla hyvin yksinkertainen ja halpa juttu.

30

Paapise Masa kirjoitti:

Olen ihaillut noita JanTamin valolaatikoita, joten joku semmonen hylly mihin tulee kaksi laatikkoa päällekkäin olisi suunnitelmissa rakentaa tässä kunhan kerkeää. Tuommonen "rehottava" laatikko puhdistaa ja tuo happea varmaan aika kivasti kuivaan huoneilmaan.

Itse itseäni lainaten, niin hylly on ollut nyt työn alla jo useamman viikon ja alempi vivaario alkaa olemaan valmis. Päädyin sitten valaisimissa tuollaisiin Arcadian ultra seal loisteputkirunkoihin joissa T8 putkilla on pituutta 120cm. Nuo ultra seal loisteputken kannakkeet ovat IP65, eli menee kosteammassakin olosuhteissa. Oliskohan peräti Suomessa valmistettu, kun FI merkintä löytyy niistä.  Valinnassa oli mukana myös noi akvaterran hailea T5 valaisimet, mutta luin vähän juttuja tuolta akvaariopalstalta, niin päädyin arcadiaan.

Eli tonne koko pömpeliin tulee 4kpl putkia ja halusin ehdottomasti noita ultra seal double valaisimia, joihin saa kaksi putkea kytkettyä tuohon sytytin/kuristin yksikköön, eikä tarvitse neljää valaisinta hommata. Mutta Suomen maahantuoja ei näitä double versiota sitten tuokaan maahan, eli akvaarioliikeistä ei saa muutakuin yhdelle putkelle takoitettuja. Löysin sitten loppujen lopuksi petshop.fi verkkokaupasta noi double valaisimet, joka ilmeisesti tuo itse ne maahan. Hintaa valaisimille ja arcadian heijastimille tuli n. 200 euroa, joka ei ole mielestäni paha hinta.

Mutta nyt kun olen noita valaisimia alkanut virittelemään niin ei ne nyt niin käteviä olekaan mitä alunperin ajattelin. Toi johtohässäkkä on noissa aika älytön, toiseen päähän hyllyä johdot ovat tosi naftit ja toiseen päähän liian pitkät sitten ylempään hyllyyn ne ei riitä ollenkaan ja joudun rakentamaan tai hommaamaan toisen hyllyn viereen että saan toisen valaisinyksikön korkeammalle ja johdot riittämään. Jos olisin tämän arvannut niin olisin kyllä ostanut valmiiksi koteloidut valaisimet, joista lähtee yksi johto päästä.

Tarkoituksena oli myös laittaa toiseen vivaarioon kasviputket ja toiseen halvat cool whitet vertailun vuoksi, mutta en enää jaksanut lähteä niitä kasviputkia metsästämään, enkä verkkokaupasta rikkoutumisen pelossa uskalla tilata. Ehkä sitten seuraavan putkien vaihdon aikaan.

31

Siinä on siis kaksi laatikkoa päällekkäin? Kuvia, kiitos!

Joo se johtohässäkkä on paha. Tein kerran peltikoppaan kolmiputkisen valaisimen noista arcadian rungoista, ja johtoja ei saanut mitenkään siististi. Näkyisi Arcadialla olevan plug-versio, mutta vaan yksiputkisena. Siinä johto katkeaa pistokkeeseen, ja voi tehdä siistin läpiviennin takaseinän läpi.

Mullakin pömpelistä ulos tulee 4 johtoa, ja ikävältähän ne näyttää. Kuristimet on vielä näkyvällä paikalla siinä pömpelin vieressä. Hyvää ja huonoa siis.

Noi bauhausin valolistat voi kytkeä peräkkäin, joten mulla menee pömpeliin jossa niitä käytetään vain yksi johto. Yksi runko muuten jo kärähti, eikä tietenkään kuittia tallessa. Kympin runko on kympin runko.

Aion seuraavaksi tehdä T5-putkella (54W 115cm) varustetun pömpelin mame-kokoisille puille. Luulisin että pienille puille riittää yksi putki, kun se on noin 5 sentin päässä. Tuolla siitä lisää, jos ketä kiinnostaa.

32

Kuvia ajattelin kyllä laittaa kunhan saan viimeisteltyä tuon... Tämä oli vaan tämmöinen väliavautuminen, kun taistelin noiden johtojen kanssa.

Toi noissa on hyvä että on tuo kuristinyksikkö erillään. Noi kuristimet kun kuumenee aika kuumaksi, niin ei tuolla laatikon sisällä lämpötila nouse niin kuumaksi.

Noi bauhausin valolistat voi kytkeä peräkkäin, joten mulla menee pömpeliin jossa niitä käytetään vain yksi johto. Yksi runko muuten jo kärähti, eikä tietenkään kuittia tallessa. Kympin runko on kympin runko.

Oho, meinasko oikein tulipalo olla lähellä vai miten ne kärähtää? Noista elektronisista ohjaimista on sähkömiehet sanonut, että niitä paukkuu enempi, kuin noita vanhanaikaisia kuristinmalleja. Enemmän elektroniikkaa -> enemmän ongelmia. Tietysti noita on monen hintaisia ja laatuisia olemassa. Arcadialtakin on näköjään tullut uusi elektroninen ohjain T8 ja T5 putkille. http://www.arcadia-uk.info/product.php? … =&id=4

Meinaan vaihtaa noihin mun vanhanaikaisiin kuristinmallisiin loisteputkirunkoihin elektroniset sytyttimet, kun ne ei niin kalliita hyötyyn nähden ole.

Hieno toi mame-pömpeli suunnitelma. Tuonne mahtuu jo toistakymmentä mame kokoista puuta.

33

Paapise Masa kirjoitti:

Oho, meinasko oikein tulipalo olla lähellä vai miten ne kärähtää? Noista elektronisista ohjaimista on sähkömiehet sanonut, että niitä paukkuu enempi, kuin noita vanhanaikaisia kuristinmalleja. Enemmän elektroniikkaa -> enemmän ongelmia.

Oli vaan sellainen keltainen läiskä kuristimen kyljessä ja lamppu pimeänä. En ollut huomannut mitään. Piuha vaan katkennut, luulisin.

Olin muuten tänään nakuraku-kurssilla. Pitkästä aikaa savihommia. Sain kimmokkeen noista ruukkukeskusteluista.

34

Viikonloppuna olis ollu täällä Nurmijärvelläkin raku-kurssi, perjantaista sunnuntaihin semmoset kuus tuntii päivässä. Järjestäjä oli Jukolan kansalaisopisto.

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

35

Tuli tossa taasen yksi neronleimaus, että jos  laittaisi sellaista "jälkivalaisevaa" eli pimeessähohtavaa teippiä  bonsaihyllyn kattoon, niin kasvit sais vähän valoa yölläkin, mutta homma ei kuluttaisi sähköä, eikä häiritsisi nukkujaa.

36

Mad Planta kirjoitti:

Tuli tossa taasen yksi neronleimaus, että jos  laittaisi sellaista "jälkivalaisevaa" eli pimeessähohtavaa teippiä  bonsaihyllyn kattoon, niin kasvit sais vähän valoa yölläkin, mutta homma ei kuluttaisi sähköä, eikä häiritsisi nukkujaa.

Taitaa jonkin fluorisoivan teipin tuottama valo olla niin vähäistä ettei siitä ole mitään hyötyä.

37

JanTam kirjoitti:

Siinä on siis kaksi laatikkoa päällekkäin? Kuvia, kiitos!

http://farm5.static.flickr.com/4104/5011253693_e401f81b58_z.jpg

Siinäpä se sen kummempia selittelemättä. Maalasin tuon mahdollisimman valoa heijastavaksi eli valkoiseksi. Jotenkin järjetöntä valaista seiniä ja huonetta, kun jokainen watti maksaa, niin halusin maksimoida valon tuolla sisällä. Takaseinän ja tuon rullaverhon taustan (rullautuu vielä vaikka paino kolminkertaistui) maalasin Tikkurilan Lumi maalilla, jonka pitäisi olla valkoistakin valkoisempi.

38

Siisti! Rullaverho onkin parempi kuin sälekaihdin, koska pidättää paremmin kosteutta. Olen omat sälekaihtimeni päällystänyt sisäpuolelta valkoisella muovipussin muovilla, että sain raot umpeen. Mihinkähän tuossa kosteus asettuu.

Onkos tuo yksi siellä shefflera?

39

Joo shefflerahan on sisäpuiden peruskauraa...

Mietin kanssa aluksi sälekaihdinta, mutta siinä häiritsi se ettei se ole kovin tiivis ja pölyäkin se kerää aikalailla. Sitten meinasin tehdä puusta saranoidut pariovet, mutta kova homma niissä ja helat ja puutavara tulisi aika kalliiksi. Sitten se ratkaisi, kun oli Jyskissä pimentävät rullaverhot tarjouksessa puoleen hintaan.

40

Onko Masa liian aikaista kysyä kuinka homma toimii?

Olen vähän mietiskellyt, ja luulen, että rullaverhon lisäksi sulla on tässä toinenkin hyvä juttu. Se on se, että ylemmän laatikon pohja ei ole alemman kansi. Näin alaosan lamput eivät lämmitä ylempää laatikkoa ja kuivata sen ilmaa. Mulla kahden päällekkäin olevan laatikon olosuhteet tuntuvat olevan aika erilaiset.

41

Kyllä kai toi ihan okei on toiminut sen mitä on kerinnyt oleen. Lämpöhän menee ylöspäin, että kyllä se tuossa munkin alempi laatikko lämmittää ylempää. Mutta viilenee se ilma jonkin verran matkalla ja sitten noissa Arcadian laitteissa on se kuumin kuristin/sytytin osa laatikoiden ulkopuolella, niin ei noi hirveesti ilmaa lämmitä.

Ajatuksena mulla oli tuossa että tonne saa lisättyä tarvittaessa lamppuja ja helpompi huollettavuus, kun noi laatikot ei ole ihan päällekkäin. Tuota ilmankosteuden kohotusta en edes lähtenyt noilla laatikoilla hakemaankaan, kun mulla on ihan hyvää kasvua ollut ennenkin. Ainakin noilla nykyisillä lajikkeilla, joillekin lajikkeille pitäis varmaan saada korkeempi ilmankosteus että menestyy.

Ainakin mun kokemuksien mukaan valoa kun riittää niin kasvit kasvaa. Joten sen maksimointi oli mun laatikoissa pääosassa. Mulla ei ole tuollaista kosteutta lisäävää aluskasvillisuutta yms. joka varmasti sitten rajoittaa lajikirjoa mikä laatikossa menestyy. Ostin tuota kisaa varten sypressin, joka voisi tarttea enemmän kosteutta viihtyäkseen. Tosin täytyy mainita että se 2 euron sypressi päätyi samana iltana roskiin, kun siitä löytyi kotona mustia hämähäkin näköisiä tuholaisia, vaikka kuinka koetin kaupassa syynätä. En alkanut 2 euron sypressin, joka ei kuitenkaan jää henkiin, takia taistelemaan tuholaisten kanssa.

42

Tuli noista tuholaisista mieleen, että Jan oletko miettinyt miten kävisi jos tuonne laatikkoon päästäisi petopunkkeja tms. tuhoamaan tuholaisia.

Esim. tuolta http://www.biotus.fi/DowebEasyCMS/?Page … otharraste saa tilattua postitse erilaisia torjuntaeliöitä. Esim. tuota punkkeja saalistavaa ansaripetopunkkia ei kuivuuskaan tunnu haittaavan. Pahaan saastuntaan suositellaan 10-20 ansaripetoa/neliö ja paketissa on 500 ansaripetoa, joten vähän turhan suuri satsi toi ainakin on...

43

Hyvä idea. Kokeilin jotain 10 vuotta sitten jotain petopunkkisatsia. Hollannista tilasin muistaakseni. Mulla oli silloin kaksi pöydällistä kasveja, ja jaoin pussin sisällön puoliksi molempiin. Seuraavana päivänä löysin vielä yhden petopunkin, sen jälkeen en nähnyt ainuttakaan. Vihannespunkit sen sijaan porskuttelivat iloisesti. Ilmeisesti ilma oli liian kuivaa pedoille.

Pömpeli kun on tuollainen suljetumpi ympäristö, voisi hyvinkin toimia. Aluskasvillisuuden seassa ainakin luulisi olevan riittävän kosteaa. Ehkä voisi myös löyhästi peittää kasveja muovipusseilla.

Tuota pitää kyllä testata. Säilyvyys taitaa olla vähän niin sun näin, niin että ei taida kimppatilaus onnistua. Määrä olisi riittävä useammallekin.

44

Järkyttävän halpa T5 valaisin. Pisin 120cm alle 100 euroa. 6 putkea, sisältää putket merialtaaseen. Järkyttävän kallis rahti, melkis satasen. Saiskohan lähempää.

45 Viimeksi muokannut JanTam (01.01.2011 23:04:02)

Vuodenvaihteita vaan kaikille.

Askartelin alelyhdystä pienoiskasvihuoneen lapsille, jotain tuollaista voisi käyttää bonsaillekin:

lyhty pienoiskasvihuone

Tossa on Megamanin 15W pienoiskasviloistari katon alla. Pohjalle pitää vielä laittaa jokin allasmuovista väkerretty laatikko tms, jotta pitää vettä. Siihen sitten kissanhiekkaa, ja kasveja suoraan siihen tai ruukuissa jonkin alustan päälle.

46

kertakaikkiaan pakko ylistää ääneen tuota JanTamin pienoiskasvihuonetta! Erittäin näppärä idea eikä varmasti kovin kalliskaan.

47

nimetön kirjoitti:

.. kalliskaan.

Lyhty maksoi pari kymppiä, ja jokin heijastimellinen valaisin lisäksi, tai lampun kanta ja spottiloistari. Matalaan tilaan mahtuu ns. kämmenloistari.

48

Kiitos hyvästä vinkistä! Mulla on pari lyhtyä, pitäisi vieä virittää niihin valot ja löytää sisälle joku tarpeeksi pieni bonsai.

49

Nätti ja nerokas idea. Noita lyhtyjä vaan narulle jonoon roikkumaan kiinalaiset lentävät lyhdyt tyyliin.

50

Rikkiplasmalamppujen hyötysuhteet olivatkin sitten ihan humpuukia - se 95% on hyötysyhde, jolla mikroaaltosäteily muuttuu valoksi tmsp, ei valaisimen hyötysuhde, jolla sähkö muuttuu valoksi. Luin eilen jotain suomalaista foorumia, olisiko ollut tuo, siellä oli muutenkin vähän enemmän tietävien mielipiteitä, jos kohta paljon skeidaakin.

Ledit saavat siellä kyytiä, ja joudun kokeilleena olemaan samaa mieltä. Ei ole järkevää yksinomaiseksi valaistukseksi. Lisukkeena ihan ok, tuntuu pienentävän lehtiä. Mutta hankintahinnaltaan kallista.

Tuossa threadissa oli linkki, jossa kerrotaan rikkiplasmalamppujen valontuoton olevan 120 lumenta/W. Siellä tuollainen graafi:

graafi

Minua erityisesti kiinnostaa, että perinteinen loisteputki pärjää kyllä tosi hyvin. Tietty pur- tai par-watit olisi kivempi tietää.

Ja vielä valopöpinää, Biltemassa on tajuttoman halpoja loisteputkia, joita ei kukaan ole koskaan kehunut hyviksi. Pyysin niistä huvikseni spektrejä, mutta en saanut - sen sijaan sain nämä tiedot:

Päivänvalo esim 36W 44777,  6500K  CRI 70-75
Kylmä Valk. esim  36W 44776,  4200K  CRI 60-65
Lämmin Valk. esim  36W 35555, 3000K  CRI 50-55

Värintoistoindekseistä näkyy, että spektri ei ole kaksinen, eli näissä on luultavasti ainakin punainen alue heikko.