76 Viimeksi muokannut JanTam (25.03.2011 14:56:13)

Vs: Pari valaisinjuttua

Spekulaatiota alaoksista. Ihan pseudotiedettä ja mutua tämä. Mutta leikisti, jos ajatellaan kolmea valonlähdettä, pistettä, janaa ja tasoa.

Jos on pistemäinen valonlähde, valon määrä tippuu suhteessa etäisyyden neliöön, eli kun etäisyys lampusta muuttuu 10cm (latva)->30cm (alaoksa), valon määrä tippuu yhdeksäsosaan.

Loisteputken (jana) keskivaiheilla valon määrä tippuu vähemmän, luulen että se on puoleen aina etäisyyden tuplaantuessa, eli noilla mitoilla (10cm->30cm)  neljäsosaan. Loisteputken päädyssä tilanne olisi sitten jotain pistemäisen ja janan väliltä.

Mitä enemmän putkia on, sitä enemmän lähestytään tasoa, jossa valon määrä ei keskellä tasoa vähenisi ollenkaan. Jos osaisi laskea tämän, voisi laskea kuinka paljon valon määrä tippuu yhdellä, kahdella, kolmella ja neljällä putkella.

Mutta oikeasti, mun lyhytaikainen kokemus nyt viimeiseltä vuodelta on, että poistamalla vaan koko aika kasvupisteitä latvasta niitä tulee muualle. Heti kun alkaa latvassa parantaa haaraisuutta lopahtaa alaoksien kasvu. Luulisin, että sitten kun kasvupisteiden määrä alaoksilla on riittävä, saa vasta antaa latvan kehittyä. Olen aikaisemmin enemmän luottanut täydelliseen lehtien poistoon, mutta ei se aja samaa asiaa.

77

Lehtien poisto toimii ainakin ficucsilla, mutta on rasittava toimenpide ja uusien kasvamiseen menee aikaa. Plus että kasvi altistuu tällöin kaiken maailman sienille ja muille loisille.

78

Höpsis Mad. Lehtien poisto toimii fiikuksilla, mutta ei edistä alaoksien kehitystä verrattuna latvaan. Lehtien poisto on hauskaa, ja siinä saa trooppiseenkin puuhun näkymän siitä, miltä se näyttää lehdettömänä. Uusien kasvaminen alkaa viikossa, ja kuukauden kuluttua puu on taas täydessä lehdessä. Ei altistu puu millekään tuossa yhteydessä.

79

Olisi kiinnostavaa tietää onko tuo fiikusten alalehtiongelma myös ongelmana lajin kotimaassa. Missä niitä voi kasvattaa ulkona ympäri vuoden, vai onko se vain meidän keinotekoisista olosuhteista johtuvaa.

Nuo kasviputkien hommaus viimekerralla kaatui niiden saatavuuteen täällä pohjanmaan perukoilla. Postimyynnistä en rupea lasiputkia tilaamaan. Eläinkaupoissa on jotain mutta hinta on aika suolainen. Mutta täytyy nyt kattoa jos vaikka tuolla bauhausissa tulee käytyä jossain vaiheessa. Oliko siellä myös noita groluxeja myynnissä?

Puuttuu tosta pur taulukosta grolux ja original tropical putket joissa käsittääkseni on lähin responssikäyrän mukainen spektri mitä olen nähnyt. Noissa hyvin sinisissä putkissahan on suuri toi PUR-arvo mutta niistä jää puuttumaan aika paljon noita lämpimiä sävyjä. Voikin olla että kasvaa hyvin niillä, mutta kasvu ei ole halutunlaista.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

80

Ei ole Groluxeja Bauhausissa. Jostain niitä sai tilattua 25 kpl laatikon, jossa hinta oli jotain 5-6 euroa muistaakseni. Vai oliko se Fluoraa.

Yksinkertaistettuna sininen valo tekee kompaktia kasvua ja punainen honteloa. Sikäli sininen voi olla hyödyllistä. Mutta oli siinä muutakin, yksi juttu oli, että pituuskasvua aiheuttaa yli 700nm säteily muistaakseni.

81

Väsäsin uuden pömpelin:
pömpeli

Pointtina tuossa se, että hyllyt ovat irrotettavia, joten on helpompi säätää korkeutta kohdalleen. Lamput ylhäältä alas: 3*36W, 2*36W, 2*36W, 2*36W+2*30W. Matalalla  hyllyvälillä (25cm) kaksi putkea, korkeilla enemmän. Taustana valkoinen muovikalvo, joka toivottavasti kestää roiskevettä vähän paremmin kuin edellinen kovalevy.

Puusälekaihdin ei ole hyvä tuohon eteen, koska se peittää suljettuna melkein koko ylähyllyn. Hallitusneuvottelut ovat kesken, ja julkisivulautakuntaa sekä asioista mielipiteitä omaavia tahoja kuunnellaan, joten tässä vaiheessa on vaikea sanoa mikä ratkaisu tulee olemaan. Bauhausista saa rullakaihtimen, jossa on leveitä puusäleitä. Vaikuttaisi nyt hyvältä vaihtoehdolta. Minulle aivan yksi hailea, kunhan nostaa ilman kosteutta. Kiire ei nyt ole sen kanssa, kuivin vaihe on ohi.

82

Oho, tuo on kyllä nätti. Johdotkin on hyvin piilossa. Puitakin mahtuu kiitettävästi. Onko sulla vielä ne vanhatkin pömpelit tuon lisäksi? Tulee se perunalastu sanonta tuosta mieleen, ei voi mitään... Siis hyvässä mielessä. Mutta kyllähän tommonen pömpeli täyttyy nopsaan. Air layeritkin näyttäis olevan menossa.

Tuleeko tuonne myös jotain aluskasvillisuutta ja kissanhiekkaa laatikkojen pohjalle? Minkälaista kastelumenetelmää käytät noille? Itse nostan ruukut pois pömpelistä kastelun ajaksi ja normaali kastelukannulla kastelen.

83 Viimeksi muokannut JanTam (07.04.2011 00:19:31)

Mikä perunalastusanonta? Tämä on tullut vanhan kaksikerroksisen tilalle, ei nyt sentään ihan uutena vanhojen lisäksi. Samalla jätin yhden pienemmän vaimolle siementen istuttelua varten. Otan sen sitten taas talvella käyttöön, jos tarpeen.

Ei tule enää aluskasvillisuutta. Punkit ja muut syöpäläiset voivat turhan hyvin silloin. Imuhirmua tulee pohjalle.

Mulla on pitkänokkainen kannu, josta olen hukannut suulakkeen. Se toimii, jos malttaa tosi hiljaa valutella. Enempi tulee käytettyä 5 litran letkullista suihkupulloa, jonka suulakkeeseen olen tehnyt lisää reikiä. Tarkemmin ajatellen, kasteluhomma on nyt oikeastaan aika retuperällä. Mutta paikallaan kastelen.

84

Kun tuota bonsai rivistöä katsoin niin tuli mieleen Robert Kempinskin legendaarinen lausahdus: "Bonsai are like potato chips, no one can have just one"

Täällä on ainakin niin kova vesi ettei millään sumulla viitsi kastella, kun muuten on koko puu äkkiä valkoisena. Ruukut valkastuu täällä kyllä tosi nopeesti ja se kalkki on kuin hitsattuna kiinni niissä. Tonne väleihin ja ruukun takaosaan vaan tuntuu ainakin itsellä olla vaikea kastella jos puut on tollasessa laatikossa. Mietinkin silloin kun tuota omaa pömpeliä väsäsin, että olisin laittanut vetolaatikon sarjoilla nuo hyllylevyt päistä kiinni niin saisi vedettyä hyllyn ulos kastelun ajaksi.

85

Jaha, jotain tuollaista arvelinkin. Se on hirveän totta. Mulla on ollut ~100 jo kymmenisen vuotta, välillä enemmän, välillä vähemmän. Nyt kun on homma alkanut toimia paremmin, ei tunnu enää olevan niin suurta tarvetta uusille. Uuden hankinta tarkoittaa usein jostain turhasta luopumista.

Täällä on pehmeä vesi, mutta silti niitä saostumia kertyy runkojen tyville ja ruukkuihin. Millin verran voi olla karstaa pintajuurien päällä. Olen ollu huomaavinani, että turve ehkäisisi saostumia. Kissanhiekkaan kertymiä tulee nopeammin kuin lecasoramurskeeseen. Turpeeseen vähemmän kuin kaarnaan.

Muistan joskus lukeneeni, kuinka joku oli käynyt israelilaisen harrastajan luona, jolla oli käytössä tippukastelusysteemit, ja jonka ruukut näyttivät siltä kuin niissä olisi lunta. Suoloja siis. Kuitenkin kasvit voivat hyvin.

Kastelen sisäpuita aika paljon, jotta ravinteet ja kalkki huuhtoutuisi pois ruukuista sinne pohjalla olevaan tavaraan. Siinä on vaan sellainen raja, että jos laatikon pohjalle alkaa kertyä vettä, joka ei ennätä haihtua pois, on siellä pian myös haisevaa ja rumaa levää.

Pitkänokkainen kastelukannu on hyvä, sillä ylettyy runkojen taakse ja takariviin. Mulla on vain 4,5 litran kannu, johon juuri tilasin uuden suuttimen, mutta luulisin että sellainen 1-2 litrainen olisi näppärämpi käyttää.

86

Toi on kyllä hieno! Ja ihan mukava määrä noita puitakin!
1,5 litran pitkänokka kannu toimii erittäin hyvin, suosittelen!
Alkaa olla jo kevättä ilmassa, foorumikin heräilee horroksesta pikku hiljaa smile

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

87

Mr.Grower kirjoitti:

Alkaa olla jo kevättä ilmassa, foorumikin heräilee horroksesta pikku hiljaa smile

Tosiaan pientä vilkastumista havaittavissa. Pitää laittaa ostoslistaan sellainen pieni kannu, jossain näin sellaisen kahvattoman, josta ilmeisesti upotetaan koko kannuosa ämpäriin, ja sitten sillä kastellaan.

88

Omaa valaisinratkaisua hieroessani tuli tällainen loisteputkivertailu vastaan:
http://saurama.aqua-web.org/

Sylvania Groluxin ylivertaisuus vissiin oli tiedossa, mutta tuosta näkee käppyrää siitä ja muista...

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

89

tekeeköhän tuollaisella led listalla mitään? http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60116540/

lukee että valon väri lämmin valkoinen (2700 Kelviniä).eli ei paljon mitään mutta olis vaan niin hieno ja näkymätön valaisin kirjahyllyyn johon voisin laittaa sisäpuita jotka ovat tähän asti pärjännyt ikkunalaudalla.

90

Kelvineitä enempi kiinnostaa teho joka noilla on 3,4 W. Se on tosi vähän. Siisti valolista loisteputkella Biltemasta tms. on parempi. T5-putkilla aika ohuita ja siistejä nekin.

91

Mistä saisi hyvän valaisimen yhdelle puulle? Tämä on ensimmäinen talvi kun minulla on bonsai, joten en ole tarvinnut ennen lamppua.

92

Yhdelle puulle riittänee mikä tahansa loisteputkivalaisin, esim. pöytälamppu. Oikein hyvä olisi sellainen remonttivalaisin, jossa on kierretty loisteputki. Niitä saa ainakin 24 ja 36 wattisina. Watit ovat tärkeitä, pienellä tuikulla ei tee mitään. Spriraalimallisina saa yli 20 watin pienoisloisteputkia. Itse ottaisin kylmän valkoisen, jos sellaisen jostain löytää (omani löysin Bauhausista). Ja tietysti Megamanin kasvivalo on hyvä, tämän ketjun toisessa viestissä juttua siitä.

93

Prismoissa ainakin olen nähnyt ja ostanut 30W cool white ns. energiansäästölamppuja (pienoisloisteputki). Nuo on on vaan aika kookkaita että saa viritellä pöytälampun heijastinta isommaksi ettei valo mene harakoille.

Voi kuitenkin olla järkevää suoraan hommata loisteputkivalaisin jonka alle mahtuu useampi puu, kun niitä on tapana tulla aina lisää. Niin ei tarvitse heti olla hommaamassa uutta valaisinta.

94

Nyt joutuisi hankkimaan aika läjän loisteputkia, 12 kpl. Alkaa houkutella laatikon osto, jossa on 25kpl. Onko kukaan törmännyt halpoihin Gro-Lux-putkiin? Tai vastaaviin.

95

Ostin Bauhausista T8 2*18W loistelampun ja kilautti kummankin putken muutamassa kuukaudessa. Mitähän putkia kannattaisi kokeilla, jos syy niissä? Putket olivat merkkiä Hagen Flora-Glo.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

96

Jossain on vikaa, ja jonkun pitäisi korvata nuo takuuseen. Miinulla on hyviä kokemuksia Bauhausin takuusta, melkein testaisin sieltä, korvaavatko uuden valaisimen. Luultavasti vika on siinä eikä putkissa.

97

Tuli idea, että vika voi olla myös sytyttimissä: loppuvaiheessa koitti epätoivoisesti saada syttymään, kunnes ei enää auttanut. Testaan tämän eka, varsinkin kun ehdin (tietysti) hukata kuitin. Jos ei auta, niin mitähän lamppua suosittelisit? Mistä saa ja mihin hintaan? Tuo 2*18W tuntui riittävän, mutta huomaan sinun suosivan 36W-lamppuja...

Olen käyttänyt myös E27-kantaista 22W Osram Dulux Superstar -lamppua, josta etenkin Pinjan taimi on tykännyt. 6500K ja tähän mennessä olen pitänyt parhaimpana kasvivalona. Ostin täältä: http://shop.zengrow.com/product/5/osram … erstar-22w Tietääkö joku mistä muualta tuota saisi? Käytin aiemmin E27-kantaista Megamania, mutta siitä minulla ei ole hyvää sanottavaa. En suosittele ainakaan taimien kasvatukseen.

98

Uudessa valaisimessa pitäisi olla uudet sytyttimet. Jos valaisin on vanha, sytyttimet kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa putket, kerran vuoteen-puoleentoista.

Bauhausin takuu toimi mulla ilman kuittia, kun olin maksanut kortilla. Hakivat kassatapahtuman ja tulostivat siitä mulle kuitin, jolla vaihto onnistui. Erittäin hyvää palvelua minusta...

Perinteiset loisteputket ovat suunnilleen saman tehoisia, eli 18W tuottaa suoraan alleen saman valon kuin 36W, mutta 36W valaistun alueen pinta-ala on tuplaten suurempi. Ihan kasvatustilastasi riippuu, kumpi on kätevämpi. kaksi loisteputkea kasvien päällä lienee minimi, kolme  lienee parempi, ja enemmänkin voi laittaa.

Mulla on nyt käytössä Osramin 77 Fluora kaikkialla. Kylmää valkoista olen käyttänyt myös, ja sekin toimii. Mainitsemasi 6500K on päivänvaloputki, varmasti toimii sekin. En ole löytänyt juuri eroa eri putkien välillä, ja olen sentään testannut runsaat 15 vuotta. Jopa halpikset toimivat, mikä hifistiä harmittaa. Leditkin toimivat, mutta ovat selvästi kalliimpia.

Pituuskasvu ei ole ihan yksiselitteinen asia, eniten pituuskasvua aiheuttaa yli 700nm valo. Sininen aiheuttaa vähiten. Toisaalta hämäryys lisää pituuskasvua, ja kaikki keinovalo on hämärää aurinkoon verrattuna. Megamanin kasvilamppu on minusta ihan hyvä spotti. Siinä on spektrissä paljon sinistä ja punaista, jota kasvit eniten käyttävät.

99

No kokeilen vielä Bauhausia, sait ylipuhuttua. :-D Mikä on suositeltu loistelamppu-laite?

100 Viimeksi muokannut JanTam (27.12.2014 15:32:13)

Uutta testailua valaistusrintamalla, ja huomaan että on jäänyt vastaamati viherbonsain kyssä. Sori.

Tässä threadissä on pitkälti päädytty loistareihin. Olen nyt kasvattanut esim. fiikuksia loistareilla aika kauan samoissa olosuhteissa, eli terraariomaisissa, ja olen mielestäni löytänyt jonkunlaisen rajan, minkä voi kasvun laadussa saavuttaa. 3-4 loistarin alla kasvanut fiikus ei enää juuri edisty. Kuva alkukesästä, kun panin puun ulos:

fiikus_kivella

Juuret toki kehittyvät, hitaasti mutta varmasti, samoin paksuutta tulee lisää se milli vuodessa. Mutta oksisto ei muutu tiheämmäksi, vanhoja pikkuoksia kuolee sitä mukaa kuin uusia tulee. Olisi tärkeätä langoittaa oksat niin että eivät varjosta toisiaan, mutta olen aika laiska siinä suhteessa. Enempi menen klipsimällä. Lajikekin on väärä, pitäisi olla Natasha, mutta nyt sitä on vaikea vaihtaa smile. Puunahan tuo on shohin (<20cm), jos ei lasketa mukaan alla olevaa kiveä.

Kasvusta voi saada tiheämpää, kun lisää valon intensiteettä. Pienen puun päälle ei mahdu kuin max. 4 putkea heijastimineen. Tämä puu vie 1/4 hyllystä, jolla on 4 kpl. 36W putkea, joten voisi epätieteellisesti arvioida, että se on saanut valoa käyttöönsä 36W. Käytännössä vähemmän, kun loistareiden valo kuitenkin päätyy paljolti seinille.

Nyt testaan taas monimetallivalaisimia. Testiympäristö on kylpyhuone smile, koska siellä on trooppisimmat olosuhteet.

Aikoinaan käytin 2x400W monimetallivaloa, mutta olohuoneessa en saanut sitä toimimaan. Nyt on testissä spotit. Ostin huuto.netistä 5 kpl 70W lamppuja, joihin hankin spottiheijastimia. Alunperin niissä oli 44 asteen heijastimia, ja silloin valaistaan paljon seiniä ja lattioita. Kahdessa sattui onneksi olemaan 24 asteen heijastin, ja ostin lisäksi 12 asteen heijastimia.

12 asteen heijastin tekee 20-30 senttiä läpimitaten oleva ympyrän runsaan metrin päässä olevalle kasvipöydälle. 24 asteinen tekee noin 40-50 senttisen ympyrän. 44 asteinen on yleisvalo, jolla ei tee mitään. Jälkikäteen ajateltuna 400W valaisimeni olivat noin 90 asteen kulmalla, joten siitä voi päätellä jotain.

Laitoin tuon puun keskelle posottamaan yhden spotin 12 asteen heijastimella, ja kyllähän se siitä tykkää, tuossa kuvaa 2 viikon kuluttua laitosta:

fiikus2

Huono kuva, sori, ei jaksa hieroa. Edelliseen kuvaan verrattuna kasvua on siis ollut ulkona pari kuukautta, eli edistyminen ei johdu vain valoista, mutta kaikki tuo vaaleanvihreä kasvu on tullut nyt sisällä. Epätieteellisesti sanottuna valoa on 70W.

12 asteen spotti ei riitä koko puun valaisuun, joten laitoin nyt siihen kaksi spottia, molemmilta puolilta. Saas nähdä kuinka käy. Luulen että mataloitan pöytää vähän, koska etäisyys lamppuihin saisi olla isompi.

Tuolta näyttävät lamput:
lamput

Tuosta kuvasta puuttuu yksi, 5 kpl niitä on. Myymälävalaisimia, kiskokiinnitys.

Tämän valaistusvaihtoehdon tekee minusta kiinnostavaksi se, että kohtuullisen kokoisen puun voisi olohuoneessakin valaista tuollaisilla spoteilla. 12 asteen spotti ei juuri häikäise, ja valaisee esim. puolimetrisen puun kolmen - neljän metrin päästä. Kaksi sellaista spottia, ja valo lienee hyvinkin riittävä (EDIT, ei ole). Hintaa tulee loistareihin verrattuna moninkertaisesti, mutta lopputuloskin voisi olla hieno.